Аналіз звернень
12 липня 2012, 10:05
Нагальними на сьогодні в Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування продовжують залишатися питання вдосконалення і перегляду підходів до роботи із зверненнями громадян, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та розробка системи їх ефективного розгляду. Так, Комітетом на основі аналізу і узагальнення звернень, що набувають масового характеру у період роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання надавались роз’яснення, спрямовані на врегулювання найбільш гострих проблем, з якими стикаються органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, громадяни в ході реалізації положень законодавчих актів.
У лютому – липні 2012 року до Комітету надійшло понад 1400 пропозицій, заяв і скарг фізичних (пенсіонери, працівники бюджетної сфери, державні службовці, підприємці, члени громадських та релігійних організацій, депутати місцевих рад, інші громадяни) та юридичних осіб, що майже на 100 одиниць більше, ніж за період роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання.
До Комітету надходять матеріали інформаційно-аналітичного змісту від органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, неурядових інституцій, підприємств, установ та організацій, окремих громадян, які було використано в роботі Комітету за тими чи іншими функціональними та предметними напрямами.
У Комітеті впродовж роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання були підготовлені роз’яснення застосування положень законів щодо питань, пов’язаних з роботою посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування у «виборчих штабах», обмеженнями стосовно формування виборчих фондів політичних партій та кандидатів у народні депутати України; роз’яснено питання застосування окремих положень антикорупційного законодавства стосовно державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування (в частині обмеження щодо сумісництва та суміщення відповідних посад з іншими видами діяльності, підпорядкованості близьких осіб, конфлікту інтересів; подання декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, наявністю корпоративних прав); роз’яснення щодо неможливості реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради, оскільки вона на сьогодні законами України належним чином не врегульована; роз’яснення з інших питань, які стосуються положень законів України про державну службу та про службу в органах місцевого самоврядування, законодавства з місцевих виборів, застосування окремих норм законодавства про державні нагороди, тощо.
У зверненнях громадян, що надходили до Комітету, порушувались питання, пов’язані з виборчим законодавством та законодавством про референдуми. Так, автори окремих звернень пропонують свій варіант виборчої системи, яку, на їх думку, доцільно запровадити на парламентських виборах. Переважно пропонується запровадити пропорційну виборчу систему з відкритими партійними списками або повернутися до мажоритарної виборчої системи. Порушуються у зверненнях питання щодо зменшення прохідного бар’єру на парламентських виборах. Пропонується також відмовитися від інституту грошової застави, внесення якої передбачено для реєстрації виборчих списків та кандидатів у депутати, або зменшити її розмір.
Надходили до Комітету також пропозиції щодо запровадження електронного голосування, зміни форми виборчого бюлетеня, матеріалу для виготовлення виборчих скриньок, порядку складання списків виборців, голосування без списків виборців – за пред’явленням паспорта громадянина України, що на думку авторів здешевить виборчий процес. Пропонувалося також для забезпечення чесності та прозорості виборчого процесу використовувати у приміщеннях для голосування відеокамери або веб-камери з одночасною трансляцією відеозображення в мережі Інтернет.
Висловлюються у зверненнях також побажання щодо уніфікації положень виборчого законодавства або його кодифікації.
Окремі громадяни пропонують зменшити кількісний склад парламенту та позбавити народних депутатів України недоторканості.
Порушуються громадянами також питання щодо необхідності вдосконалення законодавства про організацію і порядок проведення всеукраїнського та місцевих референдумів в Україні у відповідності до положень Конституції України; питання щодо визначених законом соціальних гарантій державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування, в тому числі щодо умов виплати десяти посадових окладів у разі дострокового виходу на пенсію; звернення щодо нагальної потреби вирішення питання підвищення розмірів оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування, а також працюючих в районних державних адміністраціях державних службовців, посади яких належать до найнижчих категорій посад, у зв’язку з вкрай низькою заробітною платою зазначених осіб (на рівні технічних працівників); звернення з проханням надати інформацію щодо проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 9763, нова редакція) та окремих його положень; звернення із закликами про скасування пільг і привілеїв публічним службовцям.
Крім цього, отримано близько 30-ти звернень із зауваженнями та пропозиціями концептуального характеру до норм проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», що надійшли від органів місцевого самоврядування всіх рівнів, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, профспілки працівників державних установ України, громадських організацій тощо, які не вимагали відповіді, але були розглянуті з метою узагальнення інформації для використання в роботі (при підготовці до проведення «круглого столу», висновку щодо даного законопроекту, підготовці відповідей на звернення з відповідних питань тощо).
Продовжували надходити листи від органів влади, юридичних та фізичних осіб такої тематичної спрямованості:
- врегулювання земельних відносин (4);
- питання адміністративно-територіального устрою (встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, перейменування населених пунктів, щодо віднесення до категорії та зняття з обліку населених пунктів) (19);
- питання застосування законодавства в діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування (5);
- скарги громадян на дії або бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб (8);
- щодо порядку застосування окремих положень законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про місцеві державні адміністрації” та “Про статус депутатів місцевих рад”. Серед питань, що порушувалися та потребували свого роз’яснення: права та обов‘язки сільського, селищного, міського голови, його заступників; порядок формування виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради; порядок формування виконавчих органів районних, обласних рад, президії районних, обласних рад; який порядок припинення повноважень тих посадових осіб місцевого самоврядування, які входять до складу виконавчого комітету ради; права та обов’язки секретаря сільської, селищної, міської ради та питання про можливість покладення на нього додаткових обов’язків у складі виконавчого комітету та права і обов’язки керуючого справами виконавчого комітету ради; порядок виконання обов‘язків сільського, селищного, міського голови, голови районної, обласної ради; щодо кількості заступників голови районної та обласної ради; щодо порядку призначення на посади та звільнення з посад керівників підприємств, установ та організацій спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних і обласних рад та про ту роль, яку відіграють в цьому процесі місцеві державні адміністрації; місце, де зберігаються трудові книжки працівників освітніх закладів; порядок набрання чинності актів органів місцевого самоврядування та питання про законність місцевої ради скасовувати свої рішення; питання, що стосуються управління об‘єктами, які перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст; питання відчуження комунального майна; скарги на неналежне виконання чи перевищення своїх повноважень місцевими радами, їх виконавчими комітетами, сільськими, селищними, міськими головами, секретарями рад, іншими посадовими особами місцевого самоврядування, депутатами місцевих рад;
- щодо створення органу самоорганізації населення (2);
- щодо забезпечення трудових гарантій депутатів місцевих рад (2);
- щодо порядку формування депутатських груп, фракцій та постійних комісій ради (2);
- щодо порядку надання депутатського посвідчення та нагрудного знаку депутата місцевої ради (3);
- щодо депутатської етики (2);
- щодо безоплатного проїзду та відшкодування депутатів місцевих рад (2);
- щодо законності дій посадових осіб та органів місцевого самоврядування (3);
- щодо порядку відкликання депутатів місцевих рад (4);
- щодо порядку організації та діяльності об’єднань громадян та внесення відповідних змін до Закону України «Про громадські об’єднання» (4);
- щодо удосконалення українського законодавства, зокрема підготовка законопроекту про відродження і діяльність українського козацтва (4);
- щодо державних нагород та державних символів України (6);
- щодо ситуації, яка склалася в окремих сільських, селищних, міських радах (25), тощо.
За своїм характером питання, порушені у зверненнях, відображали весь спектр внутрішніх проблем держави, її регіонів та громад.
До Комітету надходили заяви і скарги громадян різної тематичної спрямованості, для розгляду яких Комітет звертався до компетентних органів.
Також за період роботи десятої сесії Комітетом виконувались доручення Голови Верховної Ради України. Зокрема, стосовно підготовки узагальненої інформації про кількість постанов парламенту щодо призначення позачергових виборів, прийнятих після 31 жовтня 2010 року та про підстави, з яких такі вибори проводилися.
Продовжували надходити до Комітету інформаційні запити від громадян України. Зазначені запити відповідали вимогам Закону України “Про доступ до публічної інформації” і тому жодного разу Комітет не скористався нормами Закону України “Про доступ до публічної інформації”, що передбачають можливість розпорядника відмовити запитувачу у задоволенні його запиту. Так, за вказаний період надійшло 16 інформаційних запитів, які стосувалися надання копій проекту Закону України, яким передбачено внесення змін до статті 11 Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ», інформації про склад Комітету та його законотворчу діяльність у Верховній Раді України І-ІІ скликань, копій рішень Комітету та протоколів засідань, що стосувалися розгляду складних ситуацій конфліктного характеру в окремих органах місцевого самоврядування у різних регіонах України, чисельності державних службовців в Україні, законодавства про державну службу, низького рівня оплати праці службовців місцевого самоврядування, стану розгляду окремих законопроектів, адміністративно-територіального устрою тощо.
Впродовж звітного періоду роботу Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування постійно висвітлювали газети “Голос України”, “Урядовий кур’єр”, “Дзеркало тижня”, журнал “Віче”, регіональні газети і журнали. Щодня з інформаційних випусків новин парламентського телеканалу “Рада”, офіційного веб-сайту Верховної Ради України, веб-сайту Комітету громадяни дізнавались про діяльність Комітету, в центрі уваги якого були становище і перспективи розвитку місцевого самоврядування, проблематика життєдіяльності територіальних громад, шляхи подолання кризових явищ тощо.