звіт по зверненням громадян

20 січня 2014, 09:07

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування у період з вересня 2013 по січень 2014 року розглянув та опрацював близько 2000 звернень, що надійшли від громадян та юридичних осіб.

Важливою складовою діяльності Комітету є робота зі зверненнями, які надходять від громадян та юридичних осіб – органів державної влади і місцевого самоврядування, їх керівників, асоціацій органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадських об’єднань та політичних партій, міжнародних та вітчизняних неурядових організацій, наукових, навчальних закладів тощо, законодавчим підґрунтям якої виступає стаття 22 Закону України «Про комітети Верховної Ради України».

Всього впродовж періоду третьої сесії було отримано майже 300 звернень від громадян та більше 1600 звернень від юридичних осіб з усього кола питань предмету відання Комітету. Зазначені звернення опрацьовувалися секретаріатом Комітету, підкомітетами Комітету, а найбільш суспільно-значимі та складні розглядалися безпосередньо на комітетських засіданнях.

Так, на засіданні Комітету 18 листопада 2013 року було розглянуто звернення місцевих рад щодо соціально-економічної ситуації в Україні, що надійшли до Верховної Ради України від органів місцевого самоврядування всіх рівнів. Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташов поінформував Комітет про кількість таких звернень станом на 18 грудня 2013 року у розрізі регіонів: Автономної Республіки Крим - 4, Вінницької області - 2, Волинської області - 14, Дніпропетровської області - 2, Донецької області - 3, Житомирської області - 2, Івано-Франківської області - 9, Кіровоградської області - 15, Луганської області - 9, Львівської області - 16, Миколаївської області - 2, Одеської області - 2, Полтавської області - 1, Рівненської області - 7, Сумської області -2, Тернопільської області - 21, Харківської області - 1, Херсонської області - 1, Хмельницької області - 5, Черкаської області -1, Чернівецької області - 3, Чернігівської області - 1. Є.Карташов вказав, що загалом протягом листопада - грудня 2013 року до Комітету надійшло понад 120 звернень місцевих рад, з яких на підтримку, фактично негайного, підписання Угоди України з Європейським Союзом висловилися 83 місцеві ради, а на підтримку курсу Президента України та Уряду, збереження громадсько-політичної та соціально-економічної стабільності в Україні висловилося 40 місцевих рад. Комітет взяв до відома надіслані звернення, зауваживши при цьому на необхідності дотримуватися фундаментальної вимоги частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Найбільша кількість звернень (близько 150) стосувалася сфери місцевого самоврядування, статусу його органів і посадових осіб, депутатів місцевих рад. Зокрема, питань територіальної організації публічної влади, формування та організації роботи виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, проведення сесій місцевих рад, прав, обов’язків і відповідальності депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, їх заступників, правового режиму комунальної власності, призначення на посади та звільнення з посад керівників підприємств, установ та організацій спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, питань тимчасового призупинення рішень сільської, селищної, міської ради відповідним головою, необхідності вдосконалення базового закону системи місцевого самоврядування тощо.

Значна частина звернень (понад 40) містила прохання надати роз’яснення з питань застосування окремих положень законодавства про державну службу та про службу в органах місцевого самоврядування (щодо порядку обрання, призначення на посаду та припинення відповідних повноважень), а також антикорупційного законодавства стосовно державних службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад (в частині обмеження щодо сумісництва та суміщення відповідних посад з депутатською діяльністю, порядку проведення спеціальної перевірки відносно виборних посад, припинення повноважень у зв’язку з притягненням до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення) у зв’язку із неоднозначним застосуванням положень закону, інших проблемних питань у сфері трудового і пенсійного законодавства, близьких до сфери державної служби, вимоги нагального вирішення питання підвищення розмірів оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування та працюючих у районних державних адміністраціях державних службовців, посади яких належать до найнижчих категорій посад, у зв’язку з вкрай низькою заробітною платою зазначених осіб.

У багатьох зверненнях громадян і громадських об’єднань (близько 40) містилися прохання щодо призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів, депутатів місцевих рад або надання інформації про розгляд Комітетом клопотань тих чи інших місцевих рад щодо призначення позачергових місцевих виборів, надання роз’яснення із застосування окремих норм законодавства про місцеві вибори, необхідності втручання у врегулювання певних конфліктних ситуацій, що склалися в окремих місцевих радах.

Неодноразово авторами звернень (близько 30) порушувалися питання, пов’язані з виборчим законодавством. Зокрема йшлося про можливу зміну виборчої системи на парламентських виборах. Надходили пропозиції повернутися до мажоритарної виборчої системи, запровадити пропорційну виборчу систему з відкритими партійними списками, оскільки це має збільшити вплив виборців на персональний склад парламенту, посилити персональну політичну відповідальність народних депутатів України перед суспільством. На думку окремих заявників на виборах народних депутатів України доцільно відмовитися від грошової застави, передбачити додаткові критерії, яким мали б відповідати кандидати у депутати (освітні, фахові, вікові, за місцем проживання на території відповідного округу), а також кандидати на пост Президента України. Деякі з авторів пропонували зменшити кількісний склад парламенту, зобов’язати громадян України брати участь (голосувати) на виборах та референдумах, повернути право громадян голосувати на виборах «проти всіх», змінити порядок проведення голосування на виборах та референдумах з метою унеможливлення фальсифікації волевиявлення громадян, уніфікувати виборче законодавство. Окремими громадянами порушувалось питання щодо порядку обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад), обраних на позачергових виборах.

На адресу Комітету продовжували надходити звернення (понад 20) стосовно проблематики державних нагород та державних символів, містили пропозиції щодо тексту Державного Гімну та Державного Герба України. Аналіз звернень відповідного тематичного спрямування як і раніше говорить про відсутність широкої громадянської згоди і порозуміння навколо цих суспільно-чутливих питань.

Близько 20 звернень отриманих і опрацьованих у Комітеті стосувалися порядку організації та діяльності громадських об’єднань і політичних партій, збереження структури всеукраїнських громадських організацій, зареєстрованих до набрання чинності Закону України «Про громадські об’єднання» від 22 березня 2012 року № 4572 - VI та врегулювання статусу місцевих осередків всеукраїнських громадських організацій, зокрема, ветеранів та інвалідів з правом юридичної особи, доцільності існування великої кількості партій в Україні, підготовки законопроекту про відродження і діяльність українського козацтва та історичних козацьких чинів, заборони діяльності в Україні будь-яких екстремістських політичних партій неонацистського спрямування тощо.

Окрім того надходили і розглядалися звернення щодо таких питань адміністративно-територіального устрою як встановлення та зміна меж адміністративно-територіальних одиниць, найменування та перейменування окремих населених пунктів, віднесення населених пунктів до певної категорії, зняття їх з обліку (30), питань діяльності органів виконавчої влади (10), необхідності негайного розгляду і прийняття проекту Закону України «Про імпічмент Президента України» (20), проблематики місцевих бюджетів і міжбюджетних відносин, комунальної власності, земельних відносин (30), референдумів (15) тощо.

У Комітеті також розглядалися численні скарги громадян і юридичних осіб на дії або бездіяльність органів державної влади і органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, неналежне виконання ними своїх обов’язків, прохання надання юридичної кваліфікації рішенням органів місцевого самоврядування, за наслідками чого спрямовувалися звернення на адресу прокуратури, інших правоохоронних органів, органів виконавчої влади, надавалися аргументовані відповіді та пояснення з посиланням на норми чинного законодавства.