Протокол №111/09 від 22.12.10р.
19 листопада 2013, 17:28
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 111/09
22 грудня 2010 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Сінченко В.М., Черноморов О.М., Павленко В.В., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Демчишен В.В., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В.
Відсутні: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Петренко В.М.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Одарченко Ю.В. – народний депутат України;
Ковалів О.І. – заступник Департаменту розвитку сільських територій Міністерства аграрної політики та продовольства України;
Рабошук Я.О. – аналітик Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України";
Іщук Б.Г. – головний спеціаліст сектору з питань виборчого права відділу з питань нормативно-правового забезпечення організації влади на місцях Департаменту регіональної політики та місцевого самоврядування Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Літошенко М.Ф. – заступник начальника Управління агарної політики та земельних відносин Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Ричко О.В. – головний спеціаліст Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Базілевич Д.С. – Програма сприяння Парламенту II, Інститут професіонального лобіювання та адвокасі;
Крот Ю.Ф. – головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління).
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про постанови про довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" (реєстр. № 7395-1, н.д. Ю.Кармазін).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. № 3603, н.д. В.Даниленко).
3. Про проект Закону про упорядкування сільської поселенської мережі, поглиблення принципів місцевого самоврядування у сільській місцевості та сприяння деурбанізації народонаселення (реєстр. № 4028, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах (реєстр. № 4028-1, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518, друге читання).
6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень із реєстрації права власності на землю) (реєстр.№7059, КМУ, М.Я.Азаров).
7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення кримінальної та адміністративної відповідальності за злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності (реєстр.№5428, н.д. В.Мойсик).
8. Про правову позицію Комітету щодо можливості обмеження кількісного складу депутатської фракції у місцевій раді.
9. Про підготовку до проведення комітетських слухань “Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269, н.д. В.Коновалюк )”.
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити зауваження і пропозиції до нього.
В.Демчишен запропонував в розділі “Різне” ознайомити присутніх членів Комітету з результатами поїздки до військового містечка Макарів-1 Робочої групи щодо вивчення можливості утворення населеного пункту на базі військового містечка Макарів-1, створеної відповідно до рішення Комітету від 01.12.2010 р.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету запропонував прийняти оновлений проект порядку денного засідання Комітету за основу та в цілому з такою послідовністю питань:
1. Про постанови про довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" (реєстр. №7395-1, н.д. Ю.Кармазін).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. №3603, н.д. В.Даниленко).
3. Про проект Закону про упорядкування сільської поселенської мережі, поглиблення принципів місцевого самоврядування у сільській місцевості та сприяння деурбанізації народонаселення (реєстр.№4028, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах (реєстр.№4028-1, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518, друге читання).
6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень із реєстрації права власності на землю) (реєстр.№7059, КМУ, М.Я.Азаров).
7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення кримінальної та адміністративної відповідальності за злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності (реєстр.№5428, н.д. В.Мойсик).
8. Про правову позицію Комітету щодо можливості обмеження кількісного складу депутатської фракції у місцевій раді.
9. Про підготовку до проведення комітетських слухань “Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269, н.д. В.Коновалюк )”.
10. Інформація про результати роботи Робочої групи Комітету щодо вивчення можливості утворення населеного пункту на базі військового містечка Макарів-1.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Постанови про довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" (реєстр. №7395-1, н.д. Ю.Кармазін).
Доповідач зазначив, що даним проектом Постанови Верховної Ради України пропонується надати веб-сайту Верховної Ради України статусу офіційного.
Крім того, автор пропонує зафіксувати у даному проекті Постанови доручення Апарату Верховної Ради України на забезпечення постійного оновлення електронної бази даних «Україна. Адміністративно-територіальний устрій», що розміщена на веб-сайті Верховної Ради України та здійснення публікацій Рекомендацій парламентських слухань виключно на цьому веб-сайті.
Також законодавча ініціатива містить рекомендацію Президенту України щодо видання Указу «Про Реєстр офіційних веб-сайтів органів державної влади і органів місцевого самоврядування та вимоги до їхнього ведення», передбачивши його оприлюднення на сайті Міністерства юстиції України та безоплатний доступ до нього для всіх користувачів Інтернет.
Пункт 4 проекту Постанови включає низку доручень імперативного характеру Кабінету Міністрів України з питань найменування, перейменування, обліку населених пунктів тощо.
Відзначаючи тотожність назви проекту Постанови за реєстр. № 7395-1 та проекту Постанови за реєстр. № 7395, доводиться констатувати значні відмінності у предметах їхнього регулювання, які за більшістю питань не збігаються. Поданий народним депутатом України Ю.Кармазіним проект Постанови, попри його назву, взагалі не містить згадки про Довідник і не передбачає його видання. Значна частина положень виходить за межі визначення статусу офіційного веб-сайту парламенту і стосується повноважень інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, включає зобов’язуючі приписи. Таким чином, зміст проекту Постанови Верховної Ради України «Про довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» (реєстр. № 7395-1 від 14.12.2010 р.) значно ширший і не в повній мірі узгоджується із задекларованою назвою.
Слід звернути увагу, що проблемні питання у сфері адміністративно-територіального устрою впродовж останнього часу стали предметом серйозного вивчення і детального аналізу з боку Комітету. Саме за дорученням Комітету Управлінням по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України здійснено перевірку стану справ щодо найменування і перейменування, встановленню і зміни меж населених пунктів, що склався в Україні. Про дану ситуацію поінформовано Кабінет Міністрів України, були проведені робочі наради за участю Віце-прем’єр-міністра України В.Тихонова та представників профільних міністерств і відомств, асоціацій органів місцевого самоврядування. Комітет звернувся з пропозицією до Прем’єр-міністра України М.Азарова про можливість розробки Кабінетом Міністрів України законопроекту про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою.
Крім того, Комітет на своєму засіданні 15 грудня 2010 року схвалив правову позицію щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів, яку надіслано Верховній Раді Автономної Республіки Крим та обласним радам.
Фактично у всіх підготовлених Комітетом матеріалах містяться пропозиції щодо шляхів вирішення проблемних питань у сфері адміністративно-територіального устрою України, на які вказує народний депутат України Ю.Кармазін. При цьому передбачаються узгоджені дії законодавчої та виконавчої гілок влади, органів місцевого самоврядування, зважений підхід і поетапне, а не одномоментне вирішення цих питань, які складалися впродовж десятків років і за якими стоять життєві інтереси мільйонів наших співгромадян.
Таким чином, друкований довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» повинен стати офіційним юридичним джерелом, яке міститиме зведені відомості про всю систему адміністративно-територіального устрою України та на яке можна буде спиратися при розгляді питань у різних сферах діяльності.
В. Демчишен від імені підкомітету з питань державного будівництва вніс пропозицію щодо відхилення зазначеного проекту Постанови при його розгляді в першому читанні.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про довідник «Україна. Адміністративно-територіальний устрій» (реєстр. № 7395-1 від 14.12.2010 р.), внесений народним депутатом України Ю.Кармазіним, відхилити.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В. Демчишена.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 12 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України (С.Подгорний).
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. №3603, н.д. В.Даниленко).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» та позбавити політичні партії, які пізніше ніж за триста шістдесят п'ять днів до дня виборів змінили свою назву, права висувати кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Такі ж обмеження пропонується встановити до виборчих блоків, які мають у своєму складі політичну партію, що змінила свою назву пізніше, ніж за триста шістдесят п'ять днів до дня виборів.
С.Подгорний ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, у якому управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити. Аналогічної позиції дотримується і підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, В.Даниленко.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. № 3603) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України як такий, що не узгоджується з положеннями Конституції України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.П. Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 12 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко).
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про упорядкування сільської поселенської мережі, поглиблення принципів місцевого самоврядування у сільській місцевості та сприяння деурбанізації народонаселення (реєстр.№4028, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується визначити правовий режим «сільської поселенської мережі», встановити господарські території сільських поселень і на цій основі поліпшити використання громадами земельних, житлових та інших ресурсів, провести упорядкування поселенської мережі шляхом включення до складу відповідних сільських населених пунктів усіх без винятку житлових будівель і споруд, що розташовані на їх господарських територіях, сприяти добровільному відтоку міських жителів для постійного проживання в сільській місцевості та оформлення ними в установленому порядку прав власності на житлові будинки в садових товариствах та інших садибах.
Підкомітет з питань місцевого самоврядування відзначає, що окремі положення законопроекту не узгоджуються із нормами Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Бюджетного кодексу України, суперечать земельному законодавству та адміністративно-територіальному устрою України. Зокрема це стосується використання базових понять, визначення сільських населених пунктів - сіл та селищ, порядку зміни меж населених пунктів, необґрунтованого запровадження нових термінів – “сільська місцевість”, “сільська поселенська мережа” тощо. Законопроект передбачає розробку Кабінетом Міністрів України Державної програми деурбанізації народонаселення, визначаючи, водночас, низку положень такої програми, що певним чином обмежує ініціативу і повноваження вищого органу виконавчої гілки влади. Текстовий матеріал законопроекту носить описовий характер з використанням оціночних висновків щодо тих чи інших соціально-економічних процесів суспільного життя, що видається не вповні прийнятним для нормативно-правового акту.
М.Трайдук ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити. Підкомітет з питань місцевого самоврядування також пропонує Комітету підтримати проект висновку щодо відхилення законопроекту за реєстр. №4028.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Ю.Одарченко.
Автор законопроекту Ю.Одарченко висловив заперечення до висновків Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо його відхилення та запропонував членам Комітету підтримати прийняття даного законопроекту за результатами розгляду в першому читанні за основу з наступним його доопрацюванням у другому читанні з урахуванням всіх наданих зауважень та пропозицій.
Голова Комітету О.Омельченко підтримав пропозицію щодо доопрацювання законопроекту за реєстр. №4028 та запропонував членам Комітету визначитися щодо такої пропозиції шляхом голосування.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 1 народний депутат України (О.Омельченко), “Не брали участі у голосуванні” - 12 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
М.Трайдук запропонував поставити на голосування пропозицію підкомітету з питань місцевого самоврядування щодо відхилення проекту Закону України “Про упорядкування сільської поселенської мережі” (реєстр. №4028).
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України, відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради проект Закону України „Про упорядкування сільської поселенської мережі” (реєстр. № 4028 від 10.03.2010), внесений народними депутатами України Ю.Одарченком та І.Сідельником, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання визначити народного депутата України - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 8 народних депутатів України, “Проти” - 3 народних депутати України (С.Подгорний, В.Павленко, О.Фомін), “Утрималися” - 1 народний депутат України (О.Омельченко), “Не брали участі у голосуванні” - 1 народний депутат України (О.Черноморов).
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах (реєстр.№4028-1, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується визначити організацію діяльності органів самоорганізації населення в селах і селищах, забезпечити представництво громад сільських поселень в органах місцевого самоврядування та захист їх законних прав, передбачити запровадження посад старост сільського, селищного комітету самоорганізації населення, визначити їх повноваження та порядок обрання.
Підтримуючи, загалом, ідею вдосконалення правового регулювання відносин у сфері місцевого самоврядування, не можна погодитися із запропонованими змінами з таких міркувань.
Значна частина положень законопроекту стосується питань адміністративно-територіального устрою, які мають стати предметом регулювання окремого закону. У законопроекті необґрунтовано застосовується відсутнє в адміністративно-територіальному устрої України поняття “поселення”, спостерігається неузгодженість у використанні термінів «територіальна громада», «рада», «населений пункт», вводиться відсутнє в законодавстві поняття “законні підстави проживання на території села, селища, або частини села, селища, міста, району в місті”, не враховується існуючий статус виконавчих органів місцевих рад. Також пропонується фактично обов’язковий порядок утворення органів самоорганізації населення у селі, селищі, хоча це має бути не обов’язок, а право на створення за ініціативою жителів. Не можна вважати вдалими запровадження посади старости сільського та селищного комітету самоорганізації населення, включення до спеціальних законів з питань місцевого самоврядування окремих норм бюджетного законодавства тощо.
М.Трайдук ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити. Підкомітет з питань місцевого самоврядування також пропонує Комітету підтримати проект висновку щодо відхилення законопроекту за реєстр. №4028-1.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Ю.Одарченко.
Ю.Одарченко наголосив на важливості даного законопроекту для розвитку самоврядування у сільській місцевості та запропонував присутнім членам Комітету підтримати рішення щодо його доопрацювання.
Голова Комітету О.Омельченко підтримав запропонований автором законодавчої ініціативи проект рішення та запросив членів Комітету визначитися шляхом голосування щодо даної пропозиції.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 1 народний депутат України (О.Омельченко), “Не брали участі в голосуванні” - 12 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
М.Трайдук запропонував поставити на голосування пропозицію профільного підкомітету щодо відхилення законопроекту за реєстр. № 4028-1.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах” (реєстр. №4028-1 від 10.03.2010), внесений народними депутатами України Ю.Одарченком та І.Сідельником, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання визначити народного депутата України – голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф.
ГОЛОСУВАЛИ: За” - 8 народних депутатів України, “Проти” - 3 народних депутати України (С.Подгорний, В.Павленко, О.Фомін), “Утрималися” - 1 народний депутат України (О.Омельченко), “Не брали участі у голосуванні” - 1 народний депутат України (О.Черноморов).
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518, друге читання).
Доповідач нагадав присутнім, що проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518), було прийнято за основу 6 жовтня 2010 року. До законопроекту надійшло 15 пропозицій від народних депутатів України, які були розглянуті на засіданні підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян. За наслідками розгляду підготовлено відповідну порівняльну таблицю та пропонується проект рішення Комітету з цього питання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр. №2518) в другому читанні прийняти його в другому читанні та в цілому відповідно до п.3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України (порівняльна таблиця додається).
2. У зв’язку з тим, що пропозиції народного депутата України Ю.А. Кармазіна, включені під номерами 8 та 13 до порівняльної таблиці, яка розглядалась на засіданні Комітету, не відповідають частині першій статті 116 Регламенту Верховної Ради України, не включати ці пропозиції до порівняльної таблиці, що буде подаватись Комітетом на розгляд Верховної Ради України.
3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутату України Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень із реєстрації права власності на землю) (реєстр.№7059, КМУ, М.Я.Азаров).
Доповідач зазначив, що законопроект спрямований на удосконалення законодавчого регулювання відносин, що виникають при реєстрації прав та видачі документів на земельні ділянки. Пропонується виключити підпункт 2 пункту “б” частини першої статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно до якого до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: реєстрація суб’єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку щодо законопроекту, поділяючи в цілому аргументи на користь його прийняття, звертає увагу на те, що Міністерство фінансів України та Асоціація малих міст України не підтримали законопроект.
Голова підкомітету навів аргументацію проти законодавчої ініціативи. Законопроект суттєво звужує і обмежує повноваження органів місцевого самоврядування у сфері як земельних відносин, так і тісно пов’язаними з цим питаннями планування та забудови територій, містобудування, благоустрою, утримання вулиць, доріг, прибудинкових територій, житлового і нежитлового фондів, інженерних мереж. Це прямо суперечить задекларованим на рівні вищих органів державної влади та посадових осіб принципам децентралізації та субсидіарності при визначенні суб’єктів здійснення владних повноважень, не відповідає міжнародним зобов’язанням України, що випливають із ратифікованої нашою державою у 1997 році Європейській хартії місцевого самоврядування.
Реєстрація, про яку йдеться у підпункті 2 пункту “б” частини першої статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, не є державною реєстрацією прав на об’єкти нерухомості. Йдеться про функції, вкрай необхідні для забезпечення здійснення інших повноважень. Зокрема, не маючи відомостей про землевласників і землекористувачів, органам місцевого самоврядування практично неможливо планувати розвиток населених пунктів, розробляти Генеральні плани, забезпечувати утримання об’єктів дорожнього господарства, водопостачання і каналізації, електромереж якими буквально насичені території поселень. Найбільш яскраво це проявляється на прикладі великих міст, де відсутність даних про власників і користувачів може спричинити колосальні збитки і хаос у господарюванні.
Неприйнятною є також пропозиція про вилучення з повноважень виконавчих органів місцевих рад функції видачі документів, що посвідчують право власності і право користування землею. Насправді вона не має жодного відношення до державної реєстрації цих прав та виготовлення відповідних документів. Йдеться суто про технологічний аспект передачі, зручність для людей. Саме в цьому полягає принцип субсидіарності, коли найближча ланка влади - а це виконком сільської, селищної, міської ради - виконує визначену законом функцію з надання послуги. Тому не можна допустити, щоб мільйони людей, особливо із сільської місцевості, змушені були витрачати свій час і кошти, щоб добиратися за десятки кілометрів для отримання тих чи інших документів.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
За наслідками обговорення питання на голосування було поставлено пропозицію членів Комітету щодо відхилення законопроекту.
УХВАЛИЛИ:
1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин, визначеного головним з опрацювання законопроекту, внести пропозицію Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень з реєстрації права власності на землю) (реєстр. №7059) при розгляді у першому читанні відхилити.
2. Направити цей висновок до Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 12 народних депутатів України, “Утрималися” - 1 народний депутат України (О.Касянюк).
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення кримінальної та адміністративної відповідальності за злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності (реєстр.№5428, н.д. В.Мойсик).
Доповідач зазначив, що законопроект внесений суб’єктом права законодавчої ініціативи з метою вдосконалення механізму визначення кримінальної та адміністративної відповідальності за деякі злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України пропонує за результатами розгляду у першому читанні відхилити даний законопроект.
Погоджуючись в цілому з численними суттєвими зауваженнями концептуального, змістовного та техніко-юридичного характеру, висловленими у зазначеному висновку на даний законопроект, а також зважаючи на неодноразові відсилання у тесті законопроекту до положень Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції в Україні», який визнано Верховною Радою України 21.12.2010 р. таким, що втратив чинність, та включенням для розгляду до порядку денного поточної сесії законопроекту з такою ж назвою з реєстр. №7487 від 17.12.2010, внесеного Президентом України, підкомітет запропонував поставити на голосування пропозицію щодо відхилення даного законопроекту.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженому Законом України від 10.02.2010 р. №1861-VІ, відхилити проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення кримінальної та адміністративної відповідальності за злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності (реєстр. №5428 від 10.12.2009 р.), внесений народним депутатом України В.Мойсиком, за наслідками його розгляду у першому читанні.
2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про правову позицію Комітету щодо можливості обмеження кількісного складу депутатської фракції у місцевій раді.
Доповідач поінформував присутніх про те, що до Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування надходять численні звернення від місцевих рад щодо надання роз’яснення з питання правомірності встановлення регламентами місцевих рад мінімальної кількості депутатів, необхідної для утворення депутатських фракцій у місцевих радах. Відзначаючи важливість та актуальність порушеного питання, констатуючи неоднозначність застосування органами місцевого самоврядування окремих положень статті 27 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», підкомітет привертає увагу членів Комітету до такого.
Серед низки прав, якими Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» наділяє депутатів місцевих рад для забезпечення їхньої діяльності у місцевій раді та її органах, є право на об’єднання з іншими депутатами місцевої ради в депутатські групи, фракції, які діють відповідно до регламенту ради (пункт 15 частини другої статті 19). При цьому основні питання утворення депутатських фракцій врегульовано статтею 27 вищевказаного Закону, яка не містить законодавчих обмежень щодо кількісного складу депутатської фракції місцевої ради.
Такий законодавчий підхід зумовлений змішаною виборчою системою, яка застосовується на виборах депутатів обласних, районних, міських, районних у містах рад відповідно до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Оскільки стаття 36 зазначеного закону не встановлює вимог щодо мінімальної кількості кандидатів у депутати, яких може бути включено до виборчого списку місцевої організації політичної партії у багатомандатному виборчому окрузі, а також мінімальної кількості одномандатних мажоритарних виборчих округів, у яких мають висуватися місцевою організацією політичної партії кандидати у депутати, за результатами виборів від місцевої організації політичної партії може бути обрано одного і більше депутатів відповідної місцевої ради.
Таким чином, тільки законом, а не регламентом місцевої ради, може встановлюватися мінімальна кількість депутатів, необхідна для утворення депутатської фракції чи депутатської групи у місцевій раді.
На сьогодні закон встановлює лише мінімальну кількість депутатів, необхідну для утворення депутатських груп, однак не передбачає аналогічного обмеження для утворення депутатських фракцій у місцевій раді. Разом із тим необхідно зазначити, що законодавчі підходи до врегулювання питання мінімального складу депутатських фракцій та депутатських груп у місцевих радах потребують вдосконалення і цю проблему варто було б розглянути на одному з найближчих засідань Комітету з можливістю за результатами розгляду внести до парламенту відповідний законопроект.
Секретар Комітету С.Гордієнко запропонував надіслати листа з викладенням правової позиції Комітету у даній сфері правовідносин головам обласних рад та розмістити на веб-сайті Верховної Ради України.
Пропозицію підтримано одноголосно.
9.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про підготовку до проведення комітетських слухань “Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269, н.д. В.Коновалюк )”.
Доповідач звернув увагу присутніх на важливість тематики законопроекту і необхідність попередньої підготовки та вивчення даного питання шляхом проведення комітетських слухань з метою забезпечення громадського і експертного обговорення основних принципів та засад врегулювання лобіювання в Україні. В.Демчишен запропонував створити відповідну Робочу групу та призначити її керівником народного депутата України А.Горбатюка.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Створити Робочу групу з підготовки проведення комітетських слухань «Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269 від 20.10.2010 р.)».
Дату проведення комітетських слухань визначити в робочому порядку.
2. Призначити керівником Робочої групи народного депутата України А.Горбатюка та доручити йому сформувати персональний склад Робочої групи.
3. Включити до складу Робочої групи (за згодою) членів комітету, народних депутатів України, представників Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, представників органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, науковців, вітчизняних та міжнародних експертів.
4. Обговорення провести за підтримки Програми сприяння Парламенту ІІ та Інституту професійного лобіювання та адвокасі.
5. Підтримати пропозицію Програми сприяння Парламенту ІІ та Інституту професійного лобіювання та адвокасі щодо проведення електронного обговорення проекту Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269 від 20.10.2010 р.) на сайті Інституту професійного лобіювання та адвокасі (www.lobbying.in.ua) та представлення звіту за результатами обговорення під час комітетських слухань.
6. Доручити Робочій групі:
- сформувати список запрошених осіб;
- розробити проект Рекомендацій комітетських слухань;
- підготувати порядок ведення комітетських слухань, регламент та здійснити інші організаційні заходи;
- проаналізувати пропозиції, що були висловлені під час комітетських слухань, та інформувати комітет щодо них під час розгляду законопроекту на засіданні комітету.
7. Здійснення контролю за ходом підготовки до проведення комітетських слухань «Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269 від 20.10.2010 р.)» доручити народному депутату України - Секретарю Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування С. Гордієнку.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
10.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про роботу Робочої групи Комітету з вивчення питання щодо можливості утворення населеного пункту на базі військового містечка Макарів-1.
Доповідач зазначив, що 20 грудня 2010 року члени Робочої групи Комітету провели виїзне засідання у військовому містечку Макарів-1, де зустрілися з командуванням військової частини та жителями цього містечка.
В ході дискусії було визначено основні проблеми, що турбують людей та окреслено можливі шляхи їхнього вирішення. В першу чергу це стосується питання газифікації, будівництва підвідного газопроводу високого тиску довжиною близько
Інформацію взято до відома.
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
22.12.2010 року
1. Про проект Постанови про довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" (реєстр. №7395-1, н.д. Ю.Кармазін).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо права висування кандидатів на виборах) (реєстр. №3603, н.д. В.Даниленко).
3. Про проект Закону про упорядкування сільської поселенської мережі, поглиблення принципів місцевого самоврядування у сільській місцевості та сприяння деурбанізації народонаселення (реєстр.№4028, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо місцевого самоврядування у сільських населених пунктах (реєстр.№4028-1, н.д. Ю.Одарченко, І.Сідельник).
5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення таємниці голосування) (реєстр.№2518, друге читання).
6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень із реєстрації права власності на землю) (реєстр.№7059, КМУ, М.Я.Азаров).
7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення кримінальної та адміністративної відповідальності за злочини та інші правопорушення у сфері службової діяльності (реєстр.№5428, н.д. В.Мойсик).
8. Про правову позицію Комітету щодо можливості обмеження кількісного складу депутатської фракції у місцевій раді.
9. Про підготовку до проведення комітетських слухань “Про проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. №7269, н.д. В.Коновалюк )”.
10. Інформація про результати роботи Робочої групи Комітету щодо вивчення можливості утворення населеного пункту на базі військового містечка Макарів-1.