Круглий стіл 12.03.12

13 березня 2012, 12:59

У Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування 12 березня відбулося засідання круглого столу, на якому було презентовано та обговорено законопроект “Про об'єднання територіальних громад” (реєстр. №9590, поданий Кабінетом Міністрів України) та проект експертного висновку Ради Європи щодо цього законопроекту.

Голова Комітету Олександр Омельченко у виступі зазначив, що сучасна система органів місцевого самоврядування з урахуванням існуючого адміністративно-територіального устрою України не завжди дозволяє сформувати самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними і фінансовими ресурсами, необхідними для ефективного виконання покладених на них завдань та функцій.

Народні депутати наголошували, що концепція проекту щодо утворення «об’єднаних територіальних громад, які мають єдиний адміністративний центр», без одночасної ліквідації (реорганізації) існуючих адміністративно-територіальних одиниць та створення замість них нових укрупнених територіальних утворень містить ознаки невідповідності положенням розділів ІХ і ХІ Конституції України, яка хоч і не забороняє об’єднання територіальних громад, проте нерозривно пов’язує  його із системою адміністративно-територіального устрою України, який, звісна річ, не може бути незмінним, раз і назавжди даним, а тому може вдосконалюватися відповідно до потреб суспільства і держави. У законопроекті фактично пропонується вирішувати питання об’єднання територіальних громад без одночасного вирішення питань адміністративно-територіального устрою, які є предметом закону про територіальний устрій України.

Учасники круглого столу також вказували, що у законопроекті передбачається можливість об’єднання територіальних громад не тільки сіл, а й селищ та міст, що не узгоджується з частиною першою статті 140 Конституції України, згідно з якою територіальною громадою може бути лише «добровільне об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл», яке повинно мати статус адміністративно-територіальної одиниці.

Представники місцевих органів влади та їх асоціацій наголошували, що даний законопроект має врегулювати всі процедури об’єднання, чітко розкрити участь державних органів у цьому процесі та визначити фінансову підтримку об’єднання з боку держави. Наголошувалось, що, насамперед, правки до законопроекту мають стосуватися фінансової та економічної самодостатності територіальних громад, їхньої готовності для реалізації принципів субсидіарності в місцевому самоврядуванні.

Представники місцевих органів влади також зазначили, що практична реалізація законопроекту у разі його прийняття у запропонованому варіанті навряд чи дасть змогу сформувати спроможні, самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними, фінансовими ресурсами та об’єктами соціальної інфраструктури, необхідними для ефективного виконання покладених на їх органи завдань та функцій чи покращити якість надання адміністративних, соціальних, громадських послуг населенню.

Голова Комітету також зазначив, що очевидним є те, що формування об’єднаних територіальних громад, середня чисельність яких складатиме 9 тисяч осіб, що проживатимуть у середньому в 16 населених пунктах, очікувана середня площа яких становитиме близько 400 кв. км, а відстань від найвіддаленішого населеного пункту громади до її адміністративного центру (який має бути розташований найближче до її географічного центру) не перевищуватиме, як правило, 30 км призведе до відчуження громадян не лише від влади, а й від відповідних адміністративних та інших послуг, у зв’язку з чим таке укрупнення територіальних громад виглядає надмірним і не містить належного обґрунтування. 

Неодноразово під час засідання підкреслювалось, що необхідно вносити відповідні зміни як в Конституцію України, так і в Бюджетний та Податковий кодекси.