Протокол №146/09 від 18.04.12р.

09 липня 2012, 14:34

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 146/09

18 квітня 2012 року

10 год. 00 хв.

м. Київ,

 вул. Садова, 3 а, к. 416

           

 

Голова Комітету Омельченко О.О.

За Секретаря Комітету Сінченко В.М.

 

Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Подгорний С.П., Горбатюк А.О., Фомін О.В.

Відсутні: Гордієнко С.В., Ключковський Ю.Б., Петренко В.М., Трайдук М.Ф.,  Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: заступники Завідувача секретаріату Комітету: Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти:     Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П.

 

Запрошені:

Гнаткевич Ю.В. – народний депутат України;

Філіпенко Є.І.заступник директора Департаменту міжнародних організацій Міністерства закордонних справ України;

Магера А.Й.заступник Голови Центральної виборчої комісії;

Швець Ю.В. – член Центральногї виборчої комісії;

Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Іщук Б.Г.– головний спеціаліст Управління регіональної політики Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Жебровський Б.М. – заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту України;

Супрун В.В. – директор Департаменту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;

Пархоменко В.Г. – Директор аналітичного центру Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України».

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1.     Про призначення позачергових місцевих виборів.

2.     Про проект Постанови про запрошення представників іноземних держав та міжнародних організацій як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України в жовтні 2012 року (реєстр. № 10144, н.д. А.Яценюк, Р.Князевич).

3.     Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо оснащення приміщень для голосування веб-камерами) (реєстр. № 10149, н.д. В.Коновалюк).

4.     Про проект Закону про місцеві ініціативи (реєстр. № 9404, н.д. О.Черноморов).

5.     Про проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (стосовно деяких питань організації роботи територіальних виборчих комісій) (реєстр. № 10123, н.д. Г.Арутюнов).

6.     Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління професійно-технічною освітою (реєстр. № 9587, КМУ, М.Азаров).

7.     Про Рекомендації комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.

8.     Про звернення народного депутата України Ю.Гнаткевича щодо розгляду на засіданні Комітету проекту постанови про проведення парламентських слухань на тему: “Топонімічна реформа в Україні: передумови та перспективи”.

9.     Різне.

***

 

СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього.

Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний запропонував виключити з порядку денного засідання Комітету питання про призначення позачергових місцевих виборів, оскільки на час проведення засідання відповідних подань до Комітету не надійшло.

 

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:

1.     Про проект Постанови про запрошення представників іноземних держав та міжнародних організацій як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України в жовтні 2012 року (реєстр. № 10144, н.д. А.Яценюк, Р.Князевич).

2.     Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо оснащення приміщень для голосування веб-камерами) (реєстр. № 10149, н.д. В.Коновалюк).

3.     Про проект Закону про місцеві ініціативи (реєстр. №9404, н.д. О.Черноморов).

4.     Про проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (стосовно деяких питань організації роботи територіальних виборчих комісій) (реєстр. № 10123, н.д. Г.Арутюнов).

5.     Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління професійно-технічною освітою (реєстр. № 9587, КМУ, М.Азаров).

6.     Про Рекомендації комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.

7.     Про звернення народного депутата України Ю.Гнаткевича щодо розгляду на засіданні Комітету проекту постанови про проведення парламентських слухань на тему: “Топонімічна реформа в Україні: передумови та перспективи”.

8.     Різне.

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

1.

         СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Постанови про запрошення представників іноземних держав та міжнародних організацій як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України в жовтні 2012 року (реєстр. № 10144, н.д. А.Яценюк, Р.Князевич).

Доповідач зазначив, що даним проектом Постанови пропонується запросити як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України, що відбудуться у жовтні 2012 року, представників від парламентів та урядів іноземних держав, Ради Європи, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, інших міжнародних організацій для спостереження за ходом організації та проведення виборчого процесу, а також доручити Голові Верховної Ради України направити відповідні запрошення, а Центральній виборчій комісії – здійснити відповідно до закону реєстрацію офіційних спостерігачів від іноземних держав та міжнародних організацій.

За інформацією Міністерства закордонних справ України, листи Голови Верховної Ради України В.М.Литвина від 21 березня 2012 р. із запрошенням взяти участь  у спостереженні за виборчим процесом в Україні були надіслані  Президенту Парламентської асамблеї Ради Європи Ж.К.Міньйону, Президенту Парламентської асамблеї ОБСЄ П.Ефтіміу, Президенту Європейського Парламенту М.Шульцу, Президенту Парламентської асамблеї НАТО К.Ламерсу, Голові Ради Міжпарламентської асамблеї держав-учасниць СНД В.Матвієнко, Президенту Парламентської асамблеї Організації за демократію та економічний розвиток – ГУАМ Е.Мамедову, Голові Парламентської асамблеї Організації Чорноморського економічного співробітництва С.Нікояну через закордонні дипломатичні установи України.

Крім цього Міністр закордонних справ України К.І.Грищенко 19 березня 2012 р. надіслав запрошення Директору Бюро демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ) ОБСЄ Я.Ленарчічу організувати міжнародну місію спостереження за парламентськими виборами в Україні.

Також Міністерство закордонних справ України 3 квітня 2012 р. на виконання доручення Кабінету Міністрів України нотою на адресу Виконавчого комітету Співдружності Незалежних Держав запросило спостерігачів від Співдружності Незалежних Держав для моніторингу за виборами до Верховної Ради України.

С.Подгорний, погоджуючись з необхідністю забезпечення проведення чесних, відкритих та демократичних виборів народних депутатів України, що відбудуться   28 жовтня 2012 року, запропонував проект висновку Комітету, в якому підтримується прийняття даного проекту Постанови за основу та в цілому.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, А.Магера, Ю.Швець.

УХВАЛИЛИ:

1. Запропонувати Верховній Раді України включити проект Постанови Верховної Ради України про запрошення представників іноземних держав та міжнародних організацій як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України в жовтні 2012 року (реєстр. № 10144) до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання.

2. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України про запрошення представників іноземних держав та міжнародних організацій як офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України в жовтні 2012 року (реєстр. № 10144) за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому відповідно до пункту 1 частини першої, частини другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

3. Враховуючи інформацію Міністерства закордонних справ України щодо надісланих Головою Верховної Ради України запрошень взяти участь у спостереженні за виборчим процесом в Україні представникам низки міжнародних організацій, доручити підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян попередньо погодити з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України техніко-юридичні правки, які необхідно внести до проекту Постанови.

4. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутату України Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо оснащення приміщень для голосування веб-камерами) (реєстр. № 10149, н.д. В.Коновалюк).

Доповідач поінформував, що даним законопроектом пропонується у Законі України «Про вибори народних депутатів України» передбачити, що приміщення для голосування на звичайних виборчих дільницях мають бути оснащені не менше ніж двома цифровими відеокамерами, які в режимі реального часу передають зображення з дільниці до мережі Інтернет. При цьому Центральна виборча комісія має забезпечити вільний доступ через мережу Інтернет до відеотрансляції будь-якої звичайної виборчої дільниці.

С.Подгорний ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило низку зауважень та зазначає, що за результатами розгляду у першому читанні даний законопроект доцільно відхилити.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, А.Магера, Ю.Швець.

А.Магера зауважив, що Центральна виборча комісія 12 квітня 2012 р. постановою «Про утворення звичайних та спеціальних виборчих дільниць на постійній основі» № 66 утворила в містах, селищах та селах України понад 30 тисяч виборчих дільниць. Оснащення їх веб-камерами, комп’ютерною технікою та якісним Інтернет-трафіком, програмне та організаційне забезпечення трансляції зображення з кожної дільниці через мережу Інтернет потребуватиме значного збільшення фінансових витрат на проведення виборів, однак саме по собі не гарантуватиме унеможливлення фальсифікацій та не забезпечить законність виборчого процесу на всіх етапах (висування та реєстрація кандидатів, утворення виборчих комісій, проведення передвиборної агітації, складання, перевірка та уточнення списків виборців, виготовлення та транспортування виборчих бюлетенів, голосування, встановлення підсумків голосування тощо).

При цьому технічні можливості веб-камер є досить обмеженими і дозволять фіксувати лише загальну картину подій, що відбуватимуться на окремих ділянках виборчої дільниці. Така фіксація не може розглядатись як гарантія чесних виборів, оскільки сама по собі не спроможна стати на заваді застосуванню різноманітних технологій фальсифікації результатів волевиявлення виборців як в приміщенні для голосування, так і під час транспортування виборчої документації до окружної виборчої комісії.

Водночас наявність веб-камер у приміщенні для голосування може сприйматись окремими виборцями як встановлення контролю та спостереження за їхнім фактичним волевиявленням, що може створити більш сприятливі умови для тиску на виборців або ж спричинити їхню неучасть у голосуванні.

Враховуючи вищесказане, голова підкомітету С.Подгорний запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні відхилити даний законопроект, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України» (щодо оснащення приміщень для голосування веб-камерами) (реєстр. № 10149) за наслідками розгляду в першому читанні відхилити відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутату України Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про місцеві ініціативи            (реєстр. № 9404, н.д. О.Черноморов).

Доповідач зазначив, що зазначеним законопроектом пропонується визначити правові засади, організацію, порядок внесення на розгляд та прийняття рішень у порядку місцевої ініціативи з метою забезпечення прав членів територіальних громад вирішувати питання місцевого значення.

М.Трайдук ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило низку зауважень та зазначає, що за результатами розгляду у першому читанні даний законопроект доцільно повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.

Аналогічної позиції дотримується підкомітет з питань місцевого самоврядування, який запропонував на розгляд Комітету відповідний проект висновку.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Автор законопроекту, заступник Голови Комітету, народний депутат України О.Черноморов повідомив, що у проекті висновку до законопроекту, підготовленого за зверненням Комітету Радою Європи у співпраці з експертами Програми «Посилення місцевої демократії та підтримка реформ місцевого самоврядування в Україні» наголошується, що проект Закону України «Про місцеві ініціативи» потребує доопрацювання в частині можливості внесення місцевої ініціативи, яка стосується тільки однієї частини територіальної громади та спрощення процедур внесення місцевої ініціативи, які могли б однаково ефективно працювати і в великих міських, і в малих сільських громадах.

Враховуючи вищесказане, голова підкомітету М.Трайдук запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект зреєстр.№9404 суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про місцеві ініціативи» (реєстр.№9404 від 03.11.2011 р.), внесений народним депутатом України О.Черноморовим, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України голову підкомітету з питань місцевого самоврядування, народного депутата України М.Трайдука.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (стосовно деяких питань організації роботи територіальних виборчих комісій) (реєстр. № 10123, н.д. Г.Арутюнов).   

Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується поширити на обласні, міські, районні, районні у містах територіальні виборчі комісії право формувати апарат виборчої комісії, який фінансуватиметься з місцевого бюджету.

Реалізація законопроекту з реєстр. №10123 вимагатиме постійних витрат з місцевого бюджету на утримання апарату територіальних виборчих комісій, через що, згідно з вимогами частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України, до поданого законопроекту суб’єкт права законодавчої ініціативи зобов’язаний був додати фінансово-економічне обґрунтування. Крім того, законопроект викладений з порушенням вимог законодавчої техніки.

Аналогічні зауваження містяться і у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту з реєстр. № 10123, внаслідок чого пропонується цей законопроект за результатами розгляду в першому читанні відхилити.

С.Подгорний запропонував до розгляду проект висновку Комітету щодо відхилення вищезгаданого законопроекту, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (стосовно деяких питань організації роботи територіальних виборчих комісій) (р.№ 10123), поданий народним депутатом України Г.Арутюновим, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління професійно-технічною освітою (реєстр. № 9587, КМУ, М.Азаров).

Доповідач зазначив, що зазначений законопроект розроблений з метою створення умов для оперативності прийняття управлінських рішень щодо професійної освіти та її фінансового забезпечення, посилення ролі місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у формуванні робітничого потенціалу країни з максимальним врахуванням потреб регіонів у кваліфікованих робітниках.

У законопроекті пропонується внести зміни до законів України “Про професійно-технічну освіту” та “Про місцеве самоврядування в Україні”, якими уточнюються повноваження органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у сфері управління професійно-технічною освітою шляхом тимчасової передачі окремих повноважень відповідних центральних органів виконавчої влади з питань управління професійно-технічними навчальними закладами державної форми власності Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, порядок призначення та вимоги до керівника професійно-технічного навчального закладу, форми контролю знань, умінь та навичок учнів відповідних навчальних закладів тощо.

Що стосується Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, то законопроектом вносяться зміни до його статті 32. Законодавчою ініціативою пропонується розширити перелік власних самоврядних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад і віднести до них:

- створення необхідних умов для “здобуття професійно-технічної освіти” (додатково до повноважень щодо виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації);

- виокремити з повноваження про “створення умов для продуктивної праці учнів” абсолютно конкретне питання про «проходження виробничої практики», виконання якого потребує таких же конкретних фінансових витрат і організаційних зусиль;

- сприяння діяльності “професійно-технічних навчальних закладів державної або комунальної форми власності” (додатково до дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій).

Разом із цим, до делегованих повноважень виконавчих органів відповідних місцевих рад пропонується віднести надання допомоги у працевлаштуванні не тільки випускникам загальноосвітніх навчальних закладів (як це передбачено чинною редакцією), а й випускникам професійно-технічних навчальних закладів державної або комунальної форми власності.

Необхідно наголосити, що всі вищезазначені повноваження у разі необхідності можуть бути віднесені лише до категорії делегованих повноважень, що в обов’язковому порядку має супроводжуватися відповідним фінансуванням з боку держави, як цього вимагає частина третя статті 143 Конституції України. За такої умови законопроект із реєстр. № 9537 можна було б підтримати у першому читанні, врахувавши відповідні зауваження у ході його підготовки до другого читання.

Доповідач ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює низку суттєвих зауважень до законопроекту, вказуючи, що запропоновані зміни до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” не узгоджуються з природою повноважень місцевого самоврядування та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні цей законопроект доцільно направити суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання з урахуванням викладених зауважень і пропозицій.

Заступник Голови Комітету В.Сінченко поінформував присутніх, що підкомітет з питань місцевого самоврядування не визначився щодо проекту висновку Комітету та запропонував прийняти остаточне рішення за наслідками розгляду питання на засіданні Комітету.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен звернув увагу присутніх, що Комітет з питань науки і освіти, який визначено головним з опрацювання даного законопроекту, 11 квітня 2012 року ухвалив рішення за результатами розгляду у першому читанні даний законопроект прийняти за основу.

Наголосивши на зауваженнях експертів та висловивши рекомендації суб’єкту права законодавчої ініціативи щодо подальшої роботи над законопроектом з урахуванням висновків Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, В.Демчишен запропонував членам Комітету за наслідками розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління професійно-технічною освітою (р.№9587) прийняти за основу.

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань науки і освіти рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління професійно-технічною освітою (реєстр. № 9587) за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.

2. Направити цей висновок до Комітету з питань науки і освіти.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 5 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» – 4 народних депутати України.

Рішення прийнято.

 

6.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про Рекомендації комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад.

Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен нагадав членам Комітету про необхідність остаточного схвалення Рекомендацій комітетських слухань щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад, що відбулися 11 січня 2012 року. Відповідний проект було відпрацьовано секретаріатом з урахуванням позиції представників органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, муніципальної громадськості, експертів.

Як зазначив доповідач прагнення удосконалення системи адміністративно-територіального устрою, територіальної організації виконавчої влади та місцевого самоврядування на основі децентралізації та деконцентрації владних повноважень, зміцнення правових, організаційних, фінансово-матеріальних основ місцевого самоврядування  продовжують залишатися на рівні намірів і декларацій. Натомість на окремих напрямах державного будівництва та місцевого самоврядування спостерігаються зворотні тенденції до згортання місцевого самоврядування, відновлення адміністративної вертикалі управління, які знаходять відображення у законодавчих ініціативах та закріплюються у правовому полі держави.

Однією із надзвичайно складних, актуальних і неврегульованих проблем, яка стосується декількох сотень населених пунктів у більшості регіонів України, є проблема перебування територіальних громад сіл, селищ, міст у складі інших територіальних громад та на територіях інших адміністративно-територіальних одиниць (складні адміністративно-територіальні утворення – так звані «матрьошки»), що не лише суперечить положенням статей 133 та 140 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», але й призводить до виникнення низки правових колізій, компетенційних спорів та проблемних питань у сферах бюджету, податків, власності, земельних відносин, соціальних та гуманітарних галузях тощо.

Зокрема, це стосується якості та своєчасності надання органами місцевого самоврядування таких сіл, селищ та міст адміністративних та інших послуг, їх спроможності здійснювати визначені законом повноваження, захищати права та інтереси жителів територіальних громад, самостійно формувати бюджети сіл, селищ, міст, оскільки їх діяльність значною мірою залежить від рішень міських рад «вищого» рівня.

В містах – «матрьошках» обирається та функціонує складна система представницьких органів місцевого самоврядування і сформованих ними виконавчих органів. Окрім міських рад та міських голів цих міст на одній і тій же території здійснюють повноваження сільські, селищні, міські ради, сільські, селищні, міські голови сіл, селищ, міст, що віднесені до їхнього складу. А в окремих містах з районним поділом жителі обирають ще й районні у місті ради, які, у свою чергу, обирають голів цих рад. З іншої сторони, власне міська громада великого міста, до якої віднесено інші громади, залишається без достатнього представлення свої інтересів, оскільки прямо не обирає міську раду та міського голову, а лише за участі жителів «прикріплених» сіл, селищ, міст.

Всебічно обговоривши та проаналізувавши проблемні питання організації та здійснення місцевого самоврядування у територіальних громадах сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад, констатуючи різноманітність історичних, географічних, економічних, соціальних передумов виникнення такої ситуації у всіх регіонах України та відзначаючи необхідність її врегулювання і приведення у відповідність із вимогами Конституції України, загальновизнаними демократичними принципами, закладеними у Європейській хартії місцевого самоврядування, учасники слухань р е к о м е н д у ю т ь:

 

1.      Верховній Раді України та комітетам Верховної Ради України:

 

у разі внесення Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України проекту Закону щодо порядку вирішення питань адміністративно-територіального устрою, забезпечити його публічне обговорення, опрацювання та розгляд із залученням органів місцевого самоврядування, їх провідних асоціацій, вітчизняних та міжнародних неурядових організацій, науковців, експертів;

сприяти законодавчим ініціативам, спрямованим на вдосконалення правової основи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, в тому числі шляхом внесення змін до Конституції України;

при підготовці, опрацюванні та розгляді законодавчих ініціатив, що зачіпають права та інтереси територіальних громад, сформованих ними органів місцевого самоврядування враховувати відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» пропозиції та висновки всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування;

не допускати звуження обсягу власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, в тому числі в процесі законодавчого забезпечення вдосконалення адміністративно-територіального устрою України;

при прийнятті щорічних законів України про Державний бюджет України в обов’язковому порядку передбачати фінансування делегованих органам місцевого самоврядування повноважень за рахунок коштів державного бюджету в повному обсязі;

при прийнятті нових законів не допускати випадків надання органам місцевого самоврядування повноважень органів виконавчої влади без їх одночасного ресурсного (матеріального, фінансового, організаційного, кадрового тощо) забезпечення;

Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за участю всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування запровадити практику заслуховування на першому засіданні кожної чергової сесії питання про результати законодавчої діяльності Верховної Ради України за попередню сесію у сфері забезпечення прав, законних інтересів і гарантій місцевого самоврядування та визначення основних напрямків роботи Комітету на наступний період.

2. Кабінету Міністрів України:

утворити робочі групи з представників відповідних центральних, місцевих органів виконавчої влади, а також членів Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування (за їх згодою), всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування для вивчення на місцях практики застосування виборчого, земельного, бюджетного, іншого законодавства органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади в складних адміністративно-територіальних утвореннях (так званих "матрьошок") та підготовки пропозицій щодо  шляхів розв’язання виявлених проблем;

розробити Методику врегулювання правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад з використанням варіантів створення  об’єднаних громад і утворення на їх місці єдиної адміністративно-територіальної одиниці або ж виділення зі складу міст – «матрьошок» сіл, селищ та міст з набуттям ними самостійного статусу суб’єкта місцевого самоврядування. Така Методика має базуватися на основі глибокого вивчення й комплексної оцінки внутрішнього природного, економічного, демографічного, трудового потенціалу, існуючих реалій і тенденцій розвитку кожної складної адміністративно-територіальної одиниці та можливостях вибору кращої стратегії розвитку;

прискорити розроблення проекту Закону про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, в тому числі щодо встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів, віднесення їх до певних категорій тощо;

при моделюванні меж адміністративно-територіальних одиниць, в тому числі при реформуванні «матрьошок», виходити з необхідності використання механізмів прямої демократії, врахування інтересів кожної окремої громади, забезпечення її фінансової спроможності, чіткого визначення кола повноважень на основі принципу субсидіарності;

розглянути за участю всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування питання про удосконалення нормативного регулювання міжбюджетних відносин територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад;

3. Органам місцевого самоврядування та їх асоціаціям:

напрацювати та подати до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України підготовлені в ініціативному порядку пропозиції щодо врегулювання проблемних питань перебування територіальних громад сіл, селищ, міст у складі інших територіальних громад;

інформувати комітети Верховної Ради України про неузгодженості, суперечності, прогалини чинного законодавства, а також законопроектів внесених на розгляд Верховної Ради України, що стосуються сфери компетенції і складають предмет інтересу місцевого самоврядування та ініціювати внесення необхідних змін до актів законодавства.

Учасники слухань висловлюють впевненість у тому, що ці Рекомендації буде враховано органами державної влади та місцевого самоврядування при врегулюванні комплексу проблем адміністративно-територіального устрою та організації місцевого самоврядування.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

За наслідками обговорення проекту Рекомендацій комітетських слухань та зважаючи на положення статей 13, 50, 52 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», В.Демчишен запропонував підтримати проект висновку Комітету щодо схвалення зазначених Рекомендацій.

УХВАЛИЛИ:

1. Схвалити Рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо правового статусу територіальних громад сіл, селищ, міст, які перебувають у складі інших територіальних громад (додається).

2. Направити Рекомендації Голові Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерству юстиції, Міністерству фінансів, Міністерству економічного розвитку і торгівлі, Державному агентству земельних ресурсів, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним радам, Київській та Севастопольській міським радам, Державному фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, всеукраїнським асоціаціям органів місцевого самоврядування.

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря Комітету С.Гордієнка.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про звернення народного депутата України Ю.Гнаткевича щодо розгляду на засіданні Комітету проекту постанови про проведення парламентських слухань на тему: “Топонімічна реформа в Україні: передумови та перспективи”.

Доповідач зазначив, що Комітет в цілому підтримує зазначену ініціативу та відзначає актуальність пропонованої теми парламентських слухань, які дозволять відверто, вичерпно і всебічно обговорити та визначити основні проблеми в сучасній топонімії України і можливі варіанти їх вирішення, та готовий долучитись до обговорення цієї теми під час проведення зазначеного заходу.

Разом з тим, зазначена тема не належить до предмету відання Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. Оскільки топоніміка є наукою, що вивчає географічні назви, їх походження, смислове значення, розвиток, сучасний стан, написання і вимову тощо, то доречно було б з даного питання звернутися до Комітету з питань науки і освіти та Комітету з питань культури і духовності.

Крім того слід зауважити, що ситуація з вирішення питань перейменування населених пунктів є досить складною, у зв’язку із його законодавчою неврегульованістю та неоднозначністю ставлення членів територіальних громад до перейменування населених пунктів.

У зв’язку з цим, члени Комітету пропонують не порушувати тему перейменування міст, селищ, сіл, а більше зосередити увагу на перейменуванні вулиць, проспектів, площ, парків тощо.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Ю.Гнаткевич.

Інформацію взято до відома.