Протокол №53/27 від 01.04.09р. о 10.00

27 листопада 2013, 13:54

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 53/27

                                                                                   01 квітня 2009 року                                                                                             10 год. 00 хв.

                                                                                    м. Київ,

                                                                                        кулуари третього поверху

                                                                                  вул.М.Грушевського,18/2

 

 

                                      

Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

Присутні: голова Комітету Омельченко О.О, члени Комітету: Сінченко В.М., Черноморов О.М., Павленко В.В., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф.

Відсутні:. Ключковський Ю.Б., Петренко В.М., Льовочкін С.В. Матвієнко А.С.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головний консультант Желтова О.М., старший консультант Федоренко Ю.В.

 

Запрошені:

Москаль Г.Г.  – народний депутат України.

 

***

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1.           Про проект Постанови про призначення чергових виборів Президента України (25 жовтня) (реєстр. №3655-1 від 31.03.2009 р., н.д. Г.Москаль, на заміну раніше поданого).

 

***

 

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект порядку денного засідання Комітету.

Доповідач звернула увагу присутніх на те, що відповідно до частини другої статті 43 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” народні депутати України О.Боднар, В.Павленко, С.Подгорний, М.Трайдук звернулися до Голови Комітету О.Омельченка з проханням скликати позапланове засідання Комітету для розгляду питання про проект Постанови про призначення чергових виборів Президента України (25 жовтня) (реєстр. №3655-1 від 31.03.2009 р., н.д. Г.Москаль, на заміну раніше поданого).

Перший Заступник Голови Комітету запропонувала членам Комітету визначитися шляхом голосування щодо порядку денного.

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити питання порядку денного засідання.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Постанови про призначення чергових виборів Президента України (25 жовтня) (реєстр. №3655-1, н.д. Г.Москаль, на заміну раніше поданого).

Головуючий запропонувала голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному поінформувати членів Комітету про розгляд підкомітетом проекту Постанови Верховної Ради України про призначення чергових виборів Президента України (реєстр.№3655-1 від 31.03.2009), внесеного народним депутатом України Москалем Г.Г. на заміну раніше поданого.

Доповідач поінформував присутніх, що зазначеним проектом Постанови пропонується призначити чергові вибори Президента України на неділю 25 жовтня 2009 року, оскільки  на момент обрання Президента України було чинним положення Конституції України, якими визначалось, що чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Президента України, що передбачено і Законом України “Про вибори Президента України” (частина перша статті 17), а також, оскільки, за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі (стаття 58 Конституції України).

С.Подгорний повідомив, що підкомітет рекомендував членам Комітету підтримати прийняття даного проекту Постанови за основу та в цілому.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України –члени Комітету, народний депутат України Г.Москаль.

Г.Москаль, представляючи членам Комітету проект Постанови Верховної Ради України про призначення чергових виборів Президента України (реєстр.№3655-1 від 31.03.2009), зазначив таке.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради належить призначення виборів Президента України у строки, передбачені Конституцією України.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України «Про вибори Президента України» вибори Президента України призначаються Верховною Радою України. Про призначення виборів Президента України Верховна Рада України приймає постанову. Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Президента України. Частиною другою статті 17 зазначеного Закону передбачено, що Верховна Рада України зобов’язана призначити чергові вибори Президента України не пізніш як за 130 днів до дня виборів.

Частина п’ята статті 103 Конституції України 1996 року у редакції, що була чинною на день обрання Президентом України особи, що нині займає цей пост, передбачала, що чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Президента України. 1 січня 2006 р. набрала чинності нова редакція частини п’ятої статті 103 Конституції України відповідно до Закону України № 2222-IV від 8 грудня 2004 року. Ця редакція передбачає, що чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю останнього місяця п’ятого року повноважень Президента України. А відтак ці положення поширюються не на чергові, а на наступні після чергових вибори Президента України.

Таким чином, Конституція України пов’язує визначення дати проведення чергових виборів Президента України залежно від строку повноважень Президента України, який перебуває на цій посаді. Зазначена норма набрала чинності після виборів Президента України, які відбулися 26 грудня 2004 р. та після вступу 23 січня 2005 р. на пост Президента України особи, обраної Президентом України на згаданих виборах.

Отже, на день вступу Президента України на пост діяла норма частини п’ятої статті 103 Конституції України в редакції від 28 червня 1996 р., згідно з якою чергові  вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п’ятого року його повноважень.

Внесені до частини п’ятої статті 103 Конституції України зміни фактично збільшують строк повноважень Президента України, оскільки має місце перенесення дати виборів з останньої неділі жовтня на останню неділю останнього місяця п’ятого року повноважень Президента України. У разі застосування Верховною Радою України конституційних положень  щодо строків призначення виборів Президента України виходячи із змін,  внесених до частини п’ятої статті 103 Основного Закону України, слід розглядати як надання таким положення зворотної дії в часі, що не узгоджується з базовим принципом Основного Закону України.

Так, відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. У Рішенні Конституційного Суду України від 13 травня 1997 р. № 1-рп (справа щодо несумісності депутатського мандата) зазначається, що  стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права – закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, тобто їх дія поширюється лише на ті відносини, які виникли після набрання законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Принцип незворотності також поширюється і на норми Конституції України.

У своєму Рішенні від 9 лютого 1999 р. № 1-рп (справа по зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) Конституційний Суд України висловив правову позицію, згідно з якою закріплений у частині першій статті 58 Конституції України принцип треба розуміти так, що дія нормативно-правового акта в часі починається з моменту набрання ним чинності і припиняється з втратою таким актом чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Закріплення згаданого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, що сприяє впевненості громадян у тому, що їх становище не погіршиться з прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду  України від 25 грудня 2003 р. №22-рп (справа щодо строків перебування на посту Президента України) частина третя статті 103 Конституції України не містить будь-яких винятків щодо дії передбаченого нею обмеження у часі. В інших нормах Конституції України також немає застережень стосовно надання зворотної дії положенню зазначеної статті. Дія цього положення поширюється на правовідносини, які виникли  після набрання чинності Конституцією України. Зазначена правова позиція стосується також і положень частини п’ятої статті 103 Конституції України. 

Відсутність в нормах Конституції України застережень щодо надання зворотної дії відповідним її положенням обумовлює поширення дії положень в новій редакції лише на правовідносини, які виникли після набрання чинності такими положеннями. Передбачені пунктом 7 частини першої статті 85 Конституції України повноваження Верховної Ради України щодо призначення виборів Президента України у строки, визначені Конституцією, слід розглядати у їх системному зв’язку не тільки з частиною п’ятою статті 103 Основного Закону України, але і частиною першою згаданої статті, що визначає п’ятирічний строк повноважень Президента України, у межах якого повинні проводитися чергові вибори.

Ці строки згідно з попередньою редакцією частини п’ятої статті 103 обумовлювалися чітко встановленим днем – остання неділя жовтня останнього року повноважень Президента України. Оскільки на момент (день) вступу на пост Президента України особи, обраної на виборах, які відбулися 26 грудня 2004 р., діяла норма частини п’ятої статті 103 Конституції України (в редакції Основного Закону України від 28 червня 1996 р.), її положення повинні враховуватися під час визначення дати проведення чергових виборів Президента України.

Зміни до частини п’ятої статті 103 Конституції України, що набрали чинності 1 січня 2006 р., за своїм змістом змінюють строк перебування особи на посту Президента України, визначений первинною редакцією Основного Закону. Відповідно до світової практики, зокрема у Франції, Росії, зміни до Конституції, що стосуються строку перебування особи на посту Глави держави, набирають чинності для особи, що обрана після набрання чинності такими змінами. Отже, чинна частина перша статті 17 Закону України «Про вибори Президента України», яка відповідає частині п’ятій статті 103 Конституції України, чинній на момент обрання Глави держави, повинна бути застосована Верховною Радою України під час призначення чергових виборів Президента України.

З огляду на викладене, пропонується призначити чергові вибори Президента України на неділю 25 жовтня 2009 року.

Г.Москаль підтримав проект висновку, запропонований підкомітетом та закликав присутніх підтримати його законодавчу ініціативу.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проекту Постанови Верховної Ради України про призначення чергових виборів Президента України (реєстр.№3655-1), внесеного народним депутатом України Москалем Г.Г. 31.03.2009 р. на заміну раніше поданого, прийняти її за основу та в цілому.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання Першому заступнику Голови Комітету – народному депутату України Боднар О.Б.

ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 7 народних депутатів України, Утримався” - 1 народний депутат України (О.Черноморов).

Рішення прийнято.

 

 

 

 

 

 

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                       О. БОДНАР

 

 

    Секретар Комітету               ________________     С.ГОРДІЄНКО                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

01.04.2009 року

1. проект Постанови про призначення чергових виборів Президента України (25 жовтня) (реєстр. №3655-1 від 31.03.2009 р., н.д. Г.Москаль, на заміну раніше поданого).