Протокол №113/01 від 02.02.11р.

20 листопада 2013, 11:30

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 113/01

02 лютого 2011 року

15 год. 00 хв.

м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416

                                       

 

Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

 

Присутні: члени Комітету: Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М.,                  Черноморов О.М., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Демчишен В.В., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Фомін О.В.

Відсутні: Омельченко О.О., Павленко В.В., Надоша О.В.

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.

 

Запрошені:

 

Фельдман О.Б. – народний депутат України;

Мусієнко Я.А. – заступник директора Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради;

Бахарев К.М.Перший заступник Голови Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

Шевель В.Б. – Керівник юридичного управління Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

Кравченко В.В. – директор Центру правової допомоги органам місцевого самоврядування Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Скопненко Г.П. – Керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Юр’їв С.Є. – Начальник відділу з прав людини Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України;

Лисенко О.П. – помічник-консультант народного депутата України О.Фельдмана;

Кожина А.В. – позаштатний консультант Комітету;

Крот Ю.Ф. – головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління).

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Про проект Закону про місто Харків (реєстр.№2512, н.д. О.Фельдман).

2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр.№5482, н.д. Ю.Кармазін).

3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скорочення переліку державних нагород, розширення обсягу прав нагороджених осіб, встановлення обмежень у нагородженні державними нагородами певних суб'єктів) (реєстр.№7345, н.д. С.Власенко).

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. №3529, друге читання, повторний розгляд).

5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467, друге читання, повторний розгляд).

6. Про відповідь Прем’єр-міністра України М.Я.Азарова на звернення Комітету щодо проекту Закону про великий Державний Герб України.

7. Про обговорення рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим з питання про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо надання Верховній Раді АРК права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України).

8. Про узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання рекомендацій парламентських слухань “Про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування”.

9. Про інформацію Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад.

 

***

 

СЛУХАЛИ: Перший Заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету, запропонувала висловити зауваження і пропозиції до нього та прийняти оновлений проект порядку денного засідання Комітету за основу та в цілому з такою послідовністю питань:

1. Про проект Закону про місто Харків (реєстр.№2512, н.д. О.Фельдман).

2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр.№5482, н.д. Ю.Кармазін).

3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скорочення переліку державних нагород, розширення обсягу прав нагороджених осіб, встановлення обмежень у нагородженні державними нагородами певних суб'єктів) (реєстр.№7345, н.д. С.Власенко).

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. №3529, друге читання, повторний розгляд).

5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467, друге читання, повторний розгляд).

6. Про відповідь Прем’єр-міністра України М.Я.Азарова на звернення Комітету щодо проекту Закону про великий Державний Герб України.

7. Про обговорення рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим з питання про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо надання Верховній Раді АРК права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України).

8. Про узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання рекомендацій парламентських слухань “Про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування”.

9. Про інформацію Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад.

 

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про місто Харків (реєстр.№2512, н.д. О.Фельдман).

Доповідач зазначив, що даний проект, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, розроблено з метою приведення законодавства України у відповідність до Європейської Хартії місцевого самоврядування та Рекомендацій Ради Європи № 48 (1998),102 (2001) щодо місцевої та регіональної демократії в Україні, затверджених постійним комітетом Конгресу місцевих і регіональних демократій в Україні (КМРВЄ) 28 травня 1998 року та 9 листопада 2001 року.

Законопроект передбачає врегулювання в окремому законодавчому акті суспільних відносин у сферах побудови влади в місті Харкові, зокрема, функціонування в ньому місцевого самоврядування, містобудування; медичного, соціального забезпечення, житлово-комунального обслуговування населення; багатьох інших аспектів державно-правового життя в цьому місті.

За наслідками розгляду питання на засіданні підкомітету відзначалося, що система адміністративно-територіального устрою України та основні засади місцевого самоврядування в Україні регулюються Конституцією України (розділи ІХ та ХІ). Відповідно до статей 130 та 140 Основного Закону України спеціальний статус, який визначається законами України, мають лише два міста в Україні – Київ та Севастополь. Окремими законами України не може встановлюватись спеціальний статус інших міст України або особливості здійснення місцевого самоврядування в інших містах.

Окрім цього, положення даного законопроекту не узгоджуються з нормами Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, який є базовим у відповідній сфері та не допускає встановлення іншими законами України винятків із встановлених ним засад здійснення місцевого самоврядування, за виключенням особливостей здійснення місцевого самоврядування у містах Києві та Севастополі (частини перша, друга статті 24).

В.Демчишен ознайомив присутніх із зауваженнями Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроекту з реєстр. №2515, яке вважає, що за результатами розгляду у першому читанні його доцільно відхилити. Враховуючи вищенаведене, підкомітетом з питань державного будівництва було внесено пропозицію щодо відхилення даного законопроекту.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, О.Фельдман, Я.Мусієнко.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України, відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради проект Закону України про місто Харків (реєстр. № 2512), внесений народним депутатом України О.Фельдманом, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Співдоповідачем із зазначеного питання визначити народного депутата України –– голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - 12 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

2. 

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр.№5482, н.д. Ю.Кармазін).

Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про вибори Президента України» і Кодексу адміністративного судочинства України та зобов’язати Центральну виборчу комісію невідкладно оприлюднювати на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії інформацію щодо етапів виборчого процесу; ввести відповідальність за відмову від участі в теледебатах у вигляді скасування рішення про реєстрацію кандидата на пост Президента України; встановити обмеження для використання кандидатами на пост Президента України, що займають посаду, у тому числі за сумісництвом, в органах державної влади чи в органах місцевого самоврядування для проведення передвиборної агітації не тільки підлеглих їм осіб, а й службових та посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних, чи комунальних підприємств. Водночас законопроектом пропонуються зміни до зазначених законодавчих актів, пов’язані з Рішенням Конституційного Суду України № 26-рп/2009 від 19.10.2009, а також зміни до окремих положень щодо фінансування виборів Президента України, закупівлі товарів та послуг, складання виборчими комісіями протоколів та надання їх копій суб’єктам виборчого процесу тощо.

С.Подгорний ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, у якому управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з врахуванням висловлених до нього зауважень та пропозицій.

Аналогічної позиції дотримується і підкомітет з питань виборчого законодавства та обєднань громадян. С.Подгорний запропонував рекомендувати Верховній Раді України законопроект №5482 прийняти за основу і при підготовці його до розгляду парламентом у другому читанні врахувати висловлені до нього зауваження та пропозиції.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

В.Демчишен запропонував відхилити законопроект, оскільки, на його думку, на сьогодні доцільно працювати над вдосконаленням виборчого законодавства комплексно і системно, а не шляхом внесення окремих змін до законів.

О.Боднар поставила на голосування пропозицію С.Подгорного, відповідно до якої Верховній Раді України рекомендувалося за наслідками розгляду в першому читанні прийняти законопроект з реєстр. №5482 за основу.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - 4 народних депутати України, “Проти” - 7 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України, “Не брав участі в голосуванні” - 1 народний депутат України.

Рішення не прийнято.

 

О.Боднар поставила на голосування пропозицію В.Демчишина, відповідної до якої Верховній Раді України рекомендується за наслідками розгляду в першому читанні відхилити законопроект з реєстр. №5482.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - 6 народних депутатів України, “Утрималися” - 3 народних депутати України, “Не брали участі в голосуванні” - 4 народних депутати України.

Рішення не прийнято.

 

Враховуючи результати голосування, О.Боднар запропонувала відповідно до статті 111 Регламенту Верховної Ради України винести даний законопроект на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення.

УХВАЛИЛИ:

1. Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр. № 5482), поданий народним депутатом України Ю.А. Кармазіним, винести на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скорочення переліку державних нагород, розширення обсягу прав нагороджених осіб, встановлення обмежень у нагородженні державними нагородами певних суб'єктів) (реєстр.№7345, н.д. С.Власенко).

Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про державні нагороди України», «Про державну службу», «Про дипломатичну службу», «Про судоустрій та статус суддів», а також до затверджених відповідними законами України Дисциплінарних статутів митної служби України, органів внутрішніх справ України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, служби цивільного захисту.

Суть запропонованих змін полягає у:

- позбавленні державних службовців та працівників інших державних органів права бути нагородженими державними нагородами України;

- встановленні заборони щодо нагородження державними нагородами України з нагоди державних свят, ювілеїв, річниць, пам’ятних дат, особистих подій особи, що нагороджується;

- у наданні особам, нагородженим державними нагородами України, а також особам, щодо яких ухвалено рішення про нагородження державними нагородами України права відмовитись від них;

- скасуванні такого виду державних нагород України як почесні звання України.

В.Демчишен ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому, виклавши відповідні аргументи, управління вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити. Підкомітет з питань державного будівництва також пропонує Комітету підтримати проект висновку щодо відхилення законопроекту за реєстр. №7345.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Було оголошено, що Комітет з питань національної безпеки і оборони та Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи не підтримують законодавчу ініціативу автора законопроекту щодо заборони нагородження державними нагородами та відзначення почесними званнями України військовослужбовців, державних службовців, працівників інших державних органів. Як вважають ці комітети, пропозиції автора є дискримінаційними, оскільки встановлюють обмеження щодо нагородження за ознакою віднесення громадян до певних категорій службовців, військовослужбовців тощо.

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідками Чорнобильської катастрофи, опрацювавши законопроект у межах своєї компетенції, зазначило, що законопроект суперечить статті 22 Конституції України щодо заборони звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних. Виконання державними службовцями функцій держави не суперечить можливості отримання ними почесного звання у відповідній галузі економічної та соціально-культурної сфери за наявності видатних заслуг перед Україною.

С.Подгорний та О.Фомін не погодилися з аргументацією Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та підкомітету щодо відхилення законопроекту та внесли пропозицію направити його за результатами розгляду в першому читанні на доопрацювання.

О.Боднар поставила на голосування пропозицію В.Демчишина, відповідної до якої Верховній Раді України рекомендується за наслідками розгляду в першому читанні відхилити законопроект з реєстр. №7345.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скорочення переліку державних нагород, розширення обсягу прав нагороджених осіб, встановлення обмежень у нагородженні державними нагородами певних суб'єктів) (реєстр. № 7345), поданий народним депутатом України С.Власенком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишену.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - 7 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат (О.Фомін), “Не брали участі у голосуванні” - 4 народних депутати України.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. №3529, друге читання, повторний розгляд).

Доповідач нагадав членам Комітету основні положення проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. № 3529), який був прийнятий за наслідками розгляду у першому читанні за основу 2 червня 2009 року. На підставі рішення Комітету від 10.11.2010 р. (протокол засідання № 108/06) підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян було підготовлено відповідну порівняльну таблицю до законопроекту та пропонується проект висновку Комітету з цього питання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. № 3529) у другому читанні прийняти його в другому читанні та в цілому відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України.

2. Подані до законопроекту поправки і пропозиції, які рішенням Комітету від 10.11.2010 р. були відхилені у зв’язку з тим, що вони не відповідають частині першій статті 116 Регламенту Верховної Ради України, не включати до порівняльної таблиці, що буде подаватись Комітетом на розгляд Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутату України С.Подгорному.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр.№1467, друге читання, повторний розгляд).

Доповідач нагадав членам Комітету основні положення проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр. №1467). Він зазначив, що на засіданні підкомітету було повторно розглянуто пропозиції, що надійшли від суб’єктів права законодавчої ініціативи та зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України від 11.01.2011 року до раніше підготовленої Комітетом остаточної редакції законопроекту, а також підготовлено відповідну порівняльну таблицю та запропоновано проект висновку Комітету з цього питання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про політичні партії в Україні” щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми (реєстр. № 1467) в другому читанні прийняти його в другому читанні з частковим урахуванням зауважень Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України та в цілому відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.Подгорному.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - 12 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

6.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про відповідь Прем’єр-міністра України М.Я.Азарова на звернення Комітету щодо проекту Закону про великий Державний Герб України.

Доповідач повідомив присутнім членам Комітету, що Кабінет Міністрів України (лист від 10 липня 2010 р. № 19412/5/1-10) підтримав пропозицію Міністерства юстиції України щодо відкладення повторного внесення на розгляд Верховної Ради України законопроектів, які стосуються державної символіки, оскільки це викликало значний суспільний резонанс і засвідчило, що дане питання хвилює надзвичайно широкі кола громадськості, є актуальним і, на жаль, несе значний конфліктогенний потенціал. Запропоновані варіанти рішень так і не стали елементом консолідації, суспільної згоди та консенсусу.

Разом із тим, питання щодо державної символіки продовжує залишатися в полі зору Комітету. Зокрема, у період восьмої сесії доцільно було б розглянути наступні законопроекти:

проект Закону про Державний Гімн України (реєстр. № 8085, н.д. Д.Ветвицький),

проект Закону про великий Державний Герб України (реєстр. № 5118, н.д. О.Білозір, К.Ващук),

проект Закону про Державний Прапор України (реєстр. № 4782, н.д. Ю.Костенко, І.Заєць, Я.Джоджик) та за результатами їх обговорення прийняти остаточне рішення щодо можливості проведення круглого столу на тему: “Державні символи: минуле, сучасне, майбутнє”.

Пропозицію підтримано.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишина про обговорення рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим з питання про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо надання Верховній Раді АРК права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України).

Доповідач поінформував, що зазначеним актом Верховна Рада Автономної Республіки Крим пропонує внести зміни до статті 93 Конституції України в частині надання Верховній Раді Автономної Республіки Крим права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України, обґрунтовуючи це в першу чергу особливим конституційно-правовим статусом Автономної Республіки Крим, закріпленим в розділі Х Конституції України та в главі 5 розділу ІІ Конституції Автономної Республіки Крим, необхідністю забезпечити участь Верховної Ради Автономної Республіки Крим у законодавчому процесі з питань, що стосуються інтересів автономії.

В.Демчишен відзначив важливість питання та запропонував членам Комітету провести його детальне обговорення, залучивши до цього представників Верховної Ради Автономної Республіки Криму.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, К.Бахарев, В.Шевель.

К.Бахарєв поінформував членів Комітету про причини, що спонукали Верховну Раду Автономної Республіки Крим до прийняття даного рішення та відповів на поставлені запитання. У свою чергу народні депутати України – члени Комітету зауважували на такому.

Частиною першою статті 93 Конституції України встановлено вичерпний перелік суб’єктів права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України, до яких віднесено Президента України – главу держави, який є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина; народних депутатів України – обраних представників Українського народу у Верховній Раді України; Кабінет Міністрів України – вищий орган в системі органів виконавчої влади; Національний банк України – особливий центральний орган державного управління, основною функцією якого є забезпечення стабільності грошової одиниці. Порядок здійснення цього права визначається окремими положеннями Конституції України та Регламентом Верховної Ради України.

Ознайомлення з міжнародним досвідом засвідчує, що на сьогодні в демократичних державах світу не існує якогось уніфікованого підходу чи стандарту при визначенні кола суб’єктів права законодавчої ініціативи. В одних країнах їх склад менше вітчизняного варіанту, в інших – дорівнює або перевищує його.

Аналізуючи зазначене питання в історичному аспекті можна побачити, що в Україні існує тенденція до звуження кола суб’єктів права законодавчої ініціативи. Так попередня Конституція (Основний Закон) України, що діяла до 28 червня 1996 року, відносила до їх числа народних депутатів України, Президію Верховної Ради України, Голову Верховної Ради України, постійні комісії Верховної Ради України, Президента України, Конституційний Суд України, Кабінет Міністрів України, Верховний Суд України, Генерального прокурора України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Академію наук України.

Прийнята 28 червня 1996 року Конституція України закріпила згадане право лише за Президентом України, народними депутатами України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України. Приймаючи Закон України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222-IV Верховна Рада України продовжила цю тенденцію, виключивши з кола суб’єктів права законодавчої ініціативи Національний Банк України (Закон України № 2222-IV від 08.12.2004 р. втратив чинність 30.09.2010 р. за Рішенням Конституційного Суду України № 20-рп/2010).

Під час обговорення питання щодо доцільності розширення кола суб’єктів права законодавчої ініціативи за рахунок Верховної Ради Автономної Республіки Крим як представницького органу Автономної Республіки Крим, наділеного суттєвими владними повноваженнями, зазначалось, що за подібною аргументацією можливим стає надання такого права Конституційному Суду України, Верховному Суду України, Генеральній прокуратурі України, Центральній виборчій комісії та деяким іншим державним органам, що також наділені надзвичайно важливими повноваженнями у відповідних сферах відання.

Не заперечуючи специфіки правового статусу Автономної Республіки Крим, її особливостей як одного з регіонів України та вирішуючи питання щодо надання Верховній Раді Автономної Республіки Крим права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України, слід також звернути увагу на зміст частини другої статті 2 Конституції України, яка встановлює, що Україна є унітарною державою. У свою чергу стаття 132 Основного Закону вказує, що територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій. Тобто на рівні Конституції України констатується, що інші регіони також мають свої суттєві особливості і це мало б знайти відображення в актах законодавства. За такого підходу видається, що підтримка пропозицій Верховної Ради Автономної Республіки Крим повинна поєднуватися із наданням права законодавчої ініціативи органам влади усіх регіонів України, зазначеним у частині другій статті 133 Конституції України.

За наслідками обговорення пропозиція Верховної Ради Автономної Республіки Крим щодо надання їй права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України шляхом внесення змін до статі 93 Конституції України не знайшла підтримки серед членів Комітету. При цьому було наголошено, що встановлений на даний момент Конституцією України склад суб’єктів права законодавчої ініціативи є достатньо збалансованим і оптимальним. Повноваження органів і посадових осіб, яким надано це право, стосуються всіх можливих сфер суспільного життя, які потребують законодавчого регулювання. Зокрема і в частині, пов’язаній з питаннями, віднесеними до відання Автономної Республіки Крим.

Разом із цим народні депутати України – члени Комітету вважають, що напрацьовані Верховною Радою Автономної Республіки Крим пропозиції щодо вдосконалення законодавства можуть бути подані на розгляд Верховної Ради України визначеними у частині першій статті 93 Основного Закону України суб’єктами: Президентом України, Кабінетом Міністрів України, а також народними депутатами України.

Для цього в межах чинного законодавства вже існують різноманітні механізми. Зокрема, пунктом 16 частини другої статті 9 Закону України «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим» передбачено, що до відання Верховної Ради Автономної Республіки Крим належить участь у формуванні основних засад внутрішньополітичної та зовнішньоекономічної діяльності України, розробленні та реалізації загальнодержавних програм з питань, що стосуються інтересів Автономної Республіки Крим.

Регламент Кабінету Міністрів України надає Раді міністрів Автономної Республіки Крим широкі права з ініціювання і розробки не лише актів Кабінету Міністрів України, але й законодавчих пропозицій, що згодом можуть бути внесені на розгляд Верховної Ради України від імені Кабінету Міністрів України.

Також варто зазначити, що положеннями про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади передбачені розробка та подання на розгляд Кабінету Міністрів України пропозицій щодо вдосконалення законодавчих актів з урахуванням узагальнення практики застосування законодавства з питань, що належать до їх компетенції; причому пропозиції можуть подаватися до відповідного центрального органу виконавчої влади його територіальними органами в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Необхідно зауважити, що з метою сприяння виконанню в Автономній Республіці Крим повноважень, покладених на Президента України, в Автономній Республіці Крим Президентом України утворюється Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим, яке безпосередньо підпорядковується Президентові. До повноважень Представництва Законом України «Про Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим», зокрема, віднесено аналіз практики діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, релігійних організацій в Автономній Республіці Крим, сприяння їх взаємодії з органами державної влади України, а також узагальнення відомостей про громадську думку щодо економічної та соціальної ситуації в Автономній Республіці Крим, інформування Президента України з цих питань (пункт е) частини першої статті 6 Закону). При цьому відповідно до пункту д) статті 7 зазначеного Закону Представництво має право організовувати і проводити наради та консультації за участю представників Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, правоохоронних і контрольно-ревізійних органів, районних державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян в Автономній Республіці Крим з метою підготовки для внесення Президентові України пропозицій щодо вирішення актуальних соціально-економічних та інших проблем в Автономній Республіці Крим. Таким чином, за наслідками цих нарад на розгляд Глави держави вповні можуть бути подані пропозиції щодо необхідності вдосконалення тих чи інших положень законів, що стосуються специфічних проблем автономії.

Президент України своїм Указом від 15.11.2006 № 970/2006 затвердив Положення про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України. Пунктом 5 цього Положення Рада міністрів Автономної Республіки Крим визначена одним із суб’єктів, які можуть вносити проекти актів Президента України, що також дозволяє враховувати особливості регіону.

Важливою ланкою взаємодії Автономної Республіки Крим з вищими органами державної влади України є діяльність Ради регіонів як консультативно-дорадчого органу при Президентові України, створеного задля вирішення питань реалізації державної регіональної політики, системного вдосконалення моделі місцевої влади, проведення адміністративно-територіальної реформи, подолання міжрегіональних диспропорцій, забезпечення збалансованого соціально-економічного розвитку регіонів, підвищення їх конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості. До складу цього органу, який очолює Президент України, входять Голова Верховної Ради України, керівники кількох профільних комітетів Парламенту, Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України – Міністр економічного розвитку і торгівлі України, Віце-прем’єр-міністр України – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністр фінансів України, Голова Національного банку України, керівництво Адміністрації Президента України, представники всіх регіонів нашої держави, в тому числі Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Постійний представник Президента України в Автономній Республіці Крим. За умов такого високого представництва питання розробки і вдосконалення як законів, так і інших нормативно-правових актів, пов’язаних із повноваженнями Автономної Республіки Крим, можуть бути вирішені оперативно і з максимальною ефективністю.

Водночас народні депутати України – члени Комітету, підтримуючи прагнення Верховної Ради Автономної Республіки Крим до вдосконалення законодавчої основи розв’язання питань соціально-економічного і культурного розвитку, врахування інтересів автономії та їх гармонізації із загальнодержавними, наголосили на необхідності більш тісної та продуктивної співпраці Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів з народними депутатами України – представниками цього регіону, комітетами Парламенту і висловили готовність від імені Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування опрацьовувати пропозиції та зауваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим до законопроектів на всіх етапах законодавчого процесу, які передбачають участь Комітету відповідно до Регламенту Верховної Ради України у підготовці і попередньому розгляді питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, а також при виконанні контрольних функцій.

Пропозицію підтримано одноголосно.

8.

СЛУХАЛИ: повідомлення голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання рекомендацій парламентських слухань “Про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування”.

Доповідач ознайомив присутніх із основними положеннями надісланої Міністерством економіки України узагальненої інформації, яка впродовж кількох останніх років надається Комітету на виконання Постанови Верховної Ради України від 05.06.2003 № 939. М.Трайдук висловився за продовження моніторингу у даній сфері суспільних відносин та запропонував відповідний проект рішення Комітету.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

Інформацію Міністерства економіки України щодо стану виконання у ІІ півріччі 2010 року рекомендацій, схвалених Постановою Верховної Ради України від 05.06.2003 № 939 “Про рекомендації парламентських слухань про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування”, взяти до відома та вважати за доцільне продовження моніторингу у зв’язку з необхідністю здійснення в Україні наступного етапу конституційної реформи, пов’язаною зі зростанням ролі місцевого самоврядування у системі влади, реалізацією Державної стратегії регіонального розвитку до 2015 року та з огляду на важливість тих питань, які висвітлюються у звіті.

ГОЛОСУВАЛИ: За” - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

9.

СЛУХАЛИ: повідомлення голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про інформацію Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад.

Доповідач нагадав присутнім про завдання Робочої групи Комітету, створеної на його засіданні 12 січня 2011 року та поінформував про перші здійснені заходи і плани подальшої діяльності. М.Трайдук повідомив, що наступне засідання Робочої групи передбачається провести 14 лютого 29011 року та запросив народних депутатів України – членів Комітету взяти активну участь в її роботі.

Інформацію взято до відома.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                           О.БОДНАР

 

 

Секретар Комітету                                                                       С.ГОРДІЄНКО

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

02.02.2011 року

 

1. Про проект Закону про місто Харків (реєстр. № 2512, н.д. О.Фельдман).

2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр. № 5482, н.д. Ю.Кармазін).

3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скорочення переліку державних нагород, розширення обсягу прав нагороджених осіб, встановлення обмежень у нагородженні державними нагородами певних суб'єктів) (реєстр. № 7345, н.д. С.Власенко).

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр. № 3529, друге читання, повторний розгляд).

5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо звітності партій за політичні та передвиборні програми) (реєстр. № 1467, друге читання, повторний розгляд).

6. Про відповідь Прем’єр-міністра України М.Я.Азарова на звернення Комітету щодо проекту Закону про великий Державний Герб України.

7. Про обговорення рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим з питання про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо надання Верховній Раді АРК права законодавчої ініціативи у Верховній Раді України).

8. Про узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання рекомендацій парламентських слухань “Про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування”.

9. Про інформацію Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування.