Законопроект має на меті зміцнення конституційно-правових засад місцевого самоврядування, підвищення ефективності системи місцевого самоврядування, здатної забезпечити оптимальні умови для реалізації прав і свобод людини на рівні громади, округу та області, сприяння подальшому розвитку форм безпосередньої демократії та децентралізації влади, визначення раціональної просторової основи організації влади для забезпечення децентралізації, доступності та якості надання адміністративних послуг, посилення спроможності та відповідальності громад за свій розвиток, створення передумов стійкого розвитку територій.
Законопроектом пропонується запровадити трирівневу систему адміністративно-територіального устрою України, яка складається з громади, округу, області, Автономної Республіки Крим, міст Київ та Севастополь. При цьому громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою.
Також передбачається законодавче врегулювання питань статусу адміністративно-територіальних одиниць, міста Києва як столиці України та міста Севастополя у системі адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж, найменування і перейменування громад, округів, областей, віднесення громад до категорії сіл, селищ, міст.
Змінами до розділу XI «Місцеве самоврядування» запроваджується оновлене визначення місцевого самоврядування як права та спроможності громади безпосередньо або через органи та її посадових осіб вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. При цьому громада визначається як первинний суб'єкт місцевого самоврядування. Громада здійснює місцеве самоврядування безпосередньо шляхом виборів, місцевих референдумів, місцевих ініціатив та в інших формах, визначених законом.
Законопроектом передбачається утворення представницьких і виконавчих органів місцевого самоврядування. Органами місцевого самоврядування громади є рада громади та виконавчі органи ради громади. Громада на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирає голову громади, який очолює виконавчий орган ради громади. Окружна рада, обласна рада є органами місцевого самоврядування, що представляють і реалізують спільні, визначені законом інтереси громад відповідно округу, області. Окружна рада, обласна рада призначає і звільняє голову виконавчого комітету ради і за його поданням формує склад цього органу. Строк повноважень голови громади, депутатів ради громади, окружної, обласної ради, обраних на чергових виборах, становить п’ять років.
Запропонованими змінами до Основного Закону України запроваджується інститут префектів, до повноважень якого віднесено: здійснення адміністративного нагляду за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування у випадках та порядку, визначених Конституцією та законами України; спрямування і координація діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснення адміністративного нагляду за додержанням ними Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України; забезпечення взаємодії територіальних органів центральних органів виконавчої влади з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації; внесення Президенту України подання про зупинення дії ухваленого радою громади, головою громади, окружною, обласною радою акта, що не відповідає Конституції України та створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці, та про тимчасове зупинення у зв’язку з цим повноважень голови громади, складу ради громади, окружної, обласної ради.
Також, документом пропонується встановити, що префекта призначає на посаду та звільняє з посади Президент України за поданням Кабінету Міністрів України.
Присутня, на засіданні Комітету, Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак проінформувала членів Комітету, що Мінрегіон підтримує доопрацьований законопроект, оскільки його прийняття спрямоване на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та завершення реформи децентралізації.
За результатами розгляду Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань правової політики як головному комітету рекомендувати Верховній Раді України, відповідно до статті 146 Регламенту Верховної Ради України, включити законопроект до порядку денного сесії та направити його до Конституційного Суду України для одержання висновку щодо відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції України.
За відповідне рішення проголосували п’ятнадцять народних депутатів України із двадцяти одного присутніх на засіданні, чотири народних депутати проголосували проти та двоє – утрималися.