ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет
з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 86/1
10 лютого 2010 року 15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3а, к. 416
Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.
За Секретаря Комітету Сінченко В.М.
Присутні: Ключковський Ю.Б., Черноморов О.М., Павленко В.В., Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.
Відсутні: Омельченко О.О., Гордієнко С.В., Петренко В.М., Льовочкін С.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головні консультанти: Бережницький Я.В., Дмитрук Л.В., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Каськів В.В. - народний депутат України;
Ставнійчук М.І. - заступник Глави Секретаріату Президента України - Представник Президент України в Конституційному Суді України;
Богашева Н.В. - заступник Міністра юстиції України;
Ільков О.М. - заступник керівника Служби забезпечення зв’язків з КСУ, представництво інтересів в судах Секретаріату Президента України;
Стичинський Б.С. - заступник Голови КМДА - керівник Апарату виконавчої влади органу КМР (КМДА);
Бабич А.О. - начальник юридичного управління Апарату виконавчої влади органу КМР (КМДА);
Верес Л.І. - начальник відділу юридичного управління Апарату виконавчої влади органу КМР (КМДА);
Кравченко В.В. - Голова департаменту законодавчих ініціатив Асоціації міст України та громад;
Граб В.А. - Керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування;
Колісніченко В.Є. - завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування;
Олійник В.Д. - головний консультант Головної служби забезпечення зв’язків з ВРУ та КМУ;
Тимкович Б.Р. - головний спеціаліст Управління регіональної політики Секретаріату КМУ;
Черненко Л.Х. - голова Асоціації БТІ України;
Представники ЗМІ: Бондаренко І. - кореспондент, канал 1+1; Павлович І. - оператор, канал 1+1; Сендецька І.М. - журналіст, телеканал “Гамма”; Гриценко Р.М. - оператор, телеканал “Гамма”;Макаров Т.О. - журналіст, газета “Вісті”; Петрик О.В. - оператор, студія “Три-Центр”; Мамонтов О.Ю. - оператор, “Відео-Новини”; Сижук О.А. - журналіст, журнал “Віче”.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проекти Постанов:
1.1 про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови (реєстр. №5520, н.д. В.Литвин)
1.2 про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови (реєстр. №5520-1, н.д. М.Томенко, А.Кожем’якін, К.Куликов)
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 2270-2, н.д. В.Каськів)
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. № 5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк)
4. Про проект Закону про внесення змін та доповнень до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо запровадження на місцевих виборах відкритих списків кандидатів у депутати) (реєстр. №5426, н.д. І. Кріль та Л. Оробець)
5. Про проект Закону про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503, Президент України В.А.Ющенко, невідкладний)
6. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №3051-1, друге читання, прийнятий за основу 20.02.2009 р.)
***
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект порядку денного засідання Комітету.
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонувала визначитися з пропозиціями щодо нього.
Ю.Ключковський запропонував розглянути проекти Постанов про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови (реєстр. №5520, н.д. В.Литвин) та про призначення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови (реєстр. №5520-1, н.д. М.Томенко, А.Кожем’якін, К.Куликов) після завершення доповіді Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування обставин порушення Конституції України та законів України, прийняття протиправних рішень посадовими особами Київської міської ради та її виконавчого органу, яку очолює народний депутат України К.Б.Куликов, та звіту по обвинувальним фактам Генерального прокурора України Медведька О.І на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Пропозицію підтримано.
Заступник Голови Комітету В.Сінченко запропонував включити до проекту порядку денного засідання Комітету розгляд проекту Закону про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (реєстр. №0866 від 23.11.2007, КМУ, В.Янукович).
Пропозицію підтримано.
О.Боднар внесла пропозицію включити до проекту порядку денного засідання Комітету питання про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№6046 від 08.02.2010, н.д. А.Кожем’якін) та про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046-1 від 08.02.2010, н.д. О.Боднар).
Пропозицію підтримано.
Ю.Ключковський вніс пропозицію зняти з розгляду питання про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо обрання міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості) (реєстр. №3051-1, друге читання, прийнятий за основу 20.02.2009 р.) та винести його на розгляд Комітету після опрацювання пропозицій ініціаторів законотворчої ініціативи, які надійшли за тематикою даного питання.
Пропозицію підтримано.
О.Боднар внесла пропозицію розглянути у Різному Розпорядження Голови Верховної Ради України №24 від 28.01.2010 року про Орієнтовний план міжнародних обмінів Верховної Ради України на 2010 рік.
Пропозицію підтримано.
***
О.Боднар поінформувала, що за її дорученням секретаріатом Комітету за погодженням з головою підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорним був підготовлений лист на адресу Голови Верховної Ради України В.Литвина та керівників депутатських фракцій парламенту з інформацією, що на розгляді Верховної Ради України шостого скликання перебуває ціла низка законопроектів щодо внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, які доручено попередньо розглянути Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Оскільки, питання вдосконалення Закону, яким визначається порядок організації та проведення місцевих виборів, має велику суспільну значимість і є надзвичайно актуальним, і до початку виборчого процесу з виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 30 травня 2010 року, залишилось менш ніж два місяці, головам депутатських фракцій було запропоновано визначитися щодо виборчої системи, яка може бути застосована на місцевих виборах та поінформувати комітет.
***
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонувала визначитися шляхом голосування щодо його прийняття за основу та в цілому в такій послідовності питань.
1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 2270-2, н.д. В.Каськів)
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. № 5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк)
3. Про проект Закону про внесення змін та доповнень до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо запровадження на місцевих виборах відкритих списків кандидатів у депутати) (реєстр. №5426, н.д. І. Кріль, Л. Оробець)
4. Про проект Закону про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503, Президент України В.А.Ющенко, невідкладний)
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (реєстр.№ 0866 від 23.11.2007, КМУ, В.Янукович)
6. Про проекти законів:
6.1. про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046 від 08.02.2010, н.д. А.Кожем’якін)
6.2. про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046-1 від 12.02.2010, н.д. О.Боднар).
7. Про Розпорядження Голови Верховної Ради України №24 від 28.01.2010 року про Орієнтовний план міжнародних обмінів Верховної Ради України на 2010 рік.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання комітету за основу та в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 2270-2, н.д. В.Каськів)
Доповідач поінформував присутніх про основні положення законопроекту з реєстр.№2270-2, яким пропонується прийняти Закон у новій редакції та запровадити:
на виборах депутатів районних та обласних рад мажоритарну систему відносної більшості з голосуванням у багатомандатних округах (з не визначеною наперед кількістю мандатів);
на виборах сільських, селищних голів, депутатів сільських, селищних, районних в містах, міських рад, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим – мажоритарну виборчу систему відносної більшості з голосуванням у одномандатних округах;
на виборах міських голів – мажоритарну систему абсолютної більшості.
Комітет з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту у своєму висновку зазначає, що проект в частині фінансового забезпечення даних виборів не в повній мірі відповідає вимогам чинного бюджетного законодавства, зокрема, містить положення, які збільшують видаткову частину як державного, так і місцевого бюджетів. Враховуючи водночас норми статті 27 Бюджетного кодексу України Комітет наголошує, що у разі прийняття законопроекту він може набути чинності не раніше 1 січня 2011 року за умови його офіційного оприлюднення до 15 серпня 2010 року; в іншому випадку норми законопроекту можуть застосовуватися не раніше 1 січня 2012 року.
Голова підкомітету ознайомив присутніх з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому висловлюється низка зауважень до законопроекту, проте вказується, що за результатами розгляду в першому читанні даний законопроект може бути взятий за основу за умови врахування цих зауважень. Також С.Подгорний зазначив, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян не визначився з остаточним рішенням щодо законопроекту.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, В.Каськів.
Ю.Ключковський висловив окремі зауваження до законопроекту і заявив, що утримається під час голосування за наслідками розгляду питання.
В.Каськів зауважив, що в світлі положень чинної Конституції України, котра визначає обласні та районні ради представницькими органами, які виражають спільні інтереси громад, випливає, що для виборів депутатів обласних і районних рад на сьогоднішній день оптимальною є мажоритарна система відносної більшості з голосуванням у багатомандатних округах. Така система, з одного боку, дозволяє персоніфікувати вибори, а з іншого – зберегти за відповідними місцевими організаціями партій ключову роль у місцевих виборах шляхом надання права висування кандидатів на місцевих виборах насамперед місцевим організаціям партій (блокам). З метою забезпечення підтримки обраного міського голови більшістю членів територіальної громади, законопроектом пропонується обирати міських голів за мажоритарною системою абсолютної більшості. Разом із тим переглядати систему виборів сільських та селищних голів законопроектом не пропонується.
О.Боднар поставила на голосування пропозицію, відповідної до якої, підкомітет рекомендує за результатом розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу.
ГОЛОСУВАЛИ: “Не брали участі в голосуванні” - 7 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України (Ю.Ключковський).
Рішення не прийнято.
Враховуючи результат голосування, відповідно до якого по даному питанню не було досягнуто згоди, Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала відповідно до статті 111 Регламенту Верховної Ради України винести даний законопроект на розгляд Верховної Ради України.
УХВАЛИЛИ:
1. Проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 2270-2), поданий народним депутатом України Каськівим В.В., винести на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю при розгляді зазначеного законопроекту народному депутатові України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. № 5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк).
Доповідач зазначив, що законопроектом з реєстр. №5415 пропонується внести зміни до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, які спрямовані на відмову від пропорційної системи на місцевих виборах й повернення до мажоритарної системи.
С.Подгорний ознайомив присутніх з висновками щодо законопроекту з реєстр. №5415, які надійшли до Комітету.
Комітет з питань правової політики, розглянувши на своєму засіданні законопроект на предмет відповідності його Конституції України, висловив низку зауважень щодо окремих його положень та вважає, що законопроект потребує доопрацювання.
Комітет з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту зазначив, що його реалізація потребуватиме збільшення видатків державного та місцевого бюджетів. Враховуючи водночас норми статті 27 Бюджетного кодексу України Комітет зазначає, що у разі прийняття законопроекту він може набути чинності не раніше 1 січня 2011 року за умови його офіційного оприлюднення до 15 серпня 2010 року; в іншому випадку норми законопроекту можуть застосовуватися не раніше 1 січня 2012 року.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України також висловило свої зауваження до законопроекту і дійшло узагальнюючого висновку, що за результатами розгляду на пленарному засіданні даний законопроект доцільно повернути суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.
С.Подгорний від імені підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян запропонував Комітету погодитися з точкою зору Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та ухвалити відповідний висновок за наслідками обговорення питання.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. № 5415), поданий народними депутатами України Кириленком В.А., Мойсиком В.Р. і Гуменюком О.І., за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю при розгляді зазначеного законопроекту народному депутатові України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 7 народних депутатів України, “Не брав участі в голосуванні” – 1 народний депутат України (В.Павленко).
Рішення прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін та доповнень до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо запровадження на місцевих виборах відкритих списків кандидатів у депутати) (реєстр. №5426, н.д. І.Кріль та Л.Оробець).
Доповідач повідомив присутнім про розгляд на засіданні профільного підкомітету законопроекту з реєстр. № 5426, яким передбачено проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на основі висування кандидатів за відкритими виборчими списками місцевих організацій партій, їх блоків.
С.Подгорний ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому привертається увага до низки концептуальних недоліків, наявних у законопроекті, що роблять його в цілому непридатним до практичного застосування. Тому, на думку управління, за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити. Водночас усі слушні новели проекту можуть бути використані під час доопрацювання чинного законодавства у сфері місцевих виборів.
Голова підкомітету запропонував проект висновку Комітету щодо законопроекту з реєстр. №5426, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін та доповнень до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо запровадження на місцевих виборах відкритих списків кандидатів у депутати) (реєстр. № 5426), поданий народними депутатами України Крілем І.І., Оробець Л.Ю., за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю при розгляді зазначеного законопроекту народному депутатові України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503, Президент України В.А.Ющенко, невідкладний).
Доповідач повідомив присутнім про розгляд на засіданні профільного підкомітету законопроекту з реєстр. № 5503, яким пропонується прийняти закон щодо місцевих виборів у новій редакції та встановити, що вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських (крім Київської міської ради), районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах; вибори депутатів Київської міської ради, районних, обласних рад проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості у багатомандатних виборчих округах (по 2 – 10 мандатів у окрузі).
С.Подгорний ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому законопроект з реєстр. №5503 оцінюється загалом позитивно, оскільки він передбачає формування цілісної виборчої системи на місцевих виборах, враховує положення інших законодавчих актів, якими регулюються питання виборів (зокрема, Закону України “Про Державний реєстр виборців” (приписи щодо “виборчої адреси виборця”), усуває низку прогалин чинного Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, характеризується досить високим рівнем юридичної техніки. Водночас висновок містить низку зауважень до законопроекту та узагальнюючу пропозицію щодо його прийняття за основу за результатами першого читання.
Голова підкомітету запропонував проект висновку Комітету щодо законопроекту з реєстр. №5503, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, М.Ставнійчук.
М.Ставнійчук поінформувала членів Комітету про те, що основним завданням законопроекту є створення цілісної та якісної юридичної основи для організації і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських, районних у містах, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до вимог Конституції України, з урахуванням позитивного досвіду практичного застосування інших законів про вибори, міжнародних стандартів у галузі виборчого права та рекомендацій визнаних міжнародних інституцій. Проект нового Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” пропонує запровадити мажоритарну систему як на виборах депутатів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних рад, так і депутатів міських, районних в містах, районних, обласних рад, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
В.Сінченко не підтримав викладені у законопроекті вимоги щодо висування та реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Ю.Ключковський вважає недоцільною новелу законопроекту щодо відмови виборчим блокам місцевих організацій політичних партій висувати кандидатів на місцевих виборах.
О.Боднар поставила на голосування пропозицію, відповідної до якої, підкомітет рекомендує за результатом розгляду в першому читанні прийняти даний законопроект за основу.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 3 народних депутати України, “Утрималися” - 5 народних депутатів України.
Рішення не прийнято.
Враховуючи результат голосування, відповідно до якого по даному питанню не було досягнуто згоди, Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала відповідно до статті 111 Регламенту Верховної Ради України винести даний законопроект на розгляд Верховної Ради України.
УХВАЛИЛИ:
1. Проект Закону України про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503), поданий Президентом України Ющенком В.А., винести на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю при розгляді зазначеного законопроекту народному депутатові України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка щодо проекту Закону про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (реєстр.№0866 від 23.11.2007, КМУ, В.Янукович)
Доповідач повідомив присутнім, що законопроект реєстр. №0866, підготовлений до повторного розгляду Комітетом з питань економічної політики, має розглядатися найближчими днями на пленарному засіданні Верховної Ради України. При цьому запропонована згаданим Комітетом редакція викликає цілу низку зауважень і пропозицій. Вона суперечить публічно проголошеному всіма політичними силами та провідними державними діячами держави курсу на підтримку демократичної децентралізації системи організації і здійснення влади в Україні та відповідне розширення прав місцевого самоврядування. Наслідками запровадження законопроекту буде суттєве скорочення повноважень органів місцевого самоврядування в одній із важливих сфер суспільного життя, їх усунення від оформлення права власності на об’єкти нерухомого майна, проведення оцінки таких об’єктів, позбавлення місцевих бюджетів значних обсягів надходжень коштів, які на сьогодні використовуються для фінансування власних самоврядних повноважень (другий кошик доходів), нічим не виправдане ускладнення в доступі органів місцевого самоврядування до інформації про об’єкти нерухомості, що вкрай необхідна для ефективного управління місцевим господарством, здійснення контролю за технічним станом, використанням та утриманням об’єктів нерухомого майна, обліку житлового фонду та контролю за його використанням, обліку нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, організації благоустрою населених пунктів, ведення містобудівної документації, розробки програм соціально-економічного та культурного розвитку територій і здійснення органами місцевого самоврядування багатьох інших повноважень, віднесених законами до їхнього відання. При цьому надзвичайно важливою є та обставина, що вилучаючи з відання місцевого самоврядування цілу низку здійснюваних ними впродовж багатьох десятків років функцій, скорочуючи й без того мізерні місцеві фінанси, держава залишає за місцевим самоврядуванням весь обсяг відповідальності у пов’язаних галузях як перед жителями і громадою, так і численними контролюючими органами виконавчої гілки влади.
Положення про адміністрування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підприємством, що належить до сфери управління Міністерства юстиції України, є фактично продовженням негативної тенденції до комерціалізації владних за суттю повноважень. Адже, метою діяльності підприємства, в тому числі державного, є отримання прибутку. За таких організаційних передумов значні обсяги коштів буде виведено за межі бюджетного регулювання. Подібні кроки не можна вважати прийнятними, особливо в ситуації з економічною кризою.
Для ведення Державного реєстру на місцях фактично утворюється додаткова виконавча вертикаль центрального підпорядкування у складі Міністерства юстиції України, яка наділяється владними повноваженнями у надзвичайно важливій сфері суспільних відносин за рахунок повноважень місцевого самоврядування. Причому ця додаткова владна вертикаль унезалежнена і позбавлена будь-якого контролю зі сторони як органів місцевого самоврядування, так і місцевих органів виконавчої влади загальної компетенції – місцевих державних адміністрацій.
Також цілком очевидно, що суттєво ускладниться доступ громадян та юридичних осіб до механізмів забезпечення обліку та реєстрації нерухомого майна незалежного від форм власності, які на сьогодні реалізуються однією структурною одиницею – бюро технічної інвентаризації як підприємствами комунальної форми власності. Натомість усім доведеться звертатися за місцезнаходженням двох суб’єктів реалізації вищевказаних повноважень.
У законопроекті чітко не визначено територіальну основу діяльності органів державної реєстрації прав на місцях, не вказано на її пов’язаність із системою адміністративно-територіального устрою України. Інакше питання вирішуватиметься на рівні наказів Міністерства юстиції України щодо визначення власної територіальної структури. В цьому сенсі таким, що не вповні узгоджується зі змістом статті 133 Конституції України видається формулювання частини першої статті 16 законопроекту в остаточній редакції (цитуємо) “Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав, на території якого розміщений об’єкт нерухомого майна…”. Адже в системі адміністративно-територіального устрою держави є Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в місті, селища і села, але немає територій органів державної реєстрації прав на нерухоме майно.
В.Сінченко нагадав, що 17 вересня 2008 року народні депутати О.Омельченко та О.Черноморов внесли на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про облік та технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації (реєстр. № 2788). Законодавча ініціатива була зорієнтована на забезпечення зручного, оперативного і недорогого обслуговування населення, підприємств, установ та організацій з надання облікових, інвентаризаційних та інформаційних послуг в одній установі комунальної форми власності. Комітет розглянув зазначений законопроект у травні 2009 року та висловився за його прийняття у першому читанні за основу. Однак до цього часу проект Закону України про облік та технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації (реєстр. № 2788) головним Комітетом не розглянуто і на розгляд Верховної Ради України не подано.
Доповідач наголосив, що загалом проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” (реєстр. №0866), доопрацьований для повторного розгляду, не забезпечує досягнення поставленої мети правового регулювання і є неприйнятним у такій редакції. Аналогічна точка зору щодо цього питання висловлюється абсолютною більшістю представників органів місцевого самоврядування з усіх регіонів України, а також фахівцями асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом.
З огляду на вищезазначене та виходячи з необхідності дотримання курсу на демократичну децентралізацію влади і реальне забезпечення інтересів місцевого самоврядування, підкомітет з питань державного будівництва вважає за необхідне доручити керівництву Комітету поінформувати Голову Верховної Ради України В.Литвина про позицію Комітету щодо проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” (реєстр. №0866) та запропонувати не розглядати його за процедурою повторного читання по-суті на пленарному засіданні 11 лютого 2010 року, а доручити Комітету з питань економічної політики продовжити його доопрацювання за участі Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування і провідних асоціацій органів місцевого самоврядування.
Пропозицію підтримано одноголосно.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проекти Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046 від 08.02.2010, н.д. А.Кожем’якін) та про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046-1 від 08.02.2010, н.д. О.Боднар).
Доповідач поінформувала присутніх про те, що підкомітет з питань органів виконавчої влади розглянув законопроекти реєстр. №№6046, 6046-1, які мають ідентичні назви та зміст. Законопроектами пропонується визнати таким, що втратив чинність прийнятий парламентом 3 лютого 2010 року Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій” № 1849-VI. При цьому автори вказують на порушення Конституції і законів України, прав народних депутатів України, допущених в ході розгляду і прийняття зазначеного Закону. Підкомітет запропонував обговорити питання і за наслідками обговорення визначити позицію Комітету.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Більшість членів Комітету погодились із необхідністю відновлення колегіального статусу виборчих комісій та чіткого розмежування їх повноважень, прав кандидатів у Президенти України на формування складу виборчих комісій, недопущення втручань органів влади у виборчий процес.
Ю.Ключковський вказав на необхідність передбачити у законопроектах при подальшому їх розгляді механізм відновлення норм Закону України “Про вибори Президента України”, що були чинними на момент прийняття Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” від 3 лютого 2010 року № 1849-VI і запропонував рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду вищезгаданих законопроектів в першому читанні прийняти за основу законопроект з реєстр. № 6046, але у разі внесення якогось із законопроектів на заміну (з врахуванням зауважень Комітету), повернутись до їх розгляду на наступному засіданні комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні проектів Закону України про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій” (реєстр. № 6046, 6046-1), прийняти за основу проект Закону реєстр. № 6046 відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання Першому заступнику Голови Комітету – народному депутату України Боднар О.Б.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - 6 народних депутатів України, “Проти” - 1 народний депутат України (О.Черноморов).
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про Розпорядження Голови Верховної Ради України №24 від 28.01.2010 року про Орієнтовний план міжнародних обмінів Верховної Ради України на 2010 рік.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
С.Подгорний вніс пропозицію відповідно до графіку проведення заходів включити його до складу делегації Верховної Ради України в роботі 35-го засідання Комітету ПАЧЕС з правових і політичних питань (21-22 квітня, м. Тирана (Республіка Албанія), 35-го Пленарного засідання Генеральної асамблеї ПАЧЕС (8-10 червня, м.Белград (Республіка Сербія), 36-го засідання Комітету ПАЧЕС з правових і політичних питань (13-14 жовтня м.Єреван (Республіка Вірменія), 36-го Пленарного засідання Генеральної асамблеї ПАЧЕС (9-11 листопада, м.Анкара (Турецька Республіка).
О.Боднар, Ю.Ключковський, С.Подгорний, з огляду на пропозиції щодо участі в роботі міжнародних парламентських організацій, запропонували передбачити здійснення їх участі у семінарі для міжнародних спостерігачів за виборами в органи державної влади і проведення референдумів (перше півріччя), Міжнародної конференції “Про законодавчий досвід протидії корупції” (березень-квітень, м. Санкт-Петербург (Російська Федерація) та спостереження за підготовкою та проведенням виборів до Міллі Меджлісу Азербайджанської Республіки (IV квартал).
Члени Комітету доручили секретаріату Комітету підготувати листа до Голови Верховної Ради України та передбачити їх участь у вищезгаданих заходах, а також, вказати на те, що народні депутати України візьмуть участь у роботі Міжпарламентської Асамблеї Верховної Ради України та Сейму Литовської Республіки, Парламентської асамблеї України та Республіки Польща, Міжпарламентської асамблеї Верховної Ради України, Сейму та Сенату Республіки Польща та Сейму Литовсько Республіки.
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар, з огляду на пропозиції щодо закордонних візитів представників Комітетів Верховної Ради України та прийомів іноземних делегацій, запропонувала передбачити можливість візиту делегації Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до Комітету Сейму Литовської Республіки з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
О.Боднар доручила секретаріату Комітету підготувати проекти листів до Комітету Сейму Литовської Республіки з питань державного будівництва та місцевого самоврядування та Голови Верховної Ради України.
Пропозицію підтримано.
Перший заступник
Голови Комітету О. БОДНАР
За Секретаря Комітету В.СІНЧЕНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
10.02.2010 року
1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 2270-2, н.д. В.Каськів)
2. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. № 5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк)
3. Про проект Закону про внесення змін та доповнень до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо запровадження на місцевих виборах відкритих списків кандидатів у депутати) (реєстр. №5426, н.д. І. Кріль та Л. Оробець)
4. Про проект Закону про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503, Президент України В.А.Ющенко, невідкладний)
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (реєстр.№ 0866 від 23.11.2007, КМУ, В.Янукович)
6. Про проекти Закону:
6.1. про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046 від 08.02.2010, н.д. А.Кожем’якін)
6.2. про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” щодо організації роботи виборчих комісій (реєстр.№ 6046-1 від 12.02.2010, н.д. О.Боднар).
7. Про Розпорядження Голови Верховної Ради України №24 від 28.01.2010 року про Орієнтовний план міжнародних обмінів Верховної Ради України на 2010 рік.