Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування під час п’ятої сесії Верховної Ради України VIII скликання провів 11 засідань Комітету, на яких було розглянуто 53 питання.

Так, у даний період проведено 8 планових та 3 позапланові засідання, на яких розглянуто 53 питання різної спрямованості в розрізі виконання Комітетом законопроектної (23), організаційної (18) та контрольної функцій (12). На цих засіданнях було розглянуто 112 законопроектів (в т. ч. 97 проектів постанов, внесених народними депутатами України – членами Комітету з питання призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування) щодо яких Комітет визначався головним та проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», головним щодо якого був Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.

За час роботи п’ятої сесії парламент прийняв 65 постанов, що належали до предмету відання Комітету. Серед них постанови Верховної Ради України:

- від 07.09.2016 № 1496-VIII «Про перейменування села Данине Ніжинського району Чернігівської області»;

- від 07.09.2016 № 1497-VIII «Про перейменування села Матроська Ізмаїльського району Одеської області»;

- від 08.09.2016 № 1517-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Луганської області, зміну і встановлення меж міст Золотого та Гірського Попаснянського району Луганської області»;

- від 08.09.2016 № 1518-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж міста Слов’янськ та Слов’янського району Донецької області»;

- від 08.09.2016 № 1519-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Бахмутського району Донецької області»;

- від 08.09.2016 № 1520-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж міста Горлівка та Бахмутського району Донецької області»;

- від 22.09.2016 № 1602-VIII «Про Рекомендації парламентських слухань на тему: «Стратегія реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь: проблемні питання, шляхи, методи та способи».

Окрім того, було прийнято 54 постанови щодо призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування та 4 постанови про прийняття за основу законопроектів із реєстр. №№ 4110, 4742, 4772, 4676.

 

Підкомітет з питань місцевого самоврядування за період роботи п’ятої сесії запропонував для обговорення на засіданнях Комітету 3 проекти законів України, головним з підготовки яких визначався Комітет.

Проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 4110 від 19.02.2016) було подано на розгляд Верховної Ради України 16 народними депутатами України – членами Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Цим законопроектом формулювання Закону України «По місцеве самоврядування в Україні» щодо набрання повноважень новообраним сільським, селищним, міським головою уточнювалися та приводилися у відповідність із виборчим законодавством. Також запроваджувався прямий припис Центральній виборчій комісії реєструвати новообраних депутатів місцевих рад, відповідних голів і старост у разі бездіяльності територіальної виборчої комісії. Законопроект було прийнято за основу 22 вересня 2016 року з дорученням Комітету підготувати його до другого читання. Загалом до законопроекту було подано 5 пропозицій, авторами чотирьох з яких стали народні депутати України – члени Комітету О.Бойко, М.Федорук, О.Дехтярчук та Ю.Бублик, а одну пропозицію подав народний депутат України Ю.Левченко. За результатами розгляду даних пропозицій на засіданні Комітету 2 листопада 2016 року, 4 з них було враховано, а 1 – відхилено.

Проект Закону України про внесення змін до статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо виправлення техніко-юридичних помилок (реєстр. № 4779 від 03.06.2016) було подано народним депутатом України Ю.Бубликом і розроблено з метою внесення окремих правок технічного характеру до чинного Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що сприятиме покращенню техніко-юридичної якості нормативного матеріалу та однозначності при правозастосуванні. Даний законопроект було розглянуто на засіданні Комітету, що відбулося 16 листопада 2016 року та рекомендовано Верховній Раді України прийняти його за наслідками розгляду в першому читанні за основу та в цілому.

Проект Закону України про внесення змін до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо обов’язкового оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування) (реєстр. № 4142 від 24.02.2016), було подано народними депутатами України О.Дубініним, В.Купрієм, О.Шевченком. Його автори запропонували встановити, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов’язковому оприлюдненню в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо), друкованих засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування. 16 листопада 2016 року Комітет на своєму засіданні ухвалив висновок рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу.

 

Підкомітетом з питань місцевих органів виконавчої влади та територіального устрою за період роботи п’ятої сесії було попередньо опрацьовано для розгляду Комітетом 4 проекти законів України та 3 проекти постанов Верховної Ради України, щодо яких Комітет визначався головним.

Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов зміни меж районів у процесі добровільного об'єднання територіальних громад (реєстр. № 4676 від 17.05.2016) було подано народними депутатами України О.Бойко, В.Курилом, М.Федоруком з метою визначення чіткої послідовності дій в процесі призначення перших місцевих виборів у територіальних громадах, утворених в результаті об`єднання територіальних громад різних районів, та зміни меж таких районів, а також передбачення можливості утворення об’єднаних територіальних громад, суб`єктом якого, зокрема, є територіальна громада міста обласного значення без зміни меж районів. Даний законопроект було прийнято за основу Верховною Радою України 8 вересня 2016 року та розглянуто Комітетом у другому читанні 2 листопада 2016 року. До розгляду законопроекту в другому читанні від 13 народних депутатів України було подано 25 пропозицій, з яких Комітет запропонував врахувати 6, врахувати редакційно 7, врахувати частково 3, а 9 – відхилити. Однак, під час розгляду цього законопроекту на засіданні Верховної Ради України 6 грудня 2016 року, достатньої кількості голосів народних депутатів України для його прийняття не знайшлося і проблеми формування об’єднаних територіальних громад суміжних районів поки що залишаються неврегульованими.

Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо статусу старости села, селища) (реєстр. № 4742 від 01.06.2016), було подано народними депутатами України О.Дехтярчуком, В.Яніцьким, Т.Батенком та іншими з метою більш чіткого визначення статусу старости шляхом визначення просторових меж його діяльності, кола повноважень, підстав та порядку дострокового припинення повноважень, гарантій діяльності. Даний законопроект було прийнято за основу 8 вересня 2016 року та розглянуто Комітетом у другому читанні 16 листопада 2016 року. До законопроекту від 12 народних депутатів України надійшло 71 пропозиція, з яких 36 Комітет пропонує врахувати, 9 – врахувати редакційно, 3 – врахувати частково, а 23 – відхилити.

Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) (реєстр. № 4772 від 03.06.2016) було подано народними депутатами України М.Федоруком, В.Пташник, О.Юринець та іншими з метою створення спроможних внаслідок добровільного об’єднання територіальних громад та їх належного фінансування. Даний законопроект було прийнято за основу 20 вересня 2016 року та розглянуто Комітетом у другому читанні 2 листопада 2016 року. До законопроекту від 12 народних депутатів України надійшло 76 пропозицій, з яких Комітет пропонує врахувати 51, врахувати редакційно –2, відхилити – 23.

Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об'єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів (реєстр. № 5520 від 09.12.2016) було подано народними депутатами України М.Бурбаком, О.Ляшком, О.Березюком, С.Власенком, М.Федоруком та іншими з метою передбачення можливості утворення об’єднаних територіальних громад, суб`єктом утворення яких є, зокрема, територіальні громади міст обласного значення без зміни меж відповідних районів, а також визначення чіткої послідовності дій в процесі призначення перших місцевих виборів у територіальних громадах, утворених в результаті об`єднання територіальних громад різних районів, та зміни меж таких районів. Тобто по суті він аналогічний законопроекту з реєстр. № 4676. Всебічно обговоривши даний законопроект на засіданні 21 грудня 2016 року, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні прийняти його за основу та в цілому як Закон.

 

Підкомітет забезпечив розгляд на засіданні Комітету 21 вересня 2016 року проекту Постанови Верховної Ради України про внесення зміни до Постанови «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж міста Горлівка та Бахмутського району Донецької області» від 08.09.2016 року № 1520-VIII (реєстр. № 5139 від 19.09.2016).

Також підкомітет попередньо розглядав і пропонував свої висновки для розгляду на засіданні Комітету щодо питання перейменування населених пунктів. Так, було підтримано подання Закарпатської обласної ради щодо перейменування міста Мукачеве і за наслідками розгляду відповідного питання на засіданні Комітету 21 вересня 2016 року, народними депутатами України – членами Комітету було подано на розгляд Верховної Ради України проект Постанови про перейменування міста Мукачеве Закарпатської області (реєстр. № 5188 від 27.09.2016). Аналогічного типу проект було зареєстровано народними депутатами України – членами Комітету стосовно одного із сіл Полтавщини: про перейменування села Падалки Полтавського району Полтавської області (реєстр. № 5352 від 03.11.2016).

Разом із тим, Комітет не підтримав подання Одеської обласної ради щодо перейменування села Дельжилер Татарбунарського району Одеської області на село Дмитрівка, оскільки ця назва села  вже використовувалася і була нещодавно змінена з «Дмитрівка» на «Дельжилер» відповідно до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

За сприяння підкомітету на засіданні Комітету 21 вересня 2016 року було опрацьовано пропозиції до Рекомендацій парламентських слухань на тему: «Стратегія реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь: проблемні питання, шляхи, методи та способи». Відповідне доручення було надане Комітету на пленарному засіданні парламенту 7 вересня 2016 року. Комітет уважно розглянув пропозиції, які надійшли до тексту Рекомендацій і вирішив підтримати три з них за авторством народних депутатів України М.Джемілєва, Г.Логвинського, О.Гончаренка, Т.Ричкової. На пленарному засіданні парламенту 22 вересня 2016 року вищевказані Рекомендації були підтримані Верховною Радою України.

 

Підкомітетом з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування за період роботи п’ятої сесії було запропоновано для розгляду на засіданнях Комітету 4 проекти законів України, щодо яких Комітет було визначено головним.

З початку роботи п’ятої сесії Комітетом було продовжено роботу над підготовкою до другого читання поданого Кабінетом Міністрів України проекту Закону України про службу в органах місцевого самоврядування (реєстр. № 2489), який було прийнятого за основу 23 квітня 2015 року за наслідками розгляду в першому читанні. Загалом на засіданнях 7, 21 вересня, 5 жовтня та 2 листопада 2016 року Комітетом було розглянуто 834 поправок і пропозицій, що надійшли від 37 суб’єктів права законодавчої, з яких: 364 – враховано, 69 – враховано частково, 6 – враховано по суті, 21 – враховано редакційно, 374 – відхилено. У ході підготовки законопроекту до другого читання Комітетом в основному було збережено концепцію та ключові положення ухваленої в першому читанні редакції, зокрема, щодо врегулювання статусу службовців органів місцевого самоврядування, рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування виключно на основі професійної компетентності, прозорого прийняття на службу в органах місцевого самоврядування, деполітизації служби в органах місцевого самоврядування, нової моделі оплати праці, що мінімізує суб’єктивізм керівника, впровадження ефективного механізму запобігання корупції, професійного навчання службовців місцевого самоврядування. Водночас, текст законопроекту зазнав доопрацювання в частині: перерозподілу посад служби в органах місцевого самоврядування на службовців та виборних посадових осіб місцевого самоврядування; посилення гарантій використання службовцями місцевого самоврядування державної мови, а також регіональних мов або мов національних меншин; включення норм щодо врегулювання питання дисциплінарної відповідальності службовців місцевого самоврядування; передбачення положень щодо особливостей проходження служби виборними посадовими особами місцевого самоврядування; визначення статусу працівників патронатної служби в органах місцевого самоврядування тощо. Крім того, на засіданні Комітету 6 грудня 2016 року було розглянуто питання про техніко-юридичне доопрацювання окремих положень законопроекту з урахуванням зауважень Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України. Зокрема, враховуючи часові рамки розгляду законопроекту, було запропоновано перенести дату набрання чинності Законом з 1 січня на 1 травня 2017 року, а також виключити окремі положення, згідно з якими передбачалася можливість делегування сільським, селищним, міським головам повноважень щодо затвердження умов оплати праці службовців та виборних посадових осіб місцевого самоврядування і які, водночас, цим же проектом було віднесені до виключних повноважень місцевих рад.

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо врегулювання окремих питань проходження державної служби (реєстр. № 4370-1), за визначенням його авторів – народних депутатів України А.Герасимова та А.Реки, було розроблено з огляду на необхідність приведення окремих положень Закону України від 10 грудня 2015 року № 889 «Про державну службу» у відповідність зі статтями 106, 118, 140 Конституції України, а також врегулювання питання призначення на посади та звільнення з посад керівників допоміжних органів, утворених при Президентові України. Даний законопроект було прийнято за основу 7 липня 2016 року і розглянуто Комітетом у другому читанні 22 вересня 2016 року. До законопроекту від 23 суб’єктів права законодавчої ініціативи надійшло 103 пропозиції і поправки, які були внесені до сформованої порівняльної таблиці. З них Комітетом враховано 18 пропозицій, 7 – враховано частково, 2 – враховано по суті, 1 – враховано редакційно, 75 – відхилено. Комітет рекомендував Верховній Раді України законопроект з реєстр. № 4370-1 за результатами розгляду в другому читанні прийняти в другому читанні та в цілому. Разом з тим, народний депутат України А.Шкрум заявила про окрему думку щодо вказаного законопроекту, яку вона, з огляду на пункт 3 частини першої статті 30 Регламенту Верховної Ради України, передбачала виголосити з парламентської трибуни.

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну службу» (щодо статусу працівників секретаріатів депутатських фракцій (груп) (реєстр. № 5263 від 11.10.2016) було подано народними депутатами України С.Соболєвим, О.Березюком, Я.Москаленком та іншими з метою врегулювання окремих питань статусу працівників секретаріатів депутатських фракцій (груп) як працівників патронатної служби. Під час розгляду даного законопроекту на засіданні Комітету 18 жовтня 2016 року, народні депутати України – члени Комітету висловилися щодо його підтримки, вказавши, що реалізація відповідних положень сприятиме подальшій деполітизацій державної служби в Україні. Верховна Рада України прийняла законопроект в другому читанні і в цілому як Закон 20 жовтня 2016 року. Однак Президент України не підписав його, а 9 листопада 2016 року повернув до парламенту на повторний розгляд зі своєю пропозицією щодо відхилення цього документу. Комітет повернувся до проблематики законодавчого врегулювання статусу працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України на засіданні 16 листопада 2016 року та вирішив відповідними нормами доповнити проект Закону України про внесення змін до деяких законів України у зв'язку з прийняттям Закону «Про державну службу» (реєстр. № 4526-Д), підготовлений народними депутатами України – членами Комітету.

 

Підкомітетом з питань адміністративних послуг, державних символів та нагород за період роботи п’ятої сесії було підготовлено до розгляду на засіданнях Комітету проект Закону України про внесення змін до статті 2 Закону України «Про Державний Гімн України» (щодо щоденної трансляції) (реєстр. № 4796 від 10.06.2016), поданий народним депутатом України С.Капліним, в якому пропонується зобов’язати телерадіоорганізації щоденно транслювати Державний Гімн України вранці о шостій годині та ввечері о двадцять четвертій годині. 16 листопада 2016 року Комітет на своєму засіданні прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні відхилити даний законопроект. Аналогічну позицію висловило також Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

 

Підкомітет з питань органів самоорганізації населення, місцевих виборів та інших форм безпосередньої демократії за час роботи п’ятої сесії забезпечив розгляд на засіданнях Комітету питань призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, які порушуються з огляду на відповідні повноваження Верховної Ради України, передбачені пунктом 30 частини першої статті 85 Конституції України.

Так, загалом було опрацьовано, розглянуто на засіданнях Комітету та подано на розгляд Верховної Ради України 97 проектів постанов про призначення позачергових місцевих виборів, що стосувалися 92-х сільських, 4-х селищних та одного міського голів. За наслідками ухвалення Верховною Радою частини з цих проектів, 4 грудня 2016 року відбулися позачергові вибори 54-х сільських та селищних голів. Водночас Комітет рекомендує парламенту призначити на 26 березня 2017 цього року позачергові вибори одного міського, одного селищного та 41-го сільського голів у зв’язку з достроковим припиненням їх повноважень.

Також Комітетом було розглянуто проект Постанови про призначення позачергових виборів Сєвєродонецької міської ради Луганської області (реєстр. № 5247 від 07.10.2016), поданий народними депутатами України С.Шаховим, В.Курилом, О.Присяжнюком та іншими. Підставами до такого рішення автори назвали численні порушення законодавства, допущені радою за неповний рік її діяльності. З метою забезпечення всебічного і об’єктивного з’ясування всього комплексу конфліктних обставин, на засіданні Комітету 2 листопада 2016 року було утворено Робочу групу Комітету з вивчення ситуації, що склалася в Сєвєродонецькій міській раді Луганської області. Про висновки Робочої групи члени Комітету були поінформовані на його засіданні 16 листопада 2016 року. Зокрема, Робоча група вказала, що існують достатні правові підстави для ухвалення Комітетом висновку з рекомендаціями Верховній Раді України щодо можливості призначення позачергових виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України та з огляду на вимоги частин першої, четвертої статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». За результатами всебічного обговорення вищезазначеного питання, Комітет рекомендував Верховній Раді України даний проект Постанови за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому. При цьому Комітет запропонував змінити дату призначення цих виборів, а також внести зміни до назви та тексту проекту, замінивши слова «Сєвєродонецької міської ради» словами «депутатів Сєвєродонецької міської ради».

 

Підкомітетом з питань регіональної політики, місцевих бюджетів та комунальної власності на підтримку звернення всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», «Українська асоціація районних та обласних рад» та «Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад» щодо недопущення нівелювання здобутків фінансової децентралізації 2015-2016 років та з метою зміцнення матеріально-фінансової основи місцевого самоврядування, визначення реалістичних джерел фінансування видатків Державного фонду регіонального розвитку та субвенції на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад було підготовлено низку пропозицій до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (реєстр. № 5000 від 15.09.2016). Зазначені пропозиції були одноголосно підтримані на засіданні Комітету, що відбулося 5 жовтня 2016 року та направлені до Комітету з питань бюджету, який є головним парламентським комітетом у сфері бюджетного законодавства. Зокрема, було запропоновано здійснити перерозподіл додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я, збільшити обсяги освітньої субвенції, визначити механізми покриття втрат місцевих бюджетів внаслідок підвищення у 2,5 рази тарифів на електроенергію для зовнішнього освітлення населених пунктів, передбачити компенсацію витрат, пов’язаних із наданням передбачених законодавством пільг, забезпечити формування реальних джерел фінансування бюджетних програм «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад» та «Державний фонд регіонального розвитку».

Крім того, Комітетом була підготовлена пропозиція щодо формування видатків на заробітну плату державним службовцям з урахуванням вимог Закону України «Про державну службу», яким з 1 січня 2017 року встановлюється мінімальний розмір посадового окладу на найнижчій посаді державної служби на рівні не менше 1,25 розміру мінімальної заробітної плати.

Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування під час п’ятої сесії Верховної Ради України VIII скликання здійснював свою роботу відповідно до Конституції України, законів України «Про комітети Верховної Ради України», «Про статус народного депутата України», Регламенту Верховної Ради України, Постанови Верховної Ради України від 04.12.2014 №22-VIII «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання», доручень Верховної Ради України та Голови Верховної Ради України на основі законності, гласності, наукової обґрунтованості, вільного обговорення і вирішення питань, колегіальності, плановості, рівноправності, доцільності, функціональності.

Діяльність Комітету була організована відповідно до Плану роботи Комітету на період п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (вересень 2016 року – січень 2017 року), затвердженого на засіданні Комітету 13 липня 2016 року та окремих доручень Голови Комітету. Вона підпорядковувалась вирішенню важливих завдань з підготовки на розгляд Верховної Ради України проектів законодавчих актів з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, вдосконалення правової основи формування об’єднаних територіальних громад та діяльності органів місцевого самоврядування, надання адміністративних послуг, перейменування населених пунктів, встановлення і зміни меж міст і районів, призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування тощо.

Засідання Комітету за період роботи п’ятої сесії проводились відповідно до Постанови Верховної Ради України від 07.07.2016 № 1447-VIII «Про календарний план проведення п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання». Засідання Комітету проводились, як правило, під час тижня пленарних засідань парламенту по середах, а в разі необхідності – в інший визначений день.

Під час розгляду питань порядку денного на засіданнях Комітету були дотримані норми Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та Регламенту Верховної Ради України в частині відкриття та закриття головуючим засідання, винесення на обговорення проектів актів Комітету, підготовлених профільними підкомітетами, надання слова для доповідей, виступів, пояснень, коментарів, відповідей на питання як членам Комітету, так і запрошеним на засідання особам, оголошення результатів голосування та факту прийняття акту Комітету, інформування про матеріали, що надійшли на адресу Комітету, здійснення голосування народними депутатами України - членами Комітету особисто в залі засідань Комітету тощо.

Засідання Комітету та його підкомітетів проходили у діловій атмосфері, за взаємної поваги народних депутатів України – членів Комітету один до одного, працівників секретаріату та запрошених. Жодного разу дії народних депутатів України – членів Комітету не були оскаржені на предмет порушення етики поведінки, також жодного разу засідання Комітету не переносилися чи були припинені внаслідок відсутності кворуму. Середній показник присутності народних депутатів України – членів Комітету на його засіданнях склав близько 75 %, тобто в середньому в одному засіданні Комітету брали участь, як правило, 13 народних депутатів України із 17 осіб його загального складу.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

24 квітня 2024 16:08
24 квітня 2024 09:35
23 квітня 2024 16:04
23 квітня 2024 10:05
22 квітня 2024 09:48
19 квітня 2024 10:58
18 квітня 2024 15:07
18 квітня 2024 11:54
17 квітня 2024 11:09
15 квітня 2024 12:36