Висновок Комітету про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо порядку утворення та ліквідації місцевих державних адміністрацій (реєстр. № 2642 від 14.04.2015)
02 червня 2015, 17:22
Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо порядку утворення та ліквідації місцевих державних адміністрацій (реєстр. № 2642 від 14.04.2015), поданий Кабінетом Міністрів України.
Розроблення проекту Закону, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, зумовлено тим, що на сьогодні законодавче не врегульовано питання формування місцевої державної адміністрації, зокрема не встановлено порядку її створення або ліквідації, а також не визначено органу, який повинен приймати такі рішення. Відповідну проблему планується вирішити шляхом внесення змін до законів України "Про місцеві державні адміністрації" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", наділивши повноваженнями з утворення/ліквідації місцевих державних адміністрацій Кабінет Міністрів України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України за результатами аналізу законопроекту в контексті положень Конституції України дійшло висновку щодо доцільності його відхилення. Зокрема, у наведених зауваженнях вказується, що система місцевих державних адміністрацій і обов'язковість її функціонування на постійній безперервній основі передбачені безпосередньо в Конституції України. Так, відповідно до частини першої статті 118 «виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації». При цьому у тексті Конституції України (частина друга статті 133) дано повний перелік областей України. Тому пропозиція про врегулювання у законі питання утворення та ліквідації місцевих державних адміністрацій таким чином, начебто ці органи можуть утворюватись і ліквідовуватись у довільному порядку за рішенням того чи іншого органу державної влади або посадової особи, не узгоджується із зазначеним приписом Основного Закону України.
На думку експертів, зміст положень проекту можна інтерпретувати таким чином, начебто кожного разу з моменту набрання чинності актом Президента України щодо призначення голови місцевої державної адміністрації відбуватиметься державна реєстрація новоутвореної місцевої державної адміністрації як юридичної особи, що унеможливить безперервність їх роботи. Також підкреслюється, що в законопроекті взагалі не визначаються підстави створення/ліквідації місцевих державних адміністрацій. Між тим є очевидним, що єдиною правомірною підставою для утворення чи ліквідації певної місцевої (причому тільки районної) державної адміністрації може бути лише зміна в адміністративно-територіальному устрої України, внаслідок якої на території певної області створюється новий район або ліквідується один з раніше існуючих районів.
Члени Комітету звернули увагу, що наділяючи Кабінет Міністрів України повноваженнями з утворення/ліквідації місцевих державних адміністрацій шляхом внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», суб'єкт права законодавчої ініціативи не запропонував відповідних змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України», що є базовим законом для визначення організації, повноважень та порядку діяльності уряду. Також зі змісту пропозицій випливає, що реалізація конституційних повноважень Президента України з призначення голів місцевих державних адміністрацій ставиться у пряму залежність від рішень Кабінету Міністрів України про утворення відповідних місцевих державних адміністрацій. Окрім того вказувалося, що пропозиції з удосконалення окремих аспектів правового статусу місцевих державних адміністрацій надані у період, коли розпочався конституційний процес із кардинальним реформуванням публічної влади на місцевому рівні, посиленням її самоврядної ланки та трансформацією місцевих органів виконавчої влади. Тому доцільним було б, щоб проблеми, які спричинили появу законодавчої ініціативи, стали предметом уваги Конституційної комісії з можливістю їх врегулювання на рівні акту найвищої юридичної сили.
Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, з'ясувавши позицію народних депутатів України - членів Комітету, запрошених на засідання осіб та всебічно обговоривши питання, Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо порядку утворення та ліквідації місцевих державних адміністрацій (реєстр. № 2642), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою М.Федорука.