Підкомітети
12 липня 2012, 10:12
За період роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання відзначились своєю роботою підкомітети з питань органів виконавчої влади, державного будівництва і виборчого законодавства та об’єднань громадян.
Плідно і результативно працював у звітному періоді підкомітет з питань державного будівництва. Відповідно до своєї функціональної спрямованості основну увагу підкомітет приділяв питанням, що стосувалися регулювання земельних відносин, встановлення статусу населених пунктів, зміни меж районів і міст, законодавчого врегулювання питань державної символіки. Загалом за пропозицією підкомітету з питань державного будівництва за період роботи десятої сесії для розгляду Комітетом було запропоновано 21 проект законодавчих актів щодо яких Комітет визначено головним та підготовлено 2 висновки до законопроектів щодо яких Комітет не є головним.
Підкомітетом за вказаний період підготовлено на розгляд Комітету проект Постанови Верховної Ради України про присвоєння місту Феодосії Автономної Республіки Крим вищого ступеня відзнаки – звання «Місто – Герой» (реєстр. № 5028), поданий народним депутатом України Б.Дейчем та проект Закону про систему нагород в Україні (реєстр. № 8072), яким передбачалось встановити систему державних нагород в Україні, визначити в цій сфері повноваження Верховної Ради України, Президента України, Комісії з питань нагород, інших органів державної влади, встановити обмеження у системі державних нагород, порядок відмови від державних нагород, позбавлення на поновлення у статусі особи, нагородженої державною нагородою. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні відхилити.
Підкомітет також підготував до розгляду за даний період проект Закону України «Про регулювання лобістської діяльності в Україні» (реєстр. № 7269), проект Закону України «Про об'єднання територіальних громад» (реєстр. №9 590), проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць» (реєстр. № 10042), проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (реєстр. № 10043) та інш.
Вже стала традиційною у практиці підкомітету така форма роботи, як попередній розгляд за участі представників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування матеріалів щодо зміни та встановлення меж окремих адміністративно-територіальних одиниць. З метою забезпечення всебічного, детального та об’єктивного вивчення питань перейменування населених пунктів підкомітет плідно співпрацює з Інститутом української мови НАН України (відділ ономастики). За вказаний період підкомітетом неодноразово скеровувались звернення до фахівців інституту, а отримані експертні висновки надали можливість підкомітету запропонувати на розгляд Комітету належним чином підготовлені там обґрунтовані проекти постанов.
У період десятої сесії підкомітетом запропоновано, а Комітетом підготовлено до розгляду Верховною Радою України 7 проектів постанов Верховної Ради Укрїни щодо присвоєння найменування та перейменування населених пунктів:
- проект Постанови про перейменування села Кизилівка Сімферопольського району Автономної Республіки Крим (реєстр. № 9775, постанову прийнято);
- проект Постанови про перейменування села Лідава Здолбунівського району Рівненської області (реєстр. № 9776, постанову прийнято);
- проект Постанови про перейменування села Українське Білогірського району Автономної Республіки Крим (реєстр. № 9774, постанову прийнято);
- проект Постанови про перейменування села Просокиряни Глибоцького району Чернівецької області (реєстр. № 10308, постанову прийнято);
- проект Постанови про присвоєння найменування населеному пункту Мелітопольського району Запорізької області (реєстр. № 10608, постанову прийнято);
- проект Постанови про перейменування села Поляхове Теофіпольського району Хмельницької області (реєстр. № 10609, постанову прийнято);
- проект Постанови про присвоєння найменування населеному пункту Радомишльського району Житомирської області (реєстр. № 10672, постанову прийнято).
Також Комітет підготував та домігся прийняття Верховною Радою України двох проектів постанов щодо зміни і вивановалення меж міст:
- проект Постанови про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області (реєстр. № 10048);
- проект Постанови про зміну і встановлення меж міста Тячів Тячівського району Закарпатської області (реєстр. № 10706).
Протягом десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання активно працював підкомітет з питань органів виконавчої влади.
Даним підкомітетом у період роботи десятої сесії для розгляду Комітетом було запропоновано близько 15 законопроектів, з яких три законопроекти після прийняття в цілому підписані Президентом України, один – поданий на підпис Президенту України після повторного розгляду Верховною Радою України і прийняття пропозицій Президента України, один – направлений до Комітету для підготовки на повторне перше читання, один – повернутий субєктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання, інші – очікують розгляду парламентом.
Зокрема підкомітетом на належному рівні було забезпечено розгляд на засіданні Комітету 11 квітня 2012 року проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій (реєстр. № 10124), поданий Кабінетом Міністрів України.
Законопроект стосувався правового регулювання окремих питань організаційної побудови місцевих державних адміністрацій та вносив зміни до Бюджетного кодексу України та трьох законів України. Зокрема у зазначених актах пропонувалося вилучити конкретні назви підрозділів місцевих державних адміністрацій – управління, відділи, а замінити їх узагальненим формулюванням – структурні підрозділи.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України пропонувало відхилити даний законопроект, висловлюючи, зокрема, побоювання, що зміни можуть призвести до нівелювання існуючих особливостей правового статусу управлінь та відділів місцевих державних адміністрацій (їх підзвітності та підконтрольності не лише головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також і органам виконавчої влади вищого рівня) і, як наслідок, до розбалансування усталених правил взаємодії між галузевими та місцевими органами загальної компетенції виконавчої влади.
Комітет, аналізуючи характер і зміст пропонованих змін до деяких законів України з проблематики регулювання організаційної структури місцевих державних адміністрацій, вважав за необхідне зазначити, що вони не дають підстав для тверджень про кардинальні зміни правового статусу підрозділів, які складатимуть місцеву державну адміністрацію. Як і раніше їх формування здійснюватиметься головами місцевих державних адміністрацій, що відповідає частині третій статті 118 Конституції України. Також не змінюються норми, згідно з якими Кабінет Міністрів України затверджуватиме типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів. Аналогічно до цього залишаються в силі положення Закону України «Про місцеві державні адміністрації», відповідно до яких структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій (незалежно від їх конкретних назв) є підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня. Комітет не поділяє побоювання щодо можливого розбалансування системи виконавчої влади внаслідок прийняття поданого Кабінетом Міністрів України законопроекту.
Таким чином, за підсумками всебічного обговорення, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій) (реєстр. № 10124), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.
Під час розгляду зазначеного законопроекту безпосередньо на засіданні Верховної Ради України 5 червня 2012 року народні депутати України не лише прийняли його за основу, але й підтримали пропозицію щодо ухвалення одразу в цілому. 27 червня 2012 року цей Закон підписано Президентом України.
Повторно прийнятий з пропозиціями Президента України Закон України "Про адміністративні послуги", розроблений з метою створення доступних та зручних умов для реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб щодо отримання адміністративних послуг, запобігання проявам корупції під час надання адміністративних послуг. Даний Закон з набранням ним чинності сприятиме впорядкуванню та подальшому розвитку системи надання адміністративних послуг на чітко визначених правових засадах, що дозволить забезпечити потреби споживачів адміністративних послуг, захист гарантованих та охоронюваних законом їх прав та інтересів.
Закон України «Про внесення зміни до статті 23 Закону України «Про державну службу» прийнятий з метою створення належних умов для більш ефективного виконання покладених на органи державної влади завдань шляхом законодавчого забезпечення реалізаціїї механізму продовження строку перебування на державній службі державних службовців першої категорії.
Щодо законопроектів, з опрацювання яких Комітет не був визначений головним, необхідно вказати на проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» (реєстр. № 9473), яким передбачались зміни до шести законів України, що належать до предмету відання Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування і який був прийнятий 7 лютого 2012 року у першому читанні за основу. Пропозиції і зауваження до другого читання до даного законопроекту в частині відання Комітету були розглянуті на його засіданні та за результатами обговорення і прийнятих рішень скеровані до Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський та підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян виступили ініціаторами проведення експертного «круглого столу» на тему: «Застосування законодавства про вибори народних депутатів України під час виборів 2012 року», в ході роботи якого обговорювалися питання застосування положень Закону «Про вибори народних депутатів України» з метою сприяння ефективній підготовці та організації проведення виборчого процесу з чергових парламентських виборів в Україні.
С.Подгорним як головою підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян згідно Плану роботи Комітету на десяту сесію було ініційовано для розгляду проект Закону України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про політичні партії в Україні» щодо заборони фінансування політичних партій суб’єктами господарювання, діяльність яких пов’язана з виробництвом, оптовою торгівлею, експортом та імпортом пива, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» (реєстр. № 9097), проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови» (реєстр. № 6583), проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо удосконалення процедури відкликання депутатів місцевих рад» (реєстр. № 6583-1).
Підкомітет запропонував розгляд на засіданні Комітету проекту Закону України «Про внесення змін до пункту 1 статті 9 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" щодо встановлення граничного вікового цензу для обрання на посаду депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільського, селищного, міського голови» (реєстр. № 8601). Законопроектом пропонувалось шляхом внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” встановити граничний віковий ценз для обрання на посаду депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим і відповідних місцевих рад та на посаду сільського, селищного, міського голови. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні відхилити.
Крім цього підкомітет у період роботи десятої сесії виніс на розгляд Комітету також і наступні законопроекти:
- Проект Закону України «Про внесення змін до статті 29 Закону України "Про вибори депутатів Верховної ради Автономної республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо припинення повноважень членів виборчої комісії)» (реєстр. № 8778). Законопроектом пропонувалось внести зміни до статті 29 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” щодо припинення повноважень члена виборчої комісії. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні відхилити.
- Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо відповідальності за висування членів політичної партії від іншої політичної партії)» (реєстр. № 7229). Законопроектом пропонувалось доповнити статті 44 та 45 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” додатковою підставою щодо відмови в реєстрації та скасуванні реєстрації кандидата в депутати місцевої ради, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, при висуванні яких були порушені вимоги частини другої статті 36 зазначеного Закону. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
- Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості)» (реєстр. № 7062). Законопроектом передбачається внести зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” з метою обрання міських голів за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні прийняти за основу.
- Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо розповсюдження агітаційних матеріалів)» (реєстр. № 7123). Законопроектом передбачалось внести зміни до статей 49 та 50 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, спрямовані на уточнення правил передвиборної агітації. Зокрема, пропонується зняти обмеження щодо розповсюдження агітаційних матеріалів лише у місцях, визначених і обладнаних місцевими органами влади чи органами місцевого самоврядування, з метою запобігання надмірному втручанню цих органів в хід передвиборної агітації, а також скасувати привілеї для кандидатів, які є власниками (засновниками) засобів масової інформації. За наслідками розгляду законопроекту Комітет ухвалив висновок, яким рекомендував Верховній Раді України зазначений законопроект при розгляді в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Проект Закону України «Про внесення зміни до статті 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» щодо зупинення чи припинення членства в політичній партії» (реєстр. № 9276), поданий народним депутатом України, Заступником Голови Комітету О.Черноморовим і підготовлений до розгляду підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, було прийнято парламентом в другому читанні та в цілому 22 березня 2012 року.
Впродовж десятої сесії на засіданнях Комітету попередньо було розглянуто загалом 142 клопотання місцевих рад та 2 клолпотання голів обласних державних адміністрацій про призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів та депутатів місцевих рад, внаслідок чого Верховною Радою України було ухвалено 141 відповідна постанова і призначено позачергові вибори 127-ти сільських, 10-ти селищних, 4-х міських голів та депутатів 2-х місцевих рад (Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та Городницької сільської ради Городенківського району Івано-Франківської області). Попередньо матеріали вивчались у підкомітеті з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян та в Управлінні по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, за наслідками чого на розгляд парламенту народними депутатами України – членами Комітету було подано 141 проект постанов Верховної Ради України.
За звітній період активністю відзначалась робота підкомітету з питань місцевого самоврядування, на засіданнях якого розглянуто та підготовлено для обговорення Комітетом близько 15 законопроектів.
Особлива увага на засіданнях підкомітету приділялась законопроектам про внесення змін до чинного Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”. Так, за даний період підкомітетом розглянуто 4 таких законопроекти та запропоновано Комітету:
- Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо вдосконалення правового регулювання)» (реєстр. № 8309), що внесений народними депутатами України С.Гордієнком, В.Сінченком, С.Подгорним, М.Трайдуком, прийняти в цілому. Метою зазначеного законопроекту було покращення правового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, усунення дублювання норм законодавчих актів, намагання повернути та зберегти за Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” статус комплексного правового регулятора основних засад побудови і функціонування системи місцевого самоврядування в Україні. Це здійснено шляхом вилучення із Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” більшості положень, внесених Законом України від 01.07.2010 № 2388-VI, які дублюють чинні норми Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”. Загалом пропонувалося внести зміни до статей 9, 26, 27, 42, 43, 46, 47, 50, 54, 55 та 58 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”. Водночас автори вважали за необхідне залишити у тексті базового закону системи місцевого самоврядування лише положення узагальнюючого характеру, що стосувалося внесення зміни до статті 59 Закону. Закон було прийнято на пленарному засіданні Верховної Ради України 9 грудня 2011 року, але вже 10 січня 2012 року повернуто з вето Президента України, яке Верховна Рада України не подолала і 15 березня 2012 року закон було відхилено.
- Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту бездомних осіб» (реєстр. № 9475), що був внесений Кабінетом Міністрів України, прийняти у першому читанні за основу. Основною метою зазначеного законопроекту було приведення у відповідність діючого законодавства до норм Закону України “Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей” та запобігання виникненню законодавчих колізій. Також законопроектом пропонувалось внести суттєві зміни в частині заміни слів “бездомний громадянин”, “спеціалізований заклад, що здійснює облік бездомних громадян”, “будинок для бідних та безпритульних” тощо словами “бездомна особа”, “центр обліку”, “відповідні заклади, що здійснюють облік бездомних осіб”, “заклади соціального захисту для бездомних осіб” тощо. Крім того, передбачалось розширення власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування та повноважень місцевих органів виконавчої влади повноваженнями щодо організації та надання допомоги бездомним особам. 17 травня 2012 року парламент схвалив даний законопроект і вже 20 червня 2012 року на засіданні Комітету були розглянуті пропозиції суб‘єктів права законодавчої ініціативи до другого читання. Комітет доопрацював запропоновані положення законопроекту та вирішив рекомендувати парламенту за наслідками розгляду у другому читанні прийняти його в другому читанні та в цілому.
- Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо офіційного оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування) (реєстр. № 10264), внесений народним депутатом України О.Кеменяшем, повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Основною метою зазначеного законопроекту було уточнення правил доведення до відома населення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також приведення Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” у відповідність до законів України “Про доступ до публічної інформації”, “Про інформацію”, “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації” у частині забезпечення права громадян на інформацію щодо діяльності органів місцевого та регіонального самоврядування. Таким чином, цілком погоджуючись із доводами суб’єкта права законодавчої ініціативи про необхідність уточнення порядку оприлюднення правових актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування, підкомітет вважає, що запропонований проект не забезпечить вирішення більшості проблемних питань у цій сфері і потребує суттєвого доопрацювання.
- Проект Закону України «Про внесення змін до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо забезпечення прозорості роботи місцевих рад)» (реєстр. № 9599), поданий народним депутатом України А.Гриценком, підкомітет рекомендував Комітету за наслідками розгляду у першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Проектом передбачалось законодавчо закріпити проведення засідань місцевих рад виключно у відкритому режимі та прямо заборонити проведення закритих засідань місцевих рад (крім випадків розгляду питань, інформація з яких становить державну таємницю або таємницю слідства, – на час розгляду відповідного питання, – із забороною паралельного або проміжного розгляду будь-яких інших питань), визнати право будь-кого бути присутнім на засіданні місцевої ради при розгляді відкритих питань як невідчужуване та таке, що не вимагає отримання будь-яких дозволів чи акредитацій. Підтримуючи, в цілому, прагнення ініціатора законопроекту «не допустити загрозу приховування від громадськості незаконних рішень органів місцевого самоврядування», «посилити громадський контроль за діяльністю депутатів місцевих рад та сільськими, селищними, міськими головами», члени підкомітету за результатами аналізу поданого законопроекту дійшли висновку, що досягнути поставленої мети у запропонований законопроектом спосіб буде неможливо.
У роботі підкомітету з питань місцевого самоврядування впродовж десятої сесії брали участь представники органів місцевого самоврядування та їх асоціацій із всеукраїнським статусом, органів виконавчої влади, Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України.
Члени підкомітету з питань місцевого самоврядування зайняли активну та небайдужу позицію при розгляді проекту Закону України «Про внесення змін до статті 34 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (реєстр. № 10426), що був поданий Кабінетом Міністрів України. Комітет вирішив запропонувати Комітету з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва за наслідками розгляду у першому читанні законопроект відхилити. Комітет звернув увагу на сферу дії проекту закону, який стосується діяльності всіх місцевих рад, утворених ними виконавчих органів, постійних комісій, депутатського корпусу, посадових осіб місцевого самоврядування. Йдеться про підготовку рішень, які підпадатимуть під визначення регуляторних, а це, фактично, всеохоплююче коло питань, віднесених до відання місцевого самоврядування Конституцією та законами України, оскільки практично скрізь здійснюється господарювання. Погоджуючись з експертними висновками Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», Комітет відзначив, що законопроект передбачає істотне ускладнення процедури розгляду місцевими радами проектів місцевих нормативно-правових актів, що носять регуляторний характер. Додатково до розгляду внесеного проекту постійною комісією та місцевою радою передбачається необхідність подання постійною комісією місцевої ради проекту нормативно-правового акту та підготовленого експертного висновку щодо його регуляторного впливу на розгляд спеціально уповноваженого органу для підготовки у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку пропозицій щодо удосконалення проекту відповідно до принципів державної регуляторної політики. Після цього, отримавши пропозиції спеціально уповноваженого органу, постійна комісія має знову готувати свої висновки на розгляд місцевої ради вже з врахуванням тих пропозицій, а при представленні на пленарному засіданні ради проекту нормативно-правового акту, що носить регуляторний характер, голова постійної комісії повинен доповідати на сесії ради, крім висновків своєї постійної комісії, також і пропозиції спеціально уповноваженого органу разом з рішенням комісії про їх врахування. Комітет наголосив, що включення державного органу в процес підготовки рішення місцевої ради (локальної нормотворчості) може стати небезпечним прецедентом для вітчизняного законодавства і започаткувати розширення втручання інших державних органів у справи місцевого самоврядування, адже досі таке втручання чинним законодавством не передбачалося. Воно прямо порушує принципи правової та організаційної автономності місцевого самоврядування і суперечить статтям 4, 6, 7, 8 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Предметом обговорення на підкомітеті був і проект Закону України «Про місцеві ініціативи» (реєстр. № 9404), внесений народним депутатом України, Заступником Голови Комітету О.Черноморовим. За пропозицією підкомітету з питань місцевого самоврядування даний законопроект було надіслано на експертизу до Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні», Інституту законодавства Верховної Ради України, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування. Представники всіх цих поважних інституцій рекомендували автору доопрацювати законопроект.
Комітет запропонував парламенту за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання і 22 червня 2012 року Верховна Рада України 266 голосами присутніх підтримала рекомендацію Комітету.
Члени підкомітету з питань місцевого самоврядування також звернули особливу увагу на проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перероблення та захоронення побутових відходів» (реєстр. № 10120), що був поданий народними депутатами України Ю.Льовочкіною та Ю.Мірошниченком. Комітет вирішив запропонувати Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики, визначеного головним з підготовки вказаного законопроекту, за наслідками його розгляду у першому читанні повернути законопроект суб‘єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Комітет відзначив, що запропоноване авторами доповнення Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” положенням стосовно віднесення до власних повноважень виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад повноважень щодо перероблення та захоронення побутових відходів, позбавить органи місцевого самоврядування права встановлювати та затверджувати тарифи на перероблення та захоронення побутових відходів, передавши такі повноваження до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
Підкомітет з питань місцевих бюджетів та комунальної власності за період роботи десятої сесії виступив ініціатором розгляду 4-х законопроектів.
Зокрема, принципову позицію зайняли члени підкомітету під час розгляду проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2013 рік (реєстр. № 10363), поданого Кабінетом Міністрів України на виконання статті 33 Бюджетного кодексу України та розробленого на основі положень Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Ключове місце у пропозиціях Комітету до цього документу зайняли питання місцевих бюджетів, їх взаємовідносин з Державним бюджетом України.
Члени Комітету зазначали, що поданий проект не розкриває змісту завдання щодо «розбудови взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами шляхом удосконалення до 1 серпня 2012 р. законодавства». Зокрема, неясно в якому напрямі відбуватиметься така розбудова та які саме нормативні акти планується прийняти для реалізації такого завдання. Приміром актуальним залишається завдання щодо розробки та прийняття закону, який визначав би принципи та критерії розподілу інвестиційних субвенцій, оскільки чинний формульний розрахунок є складним і недостатньо прозорим. Також йшлося про те, що проект не місить чітких пропозицій, які б свідчили про наміри реформування міжбюджетних відносин та зміцнення місцевих бюджетів і пропонує включити до його тексту низку положень, спрямованих на підвищення фінансової спроможності місцевого самоврядування.
Комітет запропонував доповнити документ наступними положеннями, які б сприяли всебічному зміцненню матеріально-фінансової основи місцевого самоврядування:
- оптимізація видаткових повноважень місцевих бюджетів (упорядкування переліку та обсягу видатків на виконання делегованих та власних повноважень), удосконалення механізму розрахунку видатків на виконання делегованих повноважень;
- забезпечення в повному обсязі коштами з державного бюджету органів місцевого самоврядування для здійснення видатків на виконання делегованих повноважень;
- удосконалення механізму розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;
- підвищення фінансової спроможності місцевого самоврядування за рахунок розширення та закріплення додаткових дохідних джерел бюджетів місцевого самоврядування та збільшення надходжень від місцевих податків та зборів;
- забезпечення компенсації втрат місцевих бюджетів внаслідок прийнятих державою рішень, зокрема щодо належного фінансування гарантованих державою соціальних та податкових пільг, державних цільових програм (в першу чергу, Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки);
- забезпечення ефективного функціонування органів місцевого самоврядування в частині збільшення видатків на їх утримання, обсяг яких визначати на основі обґрунтованих нормативів. Передбачити перегляд системи оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування шляхом встановлення посадового окладу спеціаліста найнижчої категорії на рівні не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати;
- списання заборгованості за середньостроковими позиками, які надавалися місцевим бюджетам в минулих роках;
- повного погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла в зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися або погоджувалися відповідними органами влади;
- удосконалення процедурних механізмів бюджетного забезпечення територіальних громад (повноцінне середньострокове планування, доступ до позикових капіталів, спрощення казначейського обслуговування, зменшення до 50-80% розмірів щоденних відрахувань на погашення короткотермінових позик);
- зміцнення фінансової основи діяльності органів місцевого самоврядування міста Києва за рахунок зарахування до бюджету міста Києва 100 відсотків податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на його території, а також субвенцій та додаткової дотації бюджету міста Києва на виконання містом Києвом столичних функцій;
З особливою активністю підкомітет працював над проектом Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування» (реєстр. №10446 від 10.05.2012), поданого народним депутатом України, Головою Комітету О.Омельченком. Він стосувався питань законодавчого регулювання міжбюджетних відносин міського бюджету міста Києва та Державного бюджету України, а також розрахунку обсягів коштів, які передаються з місцевих бюджетів до Державного бюджету України
Відповідно до чиного Бюджетного кодексу України передбачається відрахування 50% податку на доходи фізичних осіб сплачених на території міста Києва до Державного бюджету України. Податок на доходи фізичних осіб є основним ресурсом формування доходів місцевих бюджетів, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів. Враховуючи значну потребу столиці у видатках на утримання соціально-культурної сфери, в тому числі й на виконання містом Києвом функцій столиці України та враховуючи принцип справедливості та неупередженості при розподілі суспільного багатства між громадянами та територіальними громадами доцільно було б 100 % податку на доходи фізичних осіб зараховувати до бюджету м. Києва. Це дозволить забезпечити єдиний без винятків підхід до зарахування надходжень вищевказаного податку до місцевих бюджетів, оскільки з бюджету м. Києва, як і з бюджету м. Севастополя, здійснюються всі три основні групи видатків місцевих бюджетів, визначені Бюджетним кодексом України.
Законом України «Про столицю України – місто - герой Київ» прямо передбачено існування трансфертів до бюджету міста з Державного бюджету України на виконання столичних функцій, що було б доцільно зафіксувати також у Бюджетному кодексі України. Також у місті Києві сконцентрована велика кількість об’єктів загальнодержавного значення, які потребують значної фінансової підтримки, в тому числі на реконструкцію, відновлення, утримання. Для цього необхідна концентрація ресурсів направлених на здійснення цих заходів в бюджеті міста Києва, що є особливостями здійснення столичних функцій містом. Це дозволить більш оперативно та якісно здійснювати покладені на місто Київ як столицю завдання та повноваження.
Контрольні показники Міністерства фінансів України по видатках, які враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів не забезпечують виконання делегованих державою повноважень, внаслідок чого місцеві бюджети вимушені їх збільшувати за рахунок власних доходів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.
Як наслідок не вистачає коштів для реалізації власних повноважень органів місцевого самоврядування в галузі житлово-комунального господарства, утриманні об’єктів дорожньої інфраструктури, поліпшенні матеріально-технічної бази установ соціально-культурної сфери тощо.
Прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування» дозволить упорядкувати бюджетне законодавства, сприятиме належному виконанню органами місцевого самоврядування наданих їм повноважень, в тому числі у столиці України місті Києві, стимулюватиме органи місцевого самоврядування до нарощування доходної бази місцевих бюджетів.