9405

16 грудня 2011, 16:40

Про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування)

(реєстр.  № 9405 від 03.11.2011)

 

За дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405 від 03.11.2011), поданий народним депутатом України Ю.Каракаєм.

Зазначений законопроект, за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи, спрямований на оптимізацію порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами щодо корисних копалин загальнодержавного значення.

Законопроектом вносяться зміни до статей 9-1, 9-2, 16, 18 та 33 Кодексу України про надра та до підпункту 4 пункту “б” частини першої статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” з метою скасування необхідності погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення обласними, Київською та Севастопольською міськими радами, Радою міністрів Автономної Республіки Крим.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 01.12.2011 № 16/3-1269/9405 не підтримує запропонований підхід до спрощення процедури погодження клопотань про надання у користування надр.

Українська асоціація районних та обласних рад у своєму зверненні до Комітету від 18.11.2011 № 02-308 вважає, що зазначений законопроект утискує права місцевого самоврядування.

Комітет не може погодитися із законодавчою пропозицією з наступних міркувань. Законопроект не узгоджується з частиною першою статті 13 Конституції України, відповідно до якої від імені Українського народу права власності на землі, її надра здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Відповідно до статті 140 Основного Закону місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановлену законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.  Ці органи є повноважними представниками  і виразниками інтересів територіальних громад, - тобто людей, які проживають на відповідних територіях і відсторонювати їх від вирішення питань, пов‘язаних з  наданням надр у  користування - значить усувати самих людей від участі в управлінні державними і місцевими справами.

Особливо неприйнятною є спроба відсторонення від вирішення цього питання виконавчих комітетів місцевих рад, оскільки мова йде безпосередньо про територію населених пунктів.

Заслухавши інформацію підкомітету з питань місцевого самоврядування, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб, взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Української асоціації районних та обласних рад та обговоривши питання,  Комітет ухвалив:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, визначеного головним з опрацювання законопроекту, рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405) за наслідками розгляду у першому читанні відхилити.

2. Направити цей висновок до Комітету екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.