Висновок Комітету про проект Закону України про внесення змін до Земельного кодексу України щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування (реєстр.№1277-1 від 10.12.2014)

02 червня 2015, 17:38


За дорученням Голови Верховної Ради України В.Гройсмана Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до Земельного кодексу України щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування (реєстр. № 1277-1 від 10.12.2014р.), внесений народним депутатом України А.Яценком.

За визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи зазначений законопроект внесений з метою вдосконалення законодавства у сфері земельного права, надання права сільським, селищним, міським радам передавати у власність або у користування земельні ділянки державної власності.

Комітет відзначає, що переважна більшість положень даного законопроекту збігається зі змістом поданого народним депутатом України В.Ничипоренком законопроекту з реєстр. № 1277 від 08.12.2014р., до якого він є альтернативним. Водночас даний проект містить ряд принципових новел, зокрема, пропонується  надати право районним державним адміністраціям на їхній території передавати земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів із земель запасу для сільськогосподарського використання, із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 57 та 59 цього Кодексу, для індивідуального дачного будівництва.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 2 лютого 2015 року звертає увагу, що за змістом статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських,  селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо. Враховуючи зазначене, Головне управління вказує, що запропоновані зміни до статті 122 Земельного кодексу України порушують закладену у цій статті логіку регулювання повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за ознакою належності земель до комунальної чи державної власності, що вносить плутанину у розподіл повноважень між цими органами у даній сфері суспільних відносин та вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути на доопрацювання суб‘єкту права законодавчої ініціативи.

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» вважає, що органи місцевого самоврядування повинні розпоряджатися земельними ділянками не як тимчасові розпорядники земель державної власності, а як повноцінні власники комунальних земель. Разом з тим, враховуючи практику розпорядження земельними ділянками державної власності сільськими, селищними, міськими радами, що існувала до 2013 року, Асоціація може погодитись із запропонованими положеннями на перехідний період до передачі таких земель з державної до комунальної власності.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», всебічно обговоривши питання Комітет у х в а л и в:

 

1. Вважати за доцільне, запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки і опрацювання даного законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Земельного кодексу України щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування (реєстр. № 1277-1 від 10.12.2014р.), внесений народним депутатом України А.Яценком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.