звіт по робочим групам
12 липня 2012, 10:09
При здійсненні законопроектної функції у період роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування керувався статтею 15 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, яка надає комітетам право створювати робочі групи і призначати їх керівників із числа членів комітету для підготовки проектів актів Верховної Ради України, питань, що обговорюються на засіданнях комітетів, проектів рішень, рекомендацій, висновків комітетів.
Так, під час роботи десятої сесії у Комітеті були створені та продовжували працювати Робочі групи за такими проблемними напрямами:
● Рішенням Комітету від 7 вересня 2011 року (протокол засідання № 127/01) за наслідками розгляду клопотання Софіївсько-Борщагівського сільського голови Ю.Денисенка про призначення позачергових виборів Софіївсько-Борщагівської сільської ради, клопотання Софіївсько-Борщагівської сільської ради щодо призначення позачергових виборів Софіївсько-Борщагівського сільського голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень за рішенням відповідної ради, звернення представників територіальної громади села Софіївська Борщагівка з проханням призначити позачергові вибори депутатів сільської ради, та з метою вивчення ситуації, яка склалася в Софіївсько-Борщагівській сільській раді, було утворено відповідну Робочу групу Комітету. Керівником Робочої групи було обрано народного депутата України, голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного. Робочою групою було встановлено порушення прав і свобод громадян, законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про статус народного депутата України”, “Про статус депутатів місцевих рад”, “Про службу в органах місцевого самоврядування”, “Про звернення громадян” тощо з боку Софіївсько-Борщагівської сільської ради. Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування погодився з висновками Робочої групи за наслідками вивчення ситуації, що склалася в Софіївсько-Борщагівській сільській раді, взявши при цьому до уваги клопотання голови Київської обласної державної адміністрації Присяжнюка А.Й. про призначення одночасно позачергових виборів депутатів Софіївсько-Борщагівської сільської ради та Софіївсько-Борщагівського сільського голови та рішення Києво-Святошинського районного та Київського апеляційного адміністративного судів, і рекомендував Верховній Раді України призначити позачергові вибори депутатів Софіївсько-Борщагівської сільської ради та Софіївсько-Борщагівського сільського голови Києво-Святошинського району Київської області на неділю 27 травня 2012 року.
Верховною Радою України 23 лютого 2012 року відповідний проект Постанови було схвалено в цілому.
● Під керівництвом голови підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишена продовжувала працювати Робоча група з опрацювання та підготовки до другого читання проекту Закону України "Про громадські організації" (реєстр. № 7262-1). Робоча група зберегла концепцію і ключові положення законопроекту, ухваленого в першому читанні, а саме: право заснування і участі у діяльності громадських об´єднань поруч із громадянами України юридичних осіб приватного права, іноземців, осіб без громадянства, надання громадським об´єднанням права діяти на всій території України, а не лише в адміністративно-територіальних одиницях, можливості безпосереднього зайняття підприємницькою діяльністю, спрощення їх реєстрації тощо. Під час підготовки законопроекту до другого читання були використані Рекомендації державам-членам стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі № СМ/Rес(2007)14.
Напрацювання Робочої групи та загалом Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування отримали позитивну оцінку 334-х народних депутатів України, які 22 березня 2012 року на пленарному засіданні Верховної Ради України схвалили вищевказаний законопроект в другому читанні та в цілому.
● Перебувало на контролі Комітету питання утворення населеного пункту на базі військового містечка Макарів-1, розташованого на межі Житомирської та Київської областей. Констатуючи необхідність попередньої підготовки та вивчення питання щодо можливості утворення зазначеного населеного пункту, Комітет для з’ясування ситуації 1 грудня 2010 року створив відповідну Робочу групу, залучивши до участі в її роботі представників органів державної влади та місцевого самоврядування, громадськості. Робоча група, виїхавши на місце та зустрівшись з місцевими жителями та командуванням військової частини, визначила напрямки і плани своєї роботи. Впродовж роботи восьмої, дев’ятої та десятої сесій Верховної Ради України шостого скликання члени Робочої групи, зокрема її голова, народний депутат України В.Демчишен, проводили необхідні зустрічі та консультації з представниками центральних та місцевих органів виконачої влади, органів місцевого самоврядування, ініціативної групою мешканців військового містечка з метою напрацювання узгоджених варіантів дій та проектів нормативно-правових актів, покликаних врегулювати вищевказане проблемне питання.
За результатами роботи Робочої групи 20 червня 2012 року Комітет розглянув питання про присвоєння найменування населеному пункту Радомишльського району Житомирської області та схвалив рішення підтримати подання Житомирської обласної ради щодо присвоєння населеному пункту Радомишльського району Житомирської області найменування – селище Городок, доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про присвоєння найменування населеному пункту Радомишльського району Житомирської області» і рекомендувати Верховній Раді України даний проект Постанови прийняти за основу та в цілому.
● Відстоювати інтереси органів місцевого самоврядування у складі Робочої групи з опрацювання законодавчих пропозицій з питань інвентаризації об’єктів нерухомості (проект Постанови Верховної Ради України з реєстр. № 9456) у Комітеті Верховної Ради України з питань економічної політики та представляти позицію Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо базових підходів до законодавчих пропозицій з питань обліку та технічної інвентаризації об’єктів нерухомості 8 лютого 2012 року було делеговано Заступника Голови Комітету О.Черноморова та Секретаря Комітету С.Гордієнка. Комітет наполягав, що питання обліку та технічної інвентаризації об’єктів нерухомості мають бути виключно власними повноваженнями органів місцевого самоврядування, при цьому Комітет заявляв про неприпустимість комерціалізації цих повноважень, оскільки це може викликати негативні і тяжкі наслідки для життєзабезпечення населених пунктів і регіонів, неоднозначності баз даних, сприятиме реалізації корупційних схем, ущемлення інтересів громадян.
Конструктивна та відповідальна позиція Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування та членів Комітету з питань економічної політики С.Осики, Ю.Воропаєва дозволила Верховній Раді України 5 червня 2012 року прийняти за основу проект Закону про технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна (реєстр. № 10286), що містить адекватні викликам часу законодавчі пропозиції, котрі виходять із гармонійного поєднання інтересів держави, її регіонів і громад, забезпечення оптимального та ефективного рівня децентралізації повноважень, доступного, якісного надання послуг громадянам і юридичним особам.
● Продовжувала працювати Робоча група Комітету щодо обговорення та підготовки на розгляд парламенту у другому читанні проекту Змакону України “Про адміністративні послуги” (реєстр. № 9435), що був внесений Президентом України та визначений ним як невідкладний. У ході підготовки законопроекту до другого читання Комітет в основному зберіг концепцію та ключові положення ухваленої в першому читанні редакції, зокрема в частині визначення ознак адміністративної послуги; cуб’єкта надання адміністративної послуги, яким може бути орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги; порядку надання адміністративних послуг та інформації щодо них; строків та плати за надання адміністративних послуг; організації центрів надання адміністративних послуг; формування Реєстру та Єдиного державного порталу адміністративних послуг; відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері надання адміністративних послуг тощо. Водночас практично всі статті законопроекту зазнали суттєвого доопрацювання, в тому числі з огляду на пропозиції представників органів місцевого самоврядування та утворених ними місцевих центрів надання адміністративних послуг, коментарів експертів Програми Європейського Союзу SIGMA (Підтримка дій із удосконалення врядування та менеджменту), а також зауваження попереднього характеру фахівців Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України, більшість з яких було враховано.
17 травня 2012 року парламент України схвалив в цілому даний законопроект на направив його на підпис Президенту України. Однак під час відповідног пленарного засідання були з голосу оголошені окремі пропозиції, які розбалансували законопроект, зокрема в частині механізму фінансування органів місцевого самоврядування, котрі мали виконувати делеговані повноваження органів виконавчої влади. Президент України повернув законопроект зі своїми пропозиціями для повторного розгляду Верховною Радою України. Комітет на своєму засіданні 20 червня 2012 року розглянув пропозиції Президента України до законопроекту з реєстр. № 9435 та ухвалив висновок рекомендувати Верховній Раді України підтримати їх у повному обсязі. Парламент погодився з точкою зору Комітету та 21 червня 2012 року повторно прийняв проект Закону України «Про адміністративні послуги» з пропозиціями Президента Укарїни.
● Під час десятої сесії було створено Робочу групу з вивчення ситуації, що склалася у Тростянецькій міській раді Сумської області. Очолив робочу групу голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Комітету М.Трайдук. Робочій групі було доручено вивчити ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді, підготувати пропозиції з цього питання та подати їх на розгляд Комітету.
Члени Робочої групи виїхали на місце та зустрілись із представниками фракцій Партії регіонів, “Рідного міста”, “Батьківщини” у Тростянецькій міській раді, було заслухано позицію міського голови Ю.Бови та представників громадського активу міста, які мали можливість донести свою інформацію щодо ситуації у місті Тростянець. На зустріч з членами Робочої групи були делеговані також представники обласного та районного рівнів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Метою поїздки було ознайомлення з позицією депутатських фракцій у Тростянецькій міській раді, керівництва Сумської обласної та Тростянецької районної державних адміністрацій, Тростянецької районної ради, громадськості щодо розблокування роботи органів місцевого самоврядування міста. Всі матеріали щодо ситуації, що склалася у місті Тростянець були ретельно вивчені та запропоновано для розгляду Комітету рішення: звернути увагу Тростянецького міського голови Бови Ю.А. на необхідність налагодження співпраці з депутатським корпусом, а також органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади; звернути увагу Тростянецької міської ради Сумської області та Тростянецького міського голови Бови Ю.А. щодо необхідності неухильного дотримання Конституції та законів України; рекомендувати Тростянецькій міській раді Сумської області та Тростянецькому міському голові до 15 червня 2012 року відновити нормальне функціонування міської ради та її виконавчих органів. Невиконання цієї рекомендації може бути підставою для дострокового припинення повноважень Тростянецької міської ради Сумської області та Тростянецького міського голови; до остаточного врегулювання конфліктної ситуації продовжити повноваження Робочої групи Комітету для вивчення діяльності Тростянецької міської ради Сумської області та Тростянецького міського голови; надіслати інформацію Робочої групи Комітету Тростянецькій міській раді Сумської області та Тростянецькому міському голові.
Виконання даного рішення Комітету Тростянецькою міською радою та Тростянецьким міським головою станом на 04.07.2012 року перебувало на контролі в Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Комітет на виконання свого протокольного доручення від 20 червня 2012 року (протокол № 152/15) щодо питання про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області, звернувся з листами до Тростянецького міського голови Бови Ю.А. та Тростянецької міської ради Сумської області з пропозицією у терміновому порядку поінформувати Комітет до 29 червня 2012 року про виконання Рішення Комітету від 16 травня 2012 року та про стан справ на сьогодні у зв'язку з тим, що 4 липня 2012 року на засіданні Комітету передбачалося обговорення питання щодо дострокового припинення повноважень та призначення позачергових виборів Тростянецького міського голови та Тростянецької міської ради Сумської області.
На звернення Комітету надійшла відповідь Тростянецького міського голови Бови Ю.А., який зазначив, що на 26.06.2012 була призначена і відбулася 21 сесія Тростянецької міської ради шостого скликання, в ході якої депутати прийняли понад 80 рішень, а також звернувся до Комітету з проханням зняти з розгляду питання щодо призначення дострокових виборів Тростянецької міської ради 6 скликання.
Вивчивши вказану інформацію, заслухавши доповідь із зазначеного питання народного депутата України – керівника Робочої групи М.Трайдука та відповідно до статті 15 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", Комітет вирішив взяти інформацію керівника Робочої групи до відома та вважати роботу Робочої групи виконаною.
● Впродовж десятої сесії продовжилися засідання Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад, що була утворена 12 січня 2011 року. За її результатми головою підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдуком було внесено до Верховної Ради України законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо формування депутатських фракцій (груп на правах фракцій) місцевих рад (реєстр. № 10118). Законопроектом передбачається, що депутати, обрані за виборчими списками кількох місцевих організації політичної партії, які за результатами виборів отримали депутатські мандати, та депутати, обрані в одномандатних мажоритарних виборчих округах у разі їх висування кандидатами відповідними місцевими організаціями політичних партій, якщо кожна з цих місцевих організацій політичних партій не отримала кількість депутатських мандатів, яка надає їй право утворити окрему депутатську фракцію, можуть утворити депутатську групу на правах депутатської фракції.
Крім того, чітко визначаються умови утворення та реєстрації депутатських фракцій (груп на правах фракції), їх повноваження та порядок формування міжфракційних депутатських груп. Станом на 4 липня 2012 року законопроект перебуває на розгляді у підкомітеті з питань місцевого самоврядування Комітету.
● До складу робочої групи, яка відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 29.02.2012 №169 буде займатись питаннями удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування в Україні, включено голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена. Основними завданнями робочої групи є сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; підготовка узгоджених пропозицій щодо формування і реалізації державної політики у сфері удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; визначення шляхів і механізмів вирішення проблемних питань, що виникають під час реалізації державної політики у зазначеній сфері; підвищення ефективності взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади; удосконалення нормативно-правової бази з відповідних питань.
Робоча група відповідно до покладених на неї завдань проводить аналіз стану справ та причин виникнення проблемних питань удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; вивчає результати діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо виконання завдань з удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; проводить моніторинг стану виконання органами виконавчої влади покладених на них завдань з удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; бере участь у розробленні проектів актів законодавства з питань, зокрема, щодо: визначення концептуальних засад удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування; підготовки плану заходів з реформування територіальної організації влади та місцевого самоврядування; проведення експерименту з удосконалення моделі місцевого самоврядування; урегулювання питань встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій; подає Кабінетові Міністрів України розроблені за результатами своєї роботи рекомендації та пропозиції.
● Під час роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання під егідою Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на виконання доручення Президента України від 25.01.2012 № 1-1/44, виданого за підсумками міжнародних муніципальних слухань “Розвиток належного врядування на місцевому та регіональному рівнях”, що відбулися 1-2 листопада 2011 року в Києві, було створено Міжвідомчу робочу групу з питань удосконалення системи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. До її складу включено представників консультативно-дорадчих органів при Президентові України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, відповідних центральних органів виконавчої влади, кількох місцевих органів виконавчої влади регіонального рівня, наукових закладів, неурядових організацій, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, представника Програми Ради Європи “Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні” та голову підкомітету з питань державного будівництва Комітету В.Демчишена.
В рамках діяльності Робочої групи утворено дві тематичні підгрупи: щодо врегулювання питань встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та з розробки нової редакції проекту Закону про органи самоорганізації населення.
● Указом Президента України від 25.01.2012 №32/2012 утворено Координаційну раду “Про сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні”, до складу якої увійшов голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен. Мета Координаційної ради – забезпечити діяльність Президента України щодо реалізації державної політики, спрямованої на формування сприятливого середовища для подальшого становлення в Україні громадянського суспільства, налагодження ефективного механізму взаємодії його інститутів з державними органами влади та органами місцевого самоврядування на засадах партнерства та взаємної відповідальності, досягнення європейських стандартів забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина. 24 квітня 2012 року відбулося чергове засідання Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства, на якому було обговорено Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні та план першочергових заходів з її реалізації. Координаційна рада затвердила Концепцію реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади (розробник: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства за підтримки Ради Європи). У документі детально розповідається про недосконалість нинішньої системи адміністративно-територіального устрою країни. Однією з його причин називається надмірно велика кількість органів місцевої влади, дублювання і неузгодженість їх функцій. У– після доопрацювання згідно з рекомендаціями Ради Європи та кращими рамках Концепції планується укрупнити адміністративні райони і органи місцевого самоврядування, що має призвести до скорочення депутатів місцевих рад. Координаційна рада з питань розвитку громадянського суспільства в цілому схвалила проект Концепції та рекомендувала Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства внести його на розгляд Уряду європейськими практиками у сфері місцевого самоврядування.