ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет
з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 89/4
31 березня 2010 року 15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3а, к. 416
Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Сінченко В.М., Черноморов О.М., Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.
Відсутні: Омельченко О.О., Ключковський Ю.Б.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головні консультанти: Бережницький Я.В., Дмитрук Л.В., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Куликов К.Б. – народний депутат України;
Картушинська Н.М. – радник Віце-прем’єр-міністра України В.М.Тихонова;
Ситало О.Т. – заступник Начальника Управління головної державної служби України;
Стичинський Б.С. – заступник голови Київської міської державної адміністрації;
Бабич А.О. – керівник юридичного управління Київської міської державної адміністрації;
Федоренко В.Л. – директор Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України;
Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Колісніченко В.Є. – завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Степанян Г.С. – головний спеціаліст, Міністерство юстиції України;
Рябова О.О. – головний спеціаліст, Міністерство житлово-комунального господарства України;
Ричко О.В. – головний спеціаліст відділу з питань територіальної організації влади та місцевого самоврядування Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Половинко В.С. – заступник голови Солом’янської районної у м. Києві ради;
Даневич М.В. – заступник голови Голосіївської районної у м. Києві ради;
Занько Г.І. – заступник голови Оболонської районної у м. Києві ради;
Мовчан В.М. – заступник голови Оболонської районної у м. Києві ради;
Гребиниченко Р.В. – начальник організаційного відділу Подільської районної у м. Києві ради;
Верес Л.І. – начальник відділу експертизи законопроектів та проектів інших нормативно-правових актів юридичного управління Київської міської державної адміністрації;
Підлужна В.В. – головний консультант Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України;
Зелена О.В. – головний економіст-фінансист Міністерства фінансів України.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування) (реєстр. №5500, н.д. А.Шевченко, А.Матвієнко, Ю.Стець, О.Доній, В.Стретович, Є.Суслов, Т.Стецьків, В.Марущенко).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю) (реєстр. №5472, н.д. О.Доній).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” (реєстр. №4463, друге читання).
4. Про підготовку до проведення парламентських слухань на тему: “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад”.
***
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект порядку денного засідання Комітету.
О.Боднар ознайомила присутніх із проектом порядку денного засідання Комітету та запропонувала визначитися із зауваженнями та пропозиціями щодо нього.
Перший заступник Голови Комітету запропонувала шляхом голосування прийняти порядок денний за основу та в цілому в такій послідовності питань.
1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування) (реєстр.№5500, н.д.А.Шевченко, А.Матвієнко, Ю.Стець, О.Доній, В.Стретович, Є.Суслов, Т.Стецьків, В.Марущенко).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю) (реєстр. №5472, н.д. О.Доній).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про столицю України - місто-герой Київ” (реєстр. №4463, друге читання).
4. Про підготовку до проведення парламентських слухань “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад”.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету за основу та в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування)(реєстр.№5500, н.д. А.Шевченко, А.Матвієнко, Ю.Стець, О.Доній, В.Стретович, Є.Суслов, Т.Стецьків, В.Марущенко).
Доповідач поінформував присутніх, що підкомітет розглянув на своєму засіданні законопроект з реєстр. №5500, в якому передбачається, що інформація про етапи підготовки, прийняття і виконання будь-якого рішення органів влади має бути доступна усім громадянам України. Відповідна інформація розміщуватиметься на офіційних веб-сайтах органів влади, що створюватимуться в обов’язковому порядку.
Крім того, законопроект передбачає процедури, які, на переконання авторів, забезпечують прозорість фінансової діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, адже всі бухгалтерські операції по надходженню та витрачанню коштів вноситимуться в хронологічному порядку до бази даних електронної комп'ютерної мережі, яка є доступною для користувачів офіційного веб-сайту даного органу.
Законопроектом також пропонується введення декларації витрат державних службовців і політичних діячів.
Загалом проектом Закону пропонується внести зміни до законів України “Про Кабінет Міністрів України”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про місцеві державні адміністрації”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про комітети Верховної Ради України”, “Про державну службу”, “Про боротьбу з корупцією”, до Бюджетного кодексу України та Кримінального кодексу України.
М.Трайдук ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого пропонується за результатами розгляду у першому читанні повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання та запропонував проект рішення Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Верховій Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування) (реєстр. № 5500) прийняти за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України Матвієнку А.С.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 6 народних депутатів України, “Проти” – 2 народних депутати України (О.Черноморов, С.Гордієнко),“Утримався” – 1 народний депутат України (О.Боднар).
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю) (реєстр. №5472, н.д. О.Доній).
Доповідач поінформував присутніх про те, що підкомітет з питань місцевого самоврядування розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю), яким визначено організаційні і правові засади соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, зокрема, щодо забезпечення реалізації конституційних прав сімей, дітей та молоді шляхом введення посади фахівця з соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю в громаду, який має забезпечувати доступність та адресність соціальних послуг, підвищення їх якості.
Безпосередньо зміни вносяться лише до статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, хоча в пояснювальній записці йдеться також і про статтю 26. До переліку самоврядних повноважень виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення пропонується додати два підпункти:
- вивчення та аналіз потреб сімей, дітей та молоді, які перебувають в складних життєвих обставинах та забезпечення їх доступу до соціальних послуг в громаді;
- прийняття рішення щодо утримання за кошти місцевого бюджету фахівця з соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, його призначення та звільнення. Аналогічним чином два підпункти пропонується додати до переліку делегованих повноважень виконавчих комітетів.
М.Трайдук ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого пропонується за результатами розгляду у першому читанні повернути даний законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання та запропонував проект рішення Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю) (реєстр. № 5472) повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України – голові підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдуку М.Ф.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 8 народних депутатів України, “Утримався” – 1 народний депутат України (С.Подгорний).
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” (реєстр. №4463, друге читання).
Доповідач поінформував присутніх про хід підготовки до другого читання законопроекту з реєстр. №4463, охарактеризував пропозиції і поправки, що надійшли до нього від суб’єктів права законодавчої ініціативи, звернув особливу увагу на основні проблемні питання, які постали перед робочою групою та запропонував проект відповідного рішення Комітету, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені.
А.Матвієнко зазначив, що він є автором близько 20 пропозицій, частина з яких врахована. Але загалом законопроект викликає серйозні застереження. Київська міська громада позбавляється права влаштовувати адміністративно-територіальний поділ міста. Посада міського голови суттєво послаблюється. Зроблено свідомий вибір дуалізму влади в місті, що означатиме безвладдя. Народний депутат України підкреслив, що Київ – не те місто, з яким варто експериментувати та заявив про можливість надання окремої думки з цього питання.
С.Подгорний у своєму виступі погодився з багатьма зауваженнями А.Матвієнка, однак висловився на підтримку проекту рішення Комітету, запропонованого підкомітетом з питань місцевого самоврядування.
В.Федоренко ознайомив присутніх із зауваженнями Міністерства юстиції України, в яких вказувалося на окремі положення законопроекту, що не відповідають Конституції України, а саме:
1. Положення частини другої статті 140 Конституції України, відповідно до якої особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України, не слід розглядати як можливість визначати в законі положення, що суперечать нормам Конституції України.
Положення частини другої статті 140 Конституції України необхідно розглядати в системному зв’язку із базовим конституційним принципом верховенства права, який закріплений в статті 8 Конституції України і означає, що Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Натомість, відповідно до частини другої статті 2 проекту Закону зміна межі міста Києва здійснюється шляхом прийняття закону. Відповідний законопроект вноситься Кабінетом Міністрів України за поданням Київської міської ради, з урахуванням позиції Київської обласної ради та історичних, соціально-економічних і інших особливостей території.
Частиною третьою статті 2 проекту Закону визначається, що зміна меж районів у місті Києві, їх реорганізація та перейменування здійснюється шляхом прийняття закону.
Слід зазначити, що прийняття законів є не просто повноваженням Верховної Ради України, а способом реалізації цих повноважень загалом. У зв’язку з цим слід зазначити, що вирішення питань зміни меж м. Києва (що, у свою чергу, передбачатиме і зміну меж Київської області), районів у м. Києві виходить за межі конституційних повноважень Верховної Ради України, визначених у пункті 29 частини першої статті 85 Конституції України, згідно з якими до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.
Частина перша статті 85 Конституції України дає вичерпний перелік повноважень Верховної Ради України. Частина друга цієї ж статті передбачає, що Верховна Рада України здійснює також інші повноваження, які відповідно до Конституції України віднесені до її відання. Таким чином, виходячи з положень статті 85 Конституції України, повноваження Верховної Ради України встановлюються тільки Конституцією України. Так, Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 7 квітня 2004 року № 9-рп (справа про Координаційний комітет) визначив, що повноваження Верховної Ради України, як і повноваження Президента України, визначаються Конституцією України (статті 85, 106).
Таким чином, Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо встановлення або зміни меж областей, районів в місті.
2. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 18 проекту Закону особливістю виборів Київського міського голови є те, що, якщо за результатами першого туру голосування жоден з кандидатів не набирає більше половини голосів виборців, які взяли участь в голосуванні, для визначення переможця проводиться другий тур голосування відповідно до закону. Дана норма не є самостійною і для реалізації потребує відповідного законодавчого визначення процедури виборів Київського міського голови.
Слід зазначити, що основні засади, особливості та порядок організації і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських, районних у містах, районних, обласних, Київської та Севастопольської міських рад (далі - депутатів) та сільських, селищних, міських голів регулюються Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Встановлення особливостей або окремої процедури виборів Київського міського голови не є предметом регулювання Закону України "Про столицю України – міста-герой Київ".
Таким чином, у випадку прийняття проекту Закону, зазначене положення створить прогалину в законодавстві, що призведе до неможливості проведення виборів Київського міського голови, що, в свою чергу, призведе до порушення конституційних прав територіальної громади м. Києва формувати власні органи місцевого самоврядування.
3. Відповідно до пункту 2 "Прикінцевих та перехідних положень" проекту Закону після набрання чинності цим Законом передбачається провести вибори Київської міської, районних у місті Києві рад та Київського міського голови в порядку, передбаченому Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" з урахуванням положень цього Закону. Тобто, органи місцевого самоврядування м. Києва достроково припинять свої повноваження у зв’язку із прийняттям цього Закону.
Водночас, відповідно до частин першої та другої статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років.
Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на чотири роки відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях.
Статтями 78 та 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначені обставини дострокового припинення повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Таким чином, реалізація зазначених положень проекту Закону порушить конституційно визначений строк повноважень органів місцевого самоврядування в м. Києві.
4. Пунктом 7 "Прикінцевих та перехідних положень" проекту Закону передбачається зобов’язати Кабінет Міністрів України вирішити питання щодо ліквідації районних у місті Києві державних адміністрацій.
Водночас, існуюча система місцевих державних адміністрацій була визначена Указом Президента України від 24 липня 1995 року № 640 "Про обласні, Київську та Севастопольську міські, районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації" та закріплена Конституцією України та Законом України "Про столицю України – місто-герой Київ". При цьому, чинне законодавство не визначає суб'єктів, уповноважених створювати та ліквідовувати місцеві державні адміністрації.
Враховуючи наведене, правомірність ліквідації районних в м. Києві державних адміністрацій Кабінетом Міністрів України є сумнівною.
За інформацією розробника, реалізація проекту Закону не призведе до додаткових витрат з Державного бюджету України. Інформація щодо позиції Міністерства фінансів з даного питання не надана.
В.Сінченко навів аргументацію проти встановлення даним законопроектом меж міста Києва. Він зазначив, що відповідне питання має вирішуватися в окремому порядку, як це здійснюється Верховною Радою України за поданням Комітету для всіх інших міст України. Заступник Голови Комітету звернув особливу увагу членів Комітету на необхідність врахування зауважень Міністерства юстиції України з приводу неконституційності окремих положень законопроекту.
В.Гапотченко підтримав позицію В.Сінченка та представника Міністерства юстиції України в частині встановлення меж міста Києва, зазначивши, що це питання слід вирішувати іншим актом Верховної Ради України, а його внесення до законопроекту лише заважатиме передбаченій Регламентом Верховної Ради України процедурі проходження цього документу.
Представники Київської міської та Київської обласної державних адміністрацій спростували інформацію про погодження органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади міста Києва і Київської області питання встановлення меж міста і області.
К.Куликов подякував Комітету і робочій групі за проведену роботу, але зауважив, що багато його пропозицій не враховано. Він також вказав, що в законопроекті послаблено зв’язок виконавчої влади на рівні міста та районів, де функціонуватимуть адміністративно незалежні від міської влади виконавчі органи районних у місті Києві рад.
УХВАЛИЛИ:
1. Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про столицю України - місто-герой Київ” (реєстр. № 4463 від 13.05.2009 р.) при розгляді у другому читанні прийняти в другому читанні та в цілому (порівняльна таблиця додається).
2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету
з питань місцевого самоврядування Трайдуку М.Ф.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 8 народних депутатів України, “Не брав участі в голосуванні” – 1 народний депутат України (А.Матвієнко).
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про підготовку до проведення парламентських слухань на тему: “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад”.
Доповідач поінформував присутніх про напрацьовані матеріали щодо підготовки до проведення у травні 2010 року парламентських слухань на тему: “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад” та запропонував проект рішення Комітету з даного питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. З метою належного забезпечення проведення парламентських слухань на тему: “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад” вважати доцільним розпочати їх підготовку з 31 березня 2010 року.
2. Доручити підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, працівникам секретаріату Комітету із залученням представників громадських організацій, наукових установ, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування на наступне засідання Комітету запропонувати:
- склад Робочої групи з підготовки та проведення зазначених парламентських слухань;
- відповідний проект Розпорядження Голови Верховної Ради України та орієнтовний план заходів з підготовки та проведення слухань, які мають бути предметом обговорення на першому засіданні утвореної Робочої групи.
3. Підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян взяти до уваги, що проект плану заходів повинен передбачати:
- формування списку запрошених на парламентські слухання осіб;
- порядок проведення та черговість виступів учасників парламентських слухань;
- порядок ведення, регламенту, матеріалів для співдоповіді;
-підготовку та тиражування інформаційно-аналітичних матеріалів для учасників парламентських слухань та інші заходи,
а також терміни виконання запланованих підготовчих робіт до проведення парламентських слухань та відповідальних осіб по кожному з етапів.
4. Здійснення контролю щодо підготовки проектів матеріалів на наступне засідання Комітету доручити народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорному.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
Перший заступник
Голови Комітету О. БОДНАР
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
31.03.2010 року
1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення прозорості прийняття рішень та фінансової звітності органами державної влади, місцевого самоврядування)(реєстр.№5500, н.д.А.Шевченко, А.Матвієнко, Ю.Стець, О.Доній, В.Стретович, Є.Суслов, Т.Стецьків, В.Марущенко).
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо запровадження посади фахівця із соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю) (реєстр. №5472, н.д. О.Доній).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про столицю України - місто-герой Київ” (реєстр. №4463, друге читання).
4. Про підготовку до проведення парламентських слухань на тему: “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад”.