Протокол №145/08 від 11.04.12р.
09 липня 2012, 14:30
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Протокол засідання № 145/08 11 квітня 2012 року 15 год. 00 хв. м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416 Голова Комітету Омельченко О.О. Секретаря Комітету Гордієнко С.В. Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Горбатюк А.О., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В. Відсутні: Трайдук М.Ф. Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету: Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П. Запрошені: Майборода С.Ф. – народний депутат України; Акімова І.М. – Перший заступник Глави Адміністрації Президента України - Представник Президента України в Кабінеті Міністрів України; Крамаренко Р.М. – заступник голови Київської міської державної адміністрації; Репік В.М. – Начальник Головного фінансового управління Київської міської державної адміністрації; Маркович Г.Б. – заступник директора Департаменту місцевих бюджетів та інвестицій Міністерства фінансів України; Бережницький Я.В. – заступник завідувача відділу експертизи територіального розвитку і виборчих прав Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України; Канівець В.М. – заступник директора-начальник відділу територіальної організації влади Департаменту регіонального розвитку Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України; Кладієв В.М. – завідувач відділу власності та дерегуляції Головного управління з питань економічної політики та впровадження економічних реформ Адміністрації Президента України; Скопненко Г.П. – Керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України; Чипенко І.І. – директор Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України; Кагляк Я.О. – головний спеціаліст відділу законопроектування з питань конституційного законодавства та державного будівництва Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України; Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України; Кравченко В.В. – директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”; Харитонський І.Д. – позаштатний консультант Комітету; Кожина А.В. – позаштатний консультант Комітету. ПОРЯДОК ДЕННИЙ1. Про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб) (реєстр. №10116, н.д. О.Чорноволенко, Ю.Одарченко). 2. Про призначення позачергових місцевих виборів. 3. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Южноукраїнського міського голови (Южноукраїнська міська рада Миколаївської області) (реєстр. №10306, н.д. С.Майборода). 4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №10124, КМУ, М.Азаров). 5. Про проект Постанови про деякі питання використання Державного Прапора України під час проведення державних свят (реєстр. №8329, н.д. А.Яценюк). 6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови) (реєстр. №6583, н.д. А.Яценюк). 7. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (щодо вдосконалення процедури відкликання депутатів місцевих рад) (реєстр. №6583-1, н.д. С.Подгорний, О.Фомін). 8. Про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, друге читання). 9. Різне. *** СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього. Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен запропонував включити до порядку денного засідання Комітету питання про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (щодо визначення розподілу повноважень) (реєстр. №10274), внесений Кабінетом Міністрів України. Пропозицію підтримано. Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань: 1. Про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб) (реєстр. №10116, н.д. О.Чорноволенко, Ю.Одарченко). 2. Про призначення позачергових місцевих виборів. 3. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів Южноукраїнського міського голови (Южноукраїнська міська рада Миколаївської області) (реєстр. №10306, н.д. С.Майборода). 4. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №10124, КМУ, М.Азаров). 5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (щодо визначення розподілу повноважень) (реєстр. №10274, КМУ, М.Азаров). 6. Про проект Постанови про деякі питання використання Державного Прапора України під час проведення державних свят (реєстр. №8329, н.д. А.Яценюк). 7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови) (реєстр. №6583, н.д. А.Яценюк). 8. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (щодо вдосконалення процедури відкликання депутатів місцевих рад) (реєстр. №6583-1, н.д. С.Подгорний, О.Фомін). 9. Про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, друге читання). 10. Різне. УХВАЛИЛИ: 1. Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому. ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно. Рішення прийнято. 1. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленко про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб) (реєстр. №10116, н.д. О.Чорноволенко, Ю.Одарченко). Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується внести зміни до статей 29 та 65 Бюджетного кодексу України, змінивши існуючу пропорцію рівного розподілу податку на доходи фізичних осіб між Державним бюджетом України та бюджетом м. Києва і спрямувавши всі 100 відсотків обсягів цього податку до бюджету м. Києва. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Р.Крамаренко, Г.Маркович. Під час обговорення висловлювалися різні пропозиції щодо можливого висновку Комітету з даного питання. Зокрема, Голова Комітету О.Омельченко запропонував підтримати прийняття законопроекту за основу, оскільки він сприяє виконанню повноважень органів місцевого самоврядування столиці України. Однак дана пропозиція не знайшла підтримки більшості членів Комітету. Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленко ознайомив присутніх членів Комітету із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює низку міркувань щодо законопроекту, зокрема в частині терміну набрання ним чинності та вважає, що для прийняття виваженого рішення з цього питання слід отримати відповідний експертний висновок Уряду. Враховуючи вищесказане, голова підкомітету В.Павленко запропонував до розгляду проект висновку Комітету щодо відхилення даного законопроекту, підготовлений підкомітетом з питань місцевих бюджетів та комунальної власності. УХВАЛИЛИ: 1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування до доходів бюджету міста Києва податку на доходи фізичних осіб) (реєстр. №10116), поданий народними депутатами України О.Чорноволенком, Ю.Одарченком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити. 2. Надіслати цей висновок до Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки і опрацювання вищевказаного законопроекту. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Не брали участі в голосуванні» – 7 народних депутатів України. Рішення прийнято. 2. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про призначення позачергових місцевих виборів. Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 15 липня 2012 року. Загалом на розгляд подається 18 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень сільських, селищних, міських голів, а саме: 15 – за зверненнями з особистими заявами до відповідних рад про складення ними повноважень голови, 1 – у зв’язку зі смертю, 2 – за рішенням суду. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори: Зарожненського сільського голови (Зарожненська сільська рада Чугуївського району Харківської області), Борівського сільського голови (Борівська сільська рада Шевченківського району Харківської області), Дружбівського сільського голови (Дружбівська сільська рада Іванівського району Херсонської області), Тінистівського сільського голови (Тінистівська сільська рада Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим), Хом’яківського сільського голови (Хом’яківська сільська рада Тисменицького району Івано-Франківської області), Одрадокам’янського сільського голови (Одрадокам’янська сільська рада Бериславського району Херсонської області), Світличненського сільського голови (Світличненська сільська рада Варвинського району Чернігівської області), Пекарівського сільського голови (Пекарівська сільська рада Сосницького району Чернігівської області), Тарашанського сільського голови (Тарашанська сільська рада Глибоцького району Чернівецької області), Доротищенського сільського голови (Доротищенська сільська рада Ковельського району Волинської області), Челядінівського сільського голови (Челядінівська сільська рада Ленінського району Автономної Республіки Крим), Чорнянського сільського голови (Чорнянська сільська рада Каховського району Херсонської області), Волосовецького сільського голови (Волосовецька сільська рада Летичівського району Хмельницької області), Петриковецького сільського голови (Петриковецька сільська рада Волочиського району Хмельницької області), Нестеровецького сільського голови (Нестеровецька сільська рада Дунаєвецького району Хмельницької області) Топорівського сільського голови (Топорівська сільська рада Ізяславського району Хмельницької області), Адамівського сільського голови (Адамівська сільська рада Врадіївського району Миколаївської області), Богодухівського міського голови (Богодухівська міська рада Богодухівського району Харківської області) на неділю 15 липня 2012 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 3. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Постанови про призначення позачергових виборів Южноукраїнського міського голови (Южноукраїнська міська рада Миколаївської області) (реєстр. №10306, н.д. С.Майборода). Доповідач зазначив, що даним проектом Постанови пропонується призначити на 17 червня 2012 року позачергові вибори Южноукраїнського міського голови Миколаївської області у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Стуліна А.М. відповідно до пункту 4 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”. С.Подгорний запропонував до розгляду проект висновку Комітету щодо відхилення проекту Постанови з реєстр. № 10306, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, С.Майборода. За наслідками обговорення Голова Комітету О.Омельченко запропонував визначитися щодо підтримки проекту висновку, запропонованого профільним підкомітетом, однак такої підтримки отримано не було. Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський вніс пропозицію відкласти розгляд даного проекту Постанови до отримання рішень суду та прокуратури. Ця пропозиція також не була підтримана більшістю присутніх членів Комітету. Враховуючи дані обставини, голова підкомітету С.Подгорний поінформував присутніх членів Комітету, що 11.04.2012 року ним як суб’єктом права законодавчої ініціативи було внесено Проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Южноукраїнської міської ради та Южноукраїнського міського голови (Южноукраїнська міська рада Миколаївської області) (реєстр. №10329) з метою призначити позачергові вибори депутатів Южноукраїнської міської ради та Южноукраїнського міського голови на 28 жовтня 2012 року. Стосовно розгляду питання про проект Постанови з реєстр. №10306, автором якого є народний депутат України С.Майборода, голова підкомітету С.Подгорний заявив про окрему думку, яку він має намір виголосити під час обговорення даного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України у разі, якщо Комітет підтримає вищезгадану ініціативу. Підсумовуючи всі пропозиції та наведені в обговоренні аргументи, Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію прийняти даний проект Постанови за основу з урахування зауважень та пропозицій, які надійшли під час дискусії. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про призначення позачергових виборів Южноукраїнського міського голови (Южноукраїнська міська рада Миколаївської області) (реєстр. № 10306), поданий народним депутатом України С.Майбородою, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому. 2. Взяти до уваги заяву народного депутата України, голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного щодо висловлення окремої думки стосовно рішення Комітету при розгляді даного проекту Постанови на пленарному засіданні Верховної Ради України. 3. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, заступнику Голови Комітету В.Сінченку. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» – 6 народних депутатів України. Рішення прийнято. 4. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №10124, КМУ, М.Азаров). Доповідач зазначив, що даний законопроект підготовлено з метою забезпечення практичної реалізації заходів з оптимізації структури місцевих державних адміністрацій шляхом внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України, законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про Кабінет Міністрів України». В.Петренко ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління наводить низку міркувань і зауважень до законопроекту з реєстр. № 10124, висловлюючи, зокрема, побоювання, що запропоновані зміни можуть призвести до нівелювання існуючих особливостей правового статусу управлінь та відділів місцевих державних адміністрацій (їх підзвітності та підконтрольності не лише головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також і органам виконавчої влади вищого рівня) і, як наслідок, до розбалансування усталених правил взаємодії між галузевими та місцевими органами загальної компетенції виконавчої влади. Узагальнюючий висновок Головного управління полягає у доцільності відхилення законопроекту за результатами його розгляду в першому читанні. Підкомітет з питань органів виконавчої влади, аналізуючи характер і зміст пропонованих змін до деяких законів України з проблематики регулювання організаційної структури місцевих державних адміністрацій, вважає за необхідне зазначити, що вони не дають підстав для тверджень про кардинальні зміни правового статусу підрозділів, які складатимуть місцеву державну адміністрацію. Як і раніше їх формування здійснюватиметься головами місцевих державних адміністрацій, що відповідає частині третій статті 118 Конституції України. Також не змінюються норми, згідно з якими Кабінет Міністрів України затверджуватиме типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів. Аналогічно до цього залишаються в силі положення Закону України «Про місцеві державні адміністрації», відповідно до яких структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій (незалежно від їх конкретних назв) є підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня. Враховуючи вищесказане, голова підкомітету В.Петренко запропонував проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статі 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій) (реєстр. № 10124 від 27.02.2012), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренку. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 11 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» - 4 народних депутати України. Рішення прийнято. 5. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (щодо визначення розподілу повноважень) (реєстр. №10274, КМУ, М.Азаров). Доповідач зазначив, що метою підготовки проекту Закону є нормативно-правове забезпечення повноваження Кабінету Міністрів України щодо визначення розподілу повноважень між Першим віце-прем’єр-міністром України та віце-прем’єр-міністрами України, а також включення до переліку суб’єктів, які можуть вносити на розгляд Кабінету Міністрів України проекти актів Кабінету Міністрів України, Прем’єр-міністра України, Першого віце-прем’єр-міністра України, віце-прем’єр-міністрів України у разі, коли вони не очолюють міністерство, а також державних колегіальних органів. В.Демчишен ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому вказується, що управління не вбачає юридичних перешкод для внесення зміни до абзацу першого частини першої статті 43 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» щодо визначення розподілу повноважень, не заперечує проти розширення переліку суб’єктів внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проектів актів Кабінету Міністрів України та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні проект Закону з реєстр. № 10274 може бути прийнятий за основу. Голова підкомітету з питань державного будівництва запропонував проект висновку Комітету за результатами розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу, підготовлений профільним підкомітетом. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (реєстр. № 10274), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишену. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 9 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» – 6 народних депутатів України. Рішення прийнято 6. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Постанови про деякі питання використання Державного Прапора України під час проведення державних свят (реєстр. №8329, н.д. А.Яценюк). Доповідач зазначив, що метою даного проекту Постанови є встановлення вимоги на всі державні свята та під час організації і проведення святкових заходів використовувати виключно Державний Прапор України. Доповідач ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке підтримуючи в цілому необхідність законодавчого регулювання суспільних відносин у сфері використання встановлених Конституцією України державних символів України та затвердженні на законодавчому рівні опису та використання цих символів, вважає, що проект Постанови не може бути підтриманий з огляду на ряд важливих зауважень, а саме: - згідно з пунктом четвертим частини другої статті 92 Конституції України порядок використання і захисту державних символів належить до питань, які регулюються виключно законами України. Відповідно до частини шостої статті 20 Основного Закону порядок використання державних символів України встановлюється законом, що приймається не менше як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України; - запропонована новела на встановлення заборони використання колишніх радянських прапорів під час державних свят, і зокрема, Дня Перемоги (9 травня) не відповідає вказаній меті і може мати неочікувані негативні наслідки в процесі практичної реалізації такого положення. Також, Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України дотримується позиції, за якої найбільш правильним з точки зору додержання усталених вимог законодавчої техніки та принципу системності законодавчого регулювання є прийняття єдиного закону, який би встановлював опис та порядок використання всіх передбачених Конституцією України державних символів України та пропонує за результатами розгляду в першому читанні даний проект Постанови відхилити. Комітет Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України, проаналізувавши зазначений проект Постанови на відповідність його вимогам Регламенту Верховної Ради України, у своєму висновку зазначив, що відповідно до положень частин першої та третьої статті 93 Регламенту Верховної Ради України питання використання Державного Прапора України не можуть бути врегульовані Постановою Верховної Ради України, оскільки згідно зі статтею 20 Конституції України Державний Прапор України є одним із державних символів України, опис та порядок використання яких встановлюється законом. Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен, враховуючи висновки та пропозиції з даного питання, запропонував до розгляду проект висновку Комітету щодо відхилення проекту Постанови з реєстр. №8329. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Деякі питання використання Державного Прапора України під час проведення державних свят» (реєстр. № 8329), поданий народним депутатом України А.Яценюком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити. 2. Доручити виступити від Комітету при розгляді даного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишену. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 10 народних депутатів України, «Утрималися» - 4 народних депутати України, «Не брав участі у голосуванні» - 1 народний депутат України. Рішення прийнято 7. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови) (реєстр. №6583, н.д. А.Яценюк). Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується запровадити процедуру відкликання депутата сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови, який систематично зловживає службовим становищем в особистих корисливих цілях, порушує передвиборчу програму із цих підстав може бути у будь-який час відкликаний виборцями шляхом проведення місцевого референдуму. У зв’язку з зазначеним, передбачається внести відповідні зміни до законів України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» і «Про всеукраїнський та місцевий референдум» та Кримінального та Кримінального-процесуального кодексів України. Також у поданому законопроекті пропонується внести зміни до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» в редакції 2004 року, який втратив чинність відповідно до пункту 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», який було прийнято Верховною Радою України 10 липня 2010 року та підписано Президентом України 28 липня 2010 року. Також на заміну Закону України «Про всеукраїнський та місцевий референдум» Кабінет Міністрів України подав проект Закону про місцевий референдум (реєстр. № 7082), який 19 квітня 2011 року при розгляді в першому читанні був прийнятий за основу. Таким чином, прийняття даних змін до запропонованих законів є недоцільним. Доповідач ознайомив присутніх із висновком Головного науково - експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління вважає, що за наслідками розгляду в першому читанні даний законопроект доцільно відхилити. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Міністерство фінансів України висловило ряд зауважень до законопроекту, зокрема, необхідно узгодити окремі статті законопроекту з бюджетним законодавством, а також, реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України, обсяг яких неможливо спрогнозувати через невизначеність вихідних параметрів. Під час обговорення законопроекту, народні депутати України – члени Комітету звернули, що відкликання депутата місцевої ради регулюється розділом V «Відкликання депутата місцевої ради» Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», проте суб’єкт права законодавчої ініціативи не запропонував змін до зазначеного Закону. Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні законопроект з реєстр. № 6583 повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови (реєстр. №6583), поданий народним депутатом України А.Яценюком, за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. 2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України - голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято 8. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (щодо вдосконалення процедури відкликання депутатів місцевих рад) (реєстр. №6583-1, н.д. С.Подгорний, О.Фомін). Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується удосконалити процедуру відкликання депутатів місцевих рад, згідно з якою рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради приймається за вмотивованим зверненням виборців на зборах (конференції) місцевої організації партії (міжпартійних зборах (конференції) партій, що входять до блоку) у порядку, встановленому статутом партії (угодою про утворення виборчого блоку), та з урахуванням вимог Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». С.Подгорний ознайомив присутніх із висновком Головного науково - експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління вважає, що за наслідками розгляду в першому читанні даний законопроект доцільно відхилити та зазначив, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян дотримується аналогічної точки зору. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо удосконалення процедури відкликання депутатів місцевих рад (реєстр. №6583-1), поданий народними депутатами України С.Подгорним, О.Фоміним, за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні відхилити. 2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 9. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, друге читання). Доповідач зазначив, що відповідно до пунктів 5, 6, 8 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» за рішенням Комітету від 14 грудня 2011 року було створено Робочу групу з опрацювання і підготовки зазначеного законопроекту до другого читання у складі народних депутатів України, фахівців Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Національної комісії України, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, науковців і експертів Інституту законодавства Верховної Ради України та Національної академії державного управління при Президентові України, експертів Програми Європейського Союзу SIGMA (Підтримка дій із удосконалення врядування та менеджменту), Програми сприяння парламенту ІІ, органів місцевого самоврядування та утворених ними місцевих центрів надання адміністративних послуг, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, громадських організацій тощо. Робоча група провела більше двадцяти засідань, під час яких забезпечила належне опрацювання законопроекту до розгляду на засіданні Комітету. У ході підготовки законопроекту до другого читання в основному збережено концепцію та ключові положення ухваленої в першому читанні редакції, зокрема в частині визначення: - ознак адміністративної послуги; - cуб’єкта надання адміністративної послуги, яким може бути орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги; - порядку надання адміністративних послуг та інформації щодо них; - строків та плати за надання адміністративних послуг; - організації центрів надання адміністративних послуг; - формування Реєстру та Єдиного державного порталу адміністративних послуг; - відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері надання адміністративних послуг тощо. Водночас практично всі статті законопроекту зазнали суттєвого доопрацювання, в тому числі з огляду на пропозиції представників органів місцевого самоврядування та утворених ними місцевих центрів надання адміністративних послуг, коментарів експертів Програми Європейського Союзу SIGMA (Підтримка дій із удосконалення врядування та менеджменту), а також зауваження попереднього характеру фахівців Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України, більшість з яких було враховано. Крім цього, текст законопроекту доповнено новими положеннями, які передбачають запровадження низки інструментів, спрямованих на врегулювання організаційних та якісних складових процесу надання адміністративних послуг, а саме щодо: - основних вимог до регулювання надання адміністративних послуг; - визначення вимог щодо якості надання адміністративних послуг; - запровадження інформаційної та технологічної карток адміністративної послуги, які відповідно містять інформацію для користувача про саму послугу та про процес надання кожної конкретної послуги; - організації роботи адміністратора, його прав та обов’язків; - фінансового та іншого забезпечення надання адміністративних послуг тощо. В.Демчишен наголосив на доцільності звернення до Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України, з огляду на рівень співпраці Комітету з фахівцями вказаного управління, щодо отримання попередніх висновків і зауважень до підготовленого за наслідками розгляду тексту законопроекту з метою їх розгляду та врахування на одному з найближчих засідань Комітету. Враховуючи вищесказане, голова підкомітету запропонував до розгляду проект висновку Комітету, підготовлений профільним підкомітетом. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, І.Акімова. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр.№9435), доопрацьований Комітетом з урахуванням пропозицій, внесених суб’єктами законодавчої ініціативи, прийняти у другому читанні та в цілому як Закон (порівняльна таблиця додається на 57 арк.). 2. Доручити Робочій групі з опрацювання і підготовки проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435) до другого читання доопрацювати його з урахуванням висловлених на засіданні зауважень та здійснити редакційне доопрацювання тексту законопроекту від 11 квітня 2012 р. з урахуванням вимог законодавчої техніки. 3. Визначити доповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 14 народних депутатів України, «Не брав участі у голосуванні» - 1 народний депутат України. Рішення прийнято. 10. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про звернення ЦВК щодо законодавчого забезпечення процедури відкликання депутатів місцевих рад. Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний ознайомив присутніх із даним зверненням ЦВК. В контексті даного питання Комітет також отримав звернення Ладижинського міського голови В.І.Коломєйцева. У листі, зокрема, йдеться про відмову Ладижинського відділу Державного реєстру виборців надати в Ладижинську міську виборчу комісію списки виборців по одномандатному мажоритарному виборчому округу № 15 м. Ладижин Вінницької області, що унеможливлює здійснення процедури голосування пропозиції по відкликанню депутата Ладижинської міської ради, обраного по цьому округу. С.Подгорний поінформував членів Комітету про результати розгляду підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян відповідного питання і зазначив наступне. Відкликання депутатів місцевих рад передбачене Законом України «Про статус депутатів місцевих рад». Так, відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 цього Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у цьому положенні Закону підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, зокрема, у разі його відкликання виборцями у встановленому вказаним Законом порядку. При цьому порядок внесення пропозицій про відкликання депутата місцевої ради та порядок проведення відкликання депутата встановлено розділом V зазначеного Закону. Так, згідно з частиною першою статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради до територіальної виборчої комісії належить відповідній місцевій раді, а також суб’єктам, які відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» мають право висувати кандидатів у депутати і знаходяться на території відповідного виборчого округу, а саме: зборам виборців та зборам (конференціям) об'єднань громадян, їхніх місцевих осередків. Однак Закон України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» втратив чинність згідно з пунктом 2 розділу XIV «Прикінцеві положення» Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 6 квітня 2004 року № 1667-ІV. На сьогодні основні засади, організація і порядок проведення місцевих виборів визначаються Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 10 липня 2010 року № 2487-VІ із внесеними до нього змінами. Цим Законом не передбачене висування кандидатів у депутати місцевих рад зборами виборців та громадськими організаціями або їх місцевими осередками. Згідно зі статтею 10 зазначеного Закону право висування кандидатів у депутати належить громадянам України, які мають право голосу; це право реалізується ними через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій або шляхом самовисування. Крім того, положення статей 38, 42, 46 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» пов'язують порядок проведення зборів виборців, зборів (конференцій) об'єднань громадян чи їхніх місцевих осередків, підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, складання списків виборців для голосування, а також оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій та їх членів із окремими положеннями Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», який втратив чинність. При цьому чинний Закон України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» не визначає можливості застосування встановлених у ньому виборчих процедур під час підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Так, частиною першою статті 25 цього Закону встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів в межах повноважень та у порядку, передбаченому законами України. Водночас ні цим законом, ні Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» не визначено порядок утворення дільниць, дільничних комісій для підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Не врегульовані і питання агітації «за» або «проти» кандидата та її фінансування, що не дозволить забезпечити рівність учасників цього процесу, а також можливість доступу виборців до різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації. Щодо питання складання списків виборців слід зазначити, що частиною першою статті 30 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» передбачено складання списків виборців для звичайних виборчих дільниць органами ведення Державного реєстру виборців відповідно до Закону України «Про Державний реєстр виборців». Частиною другою статті 2 Закону України «Про Державний реєстр виборців» встановлено, що база даних Державного реєстру виборців, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру, можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону. Водночас статтею 26 зазначеного Закону не передбачено використання персональних даних Державного реєстру виборців для складання списків виборців для проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 26, статей 27, 28 Закону України «Про Державний реєстр виборців» попередні та уточнені списки виборців складаються органами ведення Державного реєстру виборців під час підготовки до виборів Президента України, народних депутатів України, виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад чи сільських, селищних, міських голів, до всеукраїнського або місцевого референдуму після утворення виборчих дільниць для підготовки та проведення голосування на відповідних виборах чи референдумі. Відповідно до частини восьмої статті 27 цього Закону строки і порядок передачі попередніх списків виборців органами ведення Державного реєстру виборців відповідним окружним (територіальним) чи дільничним виборчим комісіям визначаються відповідним законом про вибори або референдуми. Таким чином, законодавство України не визначає порядку складання і передачі органами ведення Державного реєстру виборців відповідним виборчим комісіям списків виборців для проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Слід звернути увагу також на те, що ні статті 70, 71, ні стаття 141 Конституції України не передбачають такої форми волевиявлення громадян як відкликання обраного депутата. Враховуючи, що відповідно до Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19), а також, що комітети Верховної Ради України не уповноважені своїми рішеннями заповнювати прогалини та усувати неузгодженості у законах України, необхідно констатувати, що на сьогодні процедура відкликання депутата місцевої ради законами України належним чином не врегульована і тому не може бути реалізованою. Водночас варто зазначити, що відповідні положення законів України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про Державний реєстр виборців» потребують вдосконалення. Передбачається, що найближчим часом розпочнеться підготовка відповідного законопроекту. Члени Комітету запропонували сформулювати надану С.Подгорним інформацію як позицію Комітету щодо законодавчого забезпечення процедури відкликання депутатів місцевих рад та поінформувати про неї Центральну виборчу комісію та Ладижинського міського голову. Інформацію взято до відома. |