Протокол №33/7 від 01.10.08р.
28 листопада 2013, 10:43
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 33/7
01 жовтня 2008 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3а, кім. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Сінченко В.М., Черноморов О.М., Каськів В.В., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.
Відсутні: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Льовочкін С.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., головні консультанти: Бережницький Я.В., Желтова О.М., Рибак О.Ф., старші консультанти Дмитрук Л.В., Шкуріна Л.Б, консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Богословська І.Г. - народний депутат України;
Сухомлин О.М. - Директор юридичного Департаменту Міністерства з надзвичайних ситуацій у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
Плекан Я.В. - Радник Голови Верховної Ради України;
Ткач В.Д. - Перший заступник Начальника Головного управління державної служби України;
Ляшко І.В. - Начальник відділу з питань діяльності місцевих органів виконавчої влади Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України;
Гапотченко В.І. - Завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Ляхович В.А. - головний консультант відділу висвітлення діяльності Верховної Ради України (інформаційне управління).
***
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
І.
1. Про проект Закону про доброчесну поведінку осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів місцевого самоврядування (реєстр. №2362, КМУ, Тимошенко Ю.В.)
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо участі державних службовців першої категорії у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. №2563, н.д. Богословська І.Г., Горіна І.А.)
3. Про проект Закону про внесення змін до статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо права об'єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) (реєстр. №2511, н.д. Тарасюк Б.І.)
ІI.
4. Про проект Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" (реєстр. №2456, н.д.Цибенко П.С.)
5. Про проект Постанови про розроблення Загальнодержавної програми відновлення прав осіб, примусово переселених з місць постійного проживання (реєстр. №2224, н.д. Яценюк А.П. )
6. Про проект Закону про внесення змін до статті 218 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо надання права адміністративним комісіям при виконавчих органах міських рад розглядати справи про адміністративні правопорушення у сфері торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами) (реєстр. №2503, н.д. Олійник В.С.)
7. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо спеціальних контрольних комісій з питань звернень громадян) (реєстр. №2494, н.д. Коновалюк В.І.)
8. Про проект Постанови про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян (реєстр. №2495, н.д. Коновалюк В.І.)
9. Про проект Закону про демілітаризацію та упорядкування носіння форменого одягу (реєстр. №2328, н.д. Москаль Г.Г.)
10. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення умов функціонування державної системи цивільного захисту) (реєстр. №2637, КМУ, Ю.Тимошенко)
***
Народний депутат В.Каськів поінформував присутніх про звернення уповноваженого представника депутатської фракції “Наша Україна” в Тернопільській обласній раді Ю.Токаренка щодо дій голови Тернопільської обласної ради М.Миколенка, а саме, «що він став на деструктивний шлях. Впродовж усього часу від серпня 2007 року на чергових сесіях обласної ради не створює умов та перешкоджає виконанню Тернопільською обласною територіальною виборчою комісією своїх повноважень, грубо і цинічно порушує норми чинного законодавства» та запропонував створити Робочу групу з представників комітету, секретаріату комітету та Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України з метою всебічного вивчення ситуації. Дану інформацію члени комітету взяли до відома. Голова Комітету запропонував голові підкомітету С.Подгорному та керівнику Управління В.Грабу поінформувати на одному із наступних засідань комітету щодо стану справ у Тернопільській обласній раді, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Каськіву узгодити склад групи в робочому порядку та подати його на затвердження комітету на одному із наступних засідань.
Голова Комітету поінформував присутніх про звернення, яке надійшло до народного депутата України А.Матвієнка від Малинського міського голови С.Долі щодо порушення перед Верховною Радою України питання про дострокове припинення повноважень Малинської міської ради 5-го скликання та призначення позачергових виборів Малинської міської ради Житомирської області. Обгрунтовуючи свою позицію, С.Доля посилається на те, що 14.02.2008 року рішенням Малинської міської ради його було звільнено з посади Малинського міського голови. Головуючий запропонував включити до порядку денного засідання питання про розгляд звернення Малинського міського голови та про створення Робочої групи для вивчення ситуації, що склалася у місті Малин Житомирської області і розглянути його останнім за черговістю.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про запропонований порядок денний засідання Комітету та пропозиції до нього.
Голова Комітету запропонував членам Комітету ознайомитись із порядком денним засідання, внести зауваження та пропозиції:
· Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію, враховуючи прохання автора законопроекту н.д. Олійника В.С., зняти з розгляду проект Закону реєстр. №2503 у зв’язку із поданим на заміну (лист додається).
· Голова Комітету О.Омельченко, враховуючи прохання народного депутата України Г.Москаля, вніс пропозицію перенести розгляд питання про проект Закону про демілітаризацію та упорядкування носіння форменого одягу (реєстр. №2328) у зв’язку з доопрацюванням проекту спільно з Міністерством внутрішніх справ України (лист додається).
· Голова Комітету запропонував проект Закону про внесення змін до статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо права об'єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) (реєстр. №2511, н.д. Тарасюк Б.І.) розглянути останнім за черговістю в порядку денному, оскільки автор в даний час головує на засіданні свого комітету і підійде на розгляд даного проекту після завершення засідання Комітету з питань європейської інтеграції (лист додається).
Голова Комітету запропонував членам Комітету перейти до голосування в цілому за запропонований порядок денний засідання із зауваженнями та пропозиціями, розглянувши питання в такій послідовності:
І.
1. Про проект Закону про доброчесну поведінку осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів місцевого самоврядування (реєстр. №2362, КМУ, Тимошенко Ю.В.)
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо участі державних службовців першої категорії у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. №2563, н.д. Богословська І.Г., Горіна І.А.)
ІI.
3. Про проект Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" (реєстр. №2456, н.д.Цибенко П.С.)
4. Про проект Постанови про розроблення Загальнодержавної програми відновлення прав осіб, примусово переселених з місць постійного проживання (реєстр. №2224, н.д. Яценюк А.П. )
5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення умов функціонування державної системи цивільного захисту) (реєстр. №2637, КМУ, Ю.Тимошенко)
6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо спеціальних контрольних комісій з питань звернень громадян) (реєстр. №2494, н.д. Коновалюк В.І.)
7. Про проект Постанови про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян (реєстр. №2495, н.д. Коновалюк В.І.)
8. Про проект Закону про внесення змін до статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо права об'єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) (реєстр. №2511, н.д. Тарасюк Б.І.)
III.
9. Про звернення Малинського міського голови (місто Малин Житомирської області) щодо дострокового припинення повноважень Малинської міської ради п’ятого скликання та призначення позачергових виборів депутатів Малинської міської ради та про створення Робочої групи для вивчення ситуації, що склалася у місті Малин Житомирської області.
УХВАЛИЛИ:
1.Врахувати пропозиції озвучені Головою Комітету.
2.Затвердити питання порядку денного засідання.
ГОЛОСУВАЛИ: “За”- 9 народних депутатів, «Не голосував» - 1 народний депутат (А.Матвієнко)
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виконавчої влади В.Петренка про проект Закону про доброчесну поведінку осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів місцевого самоврядування (реєстр. №2362, КМУ, Тимошенко Ю.В.).
Доповідач поінформував присутніх, що даним законопроектом пропонується встановити загальні вимоги до поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави та органів місцевого самоврядування, а також прирівняних до них осіб, якими вони мають керуватись під час виконання своїх службових обов'язків і згідно з якими громадськість оцінює доброчесність, неупередженість та ефективність їх діяльності. Також пропонується визначити моральні стандарти поведінки, дотримання яких має бути обов'язковою складовою ідеології державної служби та виконання іншої роботи, пов'язаної з публічними функціями. Метою даного проекту є також встановлення алгоритмів поведінки особи, уповноваженої на виконання функцій держави, в ситуації, яка провокує корупційні дії.
Голова підкомітету зазначив, що значна кількість положень проекту закріплює вимоги морально-етичного змісту. Наприклад, на суб’єктів доброчесної поведінки покладаються обов’язки: «віддано служити Українському народові», «сприяти зміцненню довіри громадян», «дотримуватись загальноприйнятих правил коректності та ввічливості» (ч. 2 ст. 4, ч. 1 ст. 5, ч. 1 ст. 8). Об’єктивна оцінка відповідності поведінки особи цим критеріям є досить складною, тому доцільність включення згаданих норм декларативного характеру до тексту закону є сумнівною. Також слід зауважити, що поданий проект спрямований на створення ефективного механізму боротьби з корупцією. Верховною Радою України 12 грудня 2006 р. прийнято за основу проект Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції», яким врегульовано низку питань, що є предметом поданого проекту. З огляду на це підкомітет вважає, що всі слушні положення проекту, який розглядається, можуть бути враховані при доопрацюванні вищезгаданого проекту «Про засади запобігання та протидії корупції». Варто також враховувати, що прийняття даного законопроекту і набрання ним чинності матиме наслідком не консолідацію норм антикорупційного законодавства, а появу ще одного закону, який регулюватиме частину відповідних відносин.
Головне науково-експертне управління та Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією пропонують відхилити даний законопроект. Комітет з питань бюджету вважає, що законопроект може мати опосередкований вплив на видаткову частину державного та місцевих бюджетів. Верховний суд України висловив багато зауважень концептуального характеру до даного законопроекту і вважає, що він потребує суттєвого доопрацювання.
Враховуючи ці висновки, підкомітет вирішив пропонувати комітету рекомендувати Верховній Раді України відправити даний законопроект на доопрацювання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, В.Ткач.
С.Гордієнко зауважив, що прийняття даного законопроекту не розв’яже тих проблем, які в ньому порушуються. Визначення поняття “підґрунтя” корупції, а також недостатнє врегулювання у законопроекті питання відповідальності осіб, а саме, санкції за порушення запропонованих вимог Закону, свідчить про певну несамостійність законопроекту. Враховуючи вищесказане, підтримує рішення підкомітету про подальше доопрацювання законопроекту.
М.Трайдук підтримав рішення про доопрацювання законопроекту, вказавши на його недоліки, а саме щодо питання про відповідальність за порушення норм Закону, якою встановлюється механізм контролю, притягнення та міра відповідальності суб’єктів доброчесної поведінки за порушення цих норм та чисто декларативний характер даного законопроекту.
О.Черноморов наголосив, що коло суб’єктів доброчесної поведінки значно ширший за коло суб’єктів корупційних діянь. У значній кількості положень законопроекту не враховується особливий статус багатьох суб’єктів доброчесної поведінки, у зв’язку з чим не представляється можливим практично застосовувати чисельні норми щодо попередження та розв’язання конфлікту інтересу.
В.Ткач поінформував, що розробка даного законопроекту триває з 2005 року. Проект Закону України «Кодекс доброчесної поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави» розроблено Головдержслужбою України на виконання постанов, доручень та розпорядження Кабінету Міністрів України. Доповідач наголосив, що даним законопроектом пропонується окреслити моральні стандарти поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування. В.Д.Ткач зазначив, що Головдержслужба, визначаючи загальні вимоги до доброчесної поведінки та забезпечення пріоритету прав і свобод людини та громадянина, керувалася визначальним принципом діяльності суб’єкта доброчесної поведінки, який зобов’язаний віддано служити Українському народові, захищати права і свободи людини та громадянина. Під час розробки законопроекту вивчався іноземний досвід регулювання цієї сфери. Особлива увага надавалася Рекомендаціям Ради Європи (зокрема, Модельний Кодекс поведінки державних службовців) та Групи держав Ради Європи проти корупції (GRECO).
Законопроект було винесено на публічне обговорення на тему: «Стратегія реформування державної служби: удосконалення законодавства, системи професійного навчання та посилення відповідальності державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування», яке Головдержслужбою спільно із територіальними органами проводилось протягом вересня – листопада 2007 року. Вказаний законопроект було обговорено на засіданні Громадської ради при Головдержслужбі (10 жовтня 2007 року), на Громадських слуханнях у приміщенні Палацу Мистецтв «Український дім» (26 жовтня 2007 року) та в усіх регіонах країни за участю керівництва Головдержслужби, керівників структурних підрозділів та територіальних управлінь Головдержслужби. У результаті вказаних заходів надано до 1000 пропозиції та зауваження, які частково враховано.
Враховуючи викладене та підтримуючи антикорупційну спрямованість даного законопроекту, Головне управління державної служби України пропонує підтримати законопроект в першому читанні, а при підготовці до другого читання врахувати всі зауваження та пропозиції, окреслені під час обговорення.
УХВАЛИЛИ:
1.Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про доброчесну поведінку осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів місцевого самоврядування (реєстр. № 2362 від 10.10.2008 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.
2.Доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати даний законопроект до другого читання з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права
законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради
України у другому читанні.
3. Визначити співдоповідачем від Комітету з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, Першого заступника Голови Комітету О.Боднар.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 7 народних депутатів, “Проти” - 2 народних депутати (О.Черноморов, С.Гордієнко), “Не голосував” - 1 народний депутат (А.Матвієнко)
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо участі державних службовців першої категорії у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. №2563, н.д. Богословська І.Г., Горіна І.А.).
І.Богословська презентувала законопроект та вказала, що його метою є зменшення впливу державних службовців на виборчий процес, захист місцевого самоврядування від адміністративного тиску центральних органів виконавчої та законодавчої влади, забезпечення свободи волевиявлення територіальних громад, гарантій місцевого самоврядування в Україні; законодавче закріплення імперативної норми про те, що депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний державний службовець першої категорії, який на момент висування кандидатом у депутати або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови виконує обов’язки державного службовця або є представником державної влади. Прийняття цього закону дозволить реалізувати принципи демократії і децентралізації влади, закладені у Європейській хартії місцевого самоврядування, яку ратифіковано Законом України № 452/97-ВР від 15.07.97. Задля унеможливлення адміністративного тиску під час виборчого процесу до органів місцевого самоврядування, реалізації державних гарантій самоврядування місцевих громад пропонується внести зміни до законів України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про боротьбу з корупцією», «Про місцеве самоврядування в Україні» та розширити спеціальні обмеження для державних службовців першої категорії у вигляді заборони обиратися до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів. Автор законопроекту, враховуючи вищесказане, просила присутніх членів Комітету підтримати рішення щодо прийняття даного проекту в першому читанні.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний висловив окремі зауваження до законопроекту, а саме : заборона обрання певних осіб на посади депутатів місцевих рад або сільських, селищних, міських голів по суті означає заборону суміщення посад цих осіб та, зокрема, депутатського мандату депутата місцевої ради. У цьому зв’язку слід взяти до уваги, що Конституційний Суд України своїм рішенням №6-рп/98 від 13 травня 1998 р. визнав неконституційними положення статей 3 та 5 чинного на той час Закону “Про статус депутатів місцевих рад народних депутатів”, згідно з якими депутату місцевої ради заборонялось обіймати посаду голови місцевої державної адміністрації, його заступника, керівника її структурного підрозділу, судді, арбітра. У цьому рішенні Конституційний Суд зазначив, що “Конституція України містить вичерпний перелік тих осіб, які, маючи представницький мандат, не можуть займатись іншими видами діяльності. Тобто йдеться про певне обмеження конституційних прав і свобод, яке відповідно до статті 64 Конституції України може бути встановлене лише Конституцією України”. З урахуванням зазначеного є підстави стверджувати, що положення проекту в частині заборони певним особам балотуватись на посади депутатів місцевих рад суперечать Конституції України. С.Подгорний також зауважив, що зміни, запропоновані у Розділі ІІ проекту до Закону України «Про боротьбу з корупцією в України», передбачають запровадження додаткових спеціальних обмежень для «державних службовців першої категорії, які є посадовими особами», шляхом встановлення заборони: 1) втручатись у процес висування кандидатів; 2) впливати на волевиявлення громадян; 3) сприяти будь-яким чином такому волевиявленню; 4) балотуватись на «місцевих виборах» та відзначив, що заборона стосовно балотування на виборах не може бути предметом Закону України «Про боротьбу з корупцією в Україні» і у разі її запровадження повинна міститись у виборчому законі.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України рекомендує за результатами розгляду у першому читанні законопроект відхилити.
Комітет Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні прийнятий цей законопроект за основу.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету прийняв рішення, що проект Закону не впливає на дохідну та видаткову частини бюджету, а також на його виконання в поточному бюджетному періоді.
Враховуючи всі висновки та зауваження, підкомітет пропонує комітету рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні відхилити даний законопроект, оскільки він не узгоджується з положеннями Конституції України.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, І.Богословська.
С.Гордієнко зазначив, що під час чергових місцевих виборів відбувається маніпуляція свідомістю виборця і вважає, що законопроект спрямований на покращення чинного законодавства.
С.Подгорний вказав, що доцільно буде внести зміни до чинного виборчого законодавства щодо неможливості одночасного балотування на посаду народного депутата та міського голови.
О.Черноморов підтримав законодавчу ініціативу І.Богословської та вказав, що державні службовці першої категорії, як правило, не йдуть балотуватися до місцевих рад і на посади сільських, селищних, міських голів. Заступник Голови Комітету вважає, що доцільним буде внесення змін до виборчого законодавства та внесення змін до Конституції України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо участі державних службовців першої категорії у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. № 2563 від 26.05.2008) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, оскільки він не узгоджується з положеннями Конституції України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян - народному депутату України С.П. Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 7 народних депутатів України, “Утрималися” - 3 народних депутатів України (С.Гордієнко,О.Омельченко, О.Черноморов).
Рішення прийнято.
Народний депутат України В.Каськів звернувся до комітету з пропозицією змінити послідовність розгляду питань порядку денного та розглянути проекти законів реєстр. №2456, реєстр. №2224, реєстр. №2637 наступними за черговістю.
Рішення підтримано.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Каськіва про проект Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" (реєстр. №2456, н.д.Цибенко П.С.)
Доповідач поінформував присутніх, що підкомітет з питань державного будівництва розглянув даний проект Постанови. Проектом пропонується доповнити Додаток до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат та ювілеїв у 2008 році” пунктом про відзначення 100-річчя від дня народження колишнього командира Житомирського партизанського з’єднання О.Сабурова та забезпечити відзначення ювілею на загальнодержавному рівні.
Комітет Верховної Ради України з питань культури і духовності, який визначено головним з опрацювання вищезгаданого проекту Постанови, на своєму засіданні 03 липня 2008 року прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити зазначений проект Постанови, оскільки Олександр Сабуров, очолюючи з 1944 року Управління НКВС Дрогобицької області, був безпосереднім організатором військових операцій проти Української Повстанської Армії та особисто приймав участь у репресіях щодо сімей-учасників боротьби за незалежність України.
Голова підкомітету вказав, що у проекті Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" встановлюється дата 1 серпня 2008 року, яка на даний момент вже не актуальна та оголосив рішення підкомітету щодо відхилення даної постанови.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" (реєстр. № 2456 від 08.05.2008 р.), відхилити.
2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності, визначеного головним з підготовки даного проекту Постанови.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 7 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко), “Утрималися” - 2 народних депутатів України (О.Омельченко, О.Черноморов).
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Каськіва про проект Постанови про розроблення Загальнодержавної програми відновлення прав осіб, примусово переселених з місць постійного проживання (реєстр. №2224, н.д. Яценюк А.П. )
Доповідач поінформував присутніх, що метою даного проекту є здійснення першого кроку щодо встановлення історичної справедливості визнання протиправними репресивних дій органів влади колишнього СРСР стосовно окремих груп населення України на загальнодержавному рівні та розроблення комплексних заходів щодо відновлення порушених прав. В.Каськів інформував, що профільний комітет розглянув дану Постанову і в ході його обговорення була підкреслена важливість та актуальність вирішення проблем депортованих. Разом з тим, вказувалося на окремі недоліки проекту. Зокрема на те, що ним не ставиться завдання щодо визначення категорії “осіб примусово переселених з місць постійного проживання”; порядку кваліфікації акту переселення незаконним; уповноважених органів державної влади, відповідальних за визначення статусу та документальну реєстрацію зазначеної категорії осіб тощо. Профільний Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу.
Враховуючи висновок профільного Комітету від 02 квітня 2008 року та висновок Головного науково-експертного управління від 16.04.2008 року, в якому зазначається, що вказаний проект Постанови “не містить приписів нормативного характеру, а тому не потребує відповідного висновку”, підкомітетом пропонується рішення прийняти проект Постанови за основу, з урахуванням зауважень та пропозицій.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
О.Черноморов вказав, що зазначеній Загальнодержавній програмі треба передбачити не лише створення реєстру зазначеної категорії осіб, а й створення реєстру земельних ділянок.
А.Матвієнко вказав, що треба унеможливити спекуляції щодо земельних ділянок та обачно ставитись до пункту Постанови щодо “передбачити завдання місцевим органам влади щодо резервування земель на забезпечення реалізації відповідних заходів цієї програми”.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про розроблення Загальнодержавної програми відновлення прав осіб, примусово переселених з місць постійного проживання (реєстр. № 2224 від 17.03.2008 р.), внесений народним депутатом України А.Яценюком прийняти за основу з дорученням головному комітету підготувати його до другого читання.
2. Направити цей висновок до Комітету Верховної Ради України з питань з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, визначеного головним з підготовки даного проекту Постанови.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 8 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України (О.Черноморов), “Утрималися” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко).
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Каськіва про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення умов функціонування державної системи цивільного захисту) (реєстр. №2637, КМУ, Ю.Тимошенко).
Доповідач повідомив, що розроблення проекту обумовлено необхідністю приведення законодавчих актів України у відповідність із нормами Закону України «Про правові засади цивільного захисту», визнання такими, що втратили чинність, застарілих законодавчих актів з питань функціонування військ Цивільної оборони, у зв’язку з перетворенням їх в органи і підрозділи цивільного захисту. Голова підкомітету вказав, що певні заперечення викликає внесення зміни до визначення поняття “курсант”, що передбачене Законом України “Про вищу освіту”. Це положення може розглядатися дискримінаційним по відношенню до інших вищих навчальних закладів. За проектом курсантом є “особа, яка в установленому порядку зарахована до військового вищого навчального закладу, до вищого навчального закладу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту, і навчається з метою здобуття певних освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів”. Таке положення може розглядатися дискримінаційним по відношенню до інших вищих навчальних закладів, оскільки ним фактично встановлюється обмеження щодо підготовки фахівців у вказаній вище сфері.
Підкомітет рекомендує за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу з урахуванням зауважень.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення умов функціонування державної системи цивільного захисту) (реєстр. № 2637 від 12.06.2008 р.), внесений Кабінетом Міністрів України за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.
2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо спеціальних контрольних комісій з питань звернень громадян) (реєстр. №2494, н.д. Коновалюк В.І.)
Доповідач поінформував присутніх, що законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про звернення громадян», зокрема, передбачено доповнення Закону новою статтею 13-1, згідно з якою Верховна Рада України має створити з числа народних депутатів України Спеціальну контрольну комісію з питань звернень громадян. Крім цього, проектом передбачено, що аналогічні комісії створюватимуться в Верховній Раді Автономної Республіки Крим та у відповідних місцевих радах.
Правовою основою створення і діяльності комісій Верховної Ради України та інших її органів є норми Конституції України. Відповідно до частини другої статті 89 Конституції України Верховна Рада України у межах своїх повноважень може створювати тимчасові спеціальні комісії для підготовки і попереднього розгляду питань. Крім того, згідно з частиною третьою даної статті Основного Закону України Верховна Рада України для проведення розслідування з питань, що становлять суспільний інтерес, утворює тимчасові слідчі комісії, якщо за це проголосувала не менш як одна третина від конституційного складу Верховної Ради України.
Положення чинного законодавства України також передбачають можливість створення і діяльності комісій Верховної Ради Автономної республіки Крим та представницьких органів місцевого самоврядування. Зокрема, Конституція Автономної Республіки Крим (пункт 17 частини другої статті 26) передбачає, що до компетенції Верховної Ради Автономної Республіки Крим відноситься утворення постійних і тимчасових комісій Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обрання голів постійних і тимчасових комісій. Постійні та тимчасові комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим згідно з частиною першою статті 32 Конституції Автономної Республіки Крим є органами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, які обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які відносяться до її відання, здійснення контролю за виконанням постанов і рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим. Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад (пункт 2 частини першої статті 26 Закону), та районних і обласних рад (пункт 2 частини першої статті 43 Закону) належить утворення, обрання і ліквідація постійних та інших комісій ради, зміна їх складу, обрання голів комісій. Крім того, відповідно до частини першої статті 47 зазначеного Закону постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Аналіз положень наведених нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що запропоновані у проекті, що розглядається, зміни не відповідають ані Конституції України, яка не передбачає можливості створення Верховною Радою України постійно діючих спеціальних контрольних комісій, ані законам України, що внормовують компетенцію Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та створюваних ними комісій. Вирішення питання щодо необхідності створення тієї чи іншої комісії, її завдань та напрямків діяльності є виключною компетенцією парламенту України та інших представницьких органів влади, яку вони здійснюють на власний розсуд, а тому не можна вважати коректними законодавчі положення, які зобов’язують вказані органи створювати комісії із заздалегідь визначеною назвою і предметом відання.
Враховуючи висновок Головного науково-експертного управління щодо доцільності відхилення даного законопроекту, підкомітет пропонує комітету рекомендувати Верховній Раді України відхилити даний законопроект.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проекти законів України “Про внесення змін до Закону України “Про звернення громадян ” (щодо спеціальної контрольної комісії з питань звернень громадян) (реєстр. № 2494 від 16.05.2008 р.) та Постанову “Про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян ” (реєстр. № 2495 від 16.05.2008 р.), внесенні народним депутатом України В.Коновалюком, за результатами розгляду у першому читанні зазначені законопроекти відхилити з таких підстав:
1)суперечать частині другій статті 89 Конституції України, яка не передбачає можливості створення Верховною Радою України постійно діючих спеціальних контрольних комісій;
2) суперечать Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» яким визначено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад (пункт 2 частини першої статті 26 Закону), та районних і обласних рад (пункт 2 частини першої статті 43 Закону) належить утворення, обрання і ліквідація постійних та інших комісій ради, зміна їх складу, обрання голів комісій. Крім того, відповідно до частини першої статті 47 зазначеного Закону постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету;
3)суперечать частині перші статті 32 Конституції Автономної Республіки Крим, згідно якої постійні та тимчасові комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим є органами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, які обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які відносяться до її відання, здійснення контролю за виконанням постанов і рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
4) відсутність фінансово-економічного обґрунтування, а саме в частині видаткової та/або доходної частини місцевих та державного бюджетів;
2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 8 народних депутатів України, “Утримався” - 2 народних депутати України (С.Гордієнко, О.Черноморов).
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Постанови про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян (реєстр. №2495, н.д. Коновалюк В.І.)
Доповідач поінформував присутніх, що даною Постановою також пропонується внести зміни до Закону України «Про звернення громадян», зокрема, передбачено доповнення Закону новою статтею 13-1, згідно з якою Верховна Рада України має створити з числа народних депутатів України Спеціальну контрольну комісію з питань звернень громадян. Крім цього, проектом передбачено, що аналогічні комісії створюватимуться в Верховній Раді Автономної Республіки Крим та у відповідних місцевих радах.
С.Подгорний вказав, що запропоновані положення не відповідають Конституції України, суперечать Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та частині першій статті 32 Конституції Автономної Республіки Крим і висловив пропозицію підкомітету щодо відхилення даного законопроекту.
Враховуючи всі зауваження, висловлені до проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо спеціальних контрольних комісій з питань звернень громадян) (реєстр. №2494, н.д. Коновалюк В.І.), можна рекомендувати також відхилити й дану Постанову.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проекти законів України “Про внесення змін до Закону України “Про звернення громадян ” (щодо спеціальної контрольної комісії з питань звернень громадян) (реєстр. № 2494 від 16.05.2008 р.) та Постанову “Про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян ” (реєстр. № 2495 від 16.05.2008 р.), внесенні народним депутатом України В.Коновалюком, за результатами розгляду у першому читанні зазначені законопроекти відхилити з таких підстав:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проекти законів України “Про внесення змін до Закону України “Про звернення громадян ” (щодо спеціальної контрольної комісії з питань звернень громадян) (реєстр. № 2494 від 16.05.2008 р.) та Постанову “Про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян ” (реєстр. № 2495 від 16.05.2008 р.), внесенні народним депутатом України В.Коновалюком, за результатами розгляду у першому читанні зазначені законопроекти відхилити з таких підстав:
1)суперечать частині другій статті 89 Конституції України, яка не передбачає можливості створення Верховною Радою України постійно діючих спеціальних контрольних комісій;
2) суперечать Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» яким визначено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад (пункт 2 частини першої статті 26 Закону), та районних і обласних рад (пункт 2 частини першої статті 43 Закону) належить утворення, обрання і ліквідація постійних та інших комісій ради, зміна їх складу, обрання голів комісій. Крім того, відповідно до частини першої статті 47 зазначеного Закону постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету;
3)суперечать частині перші статті 32 Конституції Автономної Республіки Крим, згідно якої постійні та тимчасові комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим є органами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, які обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які відносяться до її відання, здійснення контролю за виконанням постанов і рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
4) відсутність фінансово-економічного обґрунтування, а саме в частині видаткової та/або доходної частини місцевих та державного бюджетів;
2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 8 народних депутатів України, “Проти”- 1 народний депутат України (О.Черноморов), “Утримався” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко).
Рішення прийнято.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо права об'єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) (реєстр. №2511, н.д. Тарасюк Б.І.).
Доповідач поінформував присутніх, що проектом Закону пропонується внести зміни до статті 20 Закону України “Про об’єднання громадян” та уточнити, що передбачене цим Законом право зареєстрованого об’єднання представляти і захищати свої законні інтереси та законні інтереси своїх членів (учасників) у державних та громадських органах включає також його право на звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів своїх членів.
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики розглянув зазначений проект Закону та не виявив у ньому положень, які б не узгоджувались з положеннями Конституції України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно прийняти за основу.
Підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян на чолі з С.Подгорним підтримує прийняття вказаного законопроекту у першому читанні за основу. Разом з тим вважає за доцільне у новій редакції абзацу 3 статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" зробити уточнення, що абзац третій після слів “у тому числі звертатися до суду та захистом прав, свобод та інтересів своїх членів” доповнити словами “у межах статутних цілей”.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 20 Закону України “Про об’єднання громадян” (щодо права об’єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.П. Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 9 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко).
Рішення прийнято.
9.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету про звернення Малинського міського голови С.Долі щодо порушення перед Верховною Радою України питання про дострокове припинення повноважень Малинської міської ради 5-го скликання та призначення позачергових виборів Малинської міської ради Житомирської області.
Доповідач інформував, що С.Доля посилається на те, що 14.02.2008 року рішенням Малинської міської ради його було звільнено з посади Малинського міського голови. Рішенням Київського апеляційного адміністративного суду його було поновлено на посаді міського голови. Малинська міська рада повторно прийняла рішення про звільнення С.Долі з посади міського голови. Оскільки, наведені факти можуть бути підставою для прийняття рішення про призначення позачергових виборів Малинської міської ради та Малинського міського голови, Голова Комітету запропонував створити Робочу групу для вивчення ситуації, що склалася у місті Малин з виїздом на місце.
А.Матвієнко запропонував включити його кандидатуру до складу Робочої групи.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Утворити робочу групу для вивчення ситуації, що склалася у місті Малин, з виїздом на місце у такому складі:
Омельченко Олександр Олександрович – Голова Комітету, керівник робочої групи;
Матвієнко Анатолій Сергійович – член Комітету;
Бережницький Ярослав Володимирович – головний консультант секретаріату Комітету;
Колісніченко Володимир Євгенійович – головний консультант Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування.
2. Розглянути питання про пропозиції робочої групи на наступному засіданні Комітету.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
Голова Комітету О. ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С. ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО, ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА
ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
01.10.2008 року
І.
1. Про проект Закону про доброчесну поведінку осіб, уповноважених на виконання функцій держави, органів місцевого самоврядування (реєстр. №2362, КМУ, Тимошенко Ю.В.)
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо участі державних службовців першої категорії у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. №2563, н.д. Богословська І.Г., Горіна І.А.)
ІI.
3. Про проект Постанови про внесення доповнення до Постанови Верховної Ради України "Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2008 році" (реєстр. №2456, н.д.Цибенко П.С.)
4. Про проект Постанови про розроблення Загальнодержавної програми відновлення прав осіб, примусово переселених з місць постійного проживання (реєстр. №2224, н.д. Яценюк А.П. )
5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо створення умов функціонування державної системи цивільного захисту) (реєстр. №2637, КМУ, Ю.Тимошенко)
6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо спеціальних контрольних комісій з питань звернень громадян) (реєстр. №2494, н.д. Коновалюк В.І.)
7. Про проект Постанови про Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань звернень громадян (реєстр. №2495, н.д. Коновалюк В.І.)
8. Про проект Закону про внесення змін до статті 20 Закону України "Про об'єднання громадян" (щодо права об'єднання громадян звертатися до суду в інтересах його членів) (реєстр. №2511, н.д. Тарасюк Б.І.)
III.
9. Звернення Малинського міського голови (місто Малин Житомирської області) щодо дострокового припинення повноважень Малинської міської ради п’ятого скликання та призначення позачергових виборів депутатів Малинської міської ради.