Про проект Закону України ‹‹Про службу в органах місцевого самоврядування››

(реєстр. № 9673 від 11.01.2012)

 

За дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина Комітет розглянув на своєму засіданні проект Закону України ‹‹Про службу в органах місцевого самоврядування›› (реєстр. № 9673 від 11.01.2012), внесений Кабінетом Міністрів України.

Зазначений проект Закону був підготовлений Міністерством юстиції України на виконання положень Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 27 квітня 2011 року, та розроблений в рамках проведення адміністративної реформи.

Цим проектом Закону зроблена спроба оновити методологічний і регулятивний фундамент правового забезпечення служби в органах місцевого самоврядування, що, на думку авторів законопроекту, сприятиме побудові в Україні професійної служби в органах місцевого самоврядування, яка забезпечуватиме ефективну діяльність органів місцевого самоврядування та надання ними якісних послуг громадянам.

Заслухавши доповідь з цього питання голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена, присутніми було підтримано ідею необхідності суттєвого удосконалення діючого законодавства про службу в органах місцевого самоврядування у зв’язку із зміною механізму регулювання державної служби, запровадженою прийнятим Верховною Радою України 17 листопада 2011 року Законом України «Про державну службу», враховуючи його взаємозв’язок із регулюванням сфери служби в органах місцевого самоврядування.

Водночас важливо зауважити, що на черговому засіданні Консультативної ради з питань місцевого самоврядування при Голові Верховної Ради України, яке відбулося 16 березня 2012 року за участю широкого кола муніципальної громадськості, представників місцевих рад та їх асоціацій, було прийняте рішення рекомендувати Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування узагальнити оголошені на цьому засіданні пропозиції та критичні зауваження до законопроекту для використання їх під час його підготовки до розгляду Верховною Радою України, та взяти до уваги пропозиції всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування щодо можливості повернення законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Даний законопроект було також обговорено 25 квітня ц.р. під час проведення «круглого столу» у Комітеті, в якому крім народних депутатів України взяли участь експерти Ради Європи, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, представники громадськості, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, науковці тощо.

Під час проведення даного заходу було висловлено багато гострих критичних зауважень концептуального характеру до даного законопроекту від представників органів місцевого самоврядування всіх рівнів та всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування із застереженнями щодо неможливості прийняття його за основу при розгляді у першому читанні, оскільки розроблявся даний документ без участі представників асоціацій органів місцевого самоврядування (що є грубим порушенням Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування») та тих, хто безпосередньо підпадатиме під дію відповідного закону у разі схвалення законопроекту.

Зокрема Комітет погоджується з такими зауваженнями до законопроекту, висловленими учасниками заходу:

становлення правового інституту служби в органах місцевого самоврядування має відбуватись в напрямі забезпечення його автономного функціонування на власній законодавчій базі, в той час як представлений законопроект містить надмірну кількість відсилочних норм щодо регулювання питань проходження вказаної служби до Закону України «Про державну службу»;

простежується надмірне обмеження самостійності органів місцевого самоврядування при визначенні правил проходження служби в органах місцевого самоврядування, що є порушенням положень Європейської хартії місцевого самоврядування;

положення законопроекту протирічать, зокрема в частині термінології, окремим положенням Конституції та інших законів України;

запропонована система класифікації посад не враховує в повній мірі обсяг завдань, функцій, рівень відповідальності різних рівнів посад;

серйозною пересторогою розбудові в Україні дійсно професійної служби в органах місцевого самоврядування є відкладення на 2015 рік набрання чинності положень щодо оплати праці службовців органів місцевого самоврядування та їх соціальних гарантій (на відміну від інших положень законопроекту та Закону України «Про державну службу», які набиратимуть чинності з 1 січня 2013 року), хоча саме вказані питання потребують нагального вирішення через вкрай низький рівень оплати праці в системі місцевого самоврядування.

Крім цього, згідно з аналітичним висновком Ради Європи щодо відповідності даного законопроекту європейському законодавству, яку представив експерт Програми Ради Європи «Посилення місцевої демократії та підтримки реформ місцевого самоврядування в Україні», професор Університету Париж І Сорбона-Пантеон п.Жерар Марку, закладена у проекті концепція досить вузька і, в певному сенсі, є продовженням чинного Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», що не сприятиме розбудові такої публічної сфери управління як служба в органах місцевого самоврядування. Провідний європейський фахівець у сфері місцевого самоврядування ознайомив присутніх із значною кількістю зауважень і пропозицій до конкретних положень даного законопроекту, підготовлених за результатами ґрунтовного експертного дослідження.

Комітет з питань бюджету і Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України у своїх висновках на даний законопроект зазначають, що всупереч вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не додано належного фінансово-економічного обґрунтування, а також пропозиції щодо джерел проведення додаткових видатків для досягнення збалансованого бюджету, хоча за висновком суб’єкта права законодавчої ініціативи реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових фінансових витрат з місцевих бюджетів.

Водночас у висновку Комітету з питань бюджету зазначено, що Міністерство фінансів України (за розрахунками якого додаткова потреба в коштах з місцевих бюджетів для реалізації положень законопроекту складатиме 6,6 млрд.грн.) підтримує терміни набрання чинності законопроектом і також вказаний Комітет вважає, що у разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2012 року, він може вводитися в дію у терміни, визначені автором законопроекту.

Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, висловлюючи ряд  зауважень до положень даного законопроекту, рекомендує Верховній Раді України прийняти його за основу при розгляді у першому читанні.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює значну кількість зауважень концептуального характеру до положень даного законопроекту і вважає, що законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Зважаючи на викладене, Комітет ухвалив рішення:

1. Відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженому Законом України від 10.02.2010 р.      № 1861-VІ, рекомендувати Верховній Раді України, проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9673  від 11.01.2011 р.), за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол №148/11*”

12 липня 2012 16:37
13 червня 2012 16:15
13 червня 2012 16:02
13 червня 2012 16:00
13 червня 2012 15:57
13 червня 2012 15:56
13 червня 2012 15:54