СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань організації державної влади,

місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування

15 листопада 2023 року

Веде засідання голова Комітету ШУЛЯК О.О.

 

ГОЛОВУЮЧА. Давайте ми розпочнемо засідання нашого комітету, якраз зробимо перекличку.

Колеги, ми проводимо засідання комітету у режимі відеоконференції на платформі Zoom у порядку, передбаченому Законом України "Про комітети Верховної Ради України" із застосуванням пункту 4 розділу VIII "Прикінцевих положень". Засідання комітету є повноважним, якщо на ньому присутні більше половини від затвердженого Верховною Радою України складу його членів. Згоду на проведення засідання комітету підписали 23 члени нашого комітету. Сьогодні на засідання зареєструвалось 16 народних депутатів. Кворум є, оголошую засідання комітету відкритим.

Якщо секретар комітету Дмитро Валерійович Ісаєнко підтримує, то допомогу нам по підрахунку голосів буде надавати секретаріат. Я буду озвучувати Дмитро Валерійович, підтримується пропозиція?

 

ІСАЄНКО Д.В. Я підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, я кожному з вас в алфавітному порядку буду надавати слово для того, щоб ви особисто представились, що берете участь у засіданні комітету. Також прошу обов'язково включати відео для фіксації вашої особистої присутності.

Колеги, робимо перекличку. Я вношу пропозицію підтримати та проголосувати порядок денний засідання комітету за основу та в цілому. Чи є пропозиції у членів комітету до порядку денного?

 

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М. Олена Олексіївна, якщо можна.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пане Романе, будь ласочка.

 

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М. Доброго дня. Доброго дня, колеги. Я маю пропозицію щодо питання, серед організаційних питань. У нас на розгляді комітету є законопроект 6401 про місцеве самоврядування в Україні щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування. І там є багато питань, які потребують дискусії, він готується до другого читання.

Тому в мене є пропозиція, і планується один із заходів для того, щоб цю дискусію максимально якісно організувати, зі всіма зацікавленими сторонами. Тому в мене є пропозиція сьогодні в розділі "Організаційні питання" внести зміни до плану роботи нашого комітету на поточну сесію, передбачивши проведення 8 грудня заходу на тему: "Консультації щодо положень проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування (реєстраційний номер 6401) в рамках його підготовки до розгляду в другому читанні.

Тому, друзі, я пропоную це питання розглянути в організаційних питаннях.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, тоді переходимо до голосування з урахуванням пропозицій пана Романа до порядку денного.

Нагадую, включаємо відео і, якщо за –  піднімаємо руку, якщо проти, утримались – про це прошу наголосити.

Я, Шуляк Олена, беру участь в засіданні особисто і голосую за прийняття порядку денного за основу та в цілому з урахуванням висловленої пропозиції Лозинського.

Будь ласка,  пан Аліксійчук.

 

АЛІКСІЙЧУК О.В. Аліксійчук, беру особисто участь у засіданні комітету. Голосую за основу і в цілому з урахуванням пропозицій Романа Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Пан Балога, будь ласка.

 

БАЛОГА В.І. З урахуванням всіх пропозицій – за, та за основу. 

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка,  пан Безгін.

 

БЕЗГІН В.Ю. Безгін бере участь в засіданні комітету особисто. Підтримую порядок денний за основу та в цілому з урахуванням пропозицій пана Лозинського. І буду просити кілька хвилин в розділі "Різне".

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка,  пані Лариса Білозір.

 

_______________. Вона нібито є в цьому, дивлюся, але трубку не бере.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка,  пані Бондар.

Пан Васильєв.

Пан Войцехівський.

 

ВОЙЦЕХІВСЬКИЙ В.О. Доброго дня! Беру участь особисто, голосую за основу і в цілому.

 

ГОЛОВУЮЧА. З урахуванням пропозицій Лозинського?

 

ВОЙЦЕХІВСЬКИЙ В.О. Да, з урахуванням пропозицій.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Віталію.

Будь ласка,  пан Гузь.

 

ГУЗЬ І.В. Вітаю, друзі. Беру участь особисто, з урахуванням пропозицій колеги Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Дунда, будь ласка. 

 

ДУНДА О.А. Дунда приймає особисто. І підтримую пропозиції пана  Романа Лозинського, голосую – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Пані Загоруйко Аліна.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Доброго дня, колеги. Загоруйко, беру участь у засіданні комітету особисто. Підтримую порядок денний за основу з пропозиціями, озвученими Романом.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка,  Іванов.

Будь ласка, Ісаєнко.

 

ІСАЄНКО Д.В. Ісаєнко, беру участь особисто, за основу і в цілому, з пропозиціями.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, Кальцев.

 

КАЛЬЦЕВ В.Ф. Кальцев, беру участь особисто в засіданні комітету. Підтримую пропозиції Романа Лозинського. Голосую за основу та в цілому.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка, Качура Олександр.

Будь ласка, Клочко Андрій.

 

КЛОЧКО А.А. Доброго дня. Беру участь особисто. Підтримую за основу та в цілому з вимогами Романа Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка, Літвінов Олександр.

 

ЛІТВІНОВ О.М. Літвінов, особисто приймаю участь в засіданні комітету. Порядок денний підтримую за основу та в цілому, з пропозиціями Романа Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пан Роман Лозинський.

 

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М. Роман Лозинський, беру участь в засіданні комітету особисто. Голосую за основу і в цілому за порядок денний, з урахуванням пропозицій.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, Микиша.

Будь ласка, М'ялик.

 

М'ЯЛИК В.Н. Всім доброго дня. Беру участь особисто, голосую за основу і в цілому, з пропозиціями  нашого колеги Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Пан Васильєв Ігор. Я вас бачу.

 

ВАСИЛЬЄВ І.С. Добре, і я вас бачу. Всіх вітаю. Беру участь особисто. Підтримую порядок денний з пропозиціями колег.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Будь ласка, пан Рубльов.

Пан Саврасов.

 

САВРСОВ М.В. Беру участь у роботі комітету. Порядок денний підтримую, з пропозиціями.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Стріхарський.

Дякую, пане Максиме.

 

СТРІХАРСЬКИЙ А.П. Всім доброго дня. Беру участь особисто. Підтримую порядок денний, із усіма пропозиціями Романа Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пан Чорний.

 

ЧОРНИЙ Д.С. Колеги, всім доброго дня. Чорний на засіданні комітету присутній. Підтримую порядок денний за основу  і в цілому, з пропозиціями Романа Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пан Яценко.

 

ЯЦЕНКО А.В. Доброго дня. Я беру участь особисто. Підтримую порядок денний за основу і в цілому, з урахуванням депутата Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

І ще одна спроба, пані Білозір Лариса.

 

БІЛОЗІР Л.М. Вітаю, колеги. Ледве знайшла тут місце, де є інтернет. Беру участь особисто в засіданні комітету. Підтримую порядок денний за основу і в цілому, з пропозиціями пана Лозинського.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Колеги, 20 – за. Рішення прийнято.

Переходимо далі. Колеги, перед початком розгляду питань порядку денного засідання хочу зазначити, що вся інформація щодо звернень, висновків, пропозицій від установ, організацій до проекту за реєстраційним номером 10161 надійшла до вашого відома через систему "СЕДО" та була вчасно завантажена секретаріатом комітету у систему "Електронний комітет".

Переходимо до розгляду питань порядку денного. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв’язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру" (реєстраційний номер 10161), автор  – Кабінет Міністрів України.

Прошу представника Міністерства юстиції України представити даний проект, регламент – 3 хвилини. Прошу вас представитись і, будь ласка, до слова.

 

БАНЧУК О.А. Доброго дня. Я сподіваюсь, що мене чути. Олександр Банчук, заступник міністра юстиції.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пане Олександре, бачимо гарно і чуємо. Будь ласка. 

 

БАНЧУК О.А. Дякую.

Дуже важливий для нас і для уряду, і Міністерства юстиції, в цілому країни, вважаю, законопроект. І його необхідність зумовлена тим, що самим Законом "Про адміністративну процедуру", "Перехідними положеннями", ухваленому минулого року, було передбачено необхідність підготовки цього законопроекту. Також необхідність його ухвалення передбачено меморандумом з Європейським Союзом, меморандумом про допомогу у розмірі 18 мільярдів євро Україні. І третє, що важливо, що в звіті Європейської комісії минулого тижня від 8 листопада про заявку про членство України, членство в Європейському Союзі  значна увага приділена саме Закону "Про адміністративну процедуру".

По-перше, в цьому звіті Європейської комісії визначено, що Закон "Про адміністративну процедуру" є, це, по-перше, важливим елементом забезпечення права на належне урядування, права осіб на належне урядування, яке гарантоване статтею 41 хартії Європейського Союзу про основоположні права.

Друге, що потрібно впроваджувати цей Закон "Про адміністративну процедуру".

Третє. Це те, що інші законодавчі акти, які стосуються регулювання тих чи інших аспектів, інших адміністративних процедур повинні привести у відповідність до Закону "Про адміністративну процедуру".

І четверте. Це те, що потрібно, Україна повинна не виокремлювати окремі сфери чи органи влади з-під дії цього закону. Тобто це важливі елементи, які зазначені у звіті.

Якраз цей законопроект передбачає внесення в деяких випадках технічних, у деяких випадках змістовних до 122 законодавчих актів до кодексів і законів, щоби гармонізувати все наше законодавство України спеціальне, яке стосується тих чи інших аспектів відносин особи з органами влади, органами державної влади, органами місцевого самоврядування. І провести, щоб була одноманітність з тими регулюваннями, які визначено Законом "Про адміністративну процедуру".

У питанні початку адміністративної справи чи адміністративного провадження щодо там реєстрації заяв, у питанні строків – регулювання строків, у питанні оскарження відповідних адміністративних актів в адміністративному і в судовому порядку, в питанні того, що навіть термінологічно в окремих законах, якщо йдеться, наприклад, анулювання дозволу чи ліцензії, – ми приводимо у відповідність, скажемо, намагаємося провести у всіх спеціальних законах у відповідність до тої термінології, яка є в законі. Знову ж це для того, щоби… і найбільше, що в цих 122 законах – законодавчих актах йдеться про те, щоби чітка прив'язка щодо предмета регулювання тої чи іншої сфери: чи земельної, чи соціальної сфери, чи у пенсійній сфері. Тобто чітка прив'язка, що ця сфера регулюється відповідним законом, а також відповідними положеннями Закону "Про адміністративну процедуру".

Це буде важливо для всіх учасників відносин у випадку ухвалення цього закону і набрання ним чинності. Буде зрозуміло, як ці відносини регулюються, щоби зменшити, по-перше, гарантувати всі ті права особам, які передбачені самим основним Законом "Про адміністративну процедуру"; а по-друге, щоб у випадку виникнення спірних відносин і адміністративні суди розуміли, яким чином ті чи інші процедури, які врегульовані спеціальним законом, є адміністративною процедурою чи ні.

І тому, зважаючи на те, що ми повністю, на ці всі відомості, цю всю інформацію, яку я стараюсь коротко протягом цього наданого мені часу тут представити, я вважаю, що це один із таких дуже важливих ґрунтовних законопроектів. І важливо його ухвалити і в першому читанні, і без зволікань підготувати до другого читання, щоб ухвалити в цілому і щоб у нас було все законодавство гармонізовано з цим законом, основним Законом "Про адміністративну процедуру". У мене коротко якщо, все.

Дякую за увагу. І дуже прошу вашої підтримки.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую вам, пане Олександре.

Будь ласка, прошу голову підкомітету Білозір Ларису Миколаївну сповістити рішення підкомітету.

 

БІЛОЗІР Л.М. Колеги, дякую. Дякую, Олена Олексіївна.

Отже, сьогодні зранку на засіданні підкомітету з питань адмінпослуг і процедур разом з колегами ми розглянули проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв’язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру", який був поданий Кабінетом Міністрів, номер 10161. Хочу звернути увагу, що поданню даного законопроекту була, передувала величезна робота, над узгодженням положень цього закону, законопроекту працювала велика... і Закону України про адмінпроцедуру, і внесення змін до інших законодавчих актів працювала велика робоча група, представники. Я хочу їм подякувати, це Секретаріат Кабінету Міністрів, Міністерство юстиції, інші центральні органи виконавчої влади, представники асоціацій місцевого самоврядування, це також наші провідні експерти міжнародні і вітчизняні. Проектом... матеріально-технічної, міжнародної технічної допомоги.

Основною метою цього законопроекту є приведення законодавчих актів до Закону "Про адміністративну процедуру", це зміни до 123 законів України. Зазначені зміни спрямовані на уніфікацію, як сказав заступник міністра, дублювання норм, на мінімізацію дублювання норм, спеціальних процедур, він зазнав значного удосконалення під час роботи. Але поки ми працювали над цим законопроектом дуже благополучно деякі органи, зокрема екоінспекція вийшла з-під дії цього закону і вийшов з-під дії цього закону Антимонопольний комітет правками депутатів до другого читання.

Тому у висновках Єврокомісії чітко нам дають зрозуміти, що треба припинити таку практику. І в цьому законопроекті ми повертаємо, виправляємо помилки деяких наших колег, які до другого читання, скажімо так, внесли ці правки, і повертаємо ці два органи назад під дію цього законопроекту.

Значить, зауваження та пропозиції до положень законопроекту надійшли: від Центральної виборчої комісії (я думаю, ми сьогодні їх заслухаємо), Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Національної комісії з питань цінних паперів, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, Ради бізнес-омбудсмена, асоціацій, інститутів, проектів міжнародної технічної допомоги.

Вже сказав  пан Банчук про суспільне значення цього законопроекту. Згадується в звіті у Єврокомісії на 16 сторінці, на 18 сторінці. І дуже чітко нам взагалі треба розуміти, що це є умовою нашого вступу, і ми повинні припинити практику, точніше, окремі відомства, практику виходу з-під дії цього законопроекту. Бо ми сьогодні почуємо представників, які будуть розказувати нам, що вони не можуть, не встигають, треба краще комунікувати. І я думаю, що наступного року, а я вважаю, що, можливо, ще і в цьому році своєчасно привести чинне законодавство до Закону України про адмінпроцедуру.

Даний законопроект підтримується проектами, як я вже сказала, МТД. Значить, разом з тим аналіз пропозицій до законопроекту всі ті, що залишаються неврегульовані питання, приведені у відповідність до адмінпроцедури цілої низки законів, це треба ще вносити правки. Я думаю, ми до другого читання це зробимо, це ще плюс 62 закони, куди треба внести правки. Мені прийдеться їх прочитати, я дуже перепрошую, трошки пізніше, всі 62 для протоколу. Сорі, на комітеті, на підкомітеті ми до того ознайомилися, тут прийдеться …(Не чути)

 Таким чином, колеги, за наслідками рішення підкомітету рекомендовано: запропонувати комітету рекомендувати Верховній Раді України проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв'язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру", поданий Кабміном, № 10161, включити до порядку денного десятої сесії Верховної Ради дев'ятого скликання та відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України за наслідками розгляду в першому читанні прийняти його за основу.

Запропонувати комітету ухвалити врахування при підготовці законопроекту до другого читання, так як ви почули, просто ще 62 закони, зміни, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради і пропозиції, поправки щодо виправлень, уточнень, усунення до інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні та в відповідають предмету правового регулювання.

Змушена зачитувати, слухаємо мене, 62 закони: "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму, "Про політичні партії в Україні", "Про органи та осіб, що здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів". Це все те, що нам прийдеться внести зміни до другого читання по 116 статті. "Про житловий фонд соціального призначення", "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав", "Про охорону праці", про державне регулювання виробництва обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, "Про утилізацію транспортних засобів", "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україні", про Антимонопольний комітет, це ми повертаємо назад його в сім'ю, адмінпроцедури під парасольку, "Про туризм", "Про свободу совісті та релігійні організації", "Про кінематографію", "Про забезпечення функціонування української мови як державної", "Про автомобільний транспорт", "Про банки і банківську діяльність", "Про валюту і валютні операції", "Про державні лотереї в Україні", "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків", "Про фінансову реструктуризацію", "Про кредитні спілки", "Про альтернативні види палива", "Про енергетичну ефективність будівель", "Про ринок природного газу", "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ і забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", "Про енергетичну ефективність", "Про мисливське господарство та полювання", "Про наукові парки", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою", "Про дорожній рух", "Про Національну поліцію", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про космічну діяльність", "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", ро надання публічних послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні, "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні", "Про електронні довірчі послуги", "Про віртуальні активи", "Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть скорочені в майбутньому", "Про управління відходами", "Про фінансові послуги та фінансові компанії", "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів", "Про страхування", "Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їх сімей", "Про систему громадського здоров'я", "Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією", "Про лікарські засоби", "Про географічні зазначення спиртних напоїв", "Про матеріали і предмети, що призначені для контакту з харчовими продуктами", "Про медіа", "Про судоустрій та статус суддів", "Про державну службу", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про соціальний захист дітей", "Про основні засади соціального захисту ветеранів", про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, внесення змін до законів України, доопрацювання інших його положень.

І добре, що я ще не читала тих 123, до яких вносяться зміни цим законопроектом.

І звернутись до Голови Верховної Ради України з пропозицією оголосити про це під час розгляду даного законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Запропонувати комітету, враховуючи, що законопроект за реєстраційним номером 10161 підтримується проектами МТД, а також вважається, що прийняття цього законопроекту є одним із індикаторів умов Угоди про асоціацію і Facility Plan на 50 мільярдів, також макрофін на 18 мільярдів. Але справа не в коштах – справа в людях, які мають мати уніфіковані правила і певні права у всіх органах виконавчої влади і в органах місцевого самоврядування. І на виконання Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та Європейським Союзом рекомендувати комітету звернутися до голови парламенту з пропозицією винесення даного законопроекту на розгляд на найближчому пленарному засіданні десятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання.

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Лариса, дякую.

Чи бажають виступити члени комітету?  Будь ласка, пан Віталій Безгін.

 

БЕЗГІН В.Ю. Дякую.

По-перше, дякую пані Ларисі, що витримала цей текст. Я одразу згадав, коли у нас тисяча правок.

По-друге, я, напевно, колегам, повторю те, що казав на засіданні ранкового підкомітету. Все ж достатньо просто, колеги, це євроінтеграція. Так, зрозуміло, що це дуже масштабна зміна, яка створить вочевидь десь незручності великій кількості стейкхолдерів. Вочевидь між першим та другим читанням кожен орган, особливо орган центральної влади, буде пропонувати через народних депутатів  подавати правки, щоб саме конкретно цей орган було виключено з-під дії закону. Абсолютно зрозуміло, що так буде. Я думаю, що ми тут маємо проявити державницьку позицію і нарешті зробити те, що країна мала зробити давно. Більше того, тут на терезах не тільки процеси нашої євроінтеграції, а і все ж таки на терезах нормальні цивілізовані у нас відносини як майбутнього члена Європейського Союзу, який в тому числі є головним фінансовим донором України під час повномасштабного вторгнення.

Тому, безумовно, я вважаю, що даний законопроект має бути підтриманий сьогодні  на комітеті, отримати 300 плюс голосів під час засідання на першому читанні. А щодо другого читання я закликаю колег з різних інституцій не гратися і не просити, а це вже зараз відбувається, подавати правки, щоб саме їх установа була виведена з-під дії даного закону.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Віталій.

Будь ласка, Олександр Аліксійчук.

 

АЛІКСІЙЧУК О.В. Дякую, Олена Олексіївна.

Ключове те, що в цьому законопроекті це закріплює право особи фізичної чи юридичної бути вислуханою якраз перед прийняттям негативного адміністративного акта. І обов'язок адміністративного органу –  мотивувати своє рішення і зазначати порядок, як може фізична чи юридична особа  оскаржити цей акт.

Скажу відверто, що… не скажу, щоб регулярно, але коли є зустрічі з бізнес-середовищем, з людьми, які формують економічний потенціал нашої країни, я регулярно чую запити, коли з'явиться можливість якраз такого захисту дій юридичних осіб. Тому, я думаю, цей акт в силу того, що і дозволяє нам  бути в системі  європейських координат права на захист, що дає додаткові можливості нашому бізнесу, нашій економіці відчувати, що держава дбає про нього у частині захисту його інтересів. Тому я підтримую і прошу колег теж підтримувати дане рішення.  

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Олександре.

Будь ласка, пан Антон  Яценко, руку бачу підняту.

 

ЯЦЕНКО А.В. Шановні колеги, ще раз доброго дня. Можна підтримати цей закон. Ну, і просто хотів нагадати, що зараз ми маємо, на жаль, повітряну тривогу, тому  якщо, в принципі, всі підтримують, можна було би і проголосувати, я думаю, швиденько.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, дякую.

Чи бажають виступити запрошені? Будь ласка, пан Сергій Постівий, ЦВК.

 

ПОСТІВИЙ С.О. Доброго дня, шановні народні депутати! Дякую за можливість взяти участь в обговоренні.

І як говорив  Віталій Безгін, я один із тих стейкхолдерів, які будемо пробувати обґрунтовувати свою позицію і свої пропозиції, які ми направили. А ми пропонували комітету розглянути можливість внесення змін до статті 2 Закону про адмінпослуги і до частини другої в контексті того, дія закону не поширюється на які правовідносини, і туди включити такий вид правовідносин, як реалізація конституційного права громадян брати участь у всеукраїнському і місцевому референдумах, обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Я спробую пояснити і обґрунтувати нашу позицію, з чого ми виходили. Перш за все звертаю увагу, що даний законопроект розроблений саме з метою приведення у відповідність інших законів на виконання прийнятого Закону "Про адміністративну процедуру". В той же час відповідно до статті 1 зазначеного закону чітко встановлено, що його дія не поширюється на відносини, що виникають під час реалізації конституційних прав громадян брати участь у всеукраїнських та місцевих референдумах,  а також брати участь, обирати і бути обраними до   органів державної влади і органів місцевого самоврядування.

Слід зазначити, що виборчі і референдумні процедури мають трішечки іншу правову природу і не зовсім підпадають під поняття адміністративних послуг. Зокрема, Закон "Про адміністративні послуги" визначає, що адміністративна послуга – це здійснення владних повноважень за заявою звернення фізичної особи, спрямованої на набуття, зміну чи припинення правовідносин або їх здійснення. У той же час конституційні права громадян обирати і бути обраними, вони є невід'ємними, і це право є невідчужуваним і непорушним, набувається з досягненням певного віку незалежно від дії державних органів.

Окрім того, протягом всього часу здійснення виборчих процедур чи процедур під час організації проведення референдуму конституційні права громадян не змінюються, не зазнають ніяких трансформацій, не набуваються і не припиняються. А саме ці ознаки – зміна, припинення або набуття – є обов'язковими, які відносяться саме до визначення адміністративної послуги.

І окремо слід зазначити також ще ту обставину, що зазначені пропозиції, які спрямовані в контексті того, щоб виключити дані послуги із сфери адміністративних послуг, вони були підтримані Міністерством цифрової трансформації України, що підтверджено листом від 19 жовтня, органом, який у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування, реалізацію державної політики у сфері надання адміністративних послуг.

Хочу зазначити, що по суті ще такий, як приклад. У нас пропорційна система і по пропорційній системі по суті громадянин не звертається, партія подає документи на громадянина. Тобто навіть немає фізичної заяви самого  громадянина як ще однієї ознаки адміністративної послуги. Якщо ж ми будемо говорити про державний реєстр виборців, якщо громадяни там подають заявку на зміну виборчої адреси, то у такої особи теж не виникає і не змінюється жодне право, у неї змінюється місце голосування. Але право, воно, яке було Конституцією визначено – обирати і бути обраним, воно залишається. Таким чином ми можемо говорити, що дані правові відносини мають іншу правову природу і не відносяться до адміністративних послуг.

А якщо ми будемо говорити про те, що це все-таки діє адміністративна послуга, то ми, в принципі, можемо говорити, що будуть додаткові органи регулювання даних процедур. Ми знаємо, що Центральна виборча комісія є єдиним і незалежним органом державної влади, яка здійснює саме виборчий референдум  і процедури. Тому це може створювати додаткові навантаження і вплив на організацію проведення виборів чи референдумів.

У зв'язку з цим ми просили б все-таки дослухатися до нашої позиції і врахувати надані нами пропозиції, і внести відповідні зміни до статті 2 Закону України "Про адміністративні послуги".

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Сергію.

Будь ласка, пані Ольга Алтуніна.

 

АЛТУНІНА О.М. Вітаю, колеги! Пані Лариса доповіла, що вони розглядали і наше зауваження  від Офісу омбудсмена також. Я не знаю, які ви прийняли до уваги, які ні, але, якщо можна, я їх озвучу, або ви мене зупиніть, якщо ви це вже врахували, а я буду повторюватися.

У законі є норма, яка передбачає взяття дозволу на опрацювання персональних даних. Але відповідно до Закону "Про захист персональних даних", це 11 стаття, органи державної влади і так можуть брати персональні дані, для цього не треба отримувати дозвіл від особи. Тобто законом передбачені повноваження обробляти такі персональні дані, тому з 48 статті можна виключити слова "письмова згода на обробку персональних даних". Це перше.

Позиція друга. Щодо оскарження дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного оскарження. Також просимо порядок оскарження дій страхувальників по Пенсійному фонду, ми вважаємо, що потребує ця норма доопрацювання з огляду на те, що особа має право оскаржити не лише дії, а рішення і бездіяльність органу державної влади. Якщо можна, врахувати також цю норму.

Наступне. Вносяться зміни до низки законів, але чомусь не до всіх, десь загубили щодо пенсійного законодавства Закон про судоустрій, "Про державну службу". Якщо можна, переглянути їх і додати до закону.

Також внесені зміни до Земельного кодексу, яким пропонується оскаржити відмову органу в наданні, наприклад, земельної ділянки. Але відповідно Закону про місцеве самоврядування видання дозволу на виготовлення там проекту землеустрою або інших якихось питань, які стосуються землі, це самоврядні повноваження, навіть не делеговані, це орган місцевого самоврядування, а саме депутатський корпус, вирішує всі питання. І тому оскаржити рішення колегіального органу в адміністративному порядку неможливо, і мені здається, що тут треба ще над цим попрацювати.

Так, все. У мене все.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякуємо, пані Ольго.

Колеги, будь ласка, чи є ще бажаючі виступати? Я не бачу піднятих рук. Тоді переходимо до пропозиції. Я також буду зачитувати під протокол досить довгий текст.

 

БІЛОЗІР Л.М. Пані голово, прошу мені дати буквально одну хвилину.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пані Ларисо.

 

БІЛОЗІР Л.М. Дивіться,  тут немає там пропозицій від інших органів, але, наприклад, Нацбанк зараз так дуже на рівні прямо міжнародних партнерів, в тому числі МВФ, намагається всім розказати поза нашою спиною, вони ж не зовсім розуміють цей закон, що це неможливо, чому вони не можуть і так далі.

Тобто я би дуже хотіла, щоби Нацбанк, який був присутній на всіх робочих групах, комунікував з нами і сказав. Тому що вони дали зауваження, але не написали конкретно. Щоб ми конкретно з ними зустрілися, і вони вказали що саме їх, так, як це зробила ЦВК, так, як зробив Офіс омбудсмена, відверто сказав ці проблеми, щоб ми могли комунікувати. Тому що вони і не говорять в зауваженнях, і начинають поза нашою спиною там серед також знову ж таки представників там МВФ це питання обговорювати.

І мені здається, там це треба все ж таки озвучити. І я просила би на наступний раз, можливо, їх запросити. Або, якщо вони є зараз, я от звертаюся до них, щоб вони конкретно звернулися до нашого підкомітету і показали конкретно в листі, не так, як вони це зробили, які у них зауваження, щоб ми мали нагоду з ними зустрітися.

Щодо ЦВК. Як би єдине, що я хочу сказати, насправді щодо пропозицій ЦВК щодо непоширення на них дії Закону про адмінпослуги ми не заперечуємо щодо включення пропозицій ЦВК, але звертаємо увагу, що органами ведення реєстру, а на сьогодні це органи місцевого самоврядування, здійснюється надання інформації саме з Державного реєстру виборців, а також вносяться зміни до відомостей, які там зазначені. Там і зміна прізвища, зміна виборчої адреси. І це є адмінпослуги, які повинні надаватися згідно Закону про адмінпослуги. Але попрацюємо з ними так само, як з Офісом Омбудсмана. Я думаю, до другого читання врахуємо, не всі, звичайно, не концептуально, а, можливо, якісь там технічно-юридичні питання.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Лариса.

Переходимо до пропозиції. Рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного десятої сесії проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв'язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру" (реєстраційний номер 10161), внесений Кабінетом Міністрів України.

Рекомендувати Верховній Раді України проект за реєстраційним номером 10161 за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу. Зважаючи за необхідність комплексного техніко-юридичного та редакційного доопрацювання проекту закону і узгодження окремих його положень з іншими положеннями законодавства, рекомендувати Верховній Раді України врахувати при підготовці законопроекту до другого читання відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради пропозиції і поправки щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроекті, інших структурних частин законопроекту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні та відповідають предмету правового регулювання законопроекту, зокрема щодо внесення змін до законів України: "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", "Про політичні партії в Україні", "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів", "Про житловий фонд спеціального призначення", "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і суміжних прав", "Про охорону праці", "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів… та пального", "Про утилізацію транспортних засобів", "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", "Про Антимонопольний комітет України", "Про туризм", "Про свободу совісті та релігійні організації", "Про кінематографію", "Про забезпечення функціонування української мови як державної", "Про автомобільний транспорт", "Про автомобільні дороги", "Про банки і банківську діяльність", "Про валюту і валютні операції", "Про державні лотереї в Україні", "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків", "Про фінансову реструктуризацію", "Про кредитні спілки", "Про альтернативні види палива", "Про енергетичну ефективність будівель", "Про ринок природного газу", "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", "Про енергетичну ефективність", "Про мисливське господарство та полювання", "Про наукові парки", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою", "Про дорожній рух", "Про Національну поліцію", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про космічну діяльність", "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні", "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні", "Про електронні довірчі послуги", "Про віртуальні активи", "Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть споруджені у майбутньому", "Про управління відходами", "Про фінансові послуги та фінансові компанії", "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів", "Про страхування", "Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей", "Про систему громадського здоров'я", "Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією", "Про лікарські засоби", "Про географічні зазначення спиртних напоїв", "Про матеріали і предмети, призначені для контакту з харчовими продуктами", "Про медіа", "Про судоустрій та статус суддів", "Про державну службу", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про соціальний захист дітей війни", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю".

Внесення узгоджених змін до законів України, доопрацювання інших його положень і звернутись до Голови Верховної Ради України з пропозицією оголосити про це під час розгляду даного законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Беручи до уваги, що проект за реєстраційним номером 10161 підтримується проектами міжнародної технічної допомоги, діяльність яких спрямована на впровадження реформи державного управління та місцевого самоврядування, а також зважаючи, що прийняття даного законопроекту є одним із індикаторів виконання умов Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, а також одним із основних критеріїв для отримання від Європейського Союзу коштів в рамках Ukraine Facility в розмірі 50 мільярдів євро для підтримки відновлення реконструкції та модернізації України у 24-27-х роках та 18 мільярдів євро макрофінансової допомоги в рамках виконання Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором, підписаного 16 січня 23-го року.

Звернутися до Голови Верховної Ради України з пропозицією винесення даного законопроекту на розгляд на найближчому пленарному засіданні 10 сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання. Співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити народного депутата України пані Ларису Білозір.

Колеги, прошу включати відео і оголошувати вашу позицію.

Я, Шуляк Олена, голосую за дану пропозицію.

Будь ласка, пан Аліксійчук.

 

АЛІКСІЙЧУК О.В. Я, Олександр Аліксійчук, голосую за дану пропозицію.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Балога.

Пан Безгін.

 

БЕЗГІН В.Ю. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Білозір.

 

БАЛОГА В.І. А ви поверніться до мене, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пан Балога Віктор Іванович.

 

БАЛОГА В.І. Підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Пані Білозір.

 

БІЛОЗІР Л.М. За, Білозір – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Васильєв.

 

ВАСИЛЬЄВ І.С. Васильєв – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Войцехівський.

 

ВОЙЦЕХІВСЬКИЙ В.О. Войцехівський – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Гузь.

 

ГУЗЬ І.В. Гузь – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Дунда.

 

ДУНДА О.А. Дунда – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Загоруйко.

Пан Ісаєнко.

 

ІСАЄНКО Д.В. Ісаєнко – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Кальцев.

 

КАЛЬЦЕВ В.Ф. Пан Кальцев – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Качура.

Пан Клочко.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Пані голово, Загоруйко – за.

 

КЛОЧКО А.А. Клочко – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Клочко – за.

Загоруйко – за.

Пан Літвінов.

 

ЛІТВІНОВ О.М. Літвінов – підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Лозинський.

 

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М. Лозинський – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан М'ялик.

 

М'ЯЛИК В.Н. М'ялик – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Рубльов.

Пан Саврасов.

 

САВРАСОВ М.В. За, підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Стріхарський.

Пан Чорний.

 

СТРІХАРСЬКИЙ А.П. За, за. 

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, Андрій.

Пан Чорний.

 

ЧОРНИЙ Д.С. Підтримую, за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Яценко.

 

ЯЦЕНКО А.В. За.  

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, нам сейчас секретаріат порахує кількість.

 

МИКИША Д.С. Ще Микиша, запишіть... (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пан Микиша. Дмитре! Пане Дмитре, дуже поганий зв'язок.

21 – за. Рішення прийнято.

Колеги, переходимо далі. Наступне питання порядку денного – про внесення змін до Плану роботи Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування на період десятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання щодо заходів, які будуть проводитись комітетом або за його участю.

За ініціативою першого заступного голови комітету Романа Лозинського запропоновано в період роботи десятої сесії провести 8 грудня додатковий захід – консультації щодо положень законопроекту про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування (реєстраційний номер 6401) в рамках його підготовки до розгляду у другому читанні.

Чи є в кого бажання висловитись стосовно цієї пропозиції? Колеги, немає. Тоді пропонується внести зазначені зміни до розділу V плану роботи нашого комітету на період десятої сесії Верховної Ради України, змінити подальшу нумерацію пунктів розділу V плану роботу комітету у відповідності до внесених змін. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря комітету. Переходимо до голосування.

Я, Шуляк Олена, голосую – за.

Будь ласка, пан Аліксійчук.

 

АЛІКСІЙЧУК О.В. Пані голово, голосую – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую.

Пан Балога.

Пан Безгін.

 

БЕЗГІН В.Ю. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Білозір.

 

БІЛОЗІР Л.М. Білозір  – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Васильєв.

 

ВАСИЛЬЄВ І.С. Васильєв – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Войцехівський.

Пан Гузь.

 

ГУЗЬ І.В. Гузь – за.    

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Дунда.

 

ДУНДА О.А. Дунда – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Загоруйко.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Ісаєнко.       

 

ІСАЄНКО Д.В. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Кальцев.

 

КАЛЬЦЕВ В.Ф. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Клочко.

 

КЛОЧКО А.А. Клочко – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Літвінов.

 

ЛІТВІНОВ О.М. Літвінов – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Лозинський.

 

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Микиша.         

 

МИКИША Д.С. Микиша – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан М'ялик.

Пан Саврасов.

 

САВРАСОВ М.В.  За. 

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Стріхарський.

 

СТРІХАРСЬИЙ А.П. За. Стріхарський – за.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Чорний.

 

ЧОРНИЙ Д.С. За. Підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан Яценко.

 

ЯЦЕНКО А.В. За.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги.

18 – за. Рішення прийнято. 

 

М'ЯЛИК В.Н. М'ялик, я за теж.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пан М'ялик – за.

19 – за. Рішення прийнято. 

І в нас ще було побажання пана Віталія Безгіна в "Різному" ще виступити. Будь ласка,  пан Віталій.

 

БЕЗГІН В.Ю. Дякую, пані Олено.

Я все ж таки, отримуючи купу звернень з територіальних громад, думаю, ми маємо продовжувати виконувати контрольну функцію комітету. Ви знаєте, ми вже піднімали питання по Ічнянській громаді, там незрозуміла ситуація, я просив би секретаріат, щоб вони активізували взаємодію з обласною військовою адміністрацією, щоб ми отримали інформацію, чи є там ця проблема і порушення потенційні законодавства про місцеве самоврядування на рівні громади.

Але сьогодні хотів би сказати ще про одну громаду і попросити запросити керівництво цієї громади на наступний комітет, який буде  офлайн. Це так само Чернігівщина, Плисківська громада, я отримав звернення чисельні, у тому числі щодо  використання коштів місцевого бюджету. Тут мова йде про те, що там вплоть до 2-3 відсотків місцевого бюджету використовується, зокрема на зарплату і премію керівництва. Я думаю, коли у нас війна і це прикордонна область, напевно, це вкрай не правильні речі. Плюс там є скарга на ставлення по відношенню до представників Збройних Сил. Тому я просив би, щоб секретаріат і ви посприяли, щоб ми викликали  керівництво цієї громади на наступне засідання комітету, яке буде вживу, і розставляли крапки над такими шляхами використання коштів місцевих бюджетів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Я думаю, що всі колеги підтримають ваше прохання і секретаріат опрацює, і запросить на наступне засідання комітету, яке буде проводитись офлайн, будь ласка.

 

БЕЗГІН В.Ю. Щиро дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, у когось є ще заяви, оголошення? Не бачу піднятих рук.  

Тому всім величезне дякую. І оголошую засідання комітету закритим. До зустрічі, до побачення. Всіх рада бачити.

Версія для друку