звіт 8 сесія 6 скл.

12 липня 2011, 12:32

 

Комітетом з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на основі аналізу і узагальнення звернень, що набувають масового характеру у період роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання надавались роз’яснення та відповіді на звернення громадян і юридичних осіб, спрямовані на краще вирішення найбільш гострих проблем, з якими стикаються місцеві ради, громадяни в ході реалізації положень законодавчих актів.

Так, у лютому - липні 2011 року до Комітету надійшло понад 1050 пропозицій, заяв і скарг фізичних (пенсіонери, працівники бюджетної сфери, державні службовці, підприємці, служителі релігійних організацій, члени громадських організацій та інші громадяни) та юридичних осіб, що на 350 одиниць більше, ніж за період роботи сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання.

До Комітету надходять матеріали інформаційно-аналітичного змісту від органів державної влади та місцевого самоврядування, неурядових інституцій, підприємств, установ та організацій, окремих громадян, які було використано в роботі Комітету за тими чи іншими функціональними та предметними напрямами. Загальна кількість документів, які стосуються законопроектної роботи Комітету склала впродовж восьмої сесії близько 800 реєстраційних одиниць.

Аналізуючи кількісний склад звернень громадян, варто відзначити збільшення надходжень з Київської, Луганської, Одеської областей, міста Києва. Серед листів дописувачів, які зазначили свій соціальний стан, переважали заяви і скарги від пенсіонерів - 61 лист, від державних службовців - 10, підприємців, ветеранів праці, учасників та дітей війни - 62.

За своїм характером питання, порушені у зверненнях, відображали весь спектр внутрішніх економічних та політичних проблем держави. Статистичний аналіз свідчить, що в пошті Комітету спостерігається значне збільшення кількості звернень щодо надання роз’яснень стосовно удосконалення законодавства з місцевих виборів (29); щодо ситуації, яка склалася в окремих сільських, селищних, міських радах (30); щодо надання роз’яснення стосовно застосування окремих норм законодавства про державні нагороди та про державні символи України (62); щодо правового статусу, порядку організації та діяльності органів самоорганізації населення та внесення відповідних змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» (3); звернення-протести з приводу скасування Указу Президента В.Ющенка про присвоєння С.Бандері звання Герой України (11); питання, пов’язані з організацією роботи в раді (проведення сесій, організація роботи постійних та тимчасових комісій, прийняття радою рішень та порядок їх скасування, організація роботи депутатів в раді та серед виборців) (33); питання пов’язані з організацією виконавчих органів місцевого самоврядування (формування виконавчого комітету, статусу осіб, які входять до складу виконкому тощо) (8); питання, пов’язані з компетенцією та організацією роботи посадових осіб місцевого самоврядування (секретаря ради, заступників сільського, селищного, міського голови, керуючого справами), інших посадових осіб, керівників відділів та управлінь, які входять до складу виконавчого комітету ради (7); щодо проблем низького фінансового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та внесення змін до бюджетного законодавства (15); щодо вкрай недостатньої за розміром оплати праці службовців місцевого самоврядування та державних службовців, посади яких належать до нижчих категорій посад (6); питання порядку припинення служби в органах місцевого самоврядування посадовими особами, які працювали на виборних посадах, та щодо їх права на соціальні гарантії, гарантовані Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» (8).

У 32 зверненнях порушувались питання, пов’язані з виборчим законодавством та законодавством про референдуми. Так, автори окремих звернень пропонують свій варіант виборчої системи, яку, на їх думку, доцільно запровадити на парламентських виборах. При цьому окремі дописувачі пропонують повернутися до змішаної, мажоритарної виборчої системи, або запровадити пропорційну виборчу систему з відкритими партійними списками, вважаючи за необхідне забезпечити вплив виборців на персональний склад парламенту, посилення персональної політичної відповідальності народних депутатів України перед суспільством.

Надходили пропозиції щодо запровадження виборчої системи, яка забезпечить більше представлення у парламенті жінок, а також представників різних національностей, які проживають в Україні.

Пропонується також передбачити додаткові критерії, яким мали б відповідати кандидати у депутати та на пост Президента України (освітні, фахові, вікові), а також обмежити можливість обиратися до парламенту - не більше двох разів.

У зверненнях порушуються також питання щодо зменшення або збільшення прохідного бар’єру на парламентських виборах.

Окремими авторами критикуються положення чинних виборчих законів, які спричиняють нерівноправне формування виборчих комісій, встановлюють дискримінаційний розмір грошової застави. Пропонується також передбачити, щоб передвиборна агітація проводилася лише за рахунок коштів з державного бюджету, а також збільшити розмір оплати праці членів виборчих комісій та встановити додаткові гарантії, пов’язані з роботою у виборчих комісіях пенсіонерів та осіб, які визнані у встановленому законом порядку безробітними.

Окремі громадяни вважають доцільним встановлення порогу участі виборців у голосуванні для визнання виборів такими, що відбулися, з метою збільшення легітимності обраних органів та посадових осіб.

Надходили до Комітету також пропозиції щодо зміни порядку проведення голосування на виборах шляхом запровадження голосування поштою, голосування по телефону або електронного голосування, а також зміни форми виборчого бюлетеня або порядку складання списків виборців, що, на думку авторів, здешевить виборчий процес.

Окремі дописувачі висловлювали побажання щодо уніфікації положень виборчого законодавства або його кодифікації.

У зверненнях порушувались також питання щодо проблем, які виникають у зв’язку з тим, що окремі міські ради приймають рішення про неутворення районних у місті рад.

До Комітету також надходять звернення з критикою окремих положень, що пропонуються проектом Закону України про вибори народних депутатів України, підготовленого Робочою групою з питань удосконалення законодавства про вибори при Президентові України під головуванням Міністра юстиції України О.Лавриновича, а також звернення щодо його підтримки.

Порушуються громадянами також питання щодо необхідності вдосконалення законодавства про організацію і порядок проведення референдумів в Україні у відповідності до положень Конституції України.

Тематика більшості листів з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян залишається незмінною. Заявники продовжують скаржитись на дії окремих працівників прокуратури, суддів, представників місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування. У період роботи восьмої сесії, звернення, що містили пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства ретельно вивчались, а, ті, що не стосувались повноважень Комітету, надсилались для вирішення порушених питань до прокуратури, суду, органів влади та органів місцевого самоврядування.

З проханням вжити заходів прокурорського реагування на дії окремих органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб впродовж восьмої сесії Комітетом надсилались звернення до Генеральної прокуратури України та обласних прокуратур. Так, зокрема, було надіслано звернення до Генерального прокурора України В.Пшонки стосовно ситуації, яка склалася в Плесецькій сільській раді Васильківського району Київської області; до прокуратури Дніпропетровської області з проханням перевірити факти, викладені у зверненнях окремих громадян, щодо зловживань з боку Ляшківського сільського голови Царичанського району Дніпропетровської області; до прокуратури Сумської області з проханням вжити заходів прокурорського реагування на дії Михайлівської сільської ради Лебединського району при прийнятті нею рішення про дострокове припинення повноважень Михайлівського сільського голови; до прокуратури Кіровоградської області з проханням вжити заходів прокурорського реагування на дії Скалівської сільської Новоархангельського району при прийнятті нею рішення про дострокове припинення повноважень Скалівського сільського голови.

Також надсилалися звернення до голів обласних державних адміністрацій стосовно відновлення законності на території окремих місцевих рад. Зокрема, до голови Київської обласної державної адміністрації А.Присяжнюка стосовно ситуації, яка склалася в Плесецькій сільській раді Васильківського району Київської області; до голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації О.Вілкула з проханням розглянути питання, порушені у зверненнях громадян, щодо зловживань з боку Ляшківського сільського голови Царичанського району Дніпропетровської області; до голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації М.Вишиванюка стосовно скарги на дії Пістинського сільського голови Косівського району Івано-Франківської області; до голови Сумської обласної державної адміністрації Ю.Чмиря з проханням вивчити ситуацію, що склалася в Михайлівській сільській раді Лебединського району, та вжити заходів по відновленню законності на території зазначеної сільської ради; до голови Кіровоградської обласної державної адміністрації С.Ларіна з проханням вивчити ситуацію, що склалася в Скалівській сільській раді Новоархангельського району, та вжити заходів по відновленню законності на території зазначеної сільської ради.