Спвіпраця Комітету з організаціями

13 липня 2012, 09:45

Народні депутати України – члени Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, працівники секретаріату Комітету у період роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання активно співпрацювали з муніципальною громадськістю, представниками неурядових організацій і міжнародних інституцій шляхом організації і участі у роботі круглих столів, комітетських слухань, конференцій, семінарів, присвячених питанням розвитку й удосконалення законодавства щодо місцевого самоврядування, державної служби, виборів тощо, проводили зустрічі в регіонах України.

> У Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування 12 березня 2012 року відбулося засідання “круглого столу”, на якому було презентовано та обговорено законопроект “Про об'єднання територіальних громад” (реєстр. №9590), поданий Кабінетом Міністрів України та проект експертного висновку Ради Європи щодо цього законопроекту. Під час заходу зазначалось, що сучасна система органів місцевого самоврядування з урахуванням існуючого адміністративно-територіального устрою України не завжди дозволяє сформувати самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними і фінансовими ресурсами, необхідними для ефективного виконання покладених на них завдань та функцій. Народні депутати наголошували, що концепція проекту щодо утворення «об’єднаних територіальних громад, які мають єдиний адміністративний центр», без одночасної ліквідації (реорганізації) існуючих адміністративно-територіальних одиниць та створення замість них нових укрупнених територіальних утворень містить ознаки невідповідності положенням розділів ІХ і ХІ Конституції України, яка хоч і не забороняє об’єднання територіальних громад, проте нерозривно пов’язує  його із системою адміністративно-територіального устрою України, який, звісна річ, не може бути незмінним, раз і назавжди даним, а тому може вдосконалюватися відповідно до потреб суспільства і держави. У законопроекті фактично пропонується вирішувати питання об’єднання територіальних громад без одночасного вирішення питань адміністративно-територіального устрою, які є предметом закону про територіальний устрій України. Учасники круглого столу також вказували, що у законопроекті передбачається можливість об’єднання територіальних громад не тільки сіл, а й селищ та міст, що не узгоджується з частиною першою статті 140 Конституції України, згідно з якою територіальною громадою може бути лише «добровільне об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл», яке повинно мати статус адміністративно-територіальної одиниці.

Представники місцевих органів влади та їх асоціацій наголошували, що даний законопроект має врегулювати всі процедури об’єднання, чітко розкрити участь державних органів у цьому процесі та визначити фінансову підтримку об’єднання з боку держави. Наголошувалось, що, насамперед, правки до законопроекту мають стосуватися фінансової та економічної самодостатності територіальних громад, їхньої готовності для реалізації принципів субсидіарності в місцевому самоврядуванні. Представники місцевих органів влади також зазначили, що практична реалізація законопроекту у разі його прийняття у запропонованому варіанті навряд чи дасть змогу сформувати спроможні, самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними, фінансовими ресурсами та об’єктами соціальної інфраструктури, необхідними для ефективного виконання покладених на їх органи завдань та функцій чи покращити якість надання адміністративних, соціальних, громадських послуг населенню.

Учасники заходу зазначали, що очевидним є те, що формування об’єднаних територіальних громад, середня чисельність яких складатиме 9 тисяч осіб, що проживатимуть у середньому в 16 населених пунктах, очікувана середня площа яких становитиме близько 400 кв. км, а відстань від найвіддаленішого населеного пункту громади до її адміністративного центру (який має бути розташований найближче до її географічного центру) не перевищуватиме, як правило, 30 км призведе до відчуження громадян не лише від влади, а й від відповідних адміністративних та інших послуг, у зв’язку з чим таке укрупнення територіальних громад виглядає надмірним і не містить належного обґрунтування. Неодноразово під час засідання підкреслювалось, що необхідно вносити відповідні зміни як до Конституції України, так і до Бюджетного та Податкового кодексів України.

> Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування спільно з Венеціанською Комісією 19-20 березня 2012 року провели експертний «круглий стіл» на тему: «Застосування законодавства про вибори народних депутатів України під час виборів 2012 року». Під час заходу обговорювалися питання застосування положень Закону «Про вибори народних депутатів України» з метою сприяння ефективній підготовці та організації проведення виборчого процесу з чергових парламентських виборів в Україні.

У засіданні «круглого столу» взяли участь народні депутати України, члени Центральної виборчої комісії, судді Конституційного Суду України, Вищого адміністративного суду України, апеляційних адміністративних судів, представники Міністерства юстиції України, Міністерства закордонних справ України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, вітчизняні експерти у галузі виборчого права, науковці, представники органів місцевого самоврядування та громадськості, а також міжнародні експерти. Учасники підтвердили важливість та актуальність заходу. Хоча чергові парламентські вибори мають відбутися 28 жовтня 2012 року і виборчий процес почнеться в кінці липня цього року, ще до кінця квітня Центральна виборча комісія має забезпечити утворення звичайних, закордонних, спеціальних виборчих дільниць та одномандатних округів на постійній основі.

В ході роботи основна увага була приділена питанням територіальної організації виборів; утворення виборчих комісій і їх повноважень; передвиборної агітації та інформаційного забезпечення; гарантій чесних виборів; оскарження рішень, дій та бездіяльності суб’єктів виборчого процесу. Захід був проведений в форматі п’яти секцій, кожна з яких була присвячена обговоренню питань зазначеної тематики. Співорганізаторами експертного круглого були Міжнародна фундація виборчих систем (IFES), Національний Демократичний Інститут Міжнародних Відносин США (NDI), Програма сприяння Парламенту ІІ, Програма Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні», Інститут виборчого права, Лабораторія законодавчих ініціатив.

> Проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 9673) було обговорено 25 квітня під час «круглого столу» у Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. Як зазначалося представником розробника законодавчої ініціативи, проект Закону був підготовлений Міністерством юстиції України на виконання положень Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 27 квітня 2011 року, та розроблений в рамках проведення адміністративної реформи.

Даним проектом Закону зроблена спроба оновити методологічний і регулятивний фундамент служби в органах місцевого самоврядування, що, на думку авторів законопроекту, сприятиме побудові в Україні професійної служби в органах місцевого самоврядування, яка забезпечуватиме ефективну діяльність органів місцевого самоврядування та надання ними якісних послуг громадянам.

Голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування О.Омельченко поінформував присутніх, що на черговому засіданні Консультативної ради з питань місцевого самоврядування при Голові Верховної Ради України, яке відбулося 16 березня 2012 року за участю широкого кола муніципальної громадськості, представників місцевих рад та їх асоціацій, було прийняте рішення рекомендувати очолюваному ним Комітету узагальнити оголошені на цьому засіданні пропозиції та критичні зауваження до законопроекту для використання їх під час його підготовки до розгляду Верховною Радою України, та взяти до уваги пропозиції всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування щодо можливості повернення законопроекту суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Під час обговорення в рамках «круглого столу» було висловлено багато гострих критичних зауважень концептуального характеру до даного законопроекту від представників органів місцевого самоврядування всіх рівнів та всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування із застереженнями щодо неможливості прийняття його за основу при розгляді у першому читанні, оскільки розроблявся даний документ без участі представників асоціацій органів місцевого самоврядування (що є грубим порушенням Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування») та тих, хто безпосередньо підпадатиме під дію відповідного закону у разі схвалення законопроекту.

Внаслідок такого підходу до нормопроектування, не зважаючи на об’єктивну потребу перегляду чинного Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», «якість» поданого законопроекту не дозволяє прийняти його за основу при розгляді парламентом у першому читанні, що було відмічено майже всіма виступаючими. Зокрема, за словами багатьох учасників заходу, становлення правового інституту служби в органах місцевого самоврядування має відбуватись в напрямі забезпечення його автономного функціонування на власній законодавчій базі, в той час як представлений законопроект містить надмірну кількість відсилочних норм щодо регулювання питань проходження вказаної служби безпосередньо до Закону України «Про державну службу». Крім цього, було вказано на надмірне обмеження самостійності органів місцевого самоврядування при визначенні правил проходження служби в органах місцевого самоврядування, що є порушенням положень Європейської хартії місцевого самоврядування, а також на протиріччя положень законопроекту, зокрема в частині термінології, окремим положенням Конституції та інших законів України.

Багато нарікань було висловлено до запропонованої системи класифікації посад, яка не враховує в повній мірі, на думку виступаючих, обсяг завдань, функцій, рівень відповідальності різних рівнів посад. До того ж поділ посад на «виборні» і «адміністративні» негативно вплине на окреслення меж застосування законодавства про державну службу та про місцеве самоврядування при вирішенні питань щодо проходження служби в органах місцевого самоврядування. Глибоке обурення з боку представників органів місцевого самоврядування викликав припис законопроекту, яким передбачається набрання ним чинності з 1 січня 2013 року, крім положень щодо оплати праці службовців органів місцевого самоврядування та їх соціальних гарантій, хоча саме вказані питання потребують нагального вирішення через вкрай низький рівень оплати праці в системі місцевого самоврядування. На сьогодні заробітна плата нижчих категорій посад службовців органів місцевого самоврядування, які становлять більшість на самоврядній службі, дорівнює оплаті праці технічних працівників. На думку учасників заходу, це є серйозною пересторогою розбудові в Україні дійсно професійної служби в органах місцевого самоврядування.

Насамкінець аналітичний висновок Ради Європи щодо відповідності даного законопроекту європейському законодавству представив експерт Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримки реформ місцевого самоврядування в Україні», професор Університету Париж І Сорбона-Пантеон п.Жерар Марку, який зазначив, що вказана Програма загалом підтримує ідею реформування місцевого самоврядування на відміну від представленого законопроекту. Зокрема було наголошено, що закладена у проекті концепція досить вузька і, в певному сенсі, є продовженням чинного Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», що не сприятиме розбудові такої публічної сфери управління як служба в органах місцевого самоврядування. Провідний європейський фахівець у сфері місцевого самоврядування ознайомив присутніх із значною кількістю зауважень і пропозицій до конкретних положень даного законопроекту, підготовлених за результатами ґрунтовного експертного дослідження. Крім народних депутатів України у заході взяли участь експерти Ради Європи, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, представники громадськості, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, науковці тощо.

> Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за ініціативи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» провів 25 травня 2012 року комітетські слухання  на тему: “Про практику застосування органами державної влади та органами місцевого самоврядування положень Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” (Закон України № 1275-VI)”.

Учасники заходу наголосили, що за Європейською хартією місцевого самоврядування місцеві органи влади мають право на об'єднання для виконання завдань, що мають суспільний інтерес (стаття 10). Згідно зі статтею 15 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень, захисту прав та інтересів територіальних громад можуть об'єднуватися в асоціації та інші форми добровільних об'єднань, які підлягають реєстрації відповідно до законодавства в органах Міністерства юстиції України. Однак, як наголосив Голова Комітету,  довгий час питання утворення та діяльності асоціацій органів місцевого самоврядування, взаємовідносин між асоціаціями і органами державної влади на законодавчому рівні не було врегульовано, що не сприяло належній та ефективній реалізації прав органів місцевого самоврядування. Лише в квітні 2009 року Верховна Рада України прийняла Закон України “Про асоціації органів місцевого самоврядування”, який визначив правові засади організації і діяльності асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об'єднань, їх взаємовідносин з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

Голова Комітету вказав, що відповідно до статті 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» до повноважень комітетів належить аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених  до предметів відання комітетів, підготовці та поданні відповідних висновків та рекомендацій на розгляд Верховної Ради України. З моменту прийняття Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” ще жодного разу не проводився такий аналіз, тому Комітет вирішив провести комітетські слухання, на яких було обговорено ефективність форм взаємодії асоціацій з органами державної влади, проаналізовано за час, що минув із квітня 2009 року, ініційовані асоціаціями вивчення, динаміку розвитку та вирішення найбільш актуальних і гострих питань місцевого самоврядування, вплив висновків та пропозицій асоціацій органів місцевого самоврядування на нормопроектну діяльність органів державної влади, в тому числі на підготовку законопроектів, запропонувати для обговорення проект рекомендацій слухань.

Оскільки чинним Законом також визначено правові засади проведення консультацій асоціацій органів місцевого самоврядування з органами виконавчої влади з питань, зокрема, підготовки законопроекту про Державний бюджет України на відповідний рік і такі консультації оформлюються протоколом, під час слухань було запропоновано обговорити забезпечення належного врахування інтересів місцевого самоврядування під час формування Державного бюджету України на 2013 рік.

Модератори комітетських слухань – секретар Комітету С.Гордієнко та голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен, наголошували під час слухань, що Комітетом з початку скликання і по даний час на його засіданнях обговорювались актуальні питання забезпечення подальшого розвитку місцевого самоврядування в Україні на засадах децентралізації та деконцентрації повноважень, широкого застосування принципу субсидіарності, кращих світових практик. Вони вказували, що у Комітеті вже стало доброю традицією залучати експертів всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування до складу робочих груп Комітету з підготовки на розгляд парламенту проектів законодавчих актів, включення представників асоціацій до складу робочих груп щодо розв’язання та вивчення тих чи інших конфліктних ситуацій, які складалися в регіонах України. Представники асоціацій завжди є бажаними учасниками засідань Комітету, підкомітетів Комітету, круглих столів та конференцій. Так, саме за активної участі представників асоціацій у складі робочої групи Комітету 16 квітня 2009 року було прийнято Закон України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», який кардинально відрізнявся від прийнятої за основу редакції та максимально врахував позиції широкого кола учасників законотворчого процесу.

Секретар Комітету наголошував, що Комітетом також неодноразово виносилися на широке обговорення суспільно важливі звернення чи інформація, які надходили на його адресу від органів місцевого самоврядування та їх асоціацій. Зокрема, він звернув увагу на звернення Харківської міської ради щодо повернення органам місцевого самоврядування повноважень у сфері містобудування, інформацію, яка надходила з регіонів України стосовно показників оплати праці виконавчих апаратів обласних та районних рад в порівнянні з апаратами місцевих державних адміністрацій, звернення Асоціації міст України щодо створення консультативно-дорадчого органу при Голові Верховної Ради України, звернення щодо невідкладних заходів по відновленню законності та реалізації Конституційних повноважень Автономної Республіки Крим та багато інших. Секретар Комітету також нагадав учасникам, що представники провідних асоціацій органів місцевого самоврядування та члени Комітету були учасниками спільної наради під головуванням віце-прем’єр-міністра України В.Тихонова, на якій було запропоновано виробити єдині підходи до вирішення проблемних питань місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, але, на жаль, зреалізувати спільні стратегічні плани не вдалося через брак часу та плинність кадрів Кабміну.

В.Демчишен під час свого виступу вказав на зміст Розділу IV Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», де чітко визначено засади взаємодії асоціацій з центральними та місцевими органами виконавчої влади та поінформував, що Комітет, здійснюючи аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами законів України, постійно надсилав до них звернення щодо врахування висновків та позицій  всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування під час підготовки проектів законів України, інших нормативно-правових актів з питань, що стосуються місцевого та регіонального розвитку. Активно відгукувалось на цей процес лише Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. На жаль, доводилось констатувати, що співпраця з органами державної влади у цьому питанні відбувається в основному лише на папері. Модератори слухань під час їх роботи вказували, що впродовж тривалого періоду всеукраїнськими асоціаціями надається експертна оцінка законопроектів, які перебувають на розгляді Комітету. Так, про спільну думку можна було говорити при формуванні пропозицій Комітету до проекту Закону про Державний земельний кадастр, проектів Закону про Державний бюджет України на відповідний рік, змін до Бюджетного кодексу України, базового Закону системи місцевого самоврядування. Фактично завжди точка зору Комітету виявлялася співзвучною з позицією асоціацій. Спільну думку мали асоціації та Комітет по законопроекту щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць (№ 10042), яким пропонувалось змінити повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних та районних рад з питань встановлення та зміни меж сіл, селищ, порядок погодження відповідних проектів землеустрою між відповідними органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.

Народні депутати наголошували, що під час розгляду проектів щодо розмежування земель державної та комунальної власності, про службу в органах місцевого самоврядування, про технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна, про об'єднання територіальних громад, Комітет також розділив позицію асоціацій і зайняв політику відстоювання інтересів органів місцевого самоврядування. Керівництвом Комітету було запропоновано учасникам слухань ознайомитись з проектом рекомендацій слухань, які після заходу будуть доопрацьовані з урахуванням пропозицій та зауважень учасників, та поінформували, що підкомітет з питань місцевого самоврядування доопрацює їх та запропонує Комітету узгоджені рекомендації.