Комітетські слухання
01 червня 2012, 09:23
Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за ініціативи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» провів 25 травня 2012 року комітетські слухання на тему: “Про практику застосування органами державної влади та органами місцевого самоврядування положень Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” (Закон України № 1275-VI)”.
Голова Комітету Олександр Омельченко, відкриваючи комітетські слухання, наголосив, що за Європейською хартією місцевого самоврядування місцеві органи влади мають право на об'єднання для виконання завдань, що мають суспільний інтерес (стаття 10). Згідно зі статтею 15 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень, захисту прав та інтересів територіальних громад можуть об'єднуватися в асоціації та інші форми добровільних об'єднань, які підлягають реєстрації відповідно до законодавства в органах Міністерства юстиції України. Однак, як наголосив Голова Комітету, довгий час питання утворення та діяльності асоціацій органів місцевого самоврядування, взаємовідносин між асоціаціями і органами державної влади на законодавчому рівні не було врегульовано, що не сприяло належній та ефективній реалізації прав органів місцевого самоврядування. Лише в квітні 2009 року Верховна Рада України прийняла Закон України “Про асоціації органів місцевого самоврядування”, який визначив правові засади організації і діяльності асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об'єднань, їх взаємовідносин з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Олександр Омельченко вказав, що відповідно до статті 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» до повноважень комітетів належить аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання комітетів, підготовці та поданні відповідних висновків та рекомендацій на розгляд Верховної Ради України. З моменту прийняття Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” ще жодного разу не проводився такий аналіз, тому Комітет вирішив провести комітетські слухання, на яких було обговорено ефективність форм взаємодії асоціацій з органами державної влади, проаналізовано за час, що минув із квітня 2009 року, ініційовані асоціаціями вивчення, динаміку розвитку та вирішення найбільш актуальних і гострих питань місцевого самоврядування, вплив висновків та пропозицій асоціацій органів місцевого самоврядування на нормопроектну діяльність органів державної влади, в тому числі на підготовку законопроектів, запропонувати для обговорення проект рекомендацій слухань.
Оскільки чинним Законом також визначено правові засади проведення консультацій асоціацій органів місцевого самоврядування з органами виконавчої влади з питань, зокрема, підготовки законопроекту про Державний бюджет України на відповідний рік і такі консультації оформлюються протоколом, під час слухань було запропоновано обговорити забезпечення належного врахування інтересів місцевого самоврядування під час формування Державного бюджету України на 2013 рік.
Голова наголосив, що хотів би сподіватися, що комітетські слухання у концентрованій формі висвітлять широкий спектр позицій і дозволять отримати достатню базу для підготовки виважених і необхідних країні, регіонам, громадам та кожній людині рішень.
Модератори комітетських слухань секретар Комітету Сергій Гордієнко та голова підкомітету з питань державного будівництва Василь Демчишен наголошували під час слухань, що Комітетом з початку скликання і по даний час на його засіданнях обговорювались актуальні питання забезпечення подальшого розвитку місцевого самоврядування в Україні на засадах децентралізації та деконцентрації повноважень, широкого застосування принципу субсидіарності, кращих світових практик. Вони вказували, що у Комітеті вже стало доброю традицією залучати експертів всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування до складу робочих груп Комітету з підготовки на розгляд парламенту проектів законодавчих актів, включення представників асоціацій до складу робочих груп щодо розв’язання та вивчення тих чи інших конфліктних ситуацій, які складалися в регіонах України. Представники асоціацій завжди є бажаними учасниками засідань Комітету, підкомітетів Комітету, круглих столів та конференцій. Так, саме за активної участі представників асоціацій у складі робочої групи Комітету 16 квітня 2009 року було прийнято Закон України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», який кардинально відрізнявся від прийнятої за основу редакції та максимально врахував позиції широкого кола учасників законотворчого процесу.
Сергій Гордієнко наголошував, що Комітетом також неодноразово виносилися на широке обговорення суспільно важливі звернення чи інформація, які надходили на його адресу від органів місцевого самоврядування та їх асоціацій. Зокрема, він звернув увагу на звернення Харківської міської ради щодо повернення органам місцевого самоврядування повноважень у сфері містобудування, інформацію, яка надходила з регіонів України стосовно показників оплати праці виконавчих апаратів обласних та районних рад в порівнянні з апаратами місцевих державних адміністрацій, звернення Асоціації міст України щодо створення консультативно-дорадчого органу при Голові Верховної Ради України, звернення щодо невідкладних заходів по відновленню законності та реалізації Конституційних повноважень Автономної Республіки Крим та багато інших.
Секретар Комітету також нагадав учасникам, що представники провідних асоціацій органів місцевого самоврядування та члени Комітету були учасниками спільної наради під головуванням віце-прем’єр-міністра України В.Тихонова, на якій було запропоновано виробити єдині підходи до вирішення проблемних питань місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, але, на жаль, зреалізувати спільні стратегічні плани не вдалося через брак часу та плинність кадрів Кабміну.
Василь Демчишен під час свого виступу вказав на зміст Розділу IV Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», де чітко визначено засади взаємодії асоціацій з центральними та місцевими органами виконавчої влади та поінформував, що Комітет, здійснюючи аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами законів України, постійно надсилав до них звернення щодо врахування висновків та позицій всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування під час підготовки проектів законів України, інших нормативно-правових актів з питань, що стосуються місцевого та регіонального розвитку. Активно відгукувалось на цей процес лише Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. На жаль, доводиться констатувати, що співпраця з органами державної влади у цьому питанні відбувається в основному лише на папері.
Модератори слухань під час їх роботи вказували, що впродовж тривалого періоду всеукраїнськими асоціаціями надається експертна оцінка законопроектів, які перебувають на розгляді Комітету. Так, про спільну думку можна було говорити при формуванні пропозицій Комітету до проекту Закону про Державний земельний кадастр, проектів Закону про Державний бюджет України на відповідний рік, змін до Бюджетного кодексу України, базового Закону системи місцевого самоврядування. Фактично завжди точка зору Комітету виявлялася співзвучною з позицією асоціацій.
Спільну думку мали асоціації та Комітет по законопроекту щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць (№10042), яким пропонувалось змінити повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних та районних рад з питань встановлення та зміни меж сіл, селищ, порядок погодження відповідних проектів землеустрою між відповідними органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.
Народні депутати наголошували, що під час розгляду проектів щодо розмежування земель державної та комунальної власності, про службу в органах місцевого самоврядування, про технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна, про об'єднання територіальних громад, Комітет також розділив позицію асоціацій і зайняв політику відстоювання інтересів органів місцевого самоврядування.
Керівництвом Комітету було запропоновано учасникам слухань ознайомитись з проектом рекомендацій слухань, які після заходу будуть доопрацьовані з урахуванням пропозицій та зауважень учасників, та поінформували, що підкомітет з питань місцевого самоврядування доопрацює їх та запропонує Комітету узгоджені рекомендації.