Протокол №129/03 від 05.10.11р.
11 листопада 2011, 14:14
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 129/03
05 жовтня 2011 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Павленко В.В., Подгорний С.П., Петренко В.М., Трайдук М.Ф., Єгоров О.М., Горбатюк А.О., Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В.
Відсутні: Демчишен В.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Федоренко Ю.В., старший консультант Гарбуз Ю.П.
Запрошені:
Матвієнко А.С. – народний депутат України;
Кузькін Є.Ю. – Директор Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України;
Перощук З.І. – Начальник відділу Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України;
Вельчинський М.Р. - Заступник Голови Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад – Керівник Виконавчої дирекції;
Козирєв П.Г. – Український міський голова;
Одарич С.О. – Черкаський міський голова;
Ковальчук М.М. – Голова Кіровоградської обласної ради;
Романова Н.А. – заступник директора школи вищого корпусу державної служби Національного агентства України з питань державної служби;
Скопненко Г.П. – керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Колісніченко В.Є. – завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Пітцик М.В. – Віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;
Федоренко В.Л. – Заступник начальника навчально-наукового інституту заочного та дистанційного навчання – декан факультету заочного навчання цивільних осіб Національної академії внутрішніх справ, позаштатний консультант Комітету;
Кожина А.В. – позаштатний консультант секретаріату Комітету.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1.Про проект Закону про Державний бюджет України на 2012 рік (реєстр.№9000, КМУ, М.Я.Азаров)
2. Про призначення позачергових місцевих виборів
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо умов визнання результатів другого туру виборів) (реєстр. №5450, н.д. Я.Джоджик)
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування волевиявлення громадян, які не підтримують жодного з кандидатів в Президенти) (реєстр. №5450-1, н.д. А.Матвієнко, О.Доній, В.Стретович, Т.Стецьків, В.Марущенко, Ю.Стець)
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування голосів виборців, які не підтримали жодного кандидата) (реєстр. №5552, н.д. А.Яценюк)
6. Різне.
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього.
Заступник Голови Комітету В.Сінченко запропонував членам Комітету розглянути доопрацьований проект Закону про статус державного курорту - Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія, внесений суб’єктом права законодавчої ініціативи народним депутатом України В.Шевчуком, на наступному засіданні Комітету 12 жовтня 2011 року.
Пропозицію підтримано.
Народний депутат України А.Матвієнко запропонував членам Комітету розглянути проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування волевиявлення громадян, які не підтримують жодного з кандидатів в Президенти) (реєстр. №5450-1, н.д. А.Матвієнко, О.Доній, В.Стретович, Т.Стецьків, В.Марущенко, Ю.Стець) третім по списку порядку денного засідання Комітету.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету О.Омельченко запропонував присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:
1.Про проект Закону про Державний бюджет України на 2012 рік (реєстр.№9000, КМУ, М.Я.Азаров)
2. Про призначення позачергових місцевих виборів
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування волевиявлення громадян, які не підтримують жодного з кандидатів в Президенти) (реєстр. №5450-1, н.д. А.Матвієнко, О.Доній, В.Стретович, Т.Стецьків, В.Марущенко, Ю.Стець)
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо умов визнання результатів другого туру виборів) (реєстр. №5450, н.д. Я.Джоджик)
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування голосів виборців, які не підтримали жодного кандидата) (реєстр. №5552, н.д. А.Яценюк)
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка про проект Закону про Державний бюджет України на 2012 рік (реєстр.№9000, КМУ, М.Я.Азаров).
Доповідач наголосив, що підкомітет підтримує задеклароване прагнення до зміцнення фінансової самостійності органів місцевого самоврядування, зростання ресурсів на виконання власних повноважень, збільшення бюджетів розвитку, але, водночас члени підкомітету стурбовані заниженням частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті держави та занепокоєння викликає стан справ у сфері фінансового забезпечення делегованих повноважень, що може мати критичні наслідки для стабільності соціально-економічної ситуації в регіонах, погіршення якості послуг, котрі надаються органами місцевого самоврядування, зниження рівня життя людей.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Є.Кузькін, М.Пітцик, С.Одарич, П.Козирєв, М.Вельчинський та ін.
Директор Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України Є.Кузькін ознайомив присутніх членів Комітету з ідеологією, основними підходами та показниками проекту Державного бюджету на 2012 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин. Також зауважив, що даний законопроект розроблений у відповідності з вимогами статей 38, 40 Бюджетного кодексу України щодо переліку матеріалів, які додаються до проекту Закону про Державний бюджет України та запропонував його підтримати.
Віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України” М.Пітцик запевнив присутніх, що наведені показники дохідної частини місцевих бюджетів на сьогодні завищені, а державне фінансуванням соціальних та податкових пільг належним чином не забезпечено.
В ході обговорення загальну підтримку отримали пропозиції Черкаського міського голови С.Одарича стосовно збільшення на 32,1 млрд. грн. чистого трансферту місцевим бюджетам на виконання делегованих повноважень. Прогнозовані на сьогодні показники видатків на делеговані повноваження не враховують запровадження нових розмірів мінімальної заробітної плати та збільшення посадового окладу працівників І тарифного розряду єдиної тарифної сітки. Також доповідач поінформував про необхідність збільшення обсягів субвенції місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку та інших передбачених законодавством пільг, а також на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, що вироблялася, транспортувалася та постачалася населенню.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський підтримав пропозицію щодо повного забезпечення місцевих бюджетних коштами для здійснення видатків на виконання делегованих повноважень, оскільки доведені Міністерством фінансів України на 2012 рік показники за видатками І кошика свідчать, що за всіма галузями соціально-культурної сфери та по апарату управління забезпечуються лише від 40 до 80 відсотків реальної потреби залежно від галузі. Найбільш катастрофічним є рівень недофінансування по таких галузях як «Державне управління» та «Фізична культура і спорт» – відповідно 40% і 45% від потреби тощо.
Український міський голова Київської області П.Козирєв поінформував про Державну цільову програму підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки, затверджену Постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2010 року № 1090 та запропонував підтримати пропозицію щодо забезпечення фінансування необхідних заходів з Державного бюджету України запланованих на 2012 рік.
Заступник Голови Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад – керівник Виконавчої дирекції М.Вельчинський вніс пропозицію передбачити фінансування коштів в обсязі 3 млн. грн. на реалізацію у 2012 році бюджетної програми фінансування підтримки статутної діяльності Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».
Також М.Вельчинський зауважив, що виділення державою фінансових ресурсів на 2011 рік не вистачає для покриття витрат місцевих бюджетів на реалізацію постанов КМУ в частині підвищення посадових окладів працівникам бюджетної сфери. В зв’язку з чим, є пропозиція передбачити в проекті Закону про Державний бюджет України на 2012 рік 100% забезпечення фінансовими ресурсами реалізації постанов Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 р. № 373 та від 11.05.2011 р. №524.
Заступник директора школи вищого корпусу державної служби Національного агентства України з питань державної служби Н.Романова звернулась до членів Комітету з пропозицією підтримати збільшення фінансування заходів Державної цільової програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції на 2008-2011 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.2008 р. № 974. Вона вказала, що відповідно до доведених Міністерством фінансів України показників бюджетної програми КПКВК 6121020 на 2012 рік у проекті заходів по виконанню Програми на підвищення кваліфікації фахівців передбачено кошти за рахунок Державного бюджету України в сумі 1,2 млн. грн., тобто на 81% менше, ніж у 2011 році, що надасть можливість підвищити кваліфікацію лише 945 осіб. Представник Національного агентства України оголосила пропозицію – забезпечити фінансування з Державного бюджету України запланованих на 2012 рік заходів Державної цільової програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції у 2012 році до розміру 7,53 млн. грн., що надасть можливість підвищити кваліфікацію 5900 осіб.
Підсумовуючи всі виступи, Голова Комітету О.Омельченко також висловив стурбованість щодо питання недофінансування у 2011 році статей місцевих бюджетів (заробітної плати працівників бюджетних установ та плати за енергоносії) та делегованих повноважень на суму 32,1 млрд. грн., у наслідок чого місцеві бюджети зможуть забезпечити виплату заробітної плати працівників бюджетних установ та оплатити енергоносіїв лише протягом 8 – 9 місяців 2011 року. Фінансування захищених статей за рахунок власних коштів не знімає проблеми в силу їх обмеженого обсягу, більше того – це може призвести до повного паралічу роботи місцевої інфраструктури (благоустрій, лікарні, школи, громадський транспорт, водопостачання та водовідведення тощо).
Оскільки вже найближчим часом така ситуація може призвести до зростання соціальної напруги, члени Комітету запропонували Голові Комітету О.Омельченку звернутися до Прем’єр-Міністра України М.Азарова з даної проблеми. Також було запропоновано вказати в листі, що зазначений проект Закону на засіданні Комітету презентував директор Департаменту місцевих бюджетів Міністерства фінансів України Є.Кузькін, хоча це мали б робити Міністр фінансів України або його заступники. Члени Комітету наголосили, що в подальшому представляти законопроекти на засіданнях Комітету, суб’єктом законодавчої ініціативи щодо яких є Кабінет Міністрів України, мають керівники міністерств чи інших центральних органів державної влади.
Зважаючи на позицію народних депутатів України – членів Комітету, представників Міністерства фінансів України, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій із всеукраїнським статусом, В.Павленко запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевих бюджетів та комунальної власності.
УХВАЛИЛИ:
1. Скерувати пропозиції Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (реєстр. № 9000 від 15.09.2011 р.) до Комітету з питань бюджету для розгляду і врахування в ході подальшої роботи над законопроектом.
2. Делегувати до Комітету з питань бюджету заступника голови Комітету Сінченка В.М., голову підкомітету з питань місцевих бюджетів та комунальної власності В.Павленка, голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф. та доручити поінформувати Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо врахування зазначених пропозицій у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (реєстр. № 9000 від 15.09.2011 р.) на одному із засідань.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 12 народних депутатів України, “Не брали участі в голосуванні” – 3 народних депутати України.
Рішення прийнято
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про призначення позачергових місцевих виборів.
Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 11 грудня 2011 року.
Загалом на розгляд подається 14 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень сільських і міського голів, а саме: 11 - за власним бажанням на підставі поданих заяв, 2 - у зв’язку зі смертю, 1 – за поданням ради.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори:
Кузьківського сільського голови (Кузьківська сільська рада Конотопського району Сумської області),
Молдовського сільського голови (Молдовська сільська рада Голованівського району Кіровоградської області),
Парутинського сільського голови (Парутинська сільська рада Очаківського району Миколаївської області),
Гологірського сільського голови (Гологірська сільська рада Золочівського району Львівської області),
Новосілківського сільського голови (Новосілківська сільська рада Вознесенського району Миколаївської області),
Стримбівського сільського голови (Стримбівська сільська рада Надвірнянського району Івано-Франківської області),
Свердловського сільського голови (Свердловська сільська рада Комінтернівського району Одеської області),
Малоправутинського сільського голови (Малоправутинська сільська рада Славутського району Хмельницької області),
Балико-Щучинського сільського голови (Балико-Щучинська сільська рада Кагарлицького району Київської області),
Оросіївського сільського голови (Оросіївська сільська рада Берегівського району Закарпатської області),
Краслянського сільського голови (Краслянська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області),
Граденицького сільського голови (Граденицька сільська рада Біляївського району Одеської області),
Височанського сільського голови (Височанська сільська рада Тарутинського району Одеської області),
Шаргородського міського голови (Шаргородська міська рада Шаргородського району Вінницької області) на неділю 11 грудня 2011 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.
2. У разі, якщо протягом пленарного тижня 4-7 жовтня 2011 року подані на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України – членами Комітету проекти постанов про призначення позачергових місцевих виборів не будуть розглянуті, доручити визначити дату, на яку доцільно призначити ці вибори, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
Серед вищерозглянутих Комітетом документів, голова підкомітету С.Подгорний звернув особливу увагу на клопотання Молдовської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області про призначення позачергових виборів, у зв’язку із достроковим припиненням повноважень сільського голови О.Ручко за рішенням ради.
Значне здивування у членів підкомітету викликали аргументи запрошених на сесію Молдовської ради представників місцевих органів влади, зокрема, Першого заступника голови Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області, голови та заступника голови Голованівської районної ради Кіровоградської області та інших, які підтримали прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови О.Ручко, у зв’язку із неналежним виконанням нею службових обов’язків.
Колишній сільський голова О.Ручко відповідного рішення ради в судовому порядку не оскаржувала. Упереджене, на думку підкомітету, ставлення представників місцевих органів влади може мати факт тиску на сільського голову щодо прийняття нею відповідного рішення.
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар внесла пропозицію направити дану справу до прокуратури з проханням розглянути її по суті і у разі підтвердження факту порушення законодавства вжити відповідних заходів прокурорського реагування.
Відповідно до норм Закону України «Про Комітети Верховної Ради України» в частині контрольних функцій комітетів та задля унеможливлення створення відповідних прецедентів на території України, члени Комітету внесли пропозицію Голові Комітету звернутися до голів обласних та районних державних адміністрацій із застереженням щодо можливого вчинення тиску при прийнятті рішення щодо дострокового припинення повноважень того чи іншого голови відповідної сільської, селищної, міської ради. У разі втручання в діяльність місцевого самоврядування та зловживання своїм службовим становищем представниками місцевих органів виконавчої влади при розгляді питання про дострокове припинення повноважень міського, селищного, сільського голів, Комітет вживатиме відповідних заходів реагування та триматиме такі питання на контролі.
Пропозицію підтримано.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування волевиявлення громадян, які не підтримують жодного з кандидатів в Президенти) (реєстр. №5450-1, н.д. А.Матвієнко, О.Доній, В.Стретович, Т.Стецьків, В.Марущенко, Ю.Стець).
Доповідач поінформував присутніх про те, що даним законопроектом пропонується у разі, коли в результаті голосування більше половини виборців, що візьмуть участь у голосуванні або повторному голосуванні, не підтримає жодного з кандидатів на пост Президента України, проводити повторні вибори Президента України, а також заборонити після цього балотуватися на повторних виборах особам, які були включені до виборчого бюлетеня під час проведення відповідного голосування з виборів Президента України.
Народні депутати України – члени Комітету виходили з того, що Закон України «Про вибори Президента України» потребує комплексного вдосконалення, в процесі якого необхідно буде визначитися щодо доцільності включення до виборчого бюлетеня графи «не підтримую жодного кандидата». Можливість подання виборцями негативного голосу, передбачена чинним виборчим законодавством України, не відповідає європейським демократичним стандартам, оскільки відсутність зазначеної графи у бюлетенях має стимулювати політичну відповідальність виборців.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний вказав, що запропоновані законопроектом положення щодо обмеження пасивного виборчого права громадян під час проведення повторних виборів Президента України, які призначаються з визначених законопроектом підстав, не узгоджуються з Конституцією України. Право бути обраним до органів державної влади гарантується Основним Законом України і не може бути скасоване; при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (частини друга та третя статті 22, частина перша статті 38 Конституції України).
С.Подгорний ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні він може бути прийнятий за основу з подальшим урахуванням висловлених зауважень і пропозицій та запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, А.Матвієнко, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо врахування волевиявлення громадян, які не підтримують жодного з кандидатів в Президенти) (реєстр. № 5450-1) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 14 народних депутатів України, “Проти” – 1 народний депутат України.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо умов визнання результатів другого туру виборів) (реєстр. №5450, н.д. Я.Джоджик).
Доповідач поінформував присутніх про те, що даним законопроектом пропонується визнавати вибори Президента України такими, що не відбулися, якщо в результаті повторного голосування («другого туру») найбільша кількість виборців, які візьмуть участь у голосуванні, не підтримає жодного з кандидатів на пост Президента України, та заборонити після цього балотуватися на повторних виборах особам, які були включені до виборчого бюлетеня під час проведення повторного голосування.
Народні депутати України – члени Комітету виходили з того, що Закон України «Про вибори Президента України» потребує комплексного вдосконалення, в процесі якого необхідно буде визначитися щодо доцільності включення до виборчого бюлетеня графи «не підтримую жодного кандидата». Можливість подання виборцями негативного голосу, передбачена чинним виборчим законодавством України, не відповідає європейським демократичним стандартам, оскільки відсутність зазначеної графи у бюлетенях має стимулювати політичну відповідальність виборців.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний наголосив, що ініціатор законопроекту запропонував положення щодо обмеження пасивного виборчого права громадян під час проведення повторних виборів Президента України, які призначаються з визначених законопроектом підстав. Однак, члени Комітету не погодилися з такою позицією, оскільки, дані норми не узгоджуються з Конституцією України. Право бути обраним до органів державної влади гарантується Основним Законом України і не може бути скасоване; при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (частини друга та третя статті 22, частина перша статті 38 Конституції України).
С.Подгорний ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні він може бути прийнятий за основу з подальшим урахуванням висловлених зауважень і пропозицій та запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо умов визнання результатів другого туру виборів) (реєстр. № 5450) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо врахування голосів виборців, які не підтримали жодного кандидата) (реєстр. №5552, н.д. А.Яценюк)
Доповідач поінформував присутніх про те, що даним законопроектом пропонується визнавати вибори Президента України такими, що не відбулися, якщо у виборах візьме участь менш ніж половина виборців України, а також якщо в результаті повторного голосування більш ніж половина виборців від тих, які візьмуть участь у голосуванні, не підтримає жодного з кандидатів на пост Президента України. При цьому пропонується заборонити балотуватися на повторних виборах особам, які були включені до виборчого бюлетеня під час проведення повторного голосування. Разом з цим, запропоновані ініціатором законопроекту положення щодо обмеження пасивного виборчого права громадян під час проведення повторних виборів Президента України, які призначаються з визначених законопроектом підстав, не узгоджуються з Конституцією України. Право бути обраним до органів державної влади гарантується Основним Законом України і не може бути скасоване; при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (частини друга та третя статті 22, частина перша статті 38 Конституції України).
Народні депутати України – члени Комітету виходили з того, що Закон України «Про вибори Президента України» потребує комплексного вдосконалення, в процесі якого необхідно буде визначитися щодо доцільності включення до виборчого бюлетеня графи «не підтримую жодного кандидата». Можливість подання виборцями негативного голосу, передбачена чинним виборчим законодавством України, не відповідає європейським демократичним стандартам, оскільки відсутність зазначеної графи у бюлетенях має стимулювати політичну відповідальність виборців.
Члени Комітету також наголосили, що видається недоцільним встановлення п’ятдесятивідсоткового «порогу явки» виборців, оскільки Конституцією України передбачене право голосу (частина перша статті 70), а не обов’язок голосувати на виборах.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорний ознайомив присутніх членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловило окремі зауваження до законопроекту та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні його доцільно відхилити та запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо врахування голосів виборців, які не підтримали жодного кандидата) (реєстр. № 5552) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.