3704-1

22 липня 2014, 10:14

На розгляді Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування перебуває проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» (нова редакція)   (реєстр. № 3704-1 від 23.12.2013 р.), поданий народними депутатами України  Новак Н.В., Фабрикант С.С., Леоновим Е.В., Медуницею О.В., Чумаком В.В., Шевченком А.В., Мірошниченком Ю.Р., Сиротюком О.М.

Законопроектом пропонується викласти в новій редакції Закон України «Про органи самоорганізації населення» визначивши правовий статус, порядок утворення, організації діяльності, дострокового припинення повноважень і ліквідації органів самоорганізації населення.

З метою належної та всебічної підготовки розгляду законопроектів та забезпечення їх науково-експертного обґрунтування, Комітет звернувся до провідних наукових інститутів України та фахівців у сфері місцевого самоврядування для отримання експертної оцінки законопроекту.

Зокрема, для отримання фахової оцінки законопроекту Комітет звернувся до Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича, Львівського національного університету ім. Івана Франка, Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, Національного університету «Острозька академія», Національного університету «Одеська юридична академія», Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування, Інституту законодавства Верховної Ради України.

Висновки вказаних наукових та науково-дослідних установ, що надійшли до Комітету свідчать про високий рівень зацікавленості фахового середовища у розвитку законодавчої бази регулювання місцевої демократії та актуальності цього питання.

Національний університет «Острозька академія» вважає слушними положення законопроекту, зокрема в частині спрощення процедури утворення органів самоорганізації населення. При цьому, фахівці Університету пропонують доповнити пункт 3 Прикінцевих положень законопроекту новим абзацом такого змісту: «Створити постійно діючий орган для надання інформації та методичної допомоги у створенні та діяльності органів самоорганізації населення».

Розглядаючи передбачені у законопроекті зміни, фахівці Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича відзначають, що: «Тенденції сприяння самоорганізації населення відповідають новітнім європейським стандартам, закріпленим у конституційних документах Європейського Союзу». Разом з тим, у висновку на законопроект вказується на наявність суперечливих норм. Так, занадто ускладненим є механізм утворення органів самоорганізації населення, зокрема вимоги до проведення зборів (конференції) жителів відповідної території. Виходячи з того, який обсяг повноважень пропонується надати органам самоорганізації населення, пропонується не встановлювати рівень кворуму на відповідних зборах (конференціях). Крім того, пропонується закріпити можливість утворення на рівні районів у містах, а також, можливо, селищ, не органи самоорганізації населення відповідного рівня, а, наприклад, асоціації органів самоорганізації населення мікрорайонів, вулиць таких адміністративно-територіальних одиниць. Висловлюється і ряд технічних зауважень.

У висновку до законопроекту Національного університету «Одеська юридична академія» також відзначається актуальність роботи з удосконалення законодавчої бази, яка регулює питання утворення та діяльності органів самоорганізації населення. Водночас, вказується на необхідність доопрацювання законопроекту з метою узгодження його положень з положеннями чинного законодавства та в частині використання окремих термінів, зокрема, «мікрогромада» та «загальні збори». Крім того, висловлюються зауваження і до окремих положень законопроекту. Так, викликає сумніви доцільність надання сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті (у разі її утворення) ради права ініціювати проведення загальних зборів (конференції) жителів відповідної території, а виконавчому комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради права затвердження методичних рекомендацій щодо порядку здійснення легалізації органів самоорганізації населення та типового регламенту їхньої діяльності.

Фахівці Київського національного університету ім. Тараса Шевченка вказують на ряд недоліків у тексті законопроекту. Зокрема, законопроектом використовується термін «член територіальної громади», при цьому не розкривається зміст цього терміну. Законопроектом не достатньо детально врегульовані окремі процедурні питання, а саме: які механізми контролю присутності членів територіальної громади під час проведення зборів мають застосовуватися; в якому порядку реєструються учасники загальних зборів (конференції) жителів відповідної території; який механізм визначення способу голосування на загальних зборах (конференції) жителів відповідної території тощо. 

Експерти Інституту законодавства Верховної Ради України вказують, що розробники законопроекту не забезпечили змістовної однозначності низки використаних у ньому основних термінів. Законопроект також містить недоліки техніко-юридичного та редакційного характеру, у зв’язку з чим постає питання про можливість правильного застосування положень законопроекту в разі його прийняття. Експерти Інституту вказують на сумнівність окремих положень законопроекту, зокрема стосовно наділення органів самоорганізації населення повноваженнями щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення.

У висновку Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування також відзначається актуальність оновлення положень Закону України «Про органи самоорганізації населення», прийнятого у 2001 році. Водночас, фахівці Інституту висловлюють зауваження в частині використання окремих термінів та їх змістовного наповнення, зокрема, терміни «органи самоорганізації населення», «питання місцевого значення», «уповноважені», «мікрогромади». Крім того, неповною мірою врегульовані окремі процедурні питання діяльності органів самоорганізації населення. Так, невизначена процедура та механізм підзвітності керівництва та членів органу самоорганізації населення.  

Даний законопроект відповідно до доручення керівництва парламенту також опрацьовувався в органах Верховної Ради України, які надали Комітету свої фахові висновки.

Так, відповідно до висновку Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Комітет Верховної Ради України з питань правової політики дійшов висновку, що законопроект не суперечить положенням Конституції України.

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету вказує, що ряд статей законопроекту містять положення, реалізація яких призведе до зменшення доходів та збільшення видатків місцевих бюджетів, при цьому до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування та пропозицій для досягнення збалансованості бюджету.

Головне науково-експертне управління Верховної Ради України висловлює низку суттєвих зауважень, зокрема, щодо порядку утворення органів самоорганізації населення, змісту повноважень органів самоорганізації населення та порядку наділення ними, змісту функцій та компетенції органів самоорганізації населення, у зв’язку з чим, пропонує повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Планом роботи Комітету на п’яту сесію Верховної Ради України VII скликання передбачено проведення у жовтні 2014 року круглого столу на тему: «Місцева самоорганізація населення: зарубіжний досвід для України», на якому також буде обговорюватися даний законопроект. Після проведення вказаного круглого столу Комітет розгляне законопроект на своєму засіданні і при прийнятті рішення щодо доцільності його прийняття Верховною Радою України за основу будуть враховані висловленні до нього зауваження та пропозиції.