Перший віце-спікер та Голова Комітету поінформували делегацію про поточну ситуацію із впровадженням внутрішніх реформ в Україні.
Так, Ірина Геращенко наголосила, що співпраця України та Ради Європи, зокрема і Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи сприяє напрацюванню важливих законодавчих актів, спрямованих на подальше просування внутрішніх реформ в Україні; зауважила, що на поточній сесії було прийнято ряд важливих законів, зокрема, у сфері енергоефективності, екології, освіти, медицини та децентралізації. Перший віце-спікер відзначила важливість рекомендацій, зроблених Конгресом місцевих та регіональних влад Ради Європи під час моніторингу, та висловила сподівання на подальший активний діалог у цій сфері. Ірина Геращенко зауважила, що сьогодні на місцевому рівні потрібно приділити особливу увагу застосуванню найкращого досвіду та практик, а також здійснити моніторинг виконання прийнятих документів у сфері децентралізації. Окреслюючи план роботи Парламенту, політик повідомила, що найближчим часом Верховна Рада України працюватиме над ухваленням Бюджету України-2018. Також вона поінформувала, що задля активізації інвестиційної співпраці найближчими днями буде розглянуто важливий законопроект про приватизацію державного майна (реєстр. №7066), який напрацьований з урахуванням міжнародних стандартів у цій сфері. І.Геращенко висловила сподівання, що запропонована документом прозора процедура приватизації дозволить забезпечити ефективний економічний розвиток державних підприємств України. Перший віце-спікер звернула увагу, що сьогодні на порядку денному стоїть основне питання – захист територіальної цілісності України та подякувала Президенту Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Гудрун Мозлер-Тьорнстрьом за солідарну позицію щодо територіальної цілісності та суверенітету України, які відображені у резолюціях Конгресу 2014 року (26/03/2014 та 17/10/2014). В той же час, Віце-спікер зауважила, що події, на кшталт виборів губернатора в окупованому Севастополі 10 вересня ц.р., мають отримувати публічні засудження.
Голова Комітету з питань
державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування
Сергій Власенко поінформував членів делегації про основні кроки, зроблені в
ході реформи з децентралізації влади, перспективи передачі низки важливих і
соціально значимих повноважень з центрального на місцевий рівень, позитивні
зрушення в організації діяльності центрів надання адміністративних послуг та розбудови
їх системи, впровадження сучасних європейських технологій у роботі з
відвідувачами.
Разом з тим, за словами Голови Комітету, вкотре доводиться констатувати брак стратегії в питаннях децентралізації влади, певну хаотичність прийняття законів, перешкоди при ухваленні ключового для системи місцевого самоврядування Закону про службу в органах місцевого самоврядування, занадто часту зміну "правил гри", в першу чергу з огляду на особливості бюджетного процесу, що уповільнює реформи. Він відзначив, що в Комітеті як фаховому органі Парламенту добре усвідомлюють цю ситуацію і прагнуть її змінити, зважаючи, в тому числі, на позицію провідних асоціацій органів місцевого самоврядування. Підготовлені членами Комітету пропозиції з цього приводу направлено для врахування до Комітету з питань бюджету.
Також Сергій Власенко вказав на відсутність стратегії у реформуванні системи надання адміністративних послуг через проблеми з послугами, які надаються по лінії Міністерства внутрішніх справ України. Для досягнення успіху у цій сфері теж необхідна широка дискусія з наступною розробкою відповідної дорожньої карти.
Відповідаючи на питання Голови Моніторингового Комітету Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Л.Вербек щодо врахування однієї з головних вимог Європейської хартії місцевого самоврядування про проведення консультацій для напрацювання державної політики у сфері місцевого самоврядування, Голова Комітету С.Власенко звернув увагу членів делегації на тісні зв’язки Комітету з органами Ради Європи, взаємодію з Представником Ради Європи, Спеціальним радником Уряду України з питань децентралізації Даніелем Попеску, дуже гарні традиції співпраці з трьома провідними і найбільш відомими всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування та новоутвореною асоціацією об’єднаних територіальних громад, науковими установами та навчальними закладами, міжнародними організаціями і проектами у сфері локальної демократії, вітчизняними громадськими організаціями, науковцями, експертами, засобами масової інформації, використання мережі інтернету для донесення позиції Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування до всіх зацікавлених осіб. Як приклад конкретних результатів таких консультацій і співпраці, Голова Комітету назвав роботу над проектом Закону про державну службу, що дозволило суттєво вдосконалити його норми.
Пояснюючи Президенту Палати регіонів Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Г.М.Хелгесен ситуацію з обговоренням на рівні Верховної Ради України проблематики децентралізації, С.Власенко наголосив на недостатності дискусій з цього питання та відсутності дорожньої карти, що мала б відображати покрокові дії і розвивати закладені у відповідній концепції принципи. Аналогічні висновки, на його думку, можна зробити і щодо необхідності втілення змін до Конституції України, які вимагають глибокої фахової підготовки та обговорення, оскільки отримати підтримку 300 народних депутатів України дуже складно.Голова Комітету погодився з висновком Г.Мозлер-Тьорнстрьом про фінансові переваги і більші можливості громад, які об’єдналися, порівняно з іншими. За його словами, збільшення частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті є позитивним явищем, однак воно більшою мірою стосується великих міст та об’єднаних територіальних громад, а на рівні сіл, селищ і невеликих містечок такого оптимізму не спостерігається.
Сергій Власенко відзначив, що Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» визначено, що об’єднання територіальних громад відбувається виключно на добровільній основі за відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування, які приймаються з врахуванням думки територіальної громади або за рішенням місцевого референдуму. Разом з тим, Законом передбачено існування перспективних планів формування територій громад областей, які розробляються обласними державними адміністраціями та фактично слугують засобом тиску органів державної влади на територіальні громади з метою формування об’єднаних територіальних громад у відповідній конфігурації. А, відтак, в окремих випадках об’єднання територіальних громад не є абсолютно добровільним.
Президент Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Г.Мозлер-Тьорнстрьом подякувала за можливість долучитися до обміну думками навколо питань реформування публічної влади в Україні, зазначила, що знає про існуючі проблеми, в тому числі пов’язані з формуванням бюджету наступного року, а також повідомила, що члени делегації намагаються зібрати інформацію з перших вуст, щоб з’ясувати чого досягнуто, які перешкоди залишаються і чого очікувати в майбутньому.
Відзначаючи виконання Україною окремих рекомендацій Конгресу Ради Європи, Г.Мозлер-Тьорнстрьом зауважила, що Україна зробила важливі кроки у сфері децентралізації. «Конгрес місцевих та регіональних влад Ради Європи розраховує на подальшу співпрацю з Україною, зокрема у реалізації напрацювань у сфері децентралізації. Україна має перейняти найкращий досвід у цій сфері», – підкреслила Гудрун Мозлер-Тьорнстрьом.