про закон комітет

12 січня 2012, 17:55

Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на виконання норм Закону України “Про комітети Верховної Ради України” постійно здійснює аналіз практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів та їх посадових осіб з питань, віднесених до предмету відання Комітету та прийнятих з початку шостого скликання Верховної Ради України.

Секретаріат Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відповідно до доручення Керівника Апарату Верховної Ради України за №05-2/4-126 (244089) від 29 грудня 2011 року щодо надання інформації про стан виконання та аналіз практики застосування законів, які направлені до Комітету згідно Розпорядження Голови Верховної Ради України №474 від 1 червня 2010 року, проаналізував та узагальнив відповідну інформацію за період роботи VI, VII, VIII та IX сесій Верховної Ради України шостого скликання.

***

Так, пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (№2487-VI від 10 липня 2010 року) були передбачені наступні доручення Кабінету Міністрів України, виконання яких необхідно було здійснити у місячний строк після  опублікування вказаного Закону, а саме:

- привести нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України у відповідність із цим Законом;

- забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом;

- затвердити обсяги фінансування видатків на реалізацію першочергових заходів, необхідних для реалізації цього Закону, за поданням Центральної виборчої комісії;

- забезпечити фінансування першочергових заходів, необхідних для реалізації цього Закону.

За інформацією Кабінету Міністрів України, наданої за зверненням Комітету, станом на вересень 2010 року було прийнято:

·        Постанову від 13 вересня 2010 р. №833, якою затверджено Порядок закупівлі товарів і послуг, необхідних для підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів;

·        Постанову від 15 вересня 2010 р. №839, якою затверджено Порядок фінансового забезпечення підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів за рахунок коштів місцевих бюджетів, отриманих як субвенція з державного бюджету;

·        Постанову від 15 вересня 2010 р. №843, якою установлено, що під час підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів Центральна виборча комісія та територіальні виборчі комісії виплачують винагороди фахівцям і технічним працівникам, залученим до роботи у зазначених виборчих комісіях для організаційного, правового і технічного забезпечення здійснення повноважень комісій, в розмірі та порядку, встановленими постановою Кабінету Міністрів від 24 лютого 2003 р. №213 "Про розміри та порядок виплати винагороди спеціалістам, експертам і технічним працівникам, залученим до роботи у виборчих комісіях по виборах народних депутатів України для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень цих комісій".

Постановою Центральної виборчої комісії від 20 серпня 2010 р. №315 затверджено подання щодо обсягів фінансування видатків на здійснення першочергових заходів, необхідних для виконання Закону.

Ураховуючи необхідність економного та раціонального використання бюджетних коштів Мінфіном разом з Центральною виборчою комісією проведено роботу з оптимізації обсягу видатків на зазначену мету, в результаті якої згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 13 вересня 2010 р. №348 для підготовки та проведення чергових місцевих виборів розподілено між бюджетами областей кошти субвенції в обсязі  1 024 230,8 тис. гривень.

Мінфіном і Центральною виборчою комісією підписано спільний протокол, відповідно до якого сторони визнали зазначений обсяг субвенції достатнім для забезпечення підготовки та проведення у 2010 році чергових виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Мінфіном 14 вересня ц. р. внесено зміни до помісячного розпису асигнувань загального фонду Державного бюджету України на 2010 рік, відповідно до яких Державним казначейством буде здійснено фінансування видатків на проведення чергових місцевих виборів.

Також Верховною Радою 23 вересня 2010 року було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік", відповідно до якого бюджетні призначення Центральної виборчої комісії за бюджетною програмою "Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів" збільшуються на 8531 тис. гривень з метою оплати праці залучених Комісією спеціалістів на період виборчого процесу, оплати послуг за виготовлення та доставку до територіальних виборчих комісій нормативно-правових актів, оплати послуг за розробку та супровід інформаційно-аналітичної системи "Місцеві вибори" тощо, як і передбачено постановою Центральної виборчої комісії від 20 серпня 2010 р. №315. Питання щодо виділення коштів за бюджетною програмою "Функціонування Державного реєстру виборців" для погашення кредиторської заборгованості минулих років розглянуто під час формування показників проекту Державного бюджету України на 2011 рік.

 

***

Секретаріат Кабінету Міністрів України за зверненням Комітету надав інформацію про хід виконання Урядом покладених на нього відповідно до Закону України від 21 вересня 2010 р. №2536-VІ «Про Державний реєстр виборців» завдань щодо встановлення правил транслітерації прізвищ, імен, по батькові та інших власних назв, затвердження системних класифікаторів, необхідних для функціонування Державного реєстру виборців та забезпечення приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади у відповідність із цим Законом. Було затверджено план організації підготовки проектів актів, необхідних для реалізації законодавчих приписів, а 5 січня 2011 року прийнято відповідне урядове розпорядження. Таким чином, на сьогодні відсутні нормативно-правові акти органів виконавчої влади, які суперечать Закону України «Про Державний реєстр виборців».

***

Оскільки, 31 жовтня 2010 року мали відбутися вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, Комітет включно по 10 вересня 2010 року (останній день згідно графіку організаційних заходів з підготовки та проведення чергових виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 31 жовтня 2010 року для прийняття рішень місцевими радами 5 скликання про загальний склад рад 6 скликання) здійснював аналіз практики застосування органами місцевого самоврядування норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (пункту 11 частини першої статті 43 та частини третьої статті 45 та Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (статей 2, 16, 17) щодо визначення загального складу (кількості депутатів) місцевих рад 6 скликання з урахуванням кількості районів, міст обласного значення, що входять до складу областей. Так, до Комітету у цей період надійшла інформація з 3-х місцевих рад щодо врегулювання даного питання згідно із законами України.

 

***

Законом України №1275-VI від 16 квітня 2009 року «Про асоціації органів місцевого самоврядування» (Розділ IV) чітко визначено засади взаємодії асоціацій з центральними та місцевими органами виконавчої влади. Так, на виконання норм Закону України «Про комітети Верховної Ради України» (стаття 24), Комітет здійснюючи аналіз практики застосування державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами законів України, надсилав до Кабінету Міністрів України звернення щодо необхідності врахування висновків та пропозицій  всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування під час підготовки проектів законів України, інших нормативно-правових актів з питань, що стосуються місцевого та регіонального розвитку.

У період роботи VII сесії Верховної Ради України шостого скликання Міністерством регіонального розвитку та будівництва України було поінформовано Комітет, що з представниками асоціацій проведено консультації з питань обговорення показників місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин на плановий бюджетний період. Представники асоціацій брали участь у розробці проекту закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», були залучені до обговорення проекту Податкового кодексу України. З метою залучення органів місцевого самоврядування до участі у формуванні, реалізації основних напрямів державної бюджетної політики при центральних органах виконавчої влади створено громадські ради.

 

***

7 вересня 2010 року парламентом будо схвалено в цілому Закон України “Про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) №2500-VI від 07.09.2010 р.

На виконання підпункту 1 пункту 2 розділу ІІ “Прикінцеві положення” цього Закону Кабінету Міністрів України було доручено в місячний строк з дня набрання чинності цим Законом внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо механізму його реалізації.

Так, Урядом України 28.10.2010 р. було подано до парламенту проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо порядку утворення районних рад) (реєстр.№7307), який 23.12.2010 р. було схвалено Верховною Радою України у першому читанні.

 

***

 

Комітет продовжував відслідковувати ситуацію, пов’язану з проблемними питаннями діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад.

Зазначені адміністративні комісії є колегіальними органами, уповноваженими розглядати справи про адміністративні правопорушення (стаття 213 Кодексу України про адміністративні порушення – далі КУпАП) і мають широку компетенцію у сфері застосування адміністративних стягнень.

Підставою для їх створення є делегування виконавчим органам сільських, селищних, міських рад відповідно до підпункту 4 пункту “б” статті 38 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноважень щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, віднесені законом до їх відання; утворення адміністративних комісій та комісій з питань боротьби зі злочинністю, спрямування їх діяльності.

Порядок утворення цих комісій, склад, завдання та повноваження окрім вищезгаданих Закону та Кодексу визначається також Положенням про адміністративні комісії України, затвердженим Указом Президії Верховної Ради УРСР від  9 березня 1988 року.

За наслідками аналізу стану справ цієї сфери у 20 регіонах України, за результатами засідання Комітету до Кабінету Міністрів України було скеровано листа, в якому констатувався неналежний рівень контролю зі сторони органів виконавчої влади за здійсненням виконавчими органами місцевих рад відповідних делегованих повноважень, вказувалося на відсутність на державному рівні методичного забезпечення та застарілість нормативно-правової бази такої діяльності. Комітет вніс пропозицію Кабінету Міністрів України вжити заходів спрямовуючого і координаційного характеру з метою покращення стану контролю за здійсненням виконавчими органами сільських, селищних, міських рад делегованих повноважень щодо утворення адміністративних комісій та розглянути доцільність видання нормативно-правового акту з питань їх утворення і організації роботи.

 

***

Також в розрізі виконання контрольних функцій та відповідно до пункту 3 Постанови Верховної Ради України від 6 липня 2005 року №2754-ІV «Про зміну меж міста Алушта Автономної Республіки Крим», до Ради Міністрів Автономної Республіки Крим Комітетом було скеровано листа з проханням надати інформацію щодо використання 698,3 гектара земель, включених в межі цього міста згідно із  зазначеною постановою.

 

***

Так, з метою реалізації положень Закону України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" (№2411-VI від 01.06.2010 р.), зокрема в частині продовження конструктивного партнерства України з Організацією Північноатлантичного договору, з усіх питань, що становлять взаємний інтерес, а також виконання рішень,  прийнятих під час засідань Комісії Україна - НАТО 4 квітня 2008 року у м. Бухаресті та 3 грудня 2008 р. у м. Брюсселі, Президентом України В.Януковичем видано Указ від 13.04.2011 р. №468, яким затверджено Річну національну програму співробітництва Україна - НАТО на 2011 рік та доручено Кабінету Міністрів України розробити та затвердити у місячний строк план заходів із її виконання, забезпечити координацію заходів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з реалізації зазначеної програми.

 

***

 

Верховною Радою України 17 березня 2011 року прийнято закони України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» (№3165-VI від 17.03.2011 р.) та «Про центральні органи виконавчої влади» (№3166-VI від 17.03.2011 р.).

Зазначені закони лежать в основі системи законодавчого забезпечення діяльності вищого та центральних органів виконавчої влади. При цьому, в текстах даних законів та їх Прикінцевих положеннях містилась низка доручень Кабінету Міністрів України, пов’язаних із деталізацією, конкретизацією та розвитком рамкових норм, закріплених у законах. Зокрема, це стосується частини четвертої статті 4, частини дев’ятої статті 5, частини четвертої статті 11, частини четвертої статті 13, частини шостої статті 14, частини третьої  статті 20, частини п’ятої статті 21, частини п’ятої статті 22, статті 26, пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» та пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України».

Комітет звернувся до Кабінету Міністрів України з проханням повідомити про здійснені заходи на виконання даних законів. Така інформація надійшла до Комітету 20 травня 2011 року і в ній, зокрема, зазначалося наступне.

Кабінетом Міністрів України схвалено плани організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації зазначених законів, відповідно якими надані відповідні доручення міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади.

Міністерством юстиції України проводиться підготовка проектів актів Уряду щодо затвердження порядку здійснення заходів, пов’язаних з утворенням, реорганізацією та ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, типових положень про територіальні органи і про колегію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади.

На виконання норм вищевказаних законів Головне управління державної служби розробило проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку погодження з головами місцевих державних адміністрацій призначення на посади керівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади, керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади».

Триває робота з підготовки міністерствами, іншими центральними органами виконавчої  влади пропозицій щодо приведення актів Кабінету Міністрів у відповідність із законами України «Про внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади», а також приведення їх власних нормативно-правових актів у відповідність із зазначеними законами.

Крім того, в Міністерстві юстиції України розробляється комплексний законопроект з метою узгодження законодавчих актів з проведеною адміністративною реформою стосовно назв і функцій відповідних центральних органів виконавчої влади. Складовою частиною законопроекту стануть також положення стосовно внесення змін до законодавчих актів у зв’язку із відсутністю права центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується міністрами, видавати нормативно-правові акти.

Зазначені проекти актів законодавства після узгодження із зацікавленими центральними органами виконавчої влади будуть внесені в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

Стосовно визначення Кабінетом Міністрів України вимог до формування структури апарату міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, а також умов оплати праці державних службовців та працівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, слід зазначити, що такі питання врегульовано постановами Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 року  № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» та від 9 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органи виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів».

Згідно вимог Закону «Про центральні органи виконавчої влади», постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 563 було затверджено Типове положення  про територіальні органи міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади, яким було деталізовано порядок їх утворення, організації та діяльності, завдання, функції, права та обов’язки, повноваження керівників тощо.

Окрім цього, після набрання чинності вищевказаним Законом Президентом України впродовж квітня-травня 2011 року були затверджені положення про всі міністерства, утворені або реорганізовані відповідно до Указу Президента України від 9 грудня 2010 року № 1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», а також про служби, агенції, інспекції як центральні органи виконавчої влади.

 

***

Комітет продовжував відслідковувати ситуацію щодо стану виконання  центральними органами виконавчої влади рекомендацій парламентських слухань, схвалених Постановою Верховної Ради України від 5 червня 2003 року №939-IV «Про рекомендації парламентських слухань про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування». На виконання пункту 2 Постанови у січні 2011 року Міністерство економіки надало Комітету узагальнену інформацію центральних органів виконавчої влади за друге півріччя 2010 року щодо стану виконання зазначених рекомендацій, яку Комітетом було взято до відома.

 

***

21 квітня 2011 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (№3272-VI від 21.04.2011 р.).

Зазначеним законом перелік повноважень місцевих державних адміністрацій, які вони виконували відповідно до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (№586-XIV від 09.04.1999 р.), доповнено повноваженнями у сфері опіки і піклування, які вони здійснювали на підставі положень Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (№2342-IV від 13.01.2005 р.).

Комітет звернувся до Віце-прем’єр-міністра – Міністра соціальної політики України С.Тігіпка з проханням надати інформацію щодо виконання місцевими державними адміністраціями повноважень, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації». У відповіді, наданій Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України зазначалося, що прийняття згаданого Закону не вплинуло на стан справ у даній сфері і місцеві державні адміністрації продовжили виконання раніше здійснюваних функцій. Однак було усунуто певні нормативні прогалини у законодавстві.

 

***

16 червня 2011 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим» (№3530-VI від 16.06.2011 р.).

Зазначений закон спрямований на законодавче врегулювання питань щодо порядку формування Ради міністрів Автономної Республіки Крим, здійснення нею діяльності та закріплення повноважень згідно Конституції України та законів України.

З метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим» (№3530-VI) та реалізації положень зазначеного Закону розпорядженням Ради міністрів Автономної Республіки Крим від 04 серпня 2011 року №518-р затверджено План заходів з реалізації окремих положень Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим», яким органам виконавчої влади Автономної Республіки Крим, Управлінню справами Ради міністрів Автономної Республіки Крим доручено підготувати проекти указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим з метою приведення їх у відповідність до Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим».

Зокрема, Комітет було поінформовано, що Планом заходів з реалізації окремих положень Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим» передбачено (цитуємо мовою оригіналу):

1. Подготовить проекты постановлений Кабинета Министров Украины:   

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 24 сентября 2005 года № 960 «Об отнесении должностей работников аппарата Верховной Рады Автономной Республики Крым, Совета министров Автономной Республики Крым, органов исполнительной власти Автономной Республики Крым к соответствующим категориям должностей государственных служащих и признании такими, которые утратили силу, некоторых актов Кабинета Министров Украины».

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 09 марта   2006 года № 268 «Об упорядочении структуры и условий оплаты труда работников аппарата органов исполнительной власти, органов прокуратуры, судов и других органов».

2. Подготовить проекты актов Верховной Рады Автономной Республики Крым в целях приведения их в соответствие с Законом Украины «О Совете министров Автономной Республики Крым»:

- О внесении изменений в решение Верховной Рады Автономной Республики Крым от 16 ноября 2010 года № 87-6/10 «О формировании Совета министров Автономной Республики Крым»;

- О внесении изменений в Регламент Верховной Рады Автономной Республики Крым, утвержденный постановлением Верховной Рады                                           Автономной Республики Крым от 30 июня 1998 года № 109-р-II;

- О признании утратившим силу Нормативно-правового акта Верховного Совета Крыма Закона Автономной Республики Крым от 3 февраля 1997 года №024-1 «О Совете министров Автономной Республики Крым».

3. Подготовить проекты актов Совета министров Автономной Республики Крым с целью приведения их в соответствие с Законом Украины «О Совете министров Автономной Республики Крым» и представить их в Управление делами Совета министров Автономной Республики Крым

- О внесении изменений в Регламент Совета министров Автономной Республики Крым, утвержденный постановлением Совета министров Автономной Республики Крым от 23 сентября 1998 года № 295;

- О внесении изменений в Положение об Управлении делами Совета министров Автономной Республики Крым, утвержденное постановлением Совета министров Автономной Республики Крым от 31 марта 2010 года № 128;

- О внесении изменений в постановление Совета министров Автономной Республики Крым от 29 марта 2011 года № 128 «Об утверждении  Порядка назначения на должности и освобождения от должностей первых заместителей, заместителей председателей районных государственных администраций в Автономной Республике Крым, руководителей аппаратов районных государственных администраций в Автономной Республике Крым»;

- О внесении изменений в  распоряжение Совета министров Автономной Республики Крым от 28 февраля 2011 года №174-р «О распределении функциональных обязанностей между Председателем Совета министров Автономной Республики Крым, Первым заместителем Председателя Совета министров Автономной Республики Крым, заместителем Председателя Совета министров Автономной Республики Крым - министром экономического развития и торговли Автономной Республики Крым, заместителем Председателя Совета министров Автономной Республики Крым - министром курортов и туризма Автономной Республики Крым, заместителем Председателя Совета министров Автономной Республики Крым - министром регионального развития и жилищно-коммунального хозяйства Автономной Республики Крым, Управляющим делами Совета министров Автономной Республики Крым, министром аграрной политики и продовольствия Автономной Республики Крым»;

- О внесении изменений в постановление Совета министров Автономной Республики Крым от 08 октября 2002 года № 413 «Об утверждении Порядка рассмотрения вопросов, связанных с назначением на должности и освобождением от должностей руководителей органов исполнительной власти в Автономной Республике Крым и их структурных подразделений»;

- О внесении изменений в постановление Совета министров Автономной Республики Крым от 01 марта 2011 года №83  «О мерах по выполнению постановления Верховной Рады Автономной Республики Крым от 16 февраля 2011 года № 216-6/11 «О составе Совета министров Автономной Республики Крым, структуре органов исполнительной власти Автономной Республики Крым, аппарата Совета министров Автономной Республики Крым и внесении изменений в некоторые нормативно-правовые акты Верховной Рады Автономной Республики Крым»

- О внесении изменений в постановление Совета министров Автономной Республики Крым от  14 февраля 2011 года № 47 «О некоторых вопросах премирования руководителей органов исполнительной власти Автономной Республики Крым и их заместителей»

- О внесении изменений в распоряжение Совета министров Автономной Республики Крым от 20 мая 2011 года № 382-р «Об организации личного приема граждан руководством Совета министров Автономной Республики Крым»

- О порядке предоставления в пользование поверхностных водных объектов (их частей) местного значения в Автономной Республике Крым на условиях аренды

- О порядке выдачи разрешений на размещение внутренней рекламы за границами населенных пунктов Автономной Республики Крым

4. Подготовить проекты указов Президента Украины с целью приведения их в соответствие с Законом Украины «О Совете министров Автономной Республики Крым» и представить их в Управление делами Совета министров Автономной Республики Крым:

в сфере защиты прав потребителей:

- О внесении изменений в Положение о Государственной инспекции  Украины по вопросам защиты прав потребителей;

В сфере недр:

- О внесении изменений в Положение о Государственной службе геологии и недр Украины;

В сфере охраны окружающей природной среды:

- О внесении изменений в Положение о Государственной экологической инспекции Украины;

- О внесении изменений в Положение о Министерстве экологии и природных ресурсов Украины;

- О внесении изменений в Положение о Государственном агентстве лесных ресурсов Украины;

5. Подготовить проекты актов Кабинета Министров Украины:

в сфере охраны окружающей природный среды:

- О внесении изменений в Порядок разработки, утверждения и пересмотра лимитов на создание и размещение отходов;

- О внесении изменений в Порядок передачи документации на государственную экологическую экспертизу;

 в сфере защиты прав потребителей:

- О внесении изменений в Порядок наложения штрафов за нарушение законодательства о рекламе;

- О внесении изменений  в постановление Кабинета Министров Украины от 02 апреля 1994 года № 215 «О реализации отдельных положений Закона Украины «О защите прав потребителей»;

- О внесении изменений в правила бытового обслуживания населения;

- О внесении изменений в Положение о порядке наложения и взимания штрафов за нарушение законодательства о защите прав потребителей;

В сфере рекламы:

- О внесении изменений в  Типовые правила размещения внешней рекламы, утвержденные  постановлением  Кабинета Министров Украины от 29 декабря 2003 года № 2067;

в сфере недр:

- О внесении изменений в Положение о порядке предоставления горных отводов;

- О внесении изменений в Порядок предоставления специальных разрешений на пользование недрами;

- О внесении изменений в Порядок проведения аукционов по продаже специальных разрешений на пользование недрами;

В сфере водного хозяйства, восстановления и использования водных ресурсов:

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 13 марта 2002 года  № 321 "Об утверждении Порядка согласования и выдачи разрешений на специальное водопользование и внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 10 августа 1992 года № 459";

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 12 июля 2005 года № 557  «Об утверждении Порядка выдачи разрешений на проведение работ на землях водного фонда»;

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров от 21 мая 2009 года №526 «О мероприятиях по упорядочиванию выдачи документов разрешительного характера в сфере хозяйственной деятельности»;

- О внесении изменений в постановление Кабинета Министров Украины от 08 мая 1996 года № 486 «Об утверждении Порядка определения размеров и границ водоохранных зон и режима ведения хозяйственной деятельности в них».

6. Подготовить проекты законодательных,  других нормативно-правовых актов, а также актов центральных органов исполнительной власти о внесении изменений в действующие нормативные акты в целях приведения их в соответствие в Законом Украины «О Совете министров Автономной Республики Крым» и представить их в Управление делами Совета министров Автономной Республики Крым.

7. Обеспечить в порядке, установленном Регламентом Кабинета Министров Украины,  согласование и направление на рассмотрение Кабинета Министров Украины актов Кабинета Министров Украины, указанных в пункте 5 настоящего плана.

8. Обеспечить в установленном порядке согласование указов Президента Украины, указанных в пункте 4 настоящего плана  и направление их на рассмотрение в Администрацию Президента Украины.

9. Подготовить предложения по вопросам, связанным с деятельностью органа исполнительной власти Автономной Республики Крым в сфере защиты прав потребителей, в сфере охраны окружающей природной среды (численность, структура и т.д.).

10. Подготовить предложения по вопросам, связанным с деятельностью Управления делами Совета министров Автономной Республики Крым.

Комітет поінформовано, що питання щодо виконання Плану заходів з реалізації окремих положень Закону України «Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим» знаходяться на постійному контролі.

 

***

 

За період роботи Верховної Ради України шостого скликання членами Комітету на виконання норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» внесені наступні законопроекти:

- Проект Закону про внесення змін до статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо обліку та технічної інвентаризації (реєстр. №2060, О.Омельченко, С.Гордієнко, В.Сінченко, О.Черноморов)

- Проект Закону Про внесення змін до Закону України  «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо вдосконалення правового регулювання) (реєстр. №8309, н.д. С.Гордієнко, В.Сінченко, С.Подгорний, М.Тайдук)

- Проект Закону про місцеві ініціативи (реєстр. №9404, н.д. О.Черноморов)

- Проект Закону України про облік та технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації (реєстр. №2788, н.д. О.Омельченко, О.Черноморов)

 

***

У зв’язку з тим, що Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 № 3668-VІ, який набрав чинності з 01 жовтня 2011 року, внесені зміни до Закону України «Про державну службу», Закону України «Про дипломатичну службу» та Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та визначено, що граничний вік перебування на відповідній службі на сьогодні становить 62 роки для чоловіків і 60- для жінок було подано проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо граничного віку перебування на державній, дипломатичній службі та службі в органах місцевого самоврядування (реєстр. №9266, н.д. Горбатюк А.О., Гордієнко С.В., Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б.), основною метою якого є встановлення соціальної справедливості щодо окремих категорій працюючих громадян шляхом врегулювання питання стосовно граничного терміну їх перебування на відповідній службі в період до прийняття нового законодавства про державну службу.

***

Оскільки Конституцією України у статті 36 встановлено, що ніхто не може бути обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій, статтею 1 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що ніхто не може бути обмежений у праві добровільного виходу з політичної партії, однак зазначений Закон не містить реального механізму законодавчого забезпечення права громадян України на вихід з політичної партії або припинення у ній членства. У зв’язку з цим був поданий проект Закону України про внесення змін до статті 6 Закону України "Про політичні партії в Україні" (щодо зупинення чи припинення членства в політичній партії) (реєстр. №9276, н.д. О.Черноморов).

 

***

 

Проаналізувавши положення Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» члени Комітету дійшли висновку, що ним не забезпечено механізму проведення виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови. Як відомо, Київська міська рада своїм рішенням від    9 вересня 2010 р. № 7/4819 припинила з 31 жовтня 2010 року шляхом ліквідації районні в місті Києві ради, їх виконавчі органи, а також припинила повноваження депутатів районних у місті рад п’ятого скликання, не визначившись при цьому із повноваженнями районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Разом з цим вищезазначеним Законом до територіальних виборчих комісій, які складають систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, віднесено районні у містах виборчі комісії лише у містах, де утворені районні у місті ради (абзац шостий пункту 2 частини першої статті 19 Закону). Отже утворення районних у місті Києві виборчих комісій на сьогодні Законом не передбачено. При цьому Законом не визначено, що районні у місті Києві виборчі комісії можуть утворюватися як окружні виборчі комісії. Це ставить під сумнів законність формування Центральною виборчою комісією нового складу районних у місті Києві виборчих комісій під час виборчого процесу з виборів Київського міського голови та (або) депутатів Київської міської ради для здійснення ними передбачених Законом повноважень у відповідному виборчому процесі. Водночас саме на районні в місті Києві виборчі комісії частиною першою статті 18 Закону покладене повноваження утворювати виборчі дільниці, а частиною першою статті 23 – утворювати дільничні виборчі комісії. При цьому Київська міська виборча комісія такими повноваженнями для забезпечення організації та проведення виборів Київського міського голови та виборів депутатів Київської міської ради не наділена.

Отже на сьогодні питання організації і підготовки проведення місцевих виборів у місті Києві належним чином законодавчо не врегульоване.

Передбачається, що ситуація, яка склалася з районними в місті Києві виборчими комісіями внаслідок прийняття Київською міською радою рішення “Про питання організації управління районами в місті Києві” № 7/4819 від 09.09.2010 р., а також проблеми законодавчого врегулювання проведення виборів Київського міського голови та депутатів Київської міської ради буде обговорюватися на одному з перших засідань Комітету на початку роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання, про що Комітет поінформував Адміністрацію Президента України, Міністерство юстиції України та Центральну виборчу комісію.

 

***

 

Впродовж дев’ятої сесії продовжувалась робота Робочої групи Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад, що була утворена 12 січня 2011 року.

Робоча група Комітету продовжила роботу над підготовкою пропозицій та зауважень до статей 19, 25-27 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо порядку утворення та діяльності депутатських груп і фракцій у місцевих радах. У ході дискусії члени Робочої групи розглянули напрямки вирішення низки проблемних питань концептуального характеру, в тому числі на основі пропозицій фахівців Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». Зокрема, йшлося про те, що мінімальна кількість депутатів обласних, районних, міських, районних у місті рад, обраних від однієї політичної сили у багатомандатному та одномандатних виборчих округах, необхідна для утворення фракції, повинна складати три особи. При цьому депутати, яких висунула та чи інша місцева організація політичної партії, можуть утворити лише одну відповідну депутатську фракцію. З іншої сторони, якщо вищезгадана кількість обраних депутатів менше трьох, вони можуть об’єднатися зі своїми колегами, висунутими іншими місцевими організаціями політичних партій у депутатські групи на правах депутатських фракцій. Мінімальна кількість депутатів, необхідна для утворення депутатської групи на правах депутатської фракції, також має складати три особи. Крім того, пропонувалося встановити, що у сільській, селищній радах можуть утворюватися лише депутатські групи на правах депутатських фракцій. Загалом, обговорення торкнулося практично всіх аспектів нормативного забезпечення права депутатів місцевих рад на об’єднання у депутатські фракції та депутатські групи. По багатьох із них досягнуто принципової згоди, інші потребують подальшого опрацювання. За результатами роботи вищезазначеної Робочої групи Комітету на розгляд Верховної Ради України шостого скликання передбачається внести відповідний законопроект.

 

***

 

Під час роботи IX сесії Верховної Ради України шостого скликання в частині застосування  норм Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” на звернення Центральної виборчої комісії стосовно листа Голови Політичної партії “Сильна Україна” С.Л.Тігіпка щодо можливості застосування між черговими місцевими виборами положень частини четвертої статті 45 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” було надано роз’яснення.

Так, за наслідками обговорення Комітет дійшов висновку, що Законом не встановлено часового обмеження у застосуванні частини четвертої статті 45 Закону. Дія частини третьої статті 45 Закону, якою передбачено, що територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування, на думку Комітету, поширюється тільки на випадки, передбачені частинами першою та другою статті 45 Закону, а саме:

- скасування територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію одного кандидата у депутати: у одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, що передбачено частиною першою статті 45;

- скасування територіальною виборчою комісією рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку.

Комітет зауважив, що випадок скасування реєстрації кандидата у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови внаслідок ліквідації місцевої організації партії, яка висунула цього кандидата, передбачений пунктом 8 частини першої статті 45.

Третя частина статті 45, якою передбачені часові обмеження щодо скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати, розміщена одразу після частин першої та другої, якими визначено вичерпний перелік підстав, з яких скасовується рішення про реєстрацію одного кандидата у депутати.

У частині ж четвертій статті 45 передбачено випадок, коли у зв’язку з ліквідацією суб’єкта висування кандидатів у депутати скасовується реєстрація усіх кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від місцевої організації партії.

У зв’язку з викладеним Комітет дійшов висновку, що територіальна виборча комісія своїм рішенням скасовує реєстрацію в багатомандатному виборчому окрузі всіх кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від місцевої організації партії, у разі ліквідації цієї місцевої організації партії як під час виборчого процесу, так і після його завершення.

Після завершення виборчого процесу таке рішення може бути прийняте щодо кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від ліквідованої місцевої організації партії, які не були визначені відповідно до частини восьмої статті 77 або визнані відповідно до частини першої статті 81 Закону територіальною виборчою комісією обраними у багатомандатному виборчому окрузі, та не набули депутатських повноважень.