Діяльність Комітету

23 серпня 2017, 18:04

Звернення Голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики на місцевого самоврядування С.В.Власенка з приводу тиску на діяльність органів місцевого самоврядування Київщини

 

До, мене, як до Голови  Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики на місцевого самоврядування звернулися депутати місцевих рад різних рівнів Київщини. Так, вказані депутати наводять численні факти тиску зі сторони правоохоронних органів внаслідок чого є вкрай високою загроза зриву сталого економічного та соціального розвитку Київської області. Зокрема, Київщина стала заручником брудних технологій, безпрецедентного тиску, залякувань та політичних репресій щодо депутатів місцевих рад різних рівнів.

Метою такого тиску є встановлення тотального контролю над органами місцевого самоврядування та їхніми рішеннями. Внаслідок цього відбувається згортання важливих для жителів області програм, втілення яких та контроль над виконанням коштів за якими є найголовнішим пріоритетом діяльності депутатів Київської обласної ради. 

Так, впродовж 2016-2017 років проти керівництва Київської обласної ради, голів фракцій, керівників комісій та керівників комунальних підприємств порушені численні кримінальні провадження, в рамках яких чи не щотижня відбуваються процесуальні дії  – обшуки, вилучення документів та затримання в службових приміщеннях депутатів, виконавчого апарату та керівництва рад різних рівнів. Зокрема:

- 18 березня 2016 року Вишгородський відділ Києво-Святошинської  місцевої прокуратури Київської області провів обшуки в службових приміщеннях заступника керуючого справами – начальника Управління правової роботи Київської обласної ради та кабінеті Голови Київської обласної ради, за результатами яких не було вилучено жодного документу;

- 15 квітня 2016 року представники прокуратури Київської області разом з представниками Управління СБУ в Києві та Київській області здійснили спробу несанкціонованого обшуку в кабінеті голови Київської обласної ради, Ганни Старикової, посилаючись на ухвалу слідчого судді Печерського суду столиці, якою надано дозвіл на обшук в кабінеті іншого співробітника Київської обласної ради в рамках кримінального провадження щодо незаконного видобутку піску;

- 27 квітня 2017 року слідчі прокуратури м. Києва та слідчі ГУ СБУ в м. Києві та Київській області без відповідної ухвали слідчого судді виламали двері та провели несанкціоновані обшуки без залучення понятих в кабінеті голови Київської обласної ради, Ганни Старикової, застосувавши до неї фізичну силу та завдавши тілесних ушкоджень;

- 5 травня 2017 року сектор карного розшуку Вишгородського відділу поліції  ГУНП у Київській області провів в приміщенні Київської обласної ради вилучення документів щодо надання погоджень на отримання спеціальних дозволів;

- 12 травня 2017 року слідче Управління ГУНП у м. Києві  провело в приміщенні Київської обласної ради вилучення документів щодо призначення керівників комунальних підприємств;

- 1 серпня 2017 року Прокуратурою Київської області спільно з ГУ СБУ в м. Києві та Київській області в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні щодо корупційних дій посадових осіб  Київської обласної державної адміністрації у 2015-2016 роках, зокрема, видачі дозвільних документів на право обслуговування ряду маршрутів пасажирських перевезень, були проведені обшуки у службових приміщень Управління інфраструктури КОДА, яке з 2017 року очолює депутат Київської обласної ради Юрій Чередниченко;

- 4 серпня 2017 року вручена підозра у скоєнні корупційного правопорушення голові фракції “Наш край”, Ярославу Добрянському;

- 7 серпня 2017 року Слідчий відділ Головного Управління СБУ в м. Києві та Київській області, рамках кримінального провадження щодо фіктивного підприємництва та заволодіння майном внаслідок зловживань службовим становищем на підставі ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва провів вилучення документів особової справи голови Київської обласної ради, Ганни Старикової. Особливо цинічно виглядає ухвала Печерського суду по вказаній справі про надання доступу до особової справи Старикової Г.В., яка винесена в рамках кримінального провадження про створення конвертаційного центру в далекому 2013 році, та не містить жодних обгрунтувань щодо Старикової Г.В. Таким чином, можна достовірно зазначити, що правоохоронні органи повертаються до ганебної практики часів Януковича, а саме до використання «чергових» кримінальних проваджень, які тривають роками та періодично слугують формальною підставою для отримання доступу до особових документів осіб з метою подальшого чинення тиску на них;

- 11 серпня 2017 року керівники фракцій та депутати Київської обласної ради на чолі з головою Ганною Стариковою були фактично виштовхані з приміщення Київської обласної прокуратури, куди прийшли щоб в чергове повідомити компетентні органи стосовно загрозливої ситуації, яка має місце на Київщині щодо безконтрольного видобутку піску, вирубки лісів та стану сміттєзвалищ. Своїм візитом депутати хотіли  в чергове звернути увагу прокуратури на справжні, а не надумані екологічні злочини та спричинений ними катастрофічний стан екології регіону.  Проте, ані очільник обласної прокуратури Дмитро Чібісов, ані жоден із його заступників, порушуючи Закони України "Про місцеве самоврядування", "Про статус депутатів місцевих рад" та "Про прокуратуру" не вийшли до депутатів, які представляють громаду Київської області.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.  Проте жодне зі згаданих вище звинувачень досі не доведено в суді, більше того, за жодним з кримінальних проваджень силовиками не передано матеріалів до суду. 

Крім того, Рішеннями Київської обласної ради у 2017 році затверджено 49 обласних програм, на фінансування яких за рахунок коштів обласного бюджету передбачено 1,6 млрд. грн. Таким чином, загальна сума коштів, що спрямовується на економічний та соціальний розвиток Київщини становить 2,8 млрд. грн. Станом на 01.08.2017 р. відсоток фінансування та використання зазначених вище коштів становить 5,87%. Окремо слід зазначити, що відсоток по фінансуванню заходів в рамках проведення експерименту з розвитку автомобільних доріг загального користування в Київській області становить лише 0,78%.

При цьому, за даними Головного Управління Державної казначейської служби України у Київській області станом на 01.08.2017 р. загальний залишок коштів на казначейських рахунках обласного бюджету становить 1,9 млрд. грн.

22 червня 2017 року Київська обласна рада підтримала заяву депутатів більшості щодо необхідності законодавчого врегулювання процедури дострокового усунення з посади президента України в порядку імпічменту. Цей механізм фактично відсутній через прогалини в законодавстві. Депутатський корпус Київської обласної ради твердо переконаний, що український народ, який делегує свої владні повноваження главі держави, має право на гарантований Конституцією демократичний інструмент притягнення президента до юридичної відповідальності у разі скоєння ним злочину проти держави. Наслідком зазначеного рішення Київської обласної ради (щодо врегулювання процедури імпічменту президента)  вже в середині липня 2017 року стали спеціальні листи Головного Управління Служби Безпеки України в м. Києві та Київській області до Головного Управління Державної Казначейської служби в Київській області під грифом “для службового користування” від 14.07.2017 р., 20.07.2017 р., та 21.07.2017 р., якими було заблоковано рахунки всіх розпорядників та одержувачів бюджетних коштів в Державному Казначействі за низкою програм соціально-економічного розвитку Київщини в галузі охорони здоров'я, соціального захисту населення, фізичної культури та спорту та інформаційної політики та зв'язків з громадськістю і засобами масової інформації. 

Проте, жодним законодавчим актом, який діє в межах України працівникам Служби безпеки України не надано права безпідставно, шляхом надсилання листів припиняти фінансування програм, що фінансуються за рахунок державного чи місцевих бюджетів. Натомість такі дії  силових структур прямо суперечать нормам законодавчого акту, що регулює порядок використання бюджетних коштів, а саме ст.120 Бюджетного кодексу України, якою передбачено, що зупинення операцій з бюджетними коштами відбувається виключно у разі порушення бюджетного законодавства після складання відповідного протоколу Казначейською службою або при наявності рішення суду. Жодних законних документів, які б давали можливість зупинити фінансування обласних програм Головним Управлінням державної Казначейської служби в Київській області.

Фактичне фінансування цих важливих для регіону обласних цільових програм з початку 2017 року відсутнє, зірвано реалізацію всіх заходів, під загрозу зриву поставлено отримання мешканцями Київщини гарантованих Законом послуг, зокрема: реімбурсації по програмі надання безкоштовних ліків та відшкодування пільговим категоріям витрат на проїзд. 

Відсутність законних підстав для блокування цих важливих для жителів Київщини програм є свідченням політичного тиску на депутатський корпус місцевих рад різних рівнів.

Загрозливим є той факт, що в результаті зазначених дій правоохоронних органів заручниками є пересічні українці - жителі Київської області, яких позбавили доступу до послуг із соціального захисту, первинної медицини та інших програм.

При цьому, у зв’язку з такими діями правоохоронців  депутати місцевих рад різних рівнів змушені звертатися до суду та місяцями чекати відповідних судових рішень, які знову ж таки в порушення всіх існуючих норм чинного законодавства не виконуються відповідними силовими органами.

Ці події дають підстави з жалем констатувати, що правоохоронні органи використовуються владою не для виконання  покладених на них державою обов’язків і повноважень  – охорони прав жителів Київщини, забезпечення правопорядку,  упередження та подолання злочинності, а для політичних переслідувань.