3 сесія 6 скликання

15 жовтня 2014, 09:43

 

ЗВІТ

про роботу Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

третя сесія Верховної Ради України шостого скликання

(вересень 2008 р.- січень 2009 р.)

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування було створено відповідно до Постанови Верховної Ради України вiд 04.12.2007 № 4-VI “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання” у складі 13 народних депутатів України. Рішенням Комітету було затверджено структуру Комітету з чотирьох підкомітетів та визначено їх склад. Це підкомітети з питань державного будівництва, з питань місцевого самоврядування, з питань органів виконавчої влади, з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян. З початком роботи третьої сесії Верховної Ради України 6-го скликання ця структура зазнала оптимізації з метою більш рівномірного розподілу навантаження та більш якісного вивчення та підготовки питань, та з врахуванням тієї ролі, яку бюджетна тематика відіграє у забезпеченні належного функціонування всієї системи місцевого самоврядування, 24.09.2008 було утворено підкомітет з питань місцевих бюджетів та комунальної власності на чолі з народним депутатом України В.Павленком, затверджено його склад та  визначено предмети відання.

Впродовж третьої сесії Верховної Ради України 6-го скликання робота Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування велася відповідно до його повноважень і компетенції, передбачених Конституцією України, законами України “Про комітети Верховної Ради України”, “Про статус народного депутата України”, Регламентом Верховної Ради України, Постановою Верховної Ради України вiд 04.12.2007  № 4-VI Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання та інших законодавчих актів і була спрямована на виконання трьох основних функцій: законопроектної, організаційної та контрольної. Дана робота носила плановий характер, грунтувалася на Календарному плані проведення засідань Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування та його підкомітетів на період третьої сесії Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2008 року - січень 2009 року), затвердженого рішенням Комітету від 03.09.2008. Окрім цього, у ході поточного опрацювання питань, віднесених до відання Комітету, виконувалися доручення Верховної Ради України з підготовки тих чи інших законопроектів, Голови Верховної Ради України, власне комітетські рішення та доручення Голови Комітету.

Таким чином п’ять підкомітетів Комітету протягом третьої сесії здійснювали законопроектну роботу, вивчали, попередньо розглядали питання, готували на розгляд Комітету висновки, пропозиції до законопроектів, інших актів Верховної Ради України, забезпечували виконання рішень Комітету та доручень керівництва Комітету, здійснювали попередній аналіз практики застосування законів, інших актів Верховної Ради України.

Діяльність Комітету була підпорядкована забезпеченню подальшого розвитку правової бази здійснення державної влади, зміцненню та розширенню прав місцевого самоврядування, вдосконаленню питань організації виборів та референдумів, реформуванню системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, розв’язанню проблем адміністративно-територіального устрою України, унормуванню питань законодавства щодо державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, врегулюванню найбільш гострих матеріально-фінансових проблем громад та регіонів, участі у заходах антикризового характеру.

Загалом за період третьої сесії було проведено 17 засідань Комітету, на яких було розглянуто 103 питання порядку денного. В плані виконання законопроектної функції Комітет розглянув 208 проектів законодавчих ініціатив, 186 з яких стосувалися предмету відання Комітету і по яких його було визначено головним. З них 154 проекти постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів, 28 проектів законів, 4 проекти постанов з інших питань. За тематичною спрямованістю 12 законодавчих ініціатив стосувалося виборчого законодавства та референдумів, 4 – спеціального статусу м. Києва, 4 – адміністративно-територіального устрою, по 3 – питань виконавчої влади та нагород, по 2 – державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, місцевого самоврядування, по 1 – об’єднань громадян та кадрової проблематики.

Комітет розглянув також 22 проекти законодавчих актів, з опрацювання яких він не був головним. З них 18 проектів законів, а 4 – постанов Верховної Ради України.

При цьому варто зазначити, що Календарним планом передбачалося розглянути 51 проект законодавчих актів, з підготовки яких Комітет було визначено головним, фактично ж було розглянуто 22. Водночас 10 законопроектів надійшло і було розглянуто вже в ході третьої сесії у позаплановому порядку. Слід вказати також на позаплановий характер (в міру надходження і опрацювання матеріалів) розгляду постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів. Аналогічним чином у Комітеті планувалося розглянути 71 законодавчий акт, з підготовки яких Комітет не було  визначено головним, фактично ж було розглянуто 14, а 8 законопроектів надійшло і було розглянуто в ході третьої сесії.

Серед законопроектів з питань виборчого законодавства і референдумів, можна звернути увагу на проект Закону України “Про попередню підготовку членів виборчих комісій” (реєстр. №2787 від 18.07.2008), яким передбачається запровадження системи попередньої підготовки і навчання членів виборчих комісій усіх рівнів. Необхідність такого кроку викликана ускладнення виборчих процедур, прагненням законодавця мінімізувати ймовірні помилки і підвищити фаховий рівень осіб, на яких лежить основний тягар забезпечення виконання виборчого процесу. На своєму засіданні 19.11.2008 Комітет підтримав прийняття законопроекту за основу, подавши на розгляд Верховної Ради України відповідний проект постанови.

Значний обсяг роботи Комітет провів при підготовці проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань профілактики травматизму невиробничого характеру” (реєстр. №3122 від 08.09.2008). Ним передбачалося створення державної системи реагування і управління ситуацією, що склалася в державі з травматизмом невиробничого характеру, коли понад 100 осіб гине, а близько 1000 стають щоденно інвалідами внаслідок отриманих травм поза виробництвом. Урядом пропонувалося відповідні обов’язки з профілактики, обліку, розслідування, вжиття заходів щодо таких випадків травматичного характеру покласти на виконавчі комітети місцевих рад як делеговане державою повноваження. Однак на засіданні Комітету 19.11.2008 було відзначено недоліки законопроекту, який не передбачав виділення фінансових ресурсів для вирішення поставлених завдань, також вказувалося на проблему із розмежуванням повноважень у цій сфері на самоврядні та делеговані. Голова Комітету звернувся з листом до Прем’єр-міністра України щодо можливості удосконалення законопроекту і внесення його на заміну у новій редакції. У відповідь Комітет було запевнено, що зімни до Бюджетного кодексу України вже підготовлені, а недоліки можна буде усунути в ході опрацювання у другому читанні. Це переконало більшість членів Комітету і після широкого і доволі непростого обговорення на засіданні Комітету 24.12.2008 проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань профілактики травматизму невиробничого характеру” (реєстр. №3122 від 08.09.2008) було підтримано і рекомендовано до прийняття за основу.

Серед законопроектів, які стосувалися питань органів виконавчої влади, було розглянуто проект Закону України “Про внесення зміни до Закону України “Про Кабінет Міністрів” (реєстр. №2526 від 26.05.2008). У ньому йшлося про коригування змісту Прикінцевих положень підготовленого Комітетом та прийнятого парламентом 16.05.2008 Закону України “Про Кабінет Міністрів України” шляхом зміни посилання зі статті 59 на статтю 60 Закону, де йшлося про пенсійне забезпечення членів Уряду. Комітет повністю погодився з аргументацією ініціатора законопроекту і на своєму засіданні 03.12.2008 одноголосно і без зауважень рекомендував прийняти законопроект одразу за основу і в цілому.

Як відомо одним із актуальних напрямків роботи Комітету є підготовка питань з проблематики адміністративно-територіального устрою. Мова йде про встановлення і зміну меж таких адміністративно-територіальних одиниць як міста і райони. В першу чергу це стосується міст, оскільки вони розвиваються і потребують нової територіальної основи свого функціонування. Впродовж третьої сесії Комітет розглянув 4 таких питання. Було підтримано проекти постанов Верховної Ради України  “Про зміну меж міста Чернівці та Глибоцького району Чернівецької області”, “Про встановлення межі міста Саки Автономної Республіки Крим”. Водночас недостатньо аргументів містили матеріали щодо встановлення меж міста Приморськ Приморського району Запорізької області, тому це питання буде розглянуто пізніше, після усунення відмічених членами Комітету недоліків. Проблемним і таким, що потребує конституційного врегулювання було визнано проект Постанови Верховної Ради України “Про зміну меж Радомишлянського району Житомирської області, меж Макарівського району Київської області, меж Житомирської та Київської областей” (реєстр.№3048). Народні депутати України відзначили, що в даному випадку йдеться не просто по зміну меж районів, але й суміжних областей. На жаль Конституція України не містить положень про відповідні повноваження Верховної Ради України при такій зміні. Було вирішено утворити робочу групу з числа народних депутатів України – членів Комітету та працівників секретаріату для розробки проекту змін до Конституції України, якими вищезгадане проблемне питання було б врегульоване належним чином, гармонійно забезпечуючи при цьому державні та місцеві інтереси.

Серед законодавчих ініціатив, розглянутих Комітетом, з яких його не було визначено головним, звертають на себе увагу законопроекти сфери бюджетного законодавства. Комітет завжди надавав і надає їм великого значення, оскільки від цього залежить повнота, ефективність, якість здійснення самоврядної влади. Під час третьої сесії від імені Комітету і на користь місцевих бюджетів подавалися пропозиції як до проекту Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (реєстр. №3000), внесеного Урядом 15.09.2008, так і до документу, поданого на заміну 23.12.2008. Також слід вказати на багаторазове звернення Комітету до тематики фінансового забезпечення проведення позачергових місцевих виборів, достатніх коштів на які на 2008 рік у державному бюджеті заплановано не було. Комітет послідовно висловлювався на підтримку всіх законопроектів, спрямованих на врегулювання цієї проблеми. Голова Комітету звертався з листами до керівництва Верховної Ради України. При цьому члени Комітету двічі проголосували за урядовий проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (реєстр. №3308), підтримавши його прийняття за основу та в цілому. Цей закон було прийнято Верховною Радою України 12.12.2008.

З різних причин (в основному внаслідок відсутності авторів) під час засідань  Комітету доводилося переносити розгляд проектів тих чи інших законодавчих актів на пізніший термін або ж пропонувати суб’єктам права законодавчої ініціативи доопрацювати проекти в режимі їх повторного внесення на заміну. Такі питання за третю сесію виникали 14 разів.

Впродовж третьої сесії підготовлені Комітетом питання розглядалися на пленарних засіданнях Верховної Ради України, за наслідками чого було прийнято в цілому 230 законодавчих актів. Серед них 223 постанови Верховної Ради України про призначення позачергових місцевих виборів. Вони стосуються позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради та Княжолуцької сільської ради Долинського району Івано-Франківської області (25.12.2008), а також позачергових виборів 9 міських, 27 селищних та 187 сільських голів.

Верховна Рада України прийняла шість законодавчих актів зі сфери адміністративно-територіального устрою, що передбачено п.29 ст.85 Конституції України. Це постанови від 23.09.2008 “Про встановлення межі міста Новояворівськ Яворівського району Львівської області”, “Про встановлення межі міста Баранівка Баранівського району Житомирської області”, “Про встановлення межі Андрушівського і Коростишівського районів Житомирської області”, “Про уточнення найменування окремих населених пунктів Дубенського та Здолбунівського районів Рівненської області”, “Про найменування новоутвореного населеного пункту Сімферопольського району Автономної Республіки Крим” та від 18.12.2008 “Про присвоєння найменування новоутвореному населеному пункту Запорізького району Запорізької області” матеріали щодо яких надійшли у попередні сесії Верховної Ради України.

Також  25 грудня 2008 року було прийнято в цілому проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо строків повноважень місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, голови обласної, районної, районної у місті ради, заступників голови обласної, районної, районної у місті ради) (реєстр. №0901 від 23.11.2007). Цей законопроект було подано на розгляд Верховної Ради України ще минулого скликання і прийнято тодішнім складом парламенту за основу 20.03.2007. Він містив положення, спрямовані на врегулювання проблеми строку повноважень місцевої ради, обраної не під час чергових місцевих виборів,  а при проведенні позачергових, повторних виборів ради або обранні ради новоствореної територіальної громади, а також спрямовані на усунення проблеми, що стосується строку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових, повторних чи перших виборах.

У зв’язку з надходженням додаткових пропозицій до зазначеного законопроекту Комітет не встиг у період до завершення роботи Верховної Ради України V-го скликання погодити його остаточну редакцію для її внесення на розгляд Верховної Ради України у другому читанні, тому він потрапив до переліку перехідних вже для розгляду Верховною Радою України 6-го скликання. 17.06.2008 Комітет завершив його підготовку, подавши для розгляду порівняльну таблицю. Голова Комітету неодноразово ставив питання перед керівництвом Верховної Ради України про його розгляд на пленарному засіданні. Врешті 25.12.2008 закон було прийнято і він набув чинності з 01.01.2009.

Два законопроекти за наслідками першого читання було прийнято за основу. Один із них – “Про асоціації органів місцевого самоврядування” (реєстр.№2477 від 14.05.2008) – вніс Президент України, визначивши його як невідкладний. Він був підготовлений з метою визначення правових засад організації та діяльності асоціацій, їх взаємовідносин з органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Зокрема проектом передбачається визначити порядок створення та припинення асоціацій, їх права та обов'язки, врегулювати питання взаємодії органів державної влади з асоціаціями тощо. Важливо, що асоціації включено до системи місцевого самоврядування і не віднесено до об'єднань громадян. Згідно з проектом за своїм статусом асоціації поділятимуться на загальнодержавні та місцеві. Асоціації із загальнодержавним статусом діятимуть з метою представництва і захисту місцевих та регіональних інтересів, прав органів місцевого самоврядування в їх взаємовідносинах з органами державної влади. Загалом йдеться про подальше запровадження у правове поле України основоположних принципів Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої парламентом ще в 1997 році.

Комітет розглянув і підтримав прийняття цього законопроекту за основу ще 04.06.2008, подавши відповідне подання та проект постанови. 23.12.2008 Верховна Рада України проект Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” (реєстр.№2477) прийняла за основу, доручивши Комітету підготувати його до другого читання.

Також за основу у першому читанні було прийнято проект Закону України “Про всеукраїнський референдум” (реєстр. №1374 від 18.01.2008), внесений народним депутатом України О.Лавриновичем.

Три законопроекти, підготовлені Комітетом, були спочатку підтримані Верховною Радою України, але згодом скасовані чи відхилені за її ж рішенням.

Так проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Кабінет Міністрів України” (реєстр.№3085 від 01.09.2008) було прийнято Верховною Радою України за основу та в цілому 02.09.2009. Однак Президент України не підписав його, а повернув 23.09.2008 для скасування. Закон було скасовано 02.10.2008.

Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо виконуючих обов'язки голів місцевих державних адміністрацій” (реєстр.№3112 від 04.09.2008) було прийнято Верховною Радою України за основу та в цілому 02.09.2009. Але знову ж таки Президент скористався правом “вето” і 02.10.2008 закон було відхилено.

Проект Закону України “Про державну службу” (реєстр.№1400 від 22.01.2008) було прийнято у першому читанні за основу 19.09.2008, однак вже 02.10.2008 парламент підтримав рішення про його відхилення.

В частині здійснення організаційних функцій, протягом третьої сесії було розглянуто 8 питань, які стосувалися утворення нового підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності, визначення його предмету відання, обрання голови та затвердження складу, переходів окремих народних депутатів України до складу тих чи інших підкомітетів, матеріально-технічного забезпечення діяльності народних депутатів України – членів Комітету. 7 питань організаційного характеру стосувалися секретаріату комітету і торкалися кадрових призначень на посади та нагородження працівників Грамотою Верховної Ради України. Також за дорученням Голови Верховної Ради України Комітет долучився до заходів з відзначення Міжнародного Дня демократії, з приводу чого було прийняте окреме рішення, визначено тематику комітетських заходів, делеговано народних депутатів України - членів Комітету до складу організаційного комітету на рівні парламенту.

Одне з питань було пов’язане зі зверненням гр. Мазая І.П. щодо права на встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною як такому, що був нагороджений Грамотою Верховної Ради Української РСР, інше – з особистим зверненням за допомогою Голови Асоціації органів самоорганізації населення міста Черкаси С.Сахно.

Окрім цього, на засіданні Комітету 14.01.2009 розглядався проект  Постанови про звільнення Єханурова Юрія Івановича з посади Міністра оборони України (реєстр. №3507 від 19.12.2008), поданий народним депутатом України В.Кисельовим, що також віднесено до його організаційних функцій.

Народні депутати України - члени Комітету, працівники секретаріату традиційно займають активну позицію щодо участі у роботі «круглих столів», конференцій, семінарів, присвячених питанням розвитку й удосконалення законодавства у сфері місцевого самоврядування, державної служби, виборів тощо. Зокрема впродовж третьої сесії планувалося проведення двох “круглих столів”, присвячених виборчій проблематиці: у вересні місяці –  на тему “Агітація у виборчому процесі”, та у листопаді – “Презентація проекту Виборчого кодексу України”. Однак політична ситуація, що склалася на цей час, не дозволила провести ці заходи і їх буде перенесено на період четвертої сесії. При цьому на засіданнях Комітету у грудні місяці виникла ідея залучення до участі у цих заходах представників Венеціанської комісії, про що, зі слів народних депутатів України, вже існує попередня домовленість.

Виконанню контрольних повноважень було присвячено 9 питань порядку денного, які розглядалися впродовж третьої сесії на різних засіданнях Комітету. Троє з них стосувалося утворення робочих груп Комітету для вивчення складних ситуацій конфліктного характеру в тих чи інших регіонах України: місті Малин Житомирської області, селі Княжа Лука Долинського району Івано-Франківської області, Деснянського району міста Києва. Зокрема робоча група з вивчення ситуації у селі Княжа Лука у складі народних депутатів України, працівників секретаріату та управління по зв’язках з місцевими органам влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України виїздила у тривале відрядження до Івано-Франківської області, де провела низку зустрічей з керівництвом області, району, мешканцями села. Як наслідок детального вивчення питання, на засіданні Комітету було підтримане рішення про одночасне проведення позачергових виборів як сільського голови, так і депутатів сільської ради.

Тричі на засіданнях Комітету розглядалися питання проведення комітетських слухань на тему «Про реалізацію вимог Закону України «Про Державний реєстр виборців». З цієї проблематики Комітет звертався до Центральної виборчої комісії з листом щодо доцільності проведення таких слухань у грудні місяці 2008 року і, врешті, визначився провести їх на початку четвертої сесії.

Комітет реагував на звернення Рахункової палати щодо її контрольних матеріалів по формуванню Державного реєстру виборців. Ця інформація стала однією з підстав для призначення вищевказаних комітетських слухань. Крім цього у Комітеті було обговорено листа Міністерства економіки України  про зняття контролю з боку Верховної Ради України за реалізацією рекомендацій Парламентських слухань 2003 року з вдосконалення законодавства у сфері місцевого самоврядування, які передбачали надання щорічних звітів виконавчою владою про хід відповідної законопроектної роботи. Комітет не підтримав пропозицію Міністерства та рекомендував парламенту продовжити контроль до 2015 року.

На виконання контрольних повноважень Комітет розглянув також питання про ситуацію, що склалася у м. Києві з тепло- та водопостачанням, наданням житлово-комунальних послуг і врегулюванням відповідних цін/тарифів (лист Заступника Голови Верховної Ради України М. Томенка від 16.12.2008  №03/5 – 98(243084) вих.) та заслухав інформацію Голови Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування О.Омельченка про вступ з 09.01.2009 у законну силу Постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.01.2008 про визнання протиправними та скасування розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.05.2007 №№640, 641, 642, 643 щодо встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.