Проект Закону №3474
16 січня 2014, 17:27
Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. №3474), Комітетом з питань державного будівництва та місцевого самоврядування запропоновано повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України.
Комітет розглянув на своєму засіданні законопроект, поданий народними депутатами України Є.Мельником, О.Шевченком та І.Сабієм. Зокрема, законопроектом пропонувалося внести зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, доповнивши статтю 9 приписом, згідно з яким одна й та ж сама особа не може бути сільським, селищним, міським головою одного й того ж села, селища, міста більш як два строки підряд, а також не може самовисуватися чи бути висунута кандидатом на цю посаду.
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики, проаналізувавши даний законопроект на відповідність Конституції України, у своєму висновку зазначив, що законопроект суперечить Основному Закону України, оскільки обмежує конституційні права і свободи людини і громадянина, адже обрання посадової особи місцевого самоврядування є компетенцією відповідної територіальної громади, а вирішення питання щодо строку перебування певної особи на цій посаді є пріоритетним правом громади, яке не може бути обмежене законом. Отже, Комітет з питань правової політики, зважаючи на вимоги пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України, зазначив про можливість повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту у своєму висновку щодо нього вказав, що законопроект не має впливу на показники бюджету і у разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності у терміни, визначені авторами.
Комітет Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку до даного законопроекту зазначив, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України” звернулася до Комітету з пропозицією відхилити даний законопроект, оскільки крім того, що він суперечить Конституції України в частині обмеження прав громадянина обирати та бути обраним, з досвіду вітчизняного місцевого самоврядування саме довші терміни перебування, зокрема, на посадах міських голів дають можливість головам здійснити стійкі позитивні зміни та забезпечувати розвиток своїх міст.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту також наголосило, що за своїм змістом ініційована новела може розглядатися як припис антикорупційного спрямування, нормативна гарантія забезпечення запобігання проявам корупції у сфері місцевого самоврядування.