Комітет 18 квітня 2024 року повторно розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 9518).
Головою підкомітету з питань адміністративно - територіального устрою та місцевого самоврядування В.Безгіним було запропоновано за наслідками виїзних заходів Комітету щодо вивчення практики застосування законодавства з питань функціонування інституту старост врахувати пропозиції представників територіальних громад.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект за основу та в цілому з урахуванням пропозицій Комітету.
Проектом пропонується:
·закріпити принцип повсюдності старостинських округів у межах територіальних громад (окрім адміністративного центру територіальної громади);
·забезпечити безперервність діяльності старости до затвердження новообраною місцевою радою нового старости;
·передбачити можливість одноосібного призначення старости сільським, селищним, міським головою у випадку бездіяльності відповідної місцевої ради або дострокового припинення нею повноважень;
·встановити додатковий критерій для утворення старостинських округів, а саме показник густоти населення у територіальних громадах, який повинен враховуватись при визначенні нижньої межі кількості жителів старостинського округу;
·закріпити право старости на гарантований виступ на засіданнях органів самоорганізації населення, діяльність яких здійснюється в межах відповідного старостинського округу;
·врегулювати питання призначення тимчасово виконуючого обов’язки старости у разі тимчасової відсутності старости у зв’язку з мобілізацією та звільнення старости у разі тимчасової окупації або оточення старостинського округу;
·запровадити можливість звітування старост та проведення громадських обговорень кандидатур старост у режимі відеоконференції;
·наділити начальників військових адміністрацій населених пунктів повноваженнями одноосібно приймати рішення про утворення старостинських округів та призначення (звільнення) старост;
·спростити процедуру проведення громадського обговорення кандидатури старости під час дії правового режиму воєнного стану;
·передбачити необхідність оприлюднення на офіційних веб-сайтах місцевих рад інформації про початок громадського обговорення кандидатури старости та його результатів.