Висновок Комітету про проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо адміністративно-територіального устрою міста Києва) (реєстр. № 1120 від 01.12.2014)

02 липня 2015, 11:53

 

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» (щодо адміністративно-територіального устрою міста Києва) (реєстр. № 1120 від 01.12.2014), поданий народним депутатом України І.Крульком.

У законопроекті пропонується уточнити механізм встановлення меж міста Києва та його районів шляхом внесення відповідних змін до статті 2 Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ».

Комітет з питань запобігання та протидії корупції у висновку від 30.12.2014 р. зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам актикорупційного законодавства.

Комітет з питань бюджету у висновку від 06.04.2015 р. вважає, що даний законопроект матиме вплив на показники бюджету (призведе до збільшення видатків місцевих бюджетів).

До Комітету також надійшли висновки Інституту законодавства Верховної Ради України та Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України, в яких інститути, погоджуючись із пропозицією щодо необхідності удосконалення правових механізмів встановлення меж міста Києва та його міських районів, разом з тим висловлюють низку зауважень до законопроекту. Зокрема, у висновках вказується, що аналіз пропонованих проектом змін свідчить про ознаки звуження повноважень органів місцевого самоврядування, а саме – Київської міської ради, за рахунок розширення повноважень Кабінету Міністрів України. На думку фахівців інститутів, є неприйнятною норма про встановлення меж міста Києва шляхом прийняття закону. Також необґрунтованим є встановлення обов’язкового урахування позиції Київської обласної ради під час внесення Кабінетом Міністрів України законопроекту про встановлення меж міста Києва. Крім того у висновках вказується, що законопроект не враховує вимог статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування, відповідно до якої зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з’ясування думки відповідних місцевих громад.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 27.02.2015 р. № 16/3-279/1120 висловлює зауваження до законопроекту аналогічного характеру та пропонує за результатами розгляду у першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. На думку Управління запропонована новела щодо надання виключного права законодавчої ініціативи Кабінету Міністрів України з питань встановлення меж міста Києва суперечить вимогам частини першої статті 93 Конституції України, відповідно до якої право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України. Також у висновку вказується, що Головне управління не може підтримати ідею наділення Київської міської ради правом вирішувати питання встановлення та зміни меж районів у місті, адже вирішення таких важливих питань, як встановлення і зміна меж адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до припису пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України належить до повноважень Верховної Ради України, а встановлення і зміна меж районів у містах має здійснюватися за участі відповідних органів державної влади (наприклад, Кабінету Міністрів України).

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Інституту законодавства Верховної Ради України, Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України та всебічно обговоривши питання,   Комітет  у х в а л и в:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини  першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про столицю     України - місто-герой Київ» (щодо адміністративно-територіального устрою міста Києва) (реєстр. № 1120), поданий народним депутатом України І.Крульком, за наслідками розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Ю.Бублика.