Діяльність Комітету

23 листопада 2017, 17:30

Комітет проводить спільно з Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Програмою Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні» Форум «Децентралізація: сучасний стан та перспективи розвитку», який відбувається у місті Краматорськ Донецької області

Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування проводить спільно з Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Програмою Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні» Форум «Децентралізація: сучасний стан та перспективи розвитку», який відбувається у місті Краматорськ Донецької області.

Так, Голова Донецької обласної державної адміністрації, Керівник Донецької обласної військово-цивільної адміністрації Павло Жебрівський наголосив, що дуже приємно, що такий Форум проходить на Донеччині вже вдруге і це означає, що реформа децентралізації є важливою, а для Донецької та Луганської областей – надважливою. П.Жебрівський поінформував присутніх про стан розвитку громад Донеччини, зазначив, що на сьогодні дуже важливо об’єднати територіальні громади не лише за кількісними, але й за якісними показниками.  «Хоча ми відстаємо від решти України за кількістю громад, за їх якістю посідаємо четверте місце. Власні доходи зросли у 2,5 рази. Сподіваюсь, що у квітні наступного року ми проведемо вибори у багатьох громадах, якщо нас підтримають депутати Верховної Ради», – зауважив Павло Жебрівський. Також очільник області підкреслив, що Донеччина готова до продовження реформи децентралізації влади. За його словами, до втілення змін на краще в області готові долучитись представники влади, бізнесу, освітяни та активісти.

Заступник Голови Комітету Віталій Курило наголосив, що Верховна Рада України та Комітет активно опікуються питаннями впровадження реформи децентралізації влади, зокрема щодо її реалізації на територіях Донецької та Луганської областей. Так, Комітет неодноразово вносив подання до Верховної Ради України щодо зміни меж районів та віднесення окремих населених пунктів до складу районів Донецької та Луганської областей з метою надання можливостей для створення відповідно до закону об’єднаних територіальних громад. Віталій Курило пообіцяв, що нові законопроекти з реформи децентралізації влади полегшать проведення реформи, а також наголосив, що членами Комітету підготовлений проект Закону про військово-цивільне адміністрування (реєстр. №7090), метою якого є надання правової визначеності законодавчим положенням щодо запровадження режиму військово-цивільного адміністрування на території проведення антитерористичної операції, недопущення скасування конституційно закріплених прав територіальних громад на місцеве самоврядування із повним припиненням повноважень представницьких та виконавчих органів місцевого самоврядування, їх апаратів, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад у разі утворення районних та обласних військово-цивільних адміністрацій, призначенні військово-цивільного адміністратора населеного пункту (пунктів), а лише їх тимчасове і вмотивоване обмеження з метою забезпечення належного вирішення питань місцевого значення, громадського порядку, безпеки та життєдіяльності населення. Заступник Голови Комітету закликав представників органів місцевого самоврядування активно долучатись до вдосконалення українського законодавства у сфері місцевого самоврядування і звертатись із своїми пропозиціями та ініціативами до Комітету для їх впровадження.

Спеціальний радник Уряду України з питань децентралізації, Керівник Департаменту демократичного врядування Генерального директорату-II з питань демократії Генерального секретаріату Ради Європи Даніель Попеску у своєму виступі зазначив, що реформа децентралізації влади є, без перебільшення, найуспішнішою реформою в Україні і її результати за такий короткий строк вже стали справжньою несподіванкою для всіх, хто брав участь у її розробці та впровадженні. «Я став свідком і це для мене був великий привілей бути залученим до цієї реформи», – вказав Д.Попеску. Керівник Департаменту  підкреслив, що у цій реформі в України є багато друзів-партнерів, друзів-організацій, друзів-країн, які допомагають і готові допомагати в майбутньому в її впровадженні та реалізації. Також він наголосив, що децентралізація не є самоціллю, а умовою та інструментом для створення стійких громад з комфортними умовами проживання і вони можуть бути точками економічного розвитку, привабливими для інвесторів. Результати трьох років реформи децентралізації дають реальні підстави для формування позитивних сподівань на майбутнє, але, разом з тим, ще багато чого треба зробити для її успішного завершення.

Директор Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Сергій Шаршов поінформував, що на сьогодні в Україні створено 665 об’єднаних територіальних громад, а 24 грудня відбудуться вибори до 51 об’єднаної територіальної громади. При цьому, за даними Мінрегіону, на шляху до об’єднання перебувають ще 113 громад. С.Шаршов звернув увагу присутніх, що за останній звітний період власні доходи територіальних громад зросли на 150 – 170 відсотків. Водночас значне зростання власних доходів призводить до того, що на казначейських рахунках є залишки коштів, які не витрачаються органами місцевого самоврядування. Крім того, за інформацією Мінрегіону, який супроводжує ведення Реєстру договорів про співробітництво територіальних громад, в Україні на сьогодні зареєстровано 108 договорів міжмуніціипального співробітництва.

Народний депутат України, голова підкомітету з питань регіональної політики, місцевих бюджетів та комунальної власності Андрій Река був учасником дискусійної панелі «Можливості нової державної регіональної політики в Україні». А.Река вказав, що в рамках реалізації широкомасштабної реформи місцевого самоврядування в Україні у червні 2014 року було ухвалено Закон України «Про співробітництво територіальних громад». У зв’язку з цим, відповідно до рішення профільного парламентського Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування науково-експертній робочій групі та підкомітету було доручено здійснювати комплексний аналіз реалізації чинного законодавства про співробітництво територіальних громад. А.Река наголосив, що розвиток співробітництва територіальних громад є одним із кроків на шляху реформування місцевого самоврядування і об’єднання громад, а метою такого співробітництва – підвищення якості надання послуг населенню, розвиток територій та зростання добробуту громад на основі спільних інтересів та цілей. Зокрема, до участі в реалізації відповідних угод у Полтавській області залучено 5 міських, 4 селищні та 160 сільських рад, при цьому у 46 громадах здійснюється реалізація двох і більше проектів. Тобто у реалізації проектів співробітництва територіальних громад беруть участь майже 34 відсотки від усієї кількості місцевих рад Полтавщини.

Народний депутат України, голова підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування Альона Шкрум була одним із спікерів панельної дискусії «Розвиток людського потенціалу на публічній службі як умова успішного врядування». А.Шкрум зазначила, що реформа децентралізації  є однією з тих реформ, які здатні показати позитивні зміни в країні, але вона могла бути набагато успішнішою, якщо б в одну ногу з нею йшла реформа державного управління. На жаль, станом на сьогодні, реформа державної служби та служби в органах місцевого самоврядування за всіма показниками значно відстає в імплементації та фактично замикає рейтинг реформ. За словами голови підкомітету, лише успішні інституції в комплексі із професійно підготовленими службовцями можуть бути ключовим драйвером реформ в Україні. Реформа ж державного управління – це не лише нові процеси, нові владні інституції та нова грошова винагорода, але, перш за все, люди. Це професійні кадри, яких неможливо отримати та знайти за один день. Їх треба залучати, заохочувати і навчати. Сама ж система навчання та підвищення кваліфікацій публічних службовців в Україні є надзвичайно неефективною та недієвою, бо не дає результату. А.Шкрум відзначила, що у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо професійного навчання державних службовців (реєстр. №7009), яким передбачено формування якісно нової системи підготовки кадрів на публічній службі шляхом передачі керівникам на місця як додаткових інструментів впливу на те, кого, коли і чому вчити, так і додаткового фінансування на таке навчання. Це дозволить забезпечити успішну синергію реформи децентралізації та реформи публічної служби.

Керівник групи радників з підтримки впровадження державної регіональної політики Програми «U-LEAD з Європою» Юрій Третяк поінформував про реформування державної регіональної політики, яке відбувається за значної підтримки ЄС та на основі кращого досвіду європейських країн. З прийняттям Закону України «Про засади державної регіональної політики» сформовано нову систему управління регіональним розвитком, яка передбачає: розроблення державної і регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації; фінансування з Державного фонду регіональого розвитку; можливість розроблення і реалізації проектів і програм розвитку; створення системи моніторингу і оцінки впливу державної регіональної політики, а також систему інстуційного забезпечення регіонального розвитку через Мінрегіон, Міжвідомчу координаційну комісію регіонального розвитку, обласні державні адміністрації, обласні ради та агенції регіонального розвитку.

Ігор Парасюк, Директор проекту USAID Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування «ПУЛЬС», позаштатний консультант Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, поінформував учасників про практику впровадження Закону України «Про засади державної регіональної політики» в умовах реформи децентралізації. Він акцентував увагу на необхідності спрямування «розвиткового ресурсу» державного бюджету (перш за все ДФРР та субвенцій на соціально-економічний розвиток) власне на цілі та проекти, спрямовані безпосередньо на створення нової доданої вартості, а не на дрібні проекти соціального спрямування.

Також доповідач висловив стурбованість тим, що у проекті Державного бюджету України на 2018 рік пропонують змінити формулу реверсної дотації для регіонів, а саме: повернути колишню, непрацюючу з 2015 року, систему балансового вирівнювання, яка вилучатиме з податкоспроможних місцевих бюджетів майже всі їхні додаткові надходження (80% замість існуючих 50%). У такому випадку, обсяг вилучень коштів місцевих бюджетів значно перевищить розмір базової дотації (на майже 0,5 млрд грн.). В результаті зміниться головний механізм, який стимулює економічне зростання міст, які саме є точками росту національної економіки.

І.Парасюк презентував розроблену аналітиками Асоціації міст України модель горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів, яка могла б стати альтернативою запропонованій Міністерством фінансів України, не порушивши при цьому мотиваційний механізм розвитку громад. Також Директор проекту на прикладах кількох міст України показав, яким чином існуюча ситуація з нереформованим адміністративно-територіальним устроєм, відсутністю юрисдикції органів місцевого самоврядування за межами населених пунктів та неупорядкованими межами територіальних громад негативно впливає на рівень залучення інвестицій в містах і, як наслідок, на економічний розвиток країни.

Координатор проектів ПРООН Олена Урсу розповіла про дієві практики залучення громадськості до вирішення проблем розвитку громад через застосування інструментів місцевої демократії, розвиток об’єднань громадян та спільну реалізацію інфраструктурних проектів, допомогу організацій громадянського суспільства об’єднаним територіальним громадам у розробці стратегій їхнього розвитку, моніторинг якості надання публічних послуг, адвокаційні кампанії з підвищення прозорості та підзвітності органів влади та можливості програми «Молодіжний працівник» для реалізації ефективної молодіжної політики в громадах.

У Форумі беруть участь представники центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Донецької області та інших регіонів України, представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, громадянського суспільства, експертного і наукового середовища та міжнародні партнери.