СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань організації державної влади,

місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування

08 листопада 2023 року

Веде засідання голова Комітету ШУЛЯК О.О.

 

ГОЛОВУЮЧА. Вітаю! Нагадую, що склад нашого комітету становить 25 народних депутатів. У відповідності до статті 44 Закону України про комітети засідання комітету є повноважним, якщо на ньому присутні більше половини від затвердженого Верховною Радою України складу його членів. На засіданні сьогодні присутні 13 народних депутатів, є кворум.

Нагадую, колеги, що в цілях безпеки прямої трансляції на ютуб-каналі комітету не буде і в разі технічної можливості засідання буде записано та викладено на сайт комітету згодом.

Засідання комітету є повноважним. Розпочинаємо засідання. Колеги, чи є пропозиції до порядку денного? Якщо пропозицій немає, то пропонується прийняти його за основу та в цілому. Прошу підтримати і проголосувати, будь ласка.

За – 13. Рішення прийнято.

Колеги, питання порядку денного. Це питання адміністративно-територіального устрою. Про перейменування села Южне Криворізького району Дніпропетровської області на село Південне.

До комітету надійшло подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменування села Южне Криворізького району Дніпропетровської області на село Південне.

Прошу до слова голову підкомітету пана Безгіна Віталія Юрійовича та прошу сповістити рішення підкомітету.

 

БЕЗГІН В.Ю. Дякую, Олена Олексіївна.

Доброго дня всім. Дійсно, в нас є подання відповідно Дніпропетровської обласної ради. Інститут НАН України підтримує це перейменування. Власне, перейменування Южного на Південне ініційовано і підтримано Девладівською сільською громадою і підтримано Криворізькою районною та Дніпропетровською обласними радами, тому, власне, рішення підкомітету аналогічне – рекомендувати комітету рекомендувати Верховній Раді підтримати подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменування села Южне на село Південне і, власне, прийняти це рішення в цілому.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Віталій.

Чи бажають виступити члени комітету, задати питання? Немає бажаючих. Тому пропозиція підтримати подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменування села Южне Криворізького району Дніпропетровської області на село Південне та доручити народним депутатам України  членам комітету розробити і внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови про перейменування села Южне Криворізького району Дніпропетровської області на село Південне.

Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про перейменування села Южне Криворізького району Дніпропетровської області на село Південне прийняти в цілому.

Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України Віталію Безгіну.

Прошу підтримати і проголосувати.

За – 13. Рішення прийнято.

Наступне питання порядку денного. Про перейменувати села Спокойствіє Криворізького району Дніпропетровської області на село Спокій. До комітету надійшло подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменувати села Спокойствіє Криворізького району Дніпропетровської області на село Спокій.

Прошу до слова голову підкомітету пана Безгіна Віталія Юрійовича. І прошу сповістити рішення підкомітету.

 

БЕЗГІН В.Ю. Дякую.

По-перше, Спокойствіє дуже прикольно пишеться, виявляється, українською мовою, так само звучить. Але добре, що безпосередньо так само Девладівська сільська рада, Криворізька районна та Дніпропетровська обласні ради підтримали перейменування село Спокойствіє на село Спокій.

Власне, підкомітет в свою чергу рекомендує комітету рекомендувати Верховній Раді  України підтримати подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменування, розробити і внести на розгляд Верховної Ради відповідний проект постанови, який відповідно до частини третьої статті 138 Регламенту України прийняти в цілому.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Чи бажають виступити члени комітету, задати питання? Не бажають.

До нас доєднався Андрій Стріхарський. У нас 14 народних депутатів присутні на засіданні комітету.

Тому є пропозиція підтримати подання Дніпропетровської обласної ради щодо перейменувати села Спокойствіє Криворізького району Дніпропетровської області на село Спокій та доручити народним депутатам України членам комітету розробити і внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови про перейменувати села Спокойствіє Криворізького району Дніпропетровської області на село Спокій.

Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про перейменувати села Спокойствіє Криворізького району Дніпропетровської області на село Спокій прийняти в цілому.

Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України Віталію Безгіну.

Прошу підтримати і проголосувати.

За – 14. Рішення прийнято. 

Колеги, переходимо до законопроектів, з опрацювання яких комітет визначено головним. Розглядаємо проект Закону про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо права бути кандидатом на пост Президента України на другий строк (реєстраційний номер 6552), автор –  Юрій Загородній.

А чи присутній у нас на засіданні автор проекту? Пан Юрій відсутній.

Тому я прошу до слова заступника голови комітету, голову підкомітету Загоруйко Аліну Леонідівну і прошу сповістити рішення підкомітету.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Дякую, пані голово.

Доброго дня, колеги! У нас сьогодні на розгляді проект Закону про внесення змін до Виборчого кодексу за реєстраційним номером 6552. Наголошую увагу колег, що всі матеріали, які стосуються цього законопроекту, і проекти висновку, і висновки ГНЕУ, і інших комітетів були розіслані вам наперед, ви мали змогу з ними ознайомитися.

Відповідно, щоб не повторювати весь той масив інформації, який викладений в цих супровідних документах, від себе скажу коротко, що цим законопроектом пропонується у Виборчому кодексі закріпити неможливість балотування на кандидата в Президенти на другий строк, якщо ця особа не виконала свою передвиборчу програму. Факт виконання пропонується встановлювати Центральній виборчій комісії.

Я хочу наголосити і звернути увагу колег, що Конституцією України встановлені вичерпні вимоги до кандидатів, це те, що ми називаємо виборчими цензами, і такого цензу, як невиконання передвиборної програми, Конституція не містить.

По-друге, оце невластиве повноваження для Центральної виборчої комісії щодо перевірки виконання передвиборних програм –  це теж нонсенс. Тому що ЦВК –  це орган, який адмініструє вибори і референдуми і аж ніяк не контролює виконання передвиборчих обіцянок.

Тому, беручи до уваги матеріали супровідні, які у нас є, все, що мною сказано, я пропоную, і підкомітет з питань виборів, референдумів і інших форм безпосередньо демократії цю пропозицію підтримує, рекомендувати комітету, рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні даний законопроект відхилити.

Прошу колег підтримати. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Аліно.

Чи бажають виступити члени комітету, задати питання? Можливо, бажають виступити запрошені? Не бажають.

Пропозиція рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо права бути кандидатом на пост Президента України на другий строк (реєстраційний номер 6552) за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

Співдоповідачем на пленарному засіданні із зазначеного питання визначити народного депутата України Аліну Загоруйко.

Прошу підтримати і проголосувати.

 

За – 16. Рішення прийнято.

У нас до засідання доєдналися пан Кальцев, пан Балога. Тому 16 народних депутатів присутніх.

Наступне питання порядку денного. Це проект Закону про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо забезпечення рівного виборчого права партіям та кандидатам у народні депутати України в частині фінансування виборчої кампанії (реєстраційний номер 7682), автор – Георгій Мазурашу.

Чи присутній у нас на засіданні автор проекту? Пан Георгій відсутній.

Тоді прошу, пане Віталій Безгін, ви за Георгія.

 

БЕЗГІН В.Ю. Дякую.

У нас є два законопроекти пана Мазурашу і на підкомітеті була жвава дискусія, ми вирішили, що законопроекти авторства пана Георгія варто розглядати тільки в присутності пана Георгія, щоб він міг адвокувати та роз'яснити, в чому новели і в чому необхідність ухвалення цих законопроектів. Я думаю, це було б правильно, треба автору дати можливість.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Я прошу до слова пані Аліну Загоруйко.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Дякую, Олено Олексіївно.

Колеги, дивіться, можливість ми давали, ми всіх авторів запрошуємо. На сьогоднішнє засідання і пан Загородній, і Георгій Мазурашу були запрошені. Ну те, що вони не користуються своїм правом відстоювати позицію в нашій залі, це вже, мабуть, не наші проблеми. А, можливо, людина свідомо не прийшла, тому що нема що відстоювати. Насправді, якщо ви звернете увагу на цей законопроект 7682, мені дуже хотілося б, щоб зміст законопроектів відповідав от такій гарній назві – щодо забезпечення рівного виборчого права партіям та кандидатам в частині фінансування виборчої кампанії. Знову ж таки матеріали ви бачили і ознайомилися.

Що автор пропонує, якщо коротко, цим законопроектом? Він пропонує внести зміни до механізму фінансування виборчої кампанії, в тому числі проведення передвиборчої агітації суб'єктів виборчого процесу; наділення Центральної виборчої комісії новими повноваженнями щодо відкриття накопичувального рахунку для надходжень коштів політичних партій, отримання на нього внесків і пропорційного розподілення цих внесків між всіма виборчими фондами; здійснення фінансування виборчої кампанії виключно за рахунок коштів фонду виборчого фонду партії, виключивши можливість кандидатам у народні депутати здійснювати фінансування виборчої кампанії за рахунок своїх виборчих фондів. Також він пропонує застосувати заборону арешту коштів, які залучаються та використовуються під час проведення виборчої кампанії.

Давайте так, якщо на пальцях пояснювати, тому що нас дивиться багато людей, цей законопроект, якщо дуже просто, говорить про те, що всі суб'єкти виборчого процесу, партії, своє фінансування скидають на один накопичувальний рахунок. В якому розмірі, не має значення. Партія апельсинів – 10 гривень, партія мандаринів – 100 мільйонів гривень. Але видатки з цього накопичувального фонду в результаті мають розподілятися між всіма суб'єктами виборчого фонду однаково, пропорційно.

Ну, я не знаю, де тут рівність, колеги. Тому в нас є висновки і бюджетного комітету, і проведення антикорупційної експертизи НАЗК, у нас є експертні висновки від наших партнерів IFES  і  Опори. Не буду їх зачитувати.

Скажу тільки те, що на підставі всіх цих висновків підкомітет рекомендує комітету рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні даний законопроект відхилити. Прошу підтримати.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Аліно.

Я також вважаю, що завчасно попереджаються всі автори законопроектів на засідання комітету. Чи бажають виступити ще члени комітету, задати запитання?

Будь ласка, пане Дмитре Чорний.

 

ЧОРНИЙ Д.С. Шановні колеги, ми дійсно знаємо, що пан Георгій є одним із найактивніших депутатів з подачі законопроектів. В першу чергу він, напевно, йде по тим порадах, які йому пишуть його підписники в фейсбуці і в тіктоці. І ви знаєте це, напевно, що один із комітетів довів його законопроект до засідання комітету. І дійсно ми дали можливість на  комітеті йому захистити свої законопроекти, щоб і його виборці могли оцінити його працю і депутати як би також.

Вважаю, що так, дійсно, ми на підкомітеті прийняли рішення визначатись сьогодні тут на комітеті, заслухавши автора. Його завчасно було сюди запрошено. І з боку автора законопроектів є така неповага до нас. Тому я підтримую і всіх закликаю проголосувати за відхилення даних законопроектів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, тоді переходимо до розгляду пропозиції рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо забезпечення рівного виборчого права партіям та кандидатам у народні депутати України в частині фінансування виборчих кампаній (реєстраційний номер 7682) за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

Співдоповідачем на пленарному засіданні з зазначеного питання визначити народного депутата України Аліну Загоруйко.

Прошу підтримати і проголосувати.

За – 16. Рішення прийнято.

Переходимо до наступного питання порядку денного: проект Закону про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо удосконалення окремих положень виборчого законодавства про оплату праці осіб, що беруть участь в організації та підготовці виборів за рахунок коштів виборчих фондів (реєстраційний номер 9245, народні депутати-автори – Анатолій Бурміч, Євген Яковенко).

Чи присутні на засіданні автори проекту? Немає.

Тоді я прошу до слова заступника голови комітету, голову підкомітету Загоруйко Аліну Леонідівну. І прошу сповістити рішення підкомітету.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Дякую, колеги.

Цей законопроект за реєстраційним 9245… цим законопроектом передбачається внести зміни до низки положень Виборчого кодексу України, до низки статей, якими визначаються питання оплати праці членів виборчих комісій і осіб, які залучаються до роботи в них, а також утворення і використання коштів виборчих фондів під час проведення виборів. Окрім цього, порядок унормування оплати праці осіб, які беруть участь в організації і підготовці виборів за рахунок коштів виборчих фондів, зокрема мова йде про агітаторів, спостерігачів, працівників виборчих штабів, консалтингових, інформаційно-консультаційних та юридичних послуг. І все це пропонується врегулювати в окремому розділі загальної частини кодексу, який за пропозицією авторів містить одну статтю.

Проте слід зазначити, що умови і джерела оплати праці членів виборчих комісій вже визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2004 року за номером 966.

Також слід відзначити, що у чинних положеннях кодексу відсутнє поняття "агітатор", а тому його впровадження в законодавство вимагає визначення правового статусу агітатора як учасника виборчого процесу.

Також акцентую увагу, що існує потенційний ризик, що через таку легалізацію оплати агітаторів можуть бути реалізовані масштабні схеми з підкупу виборців, і це може суттєво вплинути на волевиявлення громадян.

Загалом ідея гідної і легальної оплати праці всіх залучених спеціалістів до виборчої кампанії, до виборчих штабів, ну, ідея, мабуть, позитивна, але ця ідея мусить узгоджуватися з чинним законодавством і вона мусить бути така, яка нівелює всі можливі ризики.

Тому, можливо, от ця тема буде мати своє продовження і своє обговорення в рамках більш якоїсь окремої і широкої дискусії з усіма сторонами. Можливо, колись це питання постане як пріоритетне в рамках роботи нашої робочої  групи. Але наразі той підхід, який пропонується підкомітетом, не сприймається, тому рекомендація підкомітету для комітету рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні відхилити даний законопроект.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Аліно.

Чи бажають виступити члени комітету, задати питання, чи бажають виступити запрошені? Немає бажаючих.

У нас доєднався до засідання Антон Яценко, у нас 17, доброго дня, присутніх.

Пропозиція рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо удосконалення окремих положень виборчого законодавства про оплату праці осіб, що беруть участь в організації та підготовці виборів, за рахунок коштів виборчих фондів (реєстраційний номер 9245) за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

Співдоповідачем на пленарному засіданні із зазначеного питання визначити народного депутата України Аліну Загоруйко. Прошу підтримати і проголосувати.

За – 17. Рішення прийнято. 

Питання порядку денного наступне. Проект Закону про внесення змін до статті 134 Виборчого кодексу України щодо перебування у статусі народного депутата не більше двох строків підряд (реєстраційний номер 9648) автор – народний депутат Георгій Мазурашу. Не присутній він сьогодні у нас на засіданні, він не може доповісти проект.

Тоді прошу до слова заступника голови комітету, голову підкомітету пані Загоруйко Аліну і прошу сповістити рішення підкомітету.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Дякую, пані голово.

Цей законопроект 9648 для нас така вишенька на торті. Дуже цікавий законопроект. За результатами розгляду на підкомітеті підкомітет навіть не прийняв рішення щодо цього законопроекту, не відхилити, не прийняти, ніяк, а вирішили на комітеті визначитися з подальшою долею цього законопроекту. От настільки він нам здався цікавим, так хотіли автора почути  і його доводи в необхідності прийняття даного законопроекту. А про що ж цей законопроект?

Метою проекту, як ми бачимо з цього документа, вбачається, пропонується доповнити  новою частиною статтю 134 Виборчого кодексу України, яка визначає вимоги і обмеження для кандидатів у народні депутати України, визначивши, що одна і та сама особа не може обиратися депутатом більш як два строки підряд. При цьому особа, яка двічі підряд обиралася депутатом, не може бути висунута кандидатом у депутати на наступних виборах після завершення другого строку перебування на посаді.

Тут, колеги, знову ж таки така сама історія, як з тим першим законопроектом, Конституцією України таких цензів, вимог не передбачені ні щодо народних депутатів, тому ознаки невідповідності Конституції на лице. Як я вже говорила, підкомітет з цього питання не визначився. Але моя пропозиція ставити питання на голосування з таким формулюванням щодо відхилення даного законопроекту.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Аліно.

Чи бажають виступити члени комітету? Пан Віталій Безгін.

Будь ласка, пан Антон Яценко.

 

ЯЦЕНКО А.В. Шановні колеги, доброго дня. Дійсно, останнім часом багато таких ініціатив, які там тушком, чучелком  намагаються обмежити виборчі права. Нагадаю, що кожен громадянин може обирати і бути обраним, це конституційна норма, і кожен закон має відповідати Конституції України. 

Тому, в принципі, у світовій практиці також є обмеження для президентів, але немає обмежень, наприклад, для міських голів, депутатів. Нагадаю, наприклад, той же самий Джо Байден з 29 років був там конгресменом, сенатором і так далі.

Тому я думаю, що тут однозначно просто для хайпу такі законопроекти реєструються і треба відхиляти і навіть не думати.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Колеги, чи хоче хто виступити з даного законопроекту? Ніхто не хоче.

У нас є варіанти, прийняти за основу… Відхилити одразу? Але, колеги, дивіться, у нас є все одно варіанти: прийняти за основу, або відправити автору на доопрацювання. Але ми спочатку будемо ставити пропозицію пані Загоруйко відхилити за наслідками розгляду в першому читанні законопроект реєстраційний номер 9648.

Переходимо до голосування. Перше голосування  ставимо на відхилення.

За – 17.

Рішення прийнято.  Не отримає автор на доопрацювання наш законопроект.

Колеги, співдоповідачем на пленарному засіданні із зазначеного питання визначити народного депутата України Аліну Загоруйко.

Чи потрібно переголосовувати? 

Колеги, якщо є спільна згода, ми не будемо ще голосувати додатково, щоб Аліна Леонідівна доповіла на пленарному засіданні із зазначеного питання. Немає заперечень. 

Колеги, ми вичерпали порядок денний.

Вітаємо, пані Ларису Білозір, у нас 18 присутніх народних депутатів.

Ми переходимо... Реєструйтесь, пані Ларисо, будь ласка.

Колеги,  голосуємо тоді, що співдоповідачем на пленарному засіданні із зазначеного питання, а саме 9648, буде доповідати народний депутат України Аліна Загоруйко. Прошу підтримати і проголосувати.

За – 16.

Микиша Дмитро, вітаємо вас. Ви дев'ятнадцятий, реєструйтесь.

Ми переходимо до розгляду рубрики "Різне". Колеги, чи є у вас заяви, повідомлення, можливо, побажання? Немає.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. В мене є, пані голово.

 

ГОЛОВУЮЧА. Пані Аліно, будь ласка.

 

ЗАГОРУЙКО А.Л. Є таке в мене повідомлення для колег, для всіх, хто нас дивиться і слухає. У нас є план діяльності комітету. І відповідно до цього плану на листопад у нас було заплановано обговорення такої теми, як вплив окупації на забезпечення політичних прав у післявоєнний період. Я хочу сказати, що замість цього заходу ми проведемо 24 листопада захід на тему: "Політичні права та перехідне правосуддя в Україні. Виборчий контекст у післявоєнний період". Це захід, який іде відповідно до нашої, так би мовити, дорожньої карти з Радою Європи, питання необхідне, питання цікаве, воно складне і потребує отакого обговорення.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧА. Да, колеги, пані Аліна сказала "післявоєнний період". Зараз дуже багато різних маніпулювань на тему виборів, тому ще раз закликаю всіх журналістів, які працюють з матеріалами комітету, ми говоримо зараз про круглий стіл, який буде стосуватися післявоєнного періоду.

Колеги, якщо немає більше об'яв, заперечень, оголошую засідання комітету закритим. Дякую всім.

 

Версія для друку