Про проект Закону про Державний земельний кадастр

(реєстр. № 8077 від 04.02.2011)

 

Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина на своєму засіданні 6 квітня 2011 року розглянув проект Закону України «Про Державний земельний кадастр» (реєстр. № 8077 від 04.02.2011), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем та Р.Лук'янчуком.

У законопроекті пропонується визначити мету та принципи Державного земельного кадастру, систему органів, що здійснюють ведення цього кадастру, склад його відомостей, вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру та порядок користування його відомостями. При цьому законопроект передбачає суттєве оновлення базових положень з ведення Державного земельного кадастру, що містяться у Земельному кодексі України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 28.02.2011 р. відзначає доречність багатьох запропонованих новел. Однак, разом із тим, вказує, що законопроект містить вади, які слід усунути, що в першу чергу стосується незавершеності варіантів законодавчого регулювання відповідних питань. Загалом пропонується за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.

Комітет відзначає, що у відповідності зі статтею 13 Конституції України від імені Українського народу права власника на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Статею 142 Конституції України  запроваджено комунальну власність на землю і визначено, що земля, інші природні ресурси є матеріальною основою місцевого самоврядування.

Земельним кодексом України чітко визначено повноваження органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 33), відносить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних і міських рад реєстрацію суб’єктів права власності на землю; реєстрацію права користування землею і договорів на оренду землі; видачу документів, що посвідчують право власності і право користування землею, тобто ведення окремих складових кадастру.

У законопроекті передбачено передати всі повноваження щодо ведення земельного кадастру і земельно-кадастрової документації єдиному органу – центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, позбавивши сільські, селищні, міські ради права на ведення земельно-кадастрової документації.

Місцеві ради зможуть тільки запитувати необхідну інформацію про землю, вони не зможуть самостійно вирішувати питання регулювання земельних відносин і будуть залежні від центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Вказане позбавить ради можливості своєчасно виконувати свої конституційні повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності. Органи місцевого самоврядування втратять незалежність у галузі регулювання земельних відносин у державі. У зв’язку з цим необхідно передбачити у законопроекті повноваження щодо ведення земельного кадастру і земельно-кадастрової документації на рівні сільських, селищних і міських рад.

Асоціацією міст України внесено пропозиції щодо необхідності запровадження системи ведення державного земельного кадастру з такою структурою, щоб оператором Державного земельного кадастру були визначені сільські, селищні, міські ради з повноваженнями реєстрації земельних ділянок, а держателем Державного  земельного кадастру був центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Зазначена пропозиція забезпечить ефективність доступу до інформації одночасно і органів місцевого самоврядування і виконавчої влади, доступ до кадастрових відомостей, реєстрацію земельної ділянки і отримання рішення про її надання в одному органі, скорочення термінів на отримання зазначених документів. З метою ефективного управління територіями необхідно надати органам місцевого самоврядування права на постійний доступ до Державного земельного кадастру з правом отримання інформації в межах адміністративно-територіальної одиниці про власників (користувачів), зареєстровані документи, що посвідчують права на земельні ділянки, кадастрові номери, площу та адресу.

За дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України також розглянуло зазначений проект Закону та внесло низку слушних зауважень і пропозицій (додаються).

Зокрема, пропонується відповідно до статті 133, пункту 29 частини першої статті 85, пункту 13 частини першої статті 92  Конституції України частину першу статті 9 законопроекту доповнити, що об’єктами Державного земельного кадастру є «територія адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів», внести відповідні корективи по тексту законопроекту.

У частині першій статті 12 законопроекту:

пункт а) викласти у такій редакції «найменування адміністративно-територіальної одиниці і населеного пункту відповідно до офіційного довідника «Україна. Адміністративно-територіальний устрій»;

пункт ґ) викласти у такій редакції – «інформація про акти органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад, на підставі яких встановлені і змінені межі адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів».

Також вказується, що пункт 4 частини п’ятої Прикінцевих і перехідних положень щодо затвердження проектів землеустрою про встановлення і зміну меж органами, які приймають рішення про встановлення чи зміну меж, не відповідає Конституції України, оскільки до повноважень Верховної Ради України не належить вирішення питань щодо затвердження проектів землеустрою тощо.

Підтримуючи, загалом, необхідність законодавчого регулювання питань земельного кадастру в окремому законі, вважаючи цілком прийнятними багато положень законопроекту з реєстр. №8077, Комітет, водночас, вважає за необхідне вказати на неприйнятність цілої низки його норм, яка носить концептуальний характер. Йдеться про намагання авторів законопроекту поруч із питаннями, пов’язаними із земельними ділянками як об’єктами права власності, врегулювати також питання територіального устрою та Державного кордону України, які відображають інші за природою правовідносини, де певні території виступають у якості об’єктів юрисдикції та просторової основи діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування.

Відповідні положення законопроекту носять суперечливий характер, не узгоджуються з чинним законодавством (в тому числі Конституцією України), що вже регулює правовідносини у зазначених сферах, не враховують правового статусу суб’єктів владних повноважень тощо. З огляду на специфіку питання територіального устрою, йому присвячено окремий розділ ІХ Конституції України, п. 29 частини першої статті 85 Конституції України, а в пункті 13 частини першої статті 92 Конституції України питання територіального устрою виділено окремим рядком серед об’ємного переліку питань, які визначаються виключно законом. Таким чином, питання територіального устрою та Державного кордону України не можуть бути предметом регулювання проектів законів щодо Державного земельного кадастру, в тому числі законопроекту з реєстр. №8077.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена, беручи до уваги висновки Головного науково-експертного управління та Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, фахівців Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціації міст України», з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб та обговоривши питання,  Комітет ухвалив:

1. Вважати за доцільне, запропонувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про Державний земельний кадастр» (реєстр. № 8077 від 04.02.2011), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, Р.Ткачем та Р.Лук'янчуком, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу за умови вилучення положень, що врегульовують питання територіального устрою та Державного кордону України як таких, що не можуть бути предметом регулювання даного законопроекту.

2. Звернутися до Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин під час опрацювання і підготовки законопроекту з реєстр. № 8077 до другого читання врахувати зауваження і пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціації міст України», Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України.

3. Доручити заступнику Голови Комітету, народному депутату України В.Сінченку представляти позицію Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування у Комітеті з питань аграрної політики та земельних відносин в ході підготовки законопроекту з реєстр. № 8077 до другого читання.

4. Направити цей висновок до Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 119/07*”

27 травня 2011 12:48
27 травня 2011 12:47
10 травня 2011 18:13
10 травня 2011 17:57
10 травня 2011 17:55
10 травня 2011 17:50
10 травня 2011 17:48
10 травня 2011 17:28
10 травня 2011 17:08
10 травня 2011 17:05