Протокол №134/08 від 05.12.11р.
19 січня 2012, 14:59
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Протокол засідання № 134/08 5 грудня 2011 року 13 год. 00 хв. м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416 Голова Комітету Омельченко О.О. Секретар Комітету Гордієнко С.В. Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Єгоров О.М., Горбатюк А.О., Надоша О.В., Фомін О.В. Відсутні: Павленко В.В., Трайдук М.Ф., Касянюк О.Р. Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П. Запрошені: Забарський В.В. – народний депутат України; Тимощук В.П. – заступник Голови правління Центру політико-правових реформ; Величко В.М. – директор юридичного Департаменту Національного агентства України з питань державної служби; Загоруля О.А. – заступник начальника відділу Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Міністерства юстиції України; Осадчук О.К. – член Центральної виборчої комісії; Гусар О.Ф. – Керівник юридичного управління Служби розпорядника Державного реєстру виборців, ЦВК; Стельмах О.В. – заступник керівника Служби розпорядника Державного реєстру виборців, ЦВК; Попов І.В. – Перший заступник Голови Національного агентство України з питань державної служби; Буграк І.М. – начальник управління нормативного забезпечення бюджетного процесу Міністерства фінансів України; Гладун Є.А. – начальник управління прогнозування доходів Міністерства фінансів України; Кладієв В.М. – завідувач відділу регуляції та відносин власності Головного управління з питань економічної політики та впровадження економічних реформ Адміністрації Президента України; Москаленко А.М. – головний спеціаліст Департаменту фахової експертизи Секретаріату Кабінету Міністрів України; Кравченко В.В. – директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”. ПОРЯДОК ДЕННИЙ1. Про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, Президент України В.Ф.Янукович, поданий 09.11.2011 р., невідкладний). 2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр. №9410, друге читання). 3. Про розгляд проекту вітання з нагоди Дня місцевого самоврядування в Україні, його затвердження та направлення для розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України та Комітету, опублікування в газеті «Голос України». *** СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього. Зауважень і пропозицій не надійшло. О.Омельченко вніс пропозицію визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань: 1. Про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, Президент України В.Ф.Янукович, поданий 09.11.2011 р., невідкладний). 2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр. №9410, друге читання). 3. Про розгляд проекту вітання з нагоди Дня місцевого самоврядування в Україні, його затвердження та направлення для розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України та Комітету, опублікування в газеті «Голос України». УХВАЛИЛИ: 1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому. ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно. Рішення прийнято. 1. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренка про проект Закону про адміністративні послуги (реєстр. №9435, Президент України В.Ф.Янукович, поданий 09.11.2011 р., невідкладний). Доповідач поінформував присутніх про те, що даним законопроектом пропонується визначити в окремому законі загальні засади надання адміністративних послуг, врегулювати суспільні відносини, що виникають у процесі надання юридичним та фізичним особам адміністративних послуг адміністративними органами, державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, бюджетними установами, іншими суб’єктами, які згідно із законом уповноважені здійснювати відповідні функції. В.Петренко наголосив, що протягом 2008 – 2011 років у Верховній Раді України вже було зареєструвано кілька законопроектів, в основу яких було закладено ідею щодо врегулювання питання надання адміністративних послуг в окремому законодавчому акті, проте жодного з них не було розглянуто парламентом і більшість згодом були відкликані суб’єктами права законодавчої ініціативи. Доповідач поінформував, що окремі положення цих законопроектів відтворені в даному проекті Закону, що містить порівняно з попередніми законопроектами також певні позитивні новели, а саме: в окремій статті наведені визначення термінів, які вживаються у даному проекті, введена стаття щодо стандартів надання адміністративних послуг, передбачено визначення виключно законом вичерпного переліку адміністративних послуг, введено заборону щодо надання супутніх послуг адміністративним органом або центром надання адміністративних послуг, визначаються загальні критерії встановлення розміру плати за надання цих послуг, передбачено створення єдиного державного порталу адміністративних послуг та передбачено внесення змін до інших законів, пов’язаних з набранням чинності Закону в разі його прийняття. Голова підкомітету висловився на підтримку нагальності правового врегулювання даної сфери правовідносин та відзначив, що окремі зауваження, висловлені до відповідних попередніх законопроектів, враховані у даному проекті Закону. Проте, погоджуючись із зауваженнями, зазначеними у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на даний законопроект, на засіданні підкомітету були висловлені принципові зауваження до його положень, зокрема: - прийняття проекту у запропонованому вигляді призведе до виникнення численних правових колізій з нормами значної кількості нормативно-правових актів, якими на сьогодні внормовуються суспільні відносини у сфері надання адміністративних послуг; - законопроект не забезпечує вирішення всіх найголовніших проблем, що існують у відповідній сфері правовідносин, а саме: недостатньо розкрито принципи платності чи безоплатності надання адміністративних послуг, впорядкування розмірів плати за їх надання, питання якості надання адміністративних послуг тощо; - не можна погодитись з положенням щодо покладення на адміністративний орган, який надає адміністративні послуги, функції із затвердження стандарту надання цих послуг; - викликає сумнів доцільність залучення до процесу надання адміністративних послуг суб'єктів господарювання; - даним законопроектом органи місцевого самоврядування позбавляються права делегувати в установленому Кабінетом Міністрів України порядку повноваження з надання адміністративних послуг бюджетним установам, що належать до сфери їх управління. Пропонується зняти таку диференціацію та у зв’язку з цим у Прикінцевих положеннях передбачити необхідність внесення змін до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації» щодо делегування в установленому Кабінетом Міністрів України порядку повноважень з надання адміністративних послуг бюджетним установам, що належать до сфери їх управління; - нечітко визначено критерії розмежування повноважень між адміністративним органом і центром надання адміністративних послуг, а також принципи їх взаємодії; - нечітко визначені статус, права, обов’язки, відповідальність, принципи взаємодії адміністратора та уповноважених працівників центру надання адміністративних послуг; - викликає сумнів передбачення у законопроекті викладення переліку адміністративних послуг в окремому законі, який до того ж має бути введений в дію значно пізніше, ніж основний закон про адміністративні послуги; - передбачені у Прикінцевих положеннях зміни до Бюджетного кодексу України на практиці не будуть застосовані без визначення вичерпного переліку адміністративних послуг, норм щодо платності таких послуг та порядку зарахування до того чи іншого бюджету. На сьогодні зарахування плати за надання адміністративних послуг до загального фонду державного бюджету врегульоване пунктом 45 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України, яка справляється згідно із нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України; - у пояснювальній записці до законопроекту стверджується, що прийняття даного законопроекту не потребуватиме додаткових фінансових витрат і набрання чинності відповідним Законом передбачається з 1 січня 2012 року. Проте, вважаємо, що його прийняття потребуватиме коштів з державного та місцевих бюджетів (на забезпечення формування та ведення Реєстру адміністративних послуг, на забезпечення безкоштовного доступу користувачів до вказаного Реєстру, на інформування щодо надання адміністративних послуг тощо), у зв’язку з чим до законопроекту має додаватися фінансово-економічне обґрунтування. Суттєві зауваження до даного законопроекту надав Центр правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». Голова підкомітету з питань органів виконавчої влади В.Петренко ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління пропонує за результатами розгляду у першому читанні повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання та запропонував до розгляду аналогічний за змістом проект висновку, підготовлений підкомітетом з питань органів виконавчої влади. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України. Члени Комітету додатково до пропозиції щодо доопрацювання законопроекту за реєстр. № 9435, оголошеної В.Петренком, внесли пропозицію щодо підтримки його прийняття за основу. За підсумками обговорення питання Голова Комітету О.Омельченко вніс на голосування обидві пропозиції, однак жодна з них не здобула необхідної підтримки народних депутатів України. О.Омельченко запропонував прийняти рішення організаційного характеру, поінформувавши Верховну Раду України про результати попередньої підготовки Комітетом законопроекту з реєстр. № 9435. УХВАЛИЛИ: 1. Проект Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435 від 09.11.2011 р.), поданий Президентом України, відповідно до частини четвертої статті 111 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, винести на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення. 2. Визначити співдоповідачем від Комітету з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади Петренка В.М. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 2. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень Центральної виборчої комісії) (реєстр. № 9410, друге читання). Доповідач нагадав членам Комітету, що законопроект з реєстр. №9410, поданий народним депутатом України В.Забарським, було прийнято Верховною Радою України за основу 18 листопада 2011 року з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування із скороченням строку підготувати його до другого читання. За цей період до Комітету надійшло 10 пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи. Всі вони внесені до порівняльної таблиці та розглянуті на предмет врахування чи відхилення підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, який також підготував проект висновку Комітету з даного питання. В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. У ході обговорення члени Комітету вирішили 6 зауважень і пропозицій врахувати та 4 – відхилити. УХВАЛИЛИ: 1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо повноважень Центральної виборчої комісії (реєстр. № 9410) в другому читанні прийняти його в другому читанні та в цілому відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України. 2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.П. Подгорному. ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно. Рішення прийнято. 3. СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету С.Гордієнка про розгляд проекту вітання з нагоди Дня місцевого самоврядування в Україні, його затвердження та направлення для розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України та Комітету, опублікування в газеті «Голос України». Доповідач ознайомив присутніх із підготовленим текстом вітання з нагоди Дня місцевого самоврядування в Україні та запропонував членам Комітету його підтримати. (Текст привітання додається). В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету. Пропозицію підтримано. |