ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

        Комітет

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 83/15

                                                                                     23 грудня 2009 року                                                                                            15 год. 00 хв.

                                                                                      м. Київ,

                                                                                      вул. Садова, 3а

                                                                                      кім. 416

                                       

Перший заступник Голови Комітету Боднар О.Б.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

 

Присутні: члени Комітету:  Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М.,  Подгорний С.П., Трайдук М.Ф., Матвієнко А.С.

Відсутні: Омельченко О.О., Черноморов О.М., Павленко В.В., Петренко В.М., Льовочкін С.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Желтова О.М, Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.

 

Запрошені:

Богашева Н.В. - заступник Міністра юстиції України;

Вовченко О.Л. - Директор департаменту фінансів органів державного управління Міністерства фінансів України;

Антонюк В.М. - Завідувач відділу служби зв’язків з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України Секретаріату Президента України;

Гапотченко В.І. - Заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Сясько О.І. - Заступник голови департаменту виконавчої дирекції Асоціації міст України та громад.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. №5388, КМУ, Ю.Тимошенко)

2. Про проект Закону про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. №4669, н.д. Ю.Ключковський) та про проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) з урахуванням пропозиції щодо надання права голові місцевої ради обиратись депутатом місцевої ради вищого рівня (реєстр. №4669/П, н.д. В.Бондаренко)

3. Про проект Закону про внесення змін до статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних міських голів” (щодо одночасного проведення) (реєстр. №5448, н.д. С.Міщенко, Р.Князевич)

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. №5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк)

5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний реєстр виборців” (щодо статусу і здійснення повноважень органів Державного реєстру виборців та складання списків виборців до створення Державного реєстру виборців) (реєстр. №3469, третє читання)

6. Про проект Закону про внесення змін до додатка №3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр. №5232, КМУ, Ю.Тимошенко)

7. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145, КМУ, Ю.Тимошенко)

8. Про затвердження роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо застосування окремих положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” стосовно можливості направлення на розгляд  прокуратури депутатського запиту депутата місцевої ради.

 

***

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект порядку денного засідання Комітету.

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар ознайомила членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонувала визначитися із зауваженнями та пропозиціями щодо нього.

О.Боднар поінформувала присутніх про те, що станом на 21 грудня 2009 року на розгляді в Комітеті з питань державного будівництва та місцевого самоврядування знаходяться 14 законопроектів, які стосуються внесення змін до законодавства про вибори народних депутатів України, 13 проектів, які стосуються внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” та Проект Закону про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (реєстр. № 5503, поданий Президентом України В.Ющенком та визначений ним як невідкладний), які ще не отримали відповідних висновків Комітету.

О.Боднар просила членів комітету взяти дану інформацію до відома та внести пропозиції на наступне засідання комітету.

Пропозицію підтримано одноголосно.

 

С.Подгорний запропонував розглянути на засіданні Комітету питання про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр. №5419 від 08.12.2009), внесений С.Подгорним, С.Міщенком, В.Сінченком, Т.Чорноволом, Р.Зваричем).

Також він вніс пропозицію зняти з розгляду питання про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо повернення до мажоритарної системи виборів) (реєстр. №5415, н.д. В.Кириленко, В.Мойсик, О.Гуменюк) та проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний реєстр виборців” (щодо статусу і здійснення повноважень органів Державного реєстру виборців та складання списків виборців до створення Державного реєстру виборців) (реєстр. №3469, третє читання), як такі, що потребують додаткової ретельної підготовки.

Пропозицію підтримано одноголосно.

 

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала визначитися шляхом голосування щодо оновленого проекту порядку денного засідання Комітету, прийняти його за основу та в цілому в такій послідовності питань:

1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. №5388, КМУ, Ю.Тимошенко)

2. Про проект Закону про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. №4669, н.д. Ю.Ключковський) та про проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) з урахуванням пропозиції щодо надання права голові місцевої ради обиратись депутатом місцевої ради вищого рівня (реєстр. №4669/П, н.д. В.Бондаренко)

3. Про проект Закону про внесення змін до статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних міських голів” (щодо одночасного проведення) (реєстр. №5448, н.д. С.Міщенко, Р.Князевич)

4. Про проект Закону про внесення змін до додатка №3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр. №5232, КМУ, Ю.Тимошенко)

5. Про Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр.№ 5416 від 08.12.2009, н.д. С.Подгорний, С.Міщенко, В.Сінченко, Т.Чорновіл, Р.Зварич).

6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145, КМУ, Ю.Тимошенко)

7. Про затвердження роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо застосування окремих положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” стосовно можливості направлення на розгляд  прокуратури депутатського запиту депутата місцевої ради.

 

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету за основу та в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. №5388, КМУ, Ю.Тимошенко).

Доповідач поінформував присутніх про те, що підкомітет розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. № 5388 від 30.11.2009), яким пропонується внести зміни до законів України “Про Центральну виборчу комісію”, “Про вибори Президента України”, “Про вибори народних депутатів України” з метою усунення правових колізій, що виникли внаслідок прийняття Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів Президента України” № 1616-IV від 21.08.2009 р.

С.Подгорний ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнято за основу з врахуванням висловлених зауважень та пропозицій, а також запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді Україні за наслідками розгляду у першому читанні проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. № 5388) прийняти його за основу.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян – народному депутату України С.П. Подгорному.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – 6 народних депутатів України, “Утримався” – 1 народний депутат України (С.Гордієнко).

 

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. №4669, н.д. Ю.Ключковський) та про проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) з урахуванням пропозиції щодо надання права голові місцевої ради обиратись депутатом місцевої ради вищого рівня (реєстр. №4669/П, н.д. В.Бондаренко)

Доповідач поінформував присутніх членів Комітету про те, що підкомітет розглянув проект Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. № 4669 від 16.06.2009), внесений народним депутатом  України Ключковським Ю.Б.

Даним проектом Закону пропонується внесення змін до частини третьої статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно до яких голови сільських, селищних, міських рад можуть суміщати свою службову діяльність з роботою на громадських засадах на виборних посадах в об’єднаннях громадян.

М.Трайдук ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого за результатами розгляду у першому читанні даний законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання, а також запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.

 В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній    Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. № 4669) при розгляді у першому читанні прийняти за основу.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України  - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Ф.Трайдука.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

***

В контексті розгляду даного питання, голова підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдук також поінформував присутніх про проект Постанови Верховної Ради України про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. № 4669/П від 08.09.2009), внесений народним депутатом  України Бондаренком В.Д.

У цьому проекті пропонується доповнити текст проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) після слів: “... не може мати інший представницький мандат...” словами: “(крім у місцевій раді вищого рівня)”.

Голова підкомітету М.Трайдук ознайомив членів Комітету з висновком Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України до проекту Постанови з реєстр. №4669/П та зазначив, що дана Постанова внесена на реєстрацію з порушенням Регламенту Верховної Ради України. Голова підкомітету запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Більшість членів Комітету висловила критичні зауваження щодо запропонованого доповнення, оскільки  слова “місцева рада вищого рівня” не відповідають букві та духу Конституції України,  якою не передбачено ієрархії – вищий чи нижчий рівень – органів місцевого самоврядування.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) з урахуванням пропозиції щодо надання права голові місцевої ради обиратись депутатом місцевої ради вищого рівня  (реєстр. № 4669/П)  відхилити.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Ф.Трайдука.

ГОЛОСУВАЛИ:Утрималися” – 3 народних депутати України, “Проти” – 2 народних депутати України, “Не взяли участі в голосуванні” – 2 народних депутати України.

 

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних міських голів” (щодо одночасного проведення) (реєстр. №5448, н.д. С.Міщенко, Р.Князевич).

Підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян розглянув проект Закону України про внесення змін до статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо одночасного проведення), метою якого є зведення у часі (одночасне проведення) чергових виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим з виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що дасть можливість, на думку авторів, скоротити видатки державного бюджету на проведення виборчої кампанії.

Підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян пропонує Комітету рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду зазначеного законопроекту у першому читанні прийняти його за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо одночасного проведення) (реєстр. № 5448), поданий народними депутатами України Міщенком С.Г. та Князевичем Р.П., за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України зі співдоповіддю при розгляді зазначеного законопроекту голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутатові України Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до додатка №3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр. №5232, КМУ, Ю.Тимошенко).

Підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до додатка №3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр.  №5232 від 15.10.2009 р.). Даний законопроект розроблено Міністерством фінансів України на виконання доручень Кабінету Міністрів України з метою врегулювання питання фінансового забезпечення в поточному році проведення Центральною виборчою комісією підготовки до виборів Президента України у 2010 році.

С.Подгорний ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу, а також запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар, висловившись на підтримку запропонованого проекту висновку, довела до відома присутніх інформацію Центральної виборчої комісії про незадовільний стан фінансового забезпечення підготовки проведення виборів Президента України 17 січня 2010 року та надала доручення секретаріату Комітету підготувати проект листа Комітету на адресу Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко з проханням вжити необхідних заходів для забезпечення належного фінансування виборчої кампанії.

 

 

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до додатка №3 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр.  №5232 від 15.10.2009 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, прийняти за основу і в цілому.

2. Направити цей висновок до Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки і опрацювання зазначеного законопроекту.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр.№ 5419 від 08.12.2009, внесений С.Подгорним, С.Міщенком, В.Сінченком, Т.Чорноволом, Р.Зваричем).

Підкомітет повторно розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр. № 5419 від 08.12.2009), до якого пропонується внести зміни до окремих положень Закону України “Про вибори Президента України”, якими врегульовуються питання уточнення списків виборців, в тому числі на закордонних виборчих дільницях, організації голосування виборців за місцем перебування, складання дільничними виборчими комісіями протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, окружними виборчими комісіями – про підсумки голосування в межах відповідного територіального виборчого округу, Центральною виборчою комісією – про результати голосування у день виборів Президента України, а також порядку транспортування виборчої документації до окружних виборчих комісій та до Центральної виборчої комісії.

За Рішенням Комітету від 14.12.2009 р. (протокол № 82/14) Комітет звертався до Верховної Ради України з проханням включити проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр № 5419) до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України 15 грудня 2009 року, однак законопроект так і не був розглянутий парламентом до 23 грудня 2009 року.

С.Подгорний ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу за умови врахування висловлених зауважень та пропозицій, а також запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

УХВАЛИЛИ:

1. У разі розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори Президента України” (реєстр. № 5419) на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради України рекомендувати парламенту за наслідками розгляду в першому читанні прийняти його за основу та в цілому з урахуванням таких поправок до законопроекту:

1) підпункт 1 пункту 2 викласти в такій редакції:

«1) у частині дев’ятій: друге та третє речення замінити двома реченнями такого змісту:

«Окружна виборча комісія приймає рішення про включення членів цієї окружної виборчої комісії до списку виборців на одній із звичайних виборчих дільниць відповідного виборчого округу. Окружна виборча комісія невідкладно після прийняття зазначених рішень, однак не пізніш як за п’ять днів до дня голосування, надсилає такі рішення, а також рішення про зміни в складі дільничних виборчих комісій органам ведення Державного реєстру виборців, повноваження яких поширюються на відповідну територію, де вказані виборці включені до складу (виключені зі складу) виборчих комісій»;

доповнити двома абзацами такого змісту:

«Орган ведення Державного реєстру виборців, який отримав таке рішення, невідкладно повідомляє через автоматизовану інформаційно-телекомунікаційну систему Державного реєстру виборців щодо кожного виборця, який включений до складу (виключений зі складу) виборчої комісії, орган ведення Державного реєстру виборців за виборчою адресою такої особи щодо внесення відповідних службових відміток, які виключають внесення цих осіб до списків виборців за їх виборчими адресами.

Особа, повноваження якої як члена виборчої комісії припинено, виключається зі списків виборців на відповідній виборчій дільниці і включається до списку виборців за своєю виборчою адресою»;

2) у пункті 6:

у абзаці восьмому після слів «їх заяви» доповнити словами «до якої додається видана лікувальним закладом довідка, що підтверджує факт нездатності виборця пересуватися самостійно»;

абзац дев’ятий доповнити реченням такого змісту: «До заяви додається видана лікувальним закладом довідка, що підтверджує факт нездатності виборця пересуватися самостійно»;

3) пункт 11 після пункту 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:

«3) у частині восьмій слова «не пізніше ніж на п’ятий день з дня проведення виборів» виключити.

У зв’язку з цим підпункт 3 вважати підпунктом 4;

4) підпункт 1 пункту 12 після слова «першій» доповнити словами «абзац третій виключити».

2. Доручити виступити на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян, народному депутату України Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ:За” - 6 народних депутатів України, “Утримався” - 1 народний депутат України (С.Гордієнко).

 

Рішення прийнято.

 

6.

 

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145, КМУ, Ю.Тимошенко).

Підкомітет з питань місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145 від 18.09.2009 р.). Законопроект спрямовано на створення єдиного підходу органів, уповноважених Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування при розрахунку орендної плати за надання в оренду об’єктів, передбачених Законом України “Про оренду державного та комунального майна”.

Підкомітет відзначає, що згідно із законопроектом Кабінет Міністрів України пропонується наділити повноваженнями визначати методику розрахунку орендної плати для об’єктів права як державної, так і комунальної власності, вказавши на це у законах України “Про оренду державного та комунального майна” та “Про місцеве самоврядування в Україні”.

М.Трайдук ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, відповідно до якого за результатами розгляду у першому читанні рекомендує прийняти вищезгаданий законопроект за основу. Водночас пропонується не вносити зміни до статті 60 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні”, оскільки цей Закон не призначений для докладного регулювання орендних відносин.

Голова підкомітету М.Трайдук запропонував проект висновку Комітету з цього питання, підготовлений підкомітетом з питань місцевого самоврядування .

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

 

 

 

УХВАЛИЛИ:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань економічної політики рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145 від 18.09.2009 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Направити цей висновок до Комітету з питань економічної політики, визначеного головним з підготовки та опрацювання зазначеного законопроекту.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – 4 народних депутати України, “Утрималися” – 2 народних депутати України (Ю.Ключковський, А.Матвієнко), “Не взяв участі в голосуванні” – 1 народний депутат України (С.Гордієнко).

 

Рішення прийнято.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про затвердження роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо застосування окремих положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” стосовно можливості направлення на розгляд  прокуратури депутатського запиту депутата місцевої ради.

Доповідач ознайомила присутніх з проектом роз’яснення такого змісту.   

«Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув звернення Голови Хмельницької обласної ради І.Гладуняка про надання роз’яснення щодо можливості направлення на розгляд прокуратури області депутатських запитів депутатів обласної ради, підтриманих радою на її пленарних засіданнях відповідно до вимог статті 21 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”. Необхідність у роз’ясненні викликана розбіжностями у розумінні питання між депутатами обласної ради та органами прокуратури. Керуючись частиною третьою статті 21 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та в межах предмету відання Комітету повідомляємо таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Аналогічну норму містить частина третя статті 24 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі – місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради відповідно до Конституції України, Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, інших законів України визначає Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” (далі – Закон). При цьому можливість виконання покладених на депутата обов’язків забезпечується наділенням його необхідним обсягом прав. Зокрема, серед іншого, відповідно до пункту 1 частини другої статті 11 Закону депутат місцевої ради має право на “1) депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання”.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону “Депутатський запит – це підтримана радою вимога депутата місцевої ради до посадових осіб ради і її органів, сільського, селищного, міського голови, керівників підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, які розташовані або зареєстровані на відповідній території, а депутата міської (міста обласного значення), районної, обласної ради – також до голови місцевої державної адміністрації, його заступників, керівників відділів і управлінь з питань, які віднесені до відання ради”. Таким чином, Закон встановлює вичерпний перелік органів і посадових осіб, до яких може бути направлено депутатський запит. Керівників правоохоронних і контролюючих органів у цьому переліку не зазначено.

Поруч із цим, у частині першій статті 13 Закону, яка надає визначення депутатського звернення, вказується, що “Депутатське звернення – викладена в письмовій формі вимога депутата місцевої ради з питань, пов'язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих  органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз'яснення з питань, віднесених до їх компетенції”. Тобто перелік органів і посадових осіб, яким може бути направлено депутатське звернення депутата місцевої ради, не є тотожним переліку органів і посадових осіб, яким може бути направлено депутатський запит. У ньому додатково вказано “керівників правоохоронних та контролюючих органів”.

Окрім цього, з’ясовуючи поставлене обласною радою питання, слід звернути увагу на зміст статей 11 і 15 Закону. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 11 Закону, депутат місцевої ради у виборчому окрузі має право “офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня”. Водночас у пункті 3 частини першої статті 11 Закону до прав депутата місцевої ради у виборчому окрузі віднесено право “порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення”. Частиною другою статті 15 Закону прямо передбачено, що “У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів”. Співставляючи вищезгадані положення Закону, можна дійти висновку, що в розумінні цього Закону керівники правоохоронних та контролюючих органів визначені як окремі, самостійні суб’єкти правовідносин і їх не можна віднести до категорії керівників підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності.

З огляду на вищезазначене, Комітет констатує, що Конституція та закони України не наділяють депутатів місцевих рад правом на звернення із депутатськими запитами до керівників правоохоронних та контролюючих органів, до системи яких належать і органи прокуратури. Здійснення повноважень депутатів місцевих рад у цій сфері може бути реалізовано шляхом направлення відповідних депутатських звернень, що передбачено Законом і відповідає фундаментальному принципу здійснення влади, закріпленому у частині другій статті 19 Конституції України: “Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України”.

Разом із тим повідомляємо, що відповідно до частини третьої статті 21 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” роз’яснення Комітету щодо застосування положень законів України не мають статусу офіційного тлумачення».

Перший заступник Голови Комітету О.Боднар запропонувала членам Комітету висловити свої зауваження щодо проекту роз’яснення.  

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Текст проекту роз’яснення не викликав зауважень і члени Комітету внесли пропозицію затвердити роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо застосування окремих положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” стосовно можливості направлення на розгляд прокуратури депутатського запиту депутата місцевої ради.

 

Пропозицію підтримано одноголосно.

 

 

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                        О. БОДНАР

 

 

Секретар Комітету                                                     С.ГОРДІЄНКО

     

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

 

23.12.2009 року

 

 

1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України) (реєстр. №5388, КМУ, Ю.Тимошенко)

2. Про проект Закону про внесення змін до статті 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) (реєстр. №4669, н.д. Ю.Ключковський) та

про проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до статті 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо уточнення обсягу права голови ради на суміщення своєї діяльності) з урахуванням пропозиції щодо надання права голові місцевої ради обиратись депутатом місцевої ради вищого рівня (реєстр. №4669/П, н.д. В.Бондаренко)

3. Про проект Закону про внесення змін до статті 14 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних міських голів" (щодо одночасного проведення) (реєстр. №5448, н.д. С.Міщенко, Р.Князевич)

4. Про проект Закону про внесення змін до додатка №3 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (щодо врегулювання фінансового забезпечення підготовки до виборів Президента України у 2010 році) (реєстр. №5232, КМУ, Ю.Тимошенко)

5. Про Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо унеможливлення фальсифікацій у виборчому процесі) (реєстр. № 5416 від 08.12.2009, внесений С.Подгорним, С.Міщенком, В.Сінченком, Т.Чорноволом, Р.Зваричем).

6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо орендних відносин (реєстр. №5145, КМУ, Ю.Тимошенко)

7. Про затвердження роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо застосування окремих положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” стосовно можливості направлення на розгляд  прокуратури депутатського запиту депутата місцевої ради.

 

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“5 сесія 6 скликання ”

03 грудня 2014 10:54
27 листопада 2013 15:07
27 листопада 2013 15:05
27 листопада 2013 15:03
27 листопада 2013 15:02
27 листопада 2013 15:01
27 листопада 2013 14:59
27 листопада 2013 14:58
27 листопада 2013 14:56
27 листопада 2013 14:55