круглий стіл
14 березня 2013, 17:26
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування провів "круглий стіл " на тему: "Реформа інституту місцевого референдуму: участь громадян в урядуванні".
Як наголосив голова Комітету Давид Жванія, відкриваючи захід, потреба реформування законодавства у сфері регулювання місцевого референдуму назріла вже давно, адже впродовж більш ніж двадцяти років базовим законодавчим актом у цій сфері був Закон "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" 1991 року, який втратив чинність відповідно до прикінцевих положень Закону "Про всеукраїнський референдум", прийнятого Верховною Радою 6 листопада 2012 року.
"Таким чином, мова вже йде не про реформування, а про необхідність законодавчого регулювання інституту місцевого референдуму як важливого інструменту безпосередньої демократії".- зазначив Д.Жванія.
Він також підкреслив, що у зв’язку із скасуванням старого закону територіальні громади позбавлені єдиного ефективного засобу контролю за діяльністю місцевої влади і не можуть вирішувати на місцевому референдумі, зокрема, питання щодо дострокового припинення повноважень сільських, селищних, міських голів і відповідних місцевих рад, реорганізації або ліквідації діючих комунальних дошкільних навчальних закладів та інших питань місцевого значення.
За словами народного депутата, сьогодні на розгляді Верховної Ради знаходиться урядовий законопроект про місцевий референдум, прийнятий у першому читанні 19 квітня 2011 року, який підлягає розгляду новообраним парламентом за процедурою підготовки до другого читання (реєстр. № 0867). Д.Жванія також нагадав присутнім, що експертами Ради Європи було підготовлено висновок до законопроекту, обговорення якого в регіонах України відбулося за ініціативи Лабораторії законодавчих ініціатив.
"Враховуючи необхідність ґрунтовного і якісного доопрацювання нормативного матеріалу, Комітет вирішив створити робочу групу з підготовки законопроекту про місцевий референдум до другого читання, яка розпочне роботу після його включення до порядку денного сесії",- повідомив Д.Жванія.
Він також зазначив, що відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування право громадян на участь в управлінні державними справами є одним з демократичних принципів, які поділяються всіма державами - членами Ради Європи, отже, прийняття закону про місцевий референдум необхідно для виконання зобов'язань України, взятих на себе під час вступу до Ради Європи. "Тому сьогодні ми маємо обговорити на експертному рівні цілий комплекс таких важливих питань як поняття та предмет місцевого референдуму, види місцевих референдумів та їх юридичні наслідки, процедура ініціювання та проведення місцевого референдуму, кворум для визнання результатів референдуму дійсними, фінансування місцевих референдумів, агітація, оскарження результатів, можливість одночасного проведення з виборами та багато інших",- наголосив голова Комітету.
За його словами, головна мета "круглого столу" - привернути увагу суспільства до проблеми законодавчого регулювання інституту місцевого референдуму.
"Саме чітке законодавче врегулювання зазначених питань дозволить місцевому референдуму стати запобіжником недемократичних процесів та неадекватних рішень владних органів, а з іншого боку унеможливить непродумане використання частих референдумів, що робитиме проведення будь-якої довготривалої політики безсистемним, неефективним",- сказав Д.Жванія.
Як зазначалося під час обговорення, прийняття нового закону про місцевий референдум, який має врегулювати процедуру його проведення та створити належні умови для втілення в життя прийнятих під час референдуму рішень, сприятиме забезпеченню громадян дієвим механізмом реалізації гарантованого їм державою права на участь у місцевому референдумі. На думку учасників заходу, ця форма локальної демократії має надати територіальним громадам ефективні засоби контролю за діяльністю місцевої влади, що має стати черговим кроком на шляху до побудови громадянського суспільства.
Під час "круглого столу" йшлося й про те, що з 1991 по 2009 рік у 19 регіонах України на підставі Закону "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" 1991 року відбувся 151 місцевий референдум, 135 з них були успішними; 102 референдуми відбулись у селах. Однак, прийняті рішення не завжди були реалізовані (у 9 областях кожне четверте рішення залишилось невиконаним). Більшість референдумів стосувалась адміністративно-територіальних питань (31,8%), назв населених пунктів (25,7%) та організаційних питань (20,4%).
Увагу присутніх було зосереджено також на положеннях законопроекту про місцевий референдум (реєстр. № 0867). Документом пропонується визначити правові засади, порядок організації та проведення місцевого референдуму на рівні села (добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл), селища, міста, району у місті.
Зазначалося, зокрема, що відповідно до висновків експертів Ради Європи цей документ "регулює всі аспекти організації місцевих референдумів, докладно описує всі процедурні етапи організації місцевого референдуму з тим, щоб гарантувати неупередженість і достовірність висловленої громадянами думки". Наголошувалося також, що законопроект "відкриває шлях до проведення референдумів, ініційованих групами громадян, і гарантує належне проведення референдуму та неупередженість результатів голосування".
Підбиваючи підсумки обговорення, Д.Жванія наголосив, зокрема, що всі висловлені під час "круглого столу" пропозиції і зауваження дадуть можливість Комітету підготувати на розгляд парламенту законопроект про місцевий референдум з урахуванням позиції громадянського суспільства, українського досвіду та європейських стандартів.