Протокол №23 від 15.01.14р.
03 грудня 2014, 15:06
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 23
15 січня 2014 року
15 год. 00 хв.
м. Київ
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Жванія Д.В.
Секретар Комітету Князевич Р.П.
Присутні: члени Комітету: Михайленко О.Д., Новак Н.В., Сиротюк О.М., Бондаренко В.Д., Буховець О.Ю., Гладій В.І., Дудка О.І., Карташов Є.Г., Близнюк А.М., Кличко В.В., Федорук М.Т.
Відсутні: Парасків О.Д., Добкін Д.М., Пехов В.А.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Желтова О.М., Данилюк О.А., головні консультанти Гарбуз Ю.П., Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., старші консультанти Маковський О.А., Степанян Г.С., Падалко О.В.
Запрошені:
Наливайченко В.О. - народний депутат України;
Продан О.П. - народний депутат України;
Мохник А.В. - народний депутат України;
Даценко Л.М. - народний депутат України;
Мельник Є.І. - народний депутат України;
Магера А.Й. - заступник Голови ЦВК;
Пітцик М.В. - Віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;
Кравченко В.В. - директор Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”, позаштатний консультант Комітету;
Вовченко О.Л. - начальник управління фінансів органів державного управління Департаменту фінансів Міністерства фінансів України;
Шаталова Т.О. - заступник начальника управління конституційного та адміністративного законодавства Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства Мiнiстерства юстицiї України;
Бондар О.Ю. - начальник відділу нормативно-методичного забезпечення розвитку місцевого самоврядування Департаменту регіонального розвитку та проектного управління апарату Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;
Мостовік С.І. - головний консультант Головного управління з питань регіональної та кадрової політики Адміністрації Президента України;
Андрійчук Ю.М. - Голова секретаріату Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Українська асоціація районних та обласних рад”;
Івченко В.Є. - Керівник Виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад;
Ткачук А.Ф. - експерт Програми Ради Європи “Посилення інституційної спроможності органів місцевого самоврядування в Україні”, позаштатний консультант Комітету;
Колісніченко В.Є. - завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування;
Соколовська О.М. - начальник відділу експертно-правової роботи Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні;
Кучерявий Л.Г. - Димерський селищний голова Вишгородського району Київської області.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про призначення позачергових виборів:
1.1 Канівського міського голови (місто Канів Черкаської області);
1.2 Першотравенського міського голови (місто Першотравенськ Дніпропетровської області);
1.3 Зборівського міського голови (Зборівська міська рада Зборівського району Тернопільської області);
1.4 Родинського міського голови (місто Родинське Красноармійського району Донецької області);
1.5 окремих сільських та селищних голів.
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. № 2280а, доопрацьований, н.д. В.Наливайченко, Р.Ванзуряк, П.Різаненко, О.Продан, В.Пинзеник, О.Бєлькова).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо приведення положень про заборону суміщення діяльності у відповідність із Конституцією України (реєстр. № 2043а, н.д. В.Олійник).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про адміністративні послуги» (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг) (реєстр. № 2149, доопрацьований, н.д. О.Продан, Н.Агафонова, С.Каплін, Н.Новак, П.Розенко, В.Наливайченко, Т.Кутовий).
5. Про проект Закону про заборону комуністичної ідеології в Україні (реєстр. № 3530, н.д. О.Тягнибок, А.Мохник).
6. Про проект Закону про адміністративно-територіальний устрій (реєстр. № 3373, доопрацьований, н.д. В.Кутовий).
7. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3474, н.д. Є.Мельник, О.Шевченко, І.Сабій).
8. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за період третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
9. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
10. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету Д.Жванія ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити свої зауваження і пропозиції до нього.
Н.Новак та О.Сиротюк запропонували змінити черговість розгляду окремих питань порядку денного.
Д.Жванія запропонував визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону про заборону комуністичної ідеології в Україні (реєстр. № 3530, н.д. О.Тягнибок, А.Мохник).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3474, н.д. Є.Мельник, О.Шевченко, І.Сабій).
3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. № 2280а, доопрацьований, н.д. В.Наливайченко, Р.Ванзуряк, П.Різаненко, О.Продан, В.Пинзеник, О.Бєлькова).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про адміністративні послуги» (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг) (реєстр. № 2149, доопрацьований, н.д. О.Продан, Н.Агафонова, С.Каплін, Н.Новак, П.Розенко, В.Наливайченко, Т.Кутовий).
5. Про призначення позачергових виборів:
5.1 Канівського міського голови (місто Канів Черкаської області);
5.2 Першотравенського міського голови (місто Першотравенськ Дніпропетровської області);
5.3 Зборівського міського голови (Зборівська міська рада Зборівського району Тернопільської області);
5.4 Родинського міського голови (місто Родинське Красноармійського району Донецької області);
5.5 окремих сільських та селищних голів.
6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" щодо приведення положень про заборону суміщення діяльності у відповідність із Конституцією України (реєстр. № 2043а, н.д. В.Олійник).
7. Про проект Закону про адміністративно-територіальний устрій (реєстр. № 3373, доопрацьований, н.д. В.Кутовий).
8. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за період третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
9. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
10. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
УХВАЛИЛИ:
Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
***
Голова Комітету Д.Жванія нагадав членам Комітету, що на розгляді Комітету перебувають проекти законів України «Про співробітництво територіальних громад» (реєстр. № 3617) та «Про органи самоорганізації населення» (реєстр. № 3704). Він вказав, що на своєму засіданні 4 грудня Комітет прийняв рішення – з метою належної та всебічної підготовки розгляду законопроектів на засіданнях Комітету, забезпечення їх науково-експертного обґрунтування, обговорення під час круглих столів, надіслати їх на експертизу до міжнародних партнерів, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування.
Голова Комітету Д.Жванія вказав, що на розгляд Комітету надійшли ще законопроекти «Про внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» (реєстр. № 3704-1), «Про місцеві ініціативи» (реєстр. № 3740), «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання» (реєстр. № 3747), «Про право територіальних громад на об’єднання» (реєстр. № 3849) і також запропонував надіслати їх на експертизу до міжнародних партнерів, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого, Академії муніципального управління, Інституту держави і права ім. В.М.Корецького НАН України, Львівського національного університету ім. Івана Франка, Національного університету «Одеська юридична академія», Національного університету «Острозька академія», Національного університету «Києво-Могилянська академія», Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича, Маріупольського державного університету, Національної академії державного управління при Президентові України.
Пропозицію підтримано.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про проект Закону України про заборону комуністичної ідеології в Україні (реєстр. № 3530), поданий народними депутатами України О.Тягнибоком, А.Мохником.
В.Бондаренко запропонував одному із авторів – народному депутату України А.Мохнику представити законопроект з реєстр. № 3530. А.Мохник зазначив, що метою даного проекту є заборона комуністичної ідеології у всіх її проявах як людиноненависницької. Наслідком цього є визнання Комуністичної партії України як територіальної організації КПСС, що протягом своєї історії мала назви РСДРП (б), РКП (б) та ВКП (б), була злочинною організацією, яка чинила злочини проти миру і безпеки людства, воєнні злочини та злочини геноциду, до яких не застосовується давність, зокрема голодомори, масові репресії та депортації, терор та політичні переслідування в Україні. Метою зазначеного законопроекту також є заборона комуністичної пропаганди та використання комуністичної символіки; проведення заходів, спрямованих на декомунізацію України.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, А.Мохник.
Проаналізувавши положення даного законопроекту, народні депутати України - члени Комітету звернули увагу на те, що відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей. Разом із тим, статтею 37 Основного Закону України прямо заборонено утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення. Було вказано, що аналогічну за характером норму містить стаття 5 Закону України «Про політичні партії в Україні», якою визначено правове регулювання статусу і діяльності політичних партій.
У ході обговорення законопроекту, народні депутати України – члени Комітету зауважили, що відповідно до частини першої статті 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» політична партія може бути за поданням Міністерства юстиції України чи Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Водночас члени Комітету зазначили, що Конституційний Суд України у пункті 8 мотивувальної частини Рішення від 27 грудня 2001 року № 20 – рп/2001 (справа про укази Президії Верховної Ради України щодо Компартії України, зареєстрованої 22 липня 1991 року) визнав, що Комуністична партія України, яка була зареєстрована 22 липня 1991 року саме як об’єднання громадян, не є правонаступником КПРС і Компартії України у складі КПРС.
В.Бондаренко вказав, що:
- Комітет з питань правової політики, до предмета відання якого належать питання конституційного права, у своєму висновку зазначає, що даний проект суперечить положенням Конституції України, і що це є підставою згідно пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України для повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України;
- Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у висновку року щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи проекту нормативно – правового акта вказує, що у згаданому проекті не виявлено корупціогенних факторів та він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренко наголосив, що підкомітет пропонує Комітету рекомендувати парламенту України під час розгляду даного законопроекту у першому читанні прийняти його за основу.
О.Михайленко оголосила свою пропозицію - запропонувати Голові Верховної Ради України проект з реєстраційним № 3530 повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України, на підставі частини першої, пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
Народний депутат України А.Близнюк запропонував повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Голова Комітету Д.Жванія в порядку черговості поставив пропозиції на голосування.
Пропозиція №1 - підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 5 народних депутатів України, «Не брали участі в голосуванні» - 8 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
Пропозиція №2 - народного депутата України О.Михайленко.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 5 народних депутатів України, «Не брали участі в голосуванні» - 8 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
Пропозиція №3 - народного депутата України А.Близнюка.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 5 народних депутатів України, «Не брали участі в голосуванні» - 8 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
Голова Комітету Д.Жванія вказав, що за результатами голосування жоден із запропонованих проектів висновків не набрав необхідної кількості голосів для ухвалення висновку Комітету.
Констатуючи неможливість досягнення згоди для ухвалення висновку Комітету щодо даного законопроекту, передбаченого статтею 114 Регламенту Верховної Ради України, зважаючи на зміст частини четвертої статті 111 Регламенту Верховної Ради України, Комітет ухвалив:
1. Проект Закону України про заборону комуністичної ідеології в Україні (реєстр. № 3530), поданий народними депутатами України О.Тягнибоком, А.Мохником, внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття рішення щодо нього.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3474), поданий народними депутатами України Є.Мельником, О.Шевченком, І.Сабієм.
В.Бондаренко запропонував надати слово для представлення законопроекту одному із його авторів, народному депутату України Є.Мельнику. Є.Мельник вказав, що законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», доповнивши статтю 9 приписом, згідно з яким одна й та ж сама особа не може бути сільським, селищним, міським головою одного й того ж села, селища, міста більш як два строки підряд, а також не може самовисуватися чи бути висунута кандидатом на цю посаду.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, Є.Мельник, М.Пітцик, В.Кравченко, А.Магера.
В.Бондаренко наголосив, що:
- Комітет з питань правової політики, проаналізувавши даний законопроект на відповідність Конституції України, у своєму висновку зазначає, що законопроект суперечить Основному Закону України, оскільки обмежує конституційні права і свободи людини і громадянина, адже обрання посадової особи місцевого самоврядування є компетенцією відповідної територіальної громади, а вирішення питання щодо строку перебування певної особи на цій посаді є пріоритетним правом громади, яке не може бути обмежене законом. Отже, Комітет з питань правової політики, зважаючи на вимоги пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України, зазначає про можливість повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України;
- Комітет з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту у своєму висновку щодо нього зазначає, що законопроект не має впливу на показники бюджету і у разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності у терміни, визначені авторами;
- Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку до даного законопроекту зазначає, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства;
- Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зазначає, що за своїм змістом ініційована новела може розглядатися як припис антикорупційного спрямування, нормативна гарантія забезпечення запобігання проявам корупції у сфері місцевого самоврядування. Висловивши ряд зауважень до законопроекту, Головне управління підкреслило, що не вбачає юридичних перешкод для запровадження обмеження перебування на виборних посадах сільських, селищних та міських голів і вважає за доцільне даний законопроект за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
М.Пітцик наголосив, що Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» звернулася до Комітету з пропозицією відхилити даний законопроект, оскільки крім того, що він суперечить Конституції України в частині обмеження прав громадянина обирати та бути обраним, з досвіду вітчизняного місцевого самоврядування відомо, що саме довші терміни перебування, зокрема, на посадах міських голів дають можливість головам здійснити стійкі позитивні зміни та забезпечувати розвиток своїх міст.
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренко поінформував членів Комітету про позицію підкомітету –
запропонувати Голові Верховної Ради України повернути законопроект суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такого, що суперечить положенням Конституції України.
УХВАЛИЛИ:
Запропонувати Голові Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3474) повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України, на підставі частини першої, пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про доопрацьований проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 2280а), поданий народними депутатами України Наливайченком В.О., Ванзуряком Р.С., Різаненком П.О. та іншими.
В.Бондаренко запропонував представити законопроект одному із його авторів – народному депутату України В.Наливайченку.
В.Наливайченко вказав, що законопроектом пропонується внести зміни до назви та низки положень Закону України «Про особливості забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року» та передбачити застосування відеоспостереження, відеозапису і трансляції зображення для спостереження за організацією проведення голосування та підрахунку голосів виборців на звичайних виборчих дільницях у день голосування на виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, а також зберігання та використання створеної в процесі відеоспостереження інформації. Пропонується встановити, що ця інформація має зберігатися Центральною виборчою комісією протягом п’яти років з дня офіційного оприлюднення результатів виборів. Також пропонується внести відповідні зміни до законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», а також до Кодексу України про адміністративні правопорушення, запровадивши адміністративну відповідальність за порушення порядку здійснення відеоспостереження на виборчих дільницях.
В.Бондаренко вказав, що:
- Комітет з питань правової політики розглянув законопроект на засіданні 21 листопада 2013 року та дійшов висновку, що він не суперечить положенням Конституції України;
- Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку зазначив, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства (рішення Комітету від 20.11.2013 р.).
Голова підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян також поінформував членів Комітету про експертний висновок, підготовлений Міністерством фінансів України до цього законопроекту і вказав, що його реалізація потребуватиме додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів на організацію роботи системи відеоспоcтереження під час підготовки та проведення відповідних виборів. За висновком Міністерства фінансів України це пов’язано з тим, що на придбання технологічного обладнання системи відеоспостереження під час підготовки до проведення виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року мало бути витрачено лише частину з передбачених на створення та запровадження цієї системи 993,6 млн.грн. Решта коштів (близько 70%) передбачалась на придбання спеціального програмного забезпечення (майнові права на яке не передавалися) та оплату послуг.
В.Бондаренко також звернув увагу присутніх на інформацію Рахункової палати, що на створення та забезпечення функціонування системи відеоспостереження, відеозапису і трансляції зображення на чергових виборах народних депутатів у 2012 році Центральна виборча комісія витратила 955,3 млн. грн., які, за висновком Колегії Рахункової палати, були використані неефективно, оскільки за інформацією Центральної виборчої комісії отримані засобами системи відеоматеріали практично не використовувалися. По завершенню роботи програмно-апаратні комплекси системи на суму 195,9 млн.грн. були передані Центральною виборчою комісією на зберігання місцевим державним адміністраціям.
Отже більшу частину коштів, що були виділені на реалізацію положень Закону України «Про особливості забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року», було спрямовано на створення спеціального програмного забезпечення та оплату послуг, необхідних для функціонування системи, як це і передбачалось.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, А.Магера.
В.Бондаренко вказав, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян підтримав ідею авторів законопроекту і пропонує за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу. Однак, В.Бондаренко також вказав, що підкомітет погодився із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо доцільності вдосконалення окремих положень законопроекту і направлення його суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Отримавши згоду одного із авторів законопроекту (В.Наливайченка), підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян вніс на розгляд Комітету пропозицію наступного змісту: запропонувати Голові Верховної Ради України проект з реєстр. № 2280а повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України у зв’язку з відсутністю фінансово-економічного обґрунтування законопроекту на підставі частини першої, пункту 3 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
УХВАЛИЛИ:
Запропонувати Голові Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. №2280а) повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України у зв’язку з відсутністю фінансово-економічного обґрунтування законопроекту, на підставі частини першої, пункту 3 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про адміністративні послуги» (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг) (реєстр. № 2149, доопрацьований), поданий народними депутатами України О.Продан, Н.Агафоновою, С.Капліним, Т.Кутовим, В.Наливайченком, Н.Новак, П.Розенком.
А.Близнюк запропонував представити законопроект одному з його авторів – народному депутату України О.Продан. О.Продан вказала, що законопроект направлений на обмеження контакту суб’єктів звернення з органами державної влади при отриманні адміністративних послуг та зниження, таким чином, рівня корупції. Законопроектом пропонується суттєво скоротити перелік документів, що можуть подаватися суб’єктами отримання послуг та передбачити можливість подання заяви довіреною особою суб’єкта звернення щодо послуги.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, О.Продан, В.Наливайченко, Т.Шаталова, М.Пітцик.
Голова підкомітету наголосив, що Комітет з питань бюджету вважає, що законопроект не має впливу на показники бюджету, а Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку виловлює суттєві зауваження до положень законопроекту та інформує, що не підтримує законопроект у запропонованій редакції.
Окремими членами Комітету під час розгляду питання зауважувалось, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, висловлюючи у своєму висновку значну кількість зауважень концептуального характеру до положень законопроекту, вважає, що більша частина запропонованих пропозицій фактично не містить нових норм, а тому їх прийняття замість систематизації законодавчих норм може призвести до зворотнього ефекту, і що воно рекомендує повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
А.Близнюк звернув увагу членів Комітету та авторів законопроекту, що Міністерство юстиції України, погоджуючись із зауваженнями Головного управління, не підтримує даний законопроект.
Т.Шаталова висловила значну кількість зауважень щодо дублювання запропонованими положеннями вже існуючих у Законі норм (стосується частково нової частини третьої статті 5, нового пункту 8 частини другої статті 6 та ін.), в той час як інші пропозиції (до частини третьої статті 5 щодо наділення підприємств, установ та організацій правом надавати адміністративні послуги, частин п’ятої та шостої статті 9 щодо визначення виключно Законом України «Про адміністративні послуги» переліку документів, необхідних для отримання таких послуг, та вимог до них) не узгоджуються з іншими положеннями Закону. Також було зауважено на недоцільності запропонованого значного звуження переліку документів, необхідних для отримання послуги, що знаходяться в особистому зберіганні суб’єкта звернення, оскільки це не сприятиме скороченню строків надання адміністративних послуг.
М.Пітцик вказав, що Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», підтримуючи мету законопроекту, зауважує, що пропозиція про вилучення в частині сьомій статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» відповідних пунктів може призвести до збільшення строків надання послуг і до збільшення витрат на утримання суб’єкта надання послуг, та підтримує пропозицію про повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання з метою визначення механізмів отримання додаткової інформації, що міститься в документах, які пропонується вилучити з переліку, та фінансування відповідної діяльності.
А.Близнюк оголосив позицію підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби щодо доцільності повернення законопроекту суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Н.Новак запропонувала підтримати прийняття законопроекту за основу за наслідками розгляду в першому читанні.
Пропозиція підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби не знайшла достатньо голосів для підтримки.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про адміністративні послуги» (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг) (реєстр. №2149 від 31.01.2013), поданий народними депутатами України О.Продан, Н.Агафоновою, С.Капліним, Н.Новак, П.Розенком, В.Наливайченком, Т.Кутовим, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 10 народних депутатів України, «Утримались» – 3 народних депутати України.
Рішення прийнято.
5.
5.1
СЛУХАЛИ: інформацію голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про подання Канівської міської ради Черкаської області про призначення позачергових виборів Канівського міського голови у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Ніколенка Віктора Володимировича на підставі пункту 1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (звернення з особистою заявою до Канівської міської ради про складення повноважень голови).
В.Бондаренко вказав, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Канівського міського голови.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував визначити дату проведення цих виборів 1 червня 2014 року.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Канівського міського голови (місто Канів Черкаської області) на неділю 1 червня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.2
СЛУХАЛИ: інформацію голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про подання Першотравенської міської ради Дніпропетровської області про призначення позачергових виборів Першотравенського міського голови у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Копитова Олександра Анатолійовича на підставі пункту 1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (звернення з особистою заявою до Першотравенської міської ради про складення повноважень голови).
В.Бондаренко вказав, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Першотравенського міського голови.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував визначити дату проведення цих виборів 1 червня 2014 року.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Першотравенського міського голови (місто Першотравенськ Дніпропетровської області) на неділю 1 червня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.3
СЛУХАЛИ: інформацію голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про подання Зборівської міської ради Зборівського району Тернопільської області про призначення позачергових виборів Зборівського міського голови у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Шевчука Олексія Панасовича на підставі пункту 1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (звернення з особистою заявою до Зборівської міської ради про складення повноважень голови).
В.Бондаренко вказав, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Зборівського міського голови.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував визначити дату проведення цих виборів 1 червня 2014 року.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Зборівського міського голови (Зборівська міська рада Зборівського району Тернопільської області) на неділю 1 червня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.4
СЛУХАЛИ: інформацію голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про подання Родинської міської ради Красноармійської міської ради Донецької області про призначення позачергових виборів Родинського міського голови у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Джураєва Валерія Мусаєвича на підставі пункту 1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (звернення з особистою заявою до Родинської міської ради про складення повноважень голови).
В.Бондаренко вказав, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Родинського міського голови.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував визначити дату проведення цих виборів 1 червня 2014 року.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Родинського міського голови (місто Родинське Красноармійської міської ради Донецької області) на неділю 1 червня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.
2.Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.5
СЛУХАЛИ: інформацію голову підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян В.Бондаренка про звернення окремих місцевих рад щодо дострокового припинення повноважень окремих сільських та селищних голів.
В.Бондаренко вказав, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування надіслало до Комітету відповідні проекти постанов Верховної Ради України та пояснювальні записки до них і вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори зазначених окремих сільських та селищних голів.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував визначити дату проведення цих виборів 1 червня 2014 року.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори окремих сільських, селищних голів (перелік додається) на неділю 1 червня 2014 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
***
Члени Комітету під час розгляду питання про призначення позачергових місцевих виборів взяли до уваги інформацію, що на розгляді парламенту вже перебуває 173 проекти постанов про призначення позачергових місцевих виборів, з яких 151 постанова – про призначення позачергових виборів окремих сільських та селищних голів, 19 постанов про призначення виборів міських голів та 3 постанови про призначення виборів депутатів місцевих рад.
Д.Жванія вказав, що попередньо Комітетом у 173 проектах постанов про призначення позачергових виборів окремих сільських, селищних, міських голів та депутатів місцевих рад була запропонована дата проведення цих виборів – 30 березня 2014 року.
Народні обранці наголосили, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.
Д.Жванія запропонував змінити дату проведення виборів у 173 зареєстрованих і поданих до Верховної Ради України проектах постанов з 30 березня на 1 червня 2014 року.
Пропозицію підтримано.
***
Завідувач секретаріату Комітету А.Малюга поінформувала членів Комітету, що до Комітету надійшло повторне клопотання Ленінської сільської ради Красногвардійського району Автономної Республіки Крим щодо призначення позачергових виборів Ленінського сільського голови.
А.Малюга нагадала, що Комітет на своєму засіданні 23 жовтня 2013 року (протокол засідання № 16) вже розглядав питання щодо призначення позачергових виборів Ленінського сільського голови (Ленінська сільська рада Красногвардійського району Автономної Республіки Крим) у зв’язку з достроковим припиненням повноважень Ленінського сільського голови Купрієнка Ігоря Анатолійовича, який звернувся з особистою заявою до Ленінської сільської ради про складання ним повноважень сільського голови за власним бажанням.
Комітет за наслідками розгляду питання підготував на розгляд парламенту відповідне подання та зареєстрував проект постанови з реєстр. № 3276-79 від 31.10.2013 року.
А.Малюга поінформувала членів Комітету, що Ленінська сільська рада рішенням від 18 вересня 2013 року достроково припинила повноваження Ленінського сільського голови Купрієнка І.А. у зв’язку з поданням ним особистої заяви та порушила перед Верховною Радою України клопотання про призначення позачергових виборів Ленінського сільського голови. Проте, 24 жовтня 2013 року за поданням прокуратури Красногвардійського району на виконання постанови Красногвардійського районного суду Автономної Республіки Крим від 24 вересня 2013 року Ленінська сільська рада достроково припинила повноваження Ленінського сільського голови Купрієнка І. А. згідно пункту 3-1 частини першої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” у зв’язку з набранням законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов’язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України “Про засади запобігання і протидії корупції”, та вдруге порушила перед Верховною Радою України клопотання про призначення позачергових виборів Ленінського сільського голови. Водночас, рішенням від 24 жовтня 2013 року Ленінська сільська рада скасувала своє рішення від 18 вересня 2013 року “Про заяву Купрієнка І. А. гро складення ним повноважень сільського голови”.
А.Малюга вказала за доцільне доопрацювати подану на розгляд парламенту пояснювальну записку до проекту постанови з реєстр. №№ 3276-79 від 31.10.2013 року, вказавши у ній додаткову інформацію про повторне клопотання Ленінської сільської ради Красногвардійського району Автономної Республіки Крим щодо призначення позачергових виборів Ленінського сільського голови у зв’язку з набранням законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов’язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України “Про засади запобігання і протидії корупції”.
Д.Жванія, коментуючи ситуацію, що склалася у Ленінській сільській раді, вказав, що вважає слушною пропозицію Завідувача секретаріату Комітету А.Малюги та запропонував членам Комітету підтримати внесення на розгляд парламенту доопрацьованої пояснювальної записки до проекту постанови з реєстр. №№ 3276-79 від 31.10.2013 року.
Пропозицію підтримано.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо приведення положень про заборону суміщення діяльності у відповідність із Конституцією України (реєстр. № 2043а), поданий народним депутатом України В.Олійником.
А.Близнюк повідомив, що автор законодавчої ініціативи вказує на розбіжності між текстом частини першої статті 120 Конституції України і текстом частини другої статті 12 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та вважає, що формулювання Закону покладають додаткові (у порівнянні з Конституцією України та Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції») обмеження на окремих посадових осіб місцевих державних адміністрацій. На переконання автора, це не є логічним, а також порушує положення частини третьої статті 22 Конституції України про те, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, адже Закон України «Про місцеві державні адміністрації» був прийнятий у 1999 році і не може містити норм, які обмежують положення Конституції України 1996 року. Зважаючи на вищевикладене, народний депутат України пропонує привести положення частини другої статті 12 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» у відповідність із частиною другою статті 120 Конституції України.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.
Голова підкомітету вказав, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 10.07.2013 наводить низку зауважень до законопроекту з реєстр. № 2043а та висловлюється за доцільність його відхилення. При цьому, зокрема, зазначається, що Закон України «Про місцеві державні адміністрації» є спеціальним статусним законом, котрий встановлює спеціальні вимоги до посадових осіб місцевих державних адміністрацій, тому його приписи можуть встановлювати обмеження, не передбачені як у Конституції України, так і в інших законодавчих актах. Також підкреслюється, що низка обмежень відносно суміщення службової діяльності голів та інших посадових осіб місцевих державних адміністрацій передбачена законами України «Про державну службу» і «Про засади запобігання та протидії корупції». Крім цього, Головне управління звертає увагу, що у антикорупційному законодавстві України прямо вказується на можливість встановлення обмежень на суміщення службової діяльності у різних законодавчих актах (пункт 2 частини першої статті 7 Закону України від 07.04.2011 № 3206-VI «Про засади запобігання та протидії корупції») для широкого кола суб’єктів, зокрема, і для голів та інших посадових осіб місцевих державних адміністрацій.
Народні депутати – члени Комітету під час обговорення питання констатували, що обмеження щодо можливостей суміщення службової діяльності голів місцевих державних адміністрацій у положеннях деяких законів, які набрали чинності після прийняття Конституції України в редакції від 28 червня 1996 року є більш широкими, ніж передбачені статтею 120 Основного Закону України і цей факт не ставився раніше під сумнів суб’єктами права законодавчої ініціативи як свідчення невідповідності вищевказаних положень законів Конституції України.
А.Близнюк ознайомив членів Комітету із висновком підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби – запропонувати Комітету рекомендувати Верховній Раді України проект з реєстр. № 2043а за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо приведення положень про заборону суміщення діяльності у відповідність із Конституцією України (реєстр. № 2043а), поданий народним депутатом України В.Олійником, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань виконавчої влади та державної служби А.Близнюку.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Гладія про проект Закону України «Про адміністративно-територіальний устрій» (реєстр. № 3373, доопрацьований), внесений народним депутатом України В.Кутовим.
В.Гладій вказав, що зазначеним законопроектом пропонується визначити правові засади адміністративно-територіального устрою в Україні.
Голова підкомітету також поінформував, що Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку вказує, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів – законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства, але потребує приведення до вимог нормопроектувальної техніки.
В.Гладій наголосив, що і Комітет з питань правової політики і Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» відзначають, що законопроект суперечить положенням Конституції України.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, А.Ткачук, М.Пітцик, В.Кравченко.
М.Пітцик поінформував, що Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» пропонує за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.
А.Ткачук вказав на недоцільність підтримки даного законопроекту. Позаштатний консультант Комітету поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що відповідно до Закону України «Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік» Мінрегіонбуду, Мінекономіки, Мін’юсту, Мінфіну, центральним та місцевим органам виконавчої влади доручалось розробити проект Закону України про адміністративно-територіальний устрій України. Крім того, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2013 р. № 50-р «Деякі питання нормативного забезпечення вирішення питань встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій» Мінрегіону разом з Мін’юстом, Мінекономрозвитку, Мінфіном та Держземагентством доручалось розробити та внести у грудні 2013 року на розгляд Кабінету Міністрів України проект Закону про порядок встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій.
А.Ткачук запропонував Комітету звернутись до Кабінету Міністрів України з пропозицією – поінформувати Комітет про хід підготовки вказаного законопроекту та можливі терміни його внесення на розгляд Верховної Ради України.
В.Гладій поінформував, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює ряд суттєвих зауважень та вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.
Під час обговорення питання члени Комітету, підтримуючи в цілому необхідність законодавчого врегулювання проблематики територіального устрою України, констатували, що окремі положення законопроекту суперечать Конституції України. Так, згідно із частиною першою статті 11, частиною першою статті 12, частиною першою статті 13, частиною першою статті 14, частиною першою статті 15, частиною другою статті 18 законопроекту рішення про утворення, реорганізацію та ліквідацію громади, району, про реорганізацію областей, про утворення нового поселення, про віднесення поселення до категорії міст чи виведення його з цієї категорії, про найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць приймається Верховною Радою України у формі закону. Народні обранці відзначили, що разом із тим, пункт 29 частини першої статті 85 Конституції України містить вичерпний перелік повноважень Верховної Ради України у сфері адміністративно-територіального устрою: утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів. Народні обранці дійшли спільної згоди, що Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо утворення, реорганізації та ліквідації громади, району, реорганізації областей, утворення нового поселення, віднесення поселення до категорії міст чи виведення його з цієї категорії, найменування та перейменування адміністративно-територіальних одиниць (районів, областей). Депутати також вказали, що законопроект визначає такі види та рівні адміністративно-територіальних одиниць, як «громада» та «поселення», однак чинна Конституція України не передбачає існування таких адміністративно-територіальних одиниць.
Підкомітет з питань державного будівництва рекомендує Комітету запропонувати Голові Верховної Ради України В.Рибаку проект з реєстр. № 3373 повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України, на підставі частини першої та пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Голові Верховної Ради України В.Рибаку проект Закону України «Про адміністративно-територіальний устрій» (реєстр. № 3373 від 30.10.2013), внесений народним депутатом України В.Кутовим повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України як такий, що суперечить положенням Конституції України, на підставі частини першої та пункту 1 частини другої статті 94 Регламенту Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
***
Голова Комітету Д.Жванія надав доручення секретаріату Комітету підготування звернення до Кабінету Міністрів України з пропозицією поінформувати Комітет про хід підготовки проекту Закону про порядок встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, назв населених пунктів і віднесення їх до певних категорій та можливі терміни його внесення на розгляд Верховної Ради України.
Пропозицію підтримано.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про Звіт про роботу Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за третю сесію Верховної Ради України сьомого скликання (вересень 2013 р. - січень 2014 р.).
Доповідач зазначив, що відповідно до частини другої статті 53 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» наприкінці сесії Комітет повинен розглянути питання про виконання плану роботи Комітету та іншу діяльність у період цієї сесії і затвердити шляхом прийняття рішення письмовий звіт про підсумки своєї роботи. Проекти відповідних матеріалів щодо роботи Комітету протягом третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України – членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити Звіт про роботу Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за третю сесію Верховної Ради України сьомого скликання (вересень 2013 р. - січень 2014 р.) (додається).
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
9.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про Пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (лютий - липень 2014 року).
Доповідач поінформував присутніх, що на виконання статті 13 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статті 21 Регламенту Верховної Ради України Комітет має подати свої пропозиції до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (вересень 2013 – січень 2014 рр.). Відповідний проект пропозицій підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України – членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Затвердити Пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (лютий - липень 2014 року), з подальшим врахуванням змін та доповнень до нього. (Додається).
Секретаріату Комітету направити узагальнені пропозиції до Головного організаційного управління Верховної Ради України для підготовки зведеного документа.
Контроль за виконанням рішення покласти на секретаря Комітету Р.Князевича.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
10.
СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (лютий - липень 2014 р.).
Доповідач нагадав присутнім, що відповідно до статей 13, 41 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет має планувати свою роботу на кожну чергову сесію парламенту та затверджувати відповідний план. Проект такого документу на період роботи четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету під керівництвом його завідувача та надано народним депутатам України – членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (лютий - липень 2014 р.) з подальшим врахуванням змін та доповнень до нього. (Додається).
2. Контроль за виконанням плану та дотриманням термінів покласти на секретаря Комітету Р.Князевича.
ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.
Рішення прийнято.
11.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету Д.Жванії щодо участі народних депутатів України – членів Комітету у період роботи третьої сесії Верховної Ради України у засіданнях Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Д.Жванія запропонував членам Комітету ознайомитись із статистичними даними щодо участі (присутності) народних депутатів України на засіданнях Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, зробити висновки та взяти дану інформацію до відома.
Інформацію взято до відома.
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
15.01.2014 року
1. Про проект Закону про заборону комуністичної ідеології в Україні (реєстр. № 3530, н.д. О.Тягнибок, А.Мохник).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обмеження двома строками перебування на посаді сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3474, н.д. Є.Мельник, О.Шевченко, І.Сабій).
3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення відкритості, прозорості та демократичності виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) (реєстр. № 2280а, доопрацьований, н.д. В.Наливайченко, Р.Ванзуряк, П.Різаненко, О.Продан, В.Пинзеник, О.Бєлькова).
4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про адміністративні послуги" (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг) (реєстр. № 2149, доопрацьований, н.д. О.Продан, Н.Агафонова, С.Каплін, Н.Новак, П.Розенко, В.Наливайченко, Т.Кутовий).
5. Про призначення позачергових виборів:
5.1 Канівського міського голови (місто Канів Черкаської області);
5.2 Першотравенського міського голови (місто Першотравенськ Дніпропетровської області);
5.3 Зборівського міського голови (Зборівська міська рада Зборівського району Тернопільської області);
5.4 Родинського міського голови (місто Родинське Красноармійського району Донецької області);
5.5 окремих сільських та селищних голів.
6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" щодо приведення положень про заборону суміщення діяльності у відповідність із Конституцією України (реєстр. № 2043а, н.д. В.Олійник).
7. Про проект Закону про адміністративно-територіальний устрій (реєстр. № 3373, доопрацьований, н.д. В.Кутовий).
8. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за період третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
9. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.
10. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.