Луганська міська рада
14 листопада 2013, 17:04
На спільному засіданні підкомітетів з питань місцевого самоврядування, з питань державного будівництва та з питань органів виконавчої влади Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянуто звернення Луганської міської ради стосовно виключення з облікових даних міст Олександрівськ, Щастя і селища Ювілейне.
Члени Комітету, які представляють всі депутатські фракції парламенту висловили підтримку прагненню Луганської міської ради в питанні необхідності врегулювання правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.
Народні депутати України зазначили, що така ситуація в адміністративно-територіальному устрої не лише суперечить положенням статей 133 та 140 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», але й призводить до виникнення низки правових колізій, компетенційних спорів та проблемних питань у сферах бюджету, податків, власності, земельних відносин, соціальних та гуманітарних галузях тощо.
Під час обговорення зауважувалось, що Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування 11 січня 2012 року провів комітетські слухання щодо проблематики правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад, за результатами яких Комітет дійшов висновку щодо необхідності вирішення порушеного питання з використанням варіантів створення об’єднаних громад і утворення на їх місці єдиної адміністративно-територіальної одиниці або ж виділення зі складу міст – «матрьошок» сіл, селищ та міст з набуттям ними самостійного статусу суб’єкта місцевого самоврядування.
Разом з тим, народні обранці зазначили, що на сьогоднішній день порушене питання детально не визначене законодавством України і регулюється загальними нормами Конституції України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим» та деяких інших, Конституції Автономної Республіки Крим та Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12 березня 1981 року, в частині, що не суперечить Конституції та законам України.
Голова підкомітету з питань державного будівництва Василь Гладій наголосив, що відповідно до пункту 23 вищезгаданого Положення, населені пункти, з яких виїхали або переселилися жителі, підлягають виключенню з облікових даних. З облікових даних виключаються також населені пункти, які включені в межі міст, селищ міського типу або об'єднані з іншими населеними пунктами.
Члени Комітету звернули увагу, що відповідно до частини першої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади – жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Територіальна громада визначається у абзаці другому частини першої статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» як жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
На розвиток положень частини першої статті 140 Конституції України щодо добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл частиною другою статті 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що територіальні громади сусідніх сіл можуть об'єднуватися в одну територіальну громаду, створювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати єдиного сільського голову.
Секретар Комітету Руслан Князевич вказав, що відповідно до частини третьої цієї ж статті Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» добровільне об'єднання територіальних громад відбувається за рішенням місцевих референдумів відповідних територіальних громад сіл. Таке рішення є наданням згоди на створення спільних органів місцевого самоврядування, формування спільного бюджету, об'єднання комунального майна.
Зазначена норма Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» кореспондується і з положенням статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування, відповідно до якої зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з'ясування думки відповідних місцевих громад, можливо шляхом проведення референдуму, якщо це дозволяється законом.
Члени Комітету дійшли спільної згоди, що на законодавчому рівні визначена лише можливість об’єднання територіальних громад сусідніх сіл в одну сільську громаду, яке відбувається за рішенням місцевих референдумів.
Щодо утворення об’єднаних територіальних громад сіл та міст, які мають єдиний адміністративний центр, народні депутати зазначили, що таке об’єднання є неможливим без одночасної ліквідації (реорганізації) існуючих адміністративно-територіальних одиниць та створення замість них нових укрупнених адміністративно-територіальних утворень шляхом зміни меж міста та включення в його межі територій відповідних населених пунктів.
Однак і в цьому разі дотримання вимог Європейської хартії місцевого самоврядування щодо з’ясування точки зору навіть найменшої територіальної громади видається обов’язковим.
Обговорюючи дане питання на спільному засіданні підкомітетів з питань місцевого самоврядування, з питань державного будівництва, з питань органів виконавчої влади народні депутати України зазначили, що вирішення питання щодо виключення з облікових даних міст Олександрівськ, Щастя і селища Ювілейне можливе лише шляхом включення їх в межі міста Луганська за погодженням з відповідними місцевими радами та врахуванням думки територіальних громад зазначених населених пунктів.
Принагідно було підтверджено правову позицію Комітету стосовно неутворення районних у місті рад. Так, вказувалось, що відповідно до абзацу 3 пункту 2 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення міських рад щодо утворення (неутворення) районних у містах рад приймаються з урахуванням думки районних у містах рад та членів територіальних громад цих міст.
Окрім того, частиною четвертою статті 41 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», передбачено, що визначений міськими радами обсяг повноважень районних у місті рад та їх виконавчих органів не може змінюватися міською радою без згоди відповідної районної у місті ради протягом даного скликання.