Контрольні функції Комітету за 10 сесію 6 скл.
13 липня 2012, 09:46
Поруч із законопроектною та організаційною Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування у період роботи десятої сесії Верховної ради України шостого скликання здійснював також контрольні функції як це визначено Законом України «Про комітети Верховної Ради України».
Зокрема Комітетом було обговорено питання щодо обсягів фінансування видатків на реалізацію заходів, пов’язаних з підготовкою та проведенням чергових виборів до Верховної Ради України 28 жовтня 2012 року. Зазначена проблема була порушена перед Верховною Радою України Центральною виборчою комісією, яка своєю Постановою від 19.12.2011 № 146 «Про подання Центральної виборчої комісії щодо обсягів фінансування видатків на реалізацію заходів, пов’язаних з підготовкою та проведенням чергових виборів до Верховної Ради України 28 жовтня 2012 року» визначила обсяг видатків за бюджетною програмою 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» у сумі 1212,4 млн. гривень. Крім того, зазначеною постановою ЦВК визначено додаткову потребу в коштах за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» у сумі 10,7 млн. гривень.
Разом із цим Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» встановлено бюджетні призначення за бюджетною програмою 6731020 «Проведення виборів народних депутатів України» у сумі лише 817,5 млн. гривень без урахування додаткової потреби в коштах за бюджетною програмою 6731010 «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів», як це і було передбачено у проекті Закону України про Державний бюджет України на 2012 рік (реєстр. № 9000). У зв’язку з викладеним, на виконання контрольних повноважень Комітету, передбачених пунктами 1, 9 статті 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітетом з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Постанову Центральної виборчої комісії № 146 від 19.12.2011 було надіслано до Кабінету Міністрів України та Комітету з питань бюджету з проханням врахувати її при підготовці Кабінетом Міністрів України законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» та опрацюванні у Комітеті з питань бюджету законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік», поданих на розгляд Верховної Ради України.
Проаналізувавши практику неоднакового застосування виборчого законодавства в ході організації та підготовки проведення в Україні загальнодержавних виборів в частині одночасного входження осіб до складу декількох виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів народних депутатів України, а також виборів Президента України, виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорний С.П. звернувся до Центральної виборчої комісії як до державного органу, до повноважень якого належить забезпечення однакового застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснення консультативно-методичного забезпечення діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, прийняття обов'язкових для використання в роботі виборчих комісій та комісій з референдумів роз'яснень і рекомендацій з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми щодо необхідності підготовки роз’яснення з цього питання ще до початку виборчого процесу з виборів народних депутатів України. Внаслідок цього Центральна виборча комісія своєю постановою №102 від 21.06.2012 затвердила Роз’яснення з питань застосування Закону України «Про вибори народних депутатів України» щодо можливості одночасного входження осіб до складу виборчих комісій з виборів народних депутатів України та інших виборчих комісій або комісій з референдумів. Ця постанова була надіслана Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій та оприлюднена на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, та буде надіслана окружним виборчим комісіям з виборів народних депутатів України після їх утворення.
Комітет на своєму засіданні 23 травня 2012 року за дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина розглянув питання щодо внесення пропозицій Комітетом з питань державного будівництва та місцевого самоврядування у зв’язку із численними зверненнями щодо строків проведення наступних виборів Київського міського голови та депутатів Київської міської ради, які були обрані на позачергових виборах у травні 2008 року. В його обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету та запрошені на засідання члени Центральної виборчої комісії.
За підсумками розгляду зазначеного питання, проаналізувавши положення Конституції України; законів України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про місцеве самоврядування в Україні», постанов Верховної Ради України від 18 березня 2008 року № 143-VI «Про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови», від 1 липня 2010 року № 2412-VI «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2010 році»; рішень Конституційного Суду України від 4 червня 2009 року № 13-рп/2009 у справі за конституційним поданням Київської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 141 Конституції України; від 12 травня 2009 року № 10-рп/2009 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» та Постанови Верховної Ради України «Про призначення чергових виборів Президента України», Комітет вирішив, що питання призначення виборів Київського міського голови та депутатів Київської міської ради перебуває в полі правової невизначеності, і тому воно перейшло в політико-правову площину.
У зв’язку з цим Комітет дійшов висновку, що рішення щодо призначення виборів Київського міського голови та депутатів Київської міської ради може бути прийняте внаслідок розгляду відповідного питання Головою Верховної Ради України, Першим заступником і Заступником Голови Верховної Ради України та головами депутатських фракцій та групи. Про рішення Комітету з цього питання поінформовано керівництво Верховної Ради України, а також голів депутатських фракцій та групи парламенту.
Водночас у Комітеті обговорювалася ситуація, яка склалася з районними в місті Києві територіальними виборчими комісіями внаслідок прийняття Київською міською радою рішення «Про питання організації управління районами в місті Києві» № 7/4819 від 09.09.2010, яким були припинені з 31 жовтня 2010 року шляхом ліквідації районні в місті Києві ради. Так, Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» на районні у місті Києві територіальні виборчі комісії покладено повноваження утворювати виборчі дільниці та дільничні виборчі комісії, водночас утворення цих комісій Законом не передбачено, оскільки районні у місті Києві ради не утворені. Обговорювались можливі шляхи вирішення питання щодо законодавчого забезпечення організації підготовки та проведення виборів у місті Києві.
Розглядалось та обговорювалось також на засіданні Комітету за участі Заступника Голови Центральної виборчої комісії Магери А.Й. та члена Центральної виборчої комісії Охендовського М.В. питання щодо постанови Центральної виборчої комісії від 08.05.2012 № 83 «Про пропозиції щодо вдосконалення Закону України «Про вибори народних депутатів України». Оскільки запропоновані зміни до закону про парламентські вибори були спричинені рішеннями Конституційного Суду України від 4 квітня 2012 року № 7-рп/2012 у справі за конституційним поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини другої статті 22 Закону України «Про вибори народних депутатів України» стосовно рівномірного віднесення закордонних виборчих дільниць до всіх одномандатних виборчих округів, які утворюються на території столиці України – міста Києва, та від 5 квітня 2012 року № 8-рп/2012 (справа про висування кандидатів у народні депутати України за змішаної виборчої системи), а також певними неузгодженостями та прогалинами у тексті зазначеного Закону, Комітет вирішив підтримати пропозиції Центральної виборчої комісії щодо вдосконалення Закону України «Про вибори народних депутатів України», а також підтримати внесення народним депутатам України – членам Комітету відповідного законопроекту про внесення змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України» на розгляд Верховної Ради України відповідно до Регламенту Верховної Ради України.
Верховною Радою України 17 листопада 2011 року було прийнято Закон України “Про державу службу”. При цьому, в тексті даного Закону та його Прикінцевих положеннях містилась низка доручень Кабінету Міністрів України, пов’язаних із деталізацією, конкретизацією та розвитком рамкових норм, закріплених у Законі.
Національне агентство України з питань державної служби на виконання норм Закону розробило:
- порядок визначення спеціальних вимог до досвіду роботи, вимог до напряму підготовки (отриманої особою спеціальності) та інших вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби груп II, III, IV і V;
- типовий профіль професійної компетентності посади керівника апарату та мінімальних вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття цієї посади;
- порядок підвищення рівня професійної компетентності державних службовців;
- порядок стажування державних службовців;
- типовий порядкок проведення конкурсу на зайняття посад державної служби;
- порядок ведення, обліку та зберігання особових справ державних службовців;
- типові правила внутрішнього службового розпорядку;
- типове положення про службу персоналу державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим або їх апарату;
- типовий порядок оцінювання результатів службової діяльності державних службовців.
Комітет також звернувся до Кабінету Міністрів України з проханням повідомити про здійснені заходи на виконання Закону України від 24.05.2012 №4850-VI «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» щодо визначення розподілу повноважень».
На виконання норм Закону України “Про комітети Верховної Ради України” 5 липня 2012 року було заслухано інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на підготовку та підвищення кваліфікації державних службовців у 2010 - 2011 роках та інформацію щодо результатів аналізу взаємовідносин Державного бюджету України та місцевих бюджетів у 2010 -2011 роках.
Інформацію щодо результатів аналізу взаємовідносин Державного бюджету України та місцевих бюджетів у 2010 -2011 роках є узагальненням відповідного Звіту, затвердженого постановою Колегії Рахункової палати від 25.04.2012 №7-3. Вона містить висновки щодо найбільш проблемних питань місцевих бюджетів, серед яких зменшення їх частки у зведеному бюджеті, недостатня фінансова забезпеченість делегованих повноважень, невизначеність щодо соціальних стандартів і нормативів, на підставі яких здійснюються розрахунки обсягів міжбюджетних трансфертів, невідповідність вимогам Бюджетного кодексу України порядків та умов надання окремих субвенцій, перенесення термінів фінансування субвенцій інвестиційного характеру на останні дні грудня місяця, що призводить до неможливості використання отриманих коштів. Також фахівці Рахункової палати пропонують Кабінету Міністрів України та безпосередньо Міністерству фінансів України здійснити низку заходів, спрямованих на покращення ситуації та усунення недоліків при формуванні та реалізації взаємовідносин Державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Вищевказана інформацію була взята Комітетом до відома з рекомендацією Міністерству фінансів України розглянути можливість її врахування при підготовці проекту Державного бюджету України на 2013 рік.
Що стосується інформації Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Головдержслужбі України на підготовку та підвищення кваліфікації державних службовців у 2010 – 2011 роках, то Рахункова палата своїм листом № 05-854 від 07.05.2012 поінформувала Голову Верховної Ради України про встановлення за результатами контрольного заходу факту неналежного забезпечення Головдержслужбою України (з 23.07.2011 – Нацдержслужба України) за відсутності контролю з боку Мінекономрозвитку та Мінфіну України прийняття відповідних управлінських рішень з визначення реальних кадрових потреб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, гарантованого працевлаштування підготовлених фахівців і контролю за відпрацюванням ними встановленого п’ятирічного терміну. В результаті цього, за висновком Рахункової палати України, виділені у 2010 – 2011 роках на підготовку та підвищення кваліфікації державних службовців кошти державного бюджету використовувалися з порушенням, неефективно і неекономно.
Заслухавши з цього питання інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.В.Павленка, представників Рахункової палати, Національної академії державного управління при Президентові України Комітет ухвалив рішення взяти до відома вищевказану інформацію Рахункової палати, а також запропонувати Національному агентству України з питань державної служби як державному замовнику та Національній академії державного управління при Президентові України як виконавцю державного замовлення щодо підготовки та підвищення кваліфікації державних службовців взяти до відома дану інформацію з метою налагодження ефективної реалізації механізму державного замовлення у вказаній сфері управління.