Протокол №104/02 від 08.09.10р.
28 листопада 2013, 12:32
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 104/02
08 вересня 2010 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Демчишен В.В., Матвієнко А.С., Надоша О.В., Фомін О.В.
Відсутні: Боднар О.Б., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Єгоров О.М., Касянюк О.Р.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Желтова О.М., головні консультанти секретаріату Комітету: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Вітковська Л.В. – головний контролер - директор Департаменту з питань соціальної політики Рахункової палати;
Нікіфоров Л.А. – заступник начальника відділу з питань видатків на органи державного управління Рахункової палати;
Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Крот Ю.Ф. - головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління).
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями) (реєстр. №5501, н.д. А.Шевченко, О.Доній, В.Стретович та інші)
2. Про проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424, н.д. В.Мойсик)
3. Про проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр. № 6417, н.д. С.Власенко)
4. Про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках.
5. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за шосту сесію Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2010 р.)
6. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання) (вересень 2010 р. - січень 2011 р.)
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.)
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував прийняти його за основу.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував членам Комітету висловити зауваження і пропозиції до проекту порядку денного засідання Комітету.
О.Омельченко вніс пропозицію розглянути інформацію Рахункової палати щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках першим питанням порядку денного засідання Комітету.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував членам Комітету визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету з такою послідовністю питань:
1. Про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках.
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями) (реєстр. №5501, н.д. А.Шевченко, О.Доній, В.Стретович та інші)
3. Про проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424, н.д. В.Мойсик)
4. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр. № 6417, н.д. С.Власенко)
5. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за шосту сесію Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2010 р.)
6. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання) (вересень 2010 р. - січень 2011 р.)
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках.
Доповідач поінформував присутніх про те, що до Комітету надійшла інформація Рахункової палати, яку було доручено розглянути підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Вітковська Л.В., Нікіфоров Л.А.
Директор Департаменту з питань соціальної політики Рахункової палати Вітковська Л.В. поінформувала, що впродовж 2005-2009 років кількість органів державного управління збільшилася на 7 одиниць (утворено 24 та ліквідовано 17 органів), гранична чисельність їх працівників зросла на 23,5 тис. осіб, або 8,9 відсотків, а видатки на забезпечення діяльності - на 6 млрд. грн., або майже вдвічі, та мають сталу тенденцію до збільшення.
Внаслідок відсутності єдиної методики планування бюджетних видатків на функціонування органів державного управління, завдання з розроблення якої покладено на Міністерство фінансів України, та суб'єктивного підходу до визначення потреби в коштах у розрізі органів державного управління фінансове забезпечення окремих з них не відповідало потребі для виконання покладених завдань. Реалізація запроваджених Урядом у 2009 році заходів щодо економії коштів державного бюджету здійснювалася без урахування специфіки діяльності кожного органу і функцій та потреб у матеріальному забезпеченні, в результаті чого низку таких органів було майже повністю позбавлено фінансових ресурсів для виконання покладених на них завдань.
Зокрема, починаючи з 2005 року Міністерству освіти і науки України кошти на видатки розвитку не виділялися взагалі, що не давало змоги навіть підтримувати існуючу матеріально-технічну базу. Водночас фінансовими і фіскальними органами за цей же період проведено капітальні видатки на суму понад 1 млрд. гривень. У 2008-2009 роках Державному комітету лісового господарства видатки на відрядження в розрахунку на одного працівника передбачалися в сумі 29 грн. на місяць, що не покривало навіть одноденного розміру добових витрат, передбачених чинним законодавством.
Не забезпечено також належної реалізації заходів з економії бюджетних коштів у частині упорядкування кількості службового автотранспорту. За 2005-2009 роки затверджена кількість транспортних засобів на забезпечення органів виконавчої влади збільшилася на 781 од., а витрати державного бюджету на їх утримання зросли в 1,8 рази.
Впродовж 2005-2009 років обсяги надходжень спеціального фонду державного бюджету в органах виконавчої влади зросли з 489,6 до 1130,7 млн. грн., або у 2,3 рази. Частка надходжень від надання платних послуг у загальному їх обсязі становить близько 80 відсотків. Як показали результати аналізу, діючий на сьогодні порядок формування та використання коштів, отриманих органами державного управління від надання платних послуг, є недосконалим. Необґрунтоване визначення розмірів коштів, що залишаються у розпорядженні органів та повинні спрямовуватися на відшкодування пов'язаних з їх наданням витрат, фактично перетворює спеціальний фонд бюджету в додаткове джерело для фінансування основної діяльності цих органів. Переліки платних послуг для окремих органів взагалі у встановленому порядку не затверджені та визначаються на власний розсуд, належного контролю за використанням одержаних коштів не здійснюється.
Зменшенню витрат на утримання державних органів, оптимізації їх кількості та вдосконаленню структури не сприяли численні реорганізації, що стало наслідком незабезпечення Кабінетом Міністрів України як вищим державним органом у системі центральних органів виконавчої влади належного виконання завдань з розроблення і здійснення заходів, спрямованих на вдосконалення системи органів виконавчої влади. Протягом 2005-2009 років у середньому 8 органів щороку перебували у стадії ліквідації чи утворення, формування та зміни штатів, перезатвердження положень, звільнення та зарахування на посади працівників, що унеможливлювало якісне виконання покладених на них функціональних повноважень. Численні безсистемні створення нових державних органів, ліквідація та реорганізація існуючих проводилися хаотично, без функціональних обстежень, що призвело до дублювання функцій.
Функціональне обстеження органів виконавчої влади та розроблення рекомендацій і пропозицій щодо приведення системи та структури цих органів у відповідність з функціями, які на них покладено, було визначено основним інструментом проведення адміністративної реформи в Україні. Починаючи з 2000 року указами Президента України доручалося Кабінету Міністрів України забезпечити проведення функціонального обстеження апаратів органів виконавчої влади всіх рівнів із затвердженням відповідно до його результатів організаційних структур цих органів та здійсненням аналізу існуючої системи державного управління з визначенням невідкладних заходів щодо підвищення її ефективності. Однак до теперішнього часу проведення функціонального обстеження, методичне забезпечення якого покладено на Головне управління державної служби України, не завершено.
Нормативно-правова база, яка регламентує функціонування органів державного управління, є недосконалою та має суттєві прогалини. Єдина система цих органів, порядок їх взаємодії і підпорядкування законодавчо не затверджені, що унеможливлює формування ефективної організації виконавчої влади, поглиблює паралелізм і дублювання в діяльності органів. Закони про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, про державний контроль у сфері діяльності органів виконавчої влади та їх посадових осіб не прийнято.
На сьогодні є чинною Схема організації центральних органів виконавчої влади, затверджена Указом Президента України від 15.12.99 № 1573, яка втратила актуальність, оскільки не містить повного переліку органів, що фактично функціонують. З дня затвердження Схеми кількість центральних органів виконавчої влади зросла на 31 орган, або 32,3 відсотка. Починаючи з 2007 року заходів щодо упорядкування структури і підпорядкованості органів з боку Кабінету Міністрів України не вживалося.
Отже, сформована на сьогодні система державного управління є неефективною, внутрішньо суперечливою, громіздкою та не відповідає соціальним і економічним потребам суспільства. Зазначені питання потребують врегулювання шляхом прийняття законів України "Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади", "Про державний контроль у сфері діяльності органів виконавчої влади та їх посадових осіб", "Про адміністративні послуги", забезпечення планування бюджетних видатків на функціонування органів державного управління на основі єдиної методики, встановлення єдиних переліків платних послуг для органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та забезпечення формування вартості цих послуг згідно з методикою визначення собівартості їх надання.
Під час обговорення наданих матеріалів відбувалась жвава дискусія за участі представників Рахункової палати. За результатами розгляду питання членами Комітету було запропоновано рішення взяти інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках до відома.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 10 народних депутатів України, “Утримався” – 1 народний депутат України (О.Фомін).
Пропозицію підтримано.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями) (реєстр. №5501, н.д. А.Шевченко, О.Доній, В.Стретович та інші).
Доповідач зазначив, що проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України” (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями) (реєстр. № 5501) передбачає внесення змін до законів України «Про політичні партії в Україні», «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» та «Про вибори Президента України», які мають забезпечити прозорість діяльності політичних партій і партійного керівництва та механізми їх підзвітності і відповідальності перед громадянами, а також фінансування політичних партій лише фізичними особами.
Ю.Ключковський ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково - експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому управління пропонує при розгляді у першому читанні законопроект реєстр.№5501 повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Такої думки притримуються Комітет з питань правової політики та Міністерство фінансів України, висловлюючи певні зауваження та пропозиції.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Члени Комітету звернули увагу на те, що не всі запропоновані зміни є достатньо обґрунтованими та сприятимуть задекларованій прозорості діяльності (в тому числі фінансової звітності) політичних партій.
Членами Комітету була внесена пропозиція за наслідками розгляду в першому читанні повернути даний законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
УХВАЛИЛИ.
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями (реєстр. № 5501), внесений народними депутатами України Шевченком А.В., Донієм О.С., Стретовичем В.М., Сусловим Є.І., Стецьківим Т.С., Стецем Ю.Я., Марущенком В.С., за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України - Заступнику Голови Комітету Ключковському Ю.Б.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424, н.д. В.Мойсик).
Доповідач зазначив, що проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424) пропонується вдосконалити механізм визначення кримінальної відповідальності за деякі порушення виборчого законодавства шляхом внесення змін до статей 157, 158 і 1581 Кримінального кодексу України та виключення з нього статті 160.
Ю.Ключковський ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління, в якому управління висловлює ряд зауважень щодо змісту даного законопроекту і пропонує за результатами розгляду в першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський, після детального обговорення даного питання, запропонував прийняти рішення щодо підтримки законопроекту з реєстр. №5424 за наслідками розгляду в першому читанні.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ.
1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, визначеного головним з опрацювання законопроекту, внести пропозицію Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424 від 09.12.2009 р.), поданого народним депутатом України В.Мойсиком, при розгляді в першому читанні прийняти за основу.
2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету А.Горбатюка про проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр.№ 6417, н.д. С.Власенко).
Доповідач зазначив, що проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр. № 6417) спрямований на вдосконалення порядку отримання документів на виїзд дитини за кордон, у тому числі на лікування чи оздоровлення, у випадку відсутності згоди чи неможливості отримання згоди на такий виїзд одного з батьків.
Цим законопроектом також вносяться зміни до Закону України “Про порядок виїзду і в’їзду в Україну громадян України”, до Сімейного кодексу України та до Закону України “Про місцеві державні адміністрації”, зокрема до статті 23 “Повноваження в галузі соціального забезпечення та соціального захисту населення”. Пропонується доповнити цю статтю пунктом 9, відповідного до якого місцева державна адміністрація вирішує інші питання, пов’язані з опікою та піклуванням.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
При обговоренні законопроекту члени Комітету погодилися з думкою, що за відсутності згоди обох батьків виїзд неповнолітнього громадянина України за кордон у передбачених законом випадках може бути дозволено лише за рішенням суду. Оскільки органам опіки та піклування таке повноваження надавати не доцільно, тому не має потреби у внесенні запропонованих у законопроекті змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації”.
Голова підкомітету А.Горбатюк ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та запропонував Комітету прийняти рішення щодо повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
УХВАЛИЛИ.
1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету у закордонних справах, визначеного головним з опрацювання законопроекту, внести пропозицію Верховній Раді України – проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр. № 6417) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Направити цей висновок до Комітету у закордонних справах.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за шосту сесію Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2010 р.)
Доповідач зазначив, що відповідно до статей 13, 53 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” наприкінці кожної сесії Комітет повинен розглянути питання про виконання Плану роботи Комітету та іншу діяльність у період цієї сесії і затвердити шляхом прийняття рішення письмовий звіт про підсумки своєї роботи. Проекти відповідних матеріалів щодо роботи Комітету протягом шостої сесії Верховної Ради України шостого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ.
1. Затвердити Звіт про роботу Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за лютий - липень 2010 р. (VI сесія Верховної Ради України шостого скликання).
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання) (вересень 2010 р. - січень 2011 р.).
Доповідач нагадав присутнім, що відповідно до ст. 13, 41 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, Комітет має планувати свою роботу на кожну чергову сесію парламенту та затверджувати відповідний план. Проект такого документу на період роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету під керівництвом його завідувача та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ.
1. Прийняти План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на VII сесію Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 - січень 2011 року), за основу з подальшим врахуванням змін та доповнень до нього. (Додається).
2. Контроль за виконанням підготовки питань на засідання Комітету та дотриманням термінів покласти на Секретаря Комітету Гордієнка С.В.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.
Доповідач поінформував присутніх, що на виконання ст. 13 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та ст. 21 Регламенту Верховної Ради України Комітет має подати свої пропозиції до проекту порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2010 р.). Відповідний проект пропозицій підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ.
1. Затвердити Пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до порядку денного VII сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 - січень 2011 рр.) (Додається).
2. Надати до секретаріату Комітету для узагальнення додаткові пропозиції до порядку денного VII сесії Верховної Ради України шостого скликання.
3. Узагальнені пропозиції направити до Головного організаційного управління Верховної Ради України для підготовки зведеного документа на розгляд Погоджувальної ради.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію членів Комітету на підставі звернення представників місцевих організацій політичних партій про порушення окремих питань щодо організації виборчого процесу з місцевих виборів 31 жовтня 2010 року. Зокрема, обговорювались вимоги, поставлені Центральною виборчою комісією до документів, які необхідно додавати до подань щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій при внесенні відповідних документів до Центральної виборчої комісії, до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до територіальних виборчих комісій.
А також враховуючи стислі строки, передбачені для висування та реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборах 31 жовтня 2010 року, Комітет вирішив звернутися до ЦВК з проханням надати роз’яснення до порушених питань.
Пропозицію підтримано
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
08.09.2010 року
1. Про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аналізу видатків на забезпечення діяльності органів державного управління у 2005-2009 роках.
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності політичними партіями) (реєстр. №5501, н.д. А.Шевченко, О.Доній, В.Стретович та інші)
3. Про проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 5424, н.д. В.Мойсик)
4. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо забезпечення свободи пересування дитини) (реєстр. № 6417, н.д. С.Власенко)
5. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за шосту сесію Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2010 р.)
6. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання) (вересень 2010 р. - січень 2011 р.)
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.
8. Різне.