ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 120/08
20 квітня 2011 року
15 год. 00 хв.
м. Київ, вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Демчишен В.В., Подгорний С.П., Петренко В.М., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Єгоров О.М., Касянюк О.Р., Надоша О.В.
Відсутні: Черноморов О.М., Павленко В.В., Фомін О.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Шевчук В.В. – народний депутат України;
Грушко В.П. – Хмільницький міський голова;
Дреженков П.О. – Перший заступник Хмільницького міського голови;
Шенін А.О. – Начальник Управління туристичної політики та з питань підготовки до проведення чемпіонату з Європи 2012 року з футболу Державної служби туризму і культури;
Степанян Г.С. – головний спеціаліст відділу з питань місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою Міністерства юстиції України;
Прилипко Ю.М. – начальник відділу юридичного управління КМДА;
Стрельбицький С.В. – заступник Євпаторійського міського голови;
Цибитовський С.Ю. – представник Української асоціації місцевих та регіональних влад;
Бережницький Я.В. – завідуючий сектором територіального устрою та виборчих прав відділу територіальної організації влади Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про призначення позачергових місцевих виборів.
2. Про проект Закону про статус державного курорту – Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія (реєстр. №8129, н.д. В.Шемчук).
3. Про проект Закону про внесення зміни до статті 22 Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" (щодо утворення адміністративних комісій) (реєстр. №8061, н.д. І.Лисов).
4. Про проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди України" (щодо порядку призначення почесних звань) (реєстр. №8139, н.д. В.Яворівський).
5. Про проект Закону про оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення (реєстр. №8271, КМУ, М.Азаров).
6. Про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про заходи щодо подолання екологічної та демографічної кризи у місті Кривий Ріг (реєстр. №3269) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України М.Деркачем, С.Глазуновим, Д.Шпеновим.
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити зауваження і пропозиції до нього.
М.Трайдук запропонував перенести розгляд питання про проект Закону про внесення зміни до статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" (щодо утворення адміністративних комісій) (реєстр. №8061, н.д. І.Лисов) у зв’язку із відсутністю автора законодавчої ініціативи.
Пропозицію підтримано.
В.Демчишен вніс пропозицію розглянути в розділі «Різне» порядку денного питання про хід виконання доручення Комітету щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів та про забезпечення підготовки до другого читання проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306).
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував прийняти оновлений проект порядку денного засідання Комітету за основу та в цілому з такою послідовністю питань:
1. Про призначення позачергових місцевих виборів.
2. Про проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди України" (щодо порядку призначення почесних звань) (реєстр. №8139, н.д. В.Яворівський).
3. Про проект Закону про статус державного курорту – Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія (реєстр. №8129, н.д. В.Шемчук).
4. Про проект Закону про оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення (реєстр. №8271, КМУ, М.Азаров).
5. Про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про заходи щодо подолання екологічної та демографічної кризи у місті Кривий Ріг (реєстр. №3269) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України М.Деркачем, С.Глазуновим, Д.Шпеновим.
6. Про хід виконання доручення Комітету щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
7. Про забезпечення підготовки до другого читання проекту Закону України «Про державну службу» (реєстр. №8306).
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про призначення позачергових місцевих виборів.
Доповідач поінформував присутніх про зміст підготовлених матеріалів щодо питання призначення позачергових місцевих виборів та запропонований підкомітетом проект рішення Комітету, в якому Верховній Раді України рекомендується призначити позачергові місцеві вибори на неділю 17 липня 2011 року.
Загалом на розгляд подається 11 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням повноважень сільських голів, а саме: 6 – за власним бажанням на підставі поданих заяв, 4 – у зв’язку зі смертю, 1 – за рішенням ради.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори:
Рай-Олександрівського сільського голови (Рай-Олександрівська сільська рада Слов’янського району Донецької області),
Заайдарівського сільського голови (Заайдарівська сільська рада Новопсковського району Луганської області),
Чубарівського сільського голови (Чубарівська сільська рада Пологівського району Запорізької області),
Веселівського сільського голови (Веселівська сільська рада Судацької міської ради Автономної Республіки Крим),
Новобериславського сільського голови (Новобериславська сільська рада Бериславського району Херсонської області),
Вишнівцівського сільського голови (Вишнівцівська сільська рада Онуфріївського району Кіровоградської області),
Думанецького сільського голови (Думанецька сільська рада Черкаського району Черкаської області),
Стрибізького сільського голови (Стрибізька сільська рада Червоноармійського району Житомирського області),
Зеленодібрівського сільського голови (Зеленодібрівська сільська рада Городищенського району Черкаської області),
Зеленогайського сільського голови (Зеленодібрівська сільська рада Городищенського району Черкаської області),
Новосвітлівського селищного голови (Новосвітлівська селищна рада Краснодонського району Луганської області) на неділю 17 липня 2011 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.
2. У разі, якщо протягом пленарного тижня 11-13 травня 2011 року подані на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України – членами Комітету проекти постанов про призначення позачергових місцевих виборів не будуть розглянуті, доручити визначити дату, на яку доцільно призначити ці вибори, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
У контексті розгляду питання про призначення позачергових місцевих виборів С.Подгорний звернув увагу членів Комітету на актуальність з’ясування ситуації, яка склалася в Глевахівській селищній раді Васильківського району Київської області. Голова підкомітету запропонував вивчити відповідні документи з виїздом на місце, а тоді розглянути питання про доцільність створення Робочої групи.
Пропозицію підтримано.
С.Подгорний також поінформував присутніх членів Комітету про ситуацію, що склалася у Вишневій міській раді Києво-Святошинського району Київської області. Доповідач повідомив, що 24 лютого 2011 року Вишнева міська рада згідно із частинами другою та третьою статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” достроково припинила повноваження Вишневого міського голови Ляшенка М.М. На сьогодні Ляшенко М.М. оскаржує відповідне рішення ради у Києво-Святошинському районному суді. Отже, питання про призначення позачергових виборів Вишневого міського голови можна буде розглядати тільки після завершення судового процесу.
Інформацію взято до відома.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди України" (щодо порядку призначення почесних звань) (реєстр. №8139, н.д. В.Яворівський).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується уточнити порядок присвоєння почесних звань України, зокрема, виключити із відповідних положень статті 10 чинного Закону України “Про державні нагороди” словосполучення “як правило”, в результаті чого почесні звання будуть присвоюватися особам за умови наявності у них не менше десяти років трудового стажу у відповідній галузі економічної та соціально-культурної сфери та не менше десятирічного строку між присвоєнням окремих почесних звань.
В.Демчишен ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту, яке вважає доцільним його відхилити. Аналогічної позиції дотримується також підкомітет з питань державного будівництва, який підготував проект відповідного висновку Комітету.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди України" (щодо порядку призначення почесних звань) (реєстр. № 8139), поданий народним депутатом України В.Яворівським, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишену.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 7 народних депутатів України, “Проти” – 3 народних депутати України, “Утримався” – 1 народний депутат України, “Не брав участі в голосуванні” – 2 народних депутати України.
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про статус державного курорту - Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія (реєстр. №8129, н.д. В.Шемчук).
Доповідач зазначив, що даний законопроект, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, спрямований на визначення статусу міста Євпаторія як державного курорту – Всеукраїнської дитячої оздоровниці, встановлення особливостей здійснення місцевого самоврядування і формування бюджету міста, особливостей взаємодії органів місцевого самоврядування з іншими органами влади і місцевого самоврядування, підприємствами, представництвами, гарантій забезпечення містом власних і делегованих повноважень.
Зокрема, пропонується встановити, що :
- систему адміністративно – територіального устрою міста складають місто Євпаторія та селища міського типу Заозерне, Новоозерне і Мирний;
- місто Євпаторія включає: курортну зону; зону, в якій знаходяться житлові будинки, господарські будівлі, споруди та інші об’єкти, що належать громадянам, які постійно проживають на території міста-курорту; зону, в якій розміщені об’єкти господарювання; зону санітарно-гігієнічних та оздоровчих лісів і посадок дерев та кущів;
- не допускається відчуження, реорганізація, перепрофілювання, передача в оренду (заставу), а також закриття санаторно-курортних та оздоровчих закладів на території міста Євпаторія, що знаходяться в комунальній та державній власності, скорочення чисельності їх працівників.
Також пропонується встановити особливий порядок формування місцевого бюджету, місцевих податків та зборів, зокрема пропонується зараховувати до бюджету міста 50 відсотків:
- податку на прибуток підприємств, організацій, установ, їх філій, відділень та відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи і розташовані на території міста Євпаторія;
- плати за ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності, що видаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим суб’єктам підприємницької діяльності, які розташовані на території міста Євпаторія;
- плати за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, видані суб’єктам підприємництва, які здійснюють діяльність на території міста Євпаторія;
- збору за забруднення навколишнього природного середовища;
- грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
Встановити, що держава забезпечує здійснення містом Євпаторія власних і делегованих повноважень шляхом:
- затвердження стабільних, не менш ніж на два роки, бюджетних показників взаємовідносин Державного бюджету України і бюджету міста Євпаторія;
- надання субвенцій, виділення необхідних ресурсів для виконання програм, проектів та інші витрати, пов’язані з розвитком міста Євпаторія;
- передачі в комунальну власність територіальної громади міста Євпаторія майна підприємств, установ, організацій та інших об’єктів державної власності, які розташовані у місті Євпаторія;
- надання державних гарантій на інвестиції, що залучаються на розвиток інфраструктури міста;
Встановлюються основні вимоги до забудови міста.
Слід зазначити, що система адміністративно-територіального устрою України та основні засади місцевого самоврядування в Україні регулюються Конституцією України (розділи ІХ та ХІ). Відповідно до статей 133 та 140 Основного Закону України спеціальний статус, який визначається законами України, мають лише два міста в Україні – Київ та Севастополь. Окремими законами України не може встановлюватись спеціальний статус інших міст України або особливості здійснення місцевого самоврядування в інших містах.
Положення даного законопроекту не узгоджуються з нормами Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, який є базовим у відповідній сфері та не допускає встановлення іншими законами України винятків із встановлених ним засад здійснення місцевого самоврядування, за виключенням особливостей здійснення місцевого самоврядування у містах Києві та Севастополі (частини перша, друга статті 24).
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що відповідно до статті 20 законопроекту видатки бюджету міста Євпаторія на виконання функцій Всеукраїнської дитячої оздоровниці здійснюються за відповідною програмою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, і щорічно передбачаються у Державному бюджеті України у вигляді цільових субвенцій при визначення міжбюджетних трансфертів між державним бюджетом та бюджетом міста Євпаторія на відповідний бюджетний період. Проте у пункті 5 пояснювальної записки зазначено, що реалізація проекту Закону не потребує додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.
М.Трайдук ознайомив присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що законопроект з реєстр. № 8129 доцільно відхилити та запропонував до розгляду проект висновку Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Голові Верховної Ради України В.Литвину відповідно до частини першої статті 94 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про статус державного курорту – Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія (реєстр. № 8129 від 18.02.2011), внесений народним депутатом України В.Шемчуком, повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 8 народних депутатів України, “Утрималися” – 3 народних депутати України, “Не брали участі в голосуванні” – 2 народних депутати України.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В. Демчишена про проект Закону про оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення (реєстр. №8271, КМУ, М.Я.Азаров).
Доповідач зазначив, що даний законопроект розроблено з метою оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення, затвердження округу і зон санітарної (гірничо-санітарної) охорони курорту та відповідно до Закону України «Про курорти», Указу Президента України «Про заходи щодо розвитку туризму і курортів в Україні» від 21.02.2007 № 136/2007.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що прийняття законопроекту має сприяти збереженню та охороні курортної місцевості, ефективному і раціональному використання природних лікувальних, матеріально-технічних та соціальних ресурсів регіону, підвищенню інвестиційної привабливості на національному та європейському рівнях, здійсненню ефективної державної політики у курортній сфері.
Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України зазначає, що природна територія на землях оздоровчого призначення, яка пропонується для оголошення курортом державного значення включає в себе, не тільки частину міста Хмільник (про що вказується у законопроекті), але ще й території Хмільницького району Вінницької області і Старосинявського району Хмельницької області (всього 9 сільських рад та відповідно 19 населених пунктів), фактично законопроект у природні території міста Хмільник включає територію двох районів Вінницької та Хмельницької областей.
Підтримуючи основні ідеї законопроекту, підкомітет з питань державного будівництва, водночас, висловлює низку зауважень до окремих його положень, які необхідно врахувати головному комітету – Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму – в ході подальшого опрацювання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму, який визначено головним з підготовки даного законопроекту, при розгляді та підготовці проекту Закону України «Про оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення» (реєстр. № 8271 від 18.03.2011 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, взяти до уваги те, що межі округу і зон санітарної охорони курорту міста Хмільника Вінницької області значно виходять за територію самого міста та включають території Хмільницького району Вінницької області і Старосинявського району Хмельницької області, що не відповідає основному змісту законопроекту та його назві.
2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про заходи щодо подолання екологічної та демографічної кризи у місті Кривий Ріг (реєстр. №3269) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України М.Деркачем, С.Глазуновим, Д.Шпеновим.
Доповідач зазначив, що необхідно погодитися з пропозицією народних депутатів України та рекомендувати Верховній Раді України відповідно до частини другої статті 104 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про заходи щодо подолання екологічної та демографічної кризи у місті Кривий Ріг (реєстр. № 3269 від 08.10.2008) зняти з розгляду.
Пропозицію підтримано.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В. Демчишена про хід виконання доручення Комітету щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
Доповідач зазначив, що на своєму засіданні 15 грудня 2010 року Комітет схвалив рішення про правову позицію щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів. Зазначене рішення було надіслано Голові Верховної Ради Автономної Республіки Крим, головам обласних рад, Голові Севастопольської міської ради з проханням до 1 квітня подати до Комітету пропозиції щодо найменування і перейменування населених пунктів, які ініційовані на відповідних територіях, в порядку визначеному в правовій позиції Комітету.
Станом на 20 квітня до Комітету надійшло 10 листів від обласних рад та Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Окремі обласні ради (Волинська, Дніпропетровська, Миколаївська, Хмельницька, Черкаська) повідомили про те, що на місцях була проведена відповідна робота, внаслідок чого територіальними громадами ініційовано та подано до обласних рад пропозиції щодо зміни назв деяких населених пунктів. Однак, у зв’язку з тим, що чергові сесії будуть проводитись в травні, рішення з цих питань будуть надіслані до Комітету після їх розгляду та прийняття. Верховна Рада Автономної Республіки Крим та інші обласні ради повідомили, що пропозиції щодо перейменування населених пунктів від сільських, селищних, міських рад не надходили.
В.Демчишен наголосив, що оскільки на сьогодні повної інформації з даного питання немає, після її надходження підкомітет узагальнить усі пропозиції щодо найменування і перейменування населених пунктів та подасть їх на розгляд Комітету.
Інформацію взято до відома.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про забезпечення підготовки до другого читання проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306).
Доповідач нагадав присутнім, що 7 квітня 2011 року Верховною Радою України за наслідками розгляду в першому читанні було прийнято за основу проект Закону про державну службу (реєстр.№8306), поданий Президентом України В.Януковичем та визначений ним як невідкладний.
При цьому Верховна Рада України доручила Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб‘єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Парламенту в другому читанні.
З метою забезпечення належного виконання вищевказаного доручення, голова підкомітету запропонував провести 4 травня 2011 року засідання Комітету, на якому розглянути у другому читанні законопроект з реєстр. №8306 та пропозиції і поправки, що надійшли до нього.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
20.04.2011 року
1. Про призначення позачергових місцевих виборів.
2. Про проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України "Про державні нагороди України" (щодо порядку призначення почесних звань) (реєстр. №8139, н.д. В.Яворівський).
3. Про проект Закону про статус державного курорту - Всеукраїнської дитячої оздоровниці міста Євпаторія (реєстр. №8129, н.д. В.Шемчук).
4. Про проект Закону про оголошення природних територій міста Хмільника Вінницької області курортом державного значення (реєстр. №8271, КМУ, М.Азаров).
5. Про доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про відкликання проекту Закону про заходи щодо подолання екологічної та демографічної кризи у місті Кривий Ріг (реєстр. №3269) та зняття його з розгляду у зв’язку з його відкликанням народними депутатами України М.Деркачем, С.Глазуновим, Д.Шпеновим.
6. Про хід виконання доручення Комітету щодо вирішення питань найменування і перейменування населених пунктів.
7. Про забезпечення підготовки до другого читання проекту Закону про державну службу (реєстр. №8306).