Діяльність Комітету

14 червня 2017, 15:29

В рамках ознайомчого візиту народні депутати України - члени Комітету, працівники секретаріату Комітету та представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування відвідали Парламент Швеції - Ріксдаг, де мали змогу ознайомитись з діяльністю законодавчого органу влади, його комітетів та законодавчим процесом

     

   В рамках ознайомчого візиту народні депутати України - члени Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, працівники секретаріату Комітету та представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування відвідали Парламент Швеції - Ріксдаг, де мали змогу ознайомитись з діяльністю законодавчого органу влади, його комітетів та законодавчим процесом.

         Українська делегація зустрілась з Першим заступником спікера парламенту Швеції п. Т.Більстрьомом та керівником групи дружби Швеція-Україна п. К.Хаммарбергом, які презентували інформацію щодо шведської моделі демократії, наголосили на викликах, які стоять перед парламентарями Швеції щодо законодавчого забезпечення надання рівних послуг громадянам, наголосили на питаннях відкритості та прозорості парламенту, поінформували про функції парламентського нагляду та контролю за дотриманням законодавства, визначенні фінансової політики держави, впровадженні та реалізації законів тощо.

         Також члени Комітету мали змогу заслухати інформацію Голови та членів Комітету з питань Конституції щодо діяльності Комітету, його повноважень та предметів відання, розгляду скарг членів парламенту, діяльності Омбудсмена тощо. Голова Комітету п. Н.Чаірман відзначив, що основною функцією Комітету з питань Конституції є конституційний нагляд за діяльністю уряду, який здійснюється шляхом щорічного заслуховування Прем'єр-міністра щодо роботи уряду, а також розгляду скарг депутатів парламенту щодо діяльності органів виконавчої влади. Крім того, Комітет здійснює аналіз законопроектів щодо їх відповідності Конституції в частині дотримання основоположних конституційних прав громадян.


        

Предметом обговорення також були питання попередньої розробки та підготовки законопроектів, оцінки наслідків від їх майбутнього прийняття та впровадження, активної попередньої роз'яснювальної роботи щодо доцільності прийняття законопроекту, питання перебігу бюджетного процесу, ролі опозиції під час розгляду головного кошторису країни,  питання публічної служби та місцевої демократії тощо.

         Представники законодавчого органу влади Швеції поінформували українську делегацію про етапи розробки та супроводу нового модернізованого законопроекту про місцеве самоврядування, початок роботи над яким було розпочато у жовтні 2012 року і який має бути завершено голосуванням парламенту у червні 2017 року.

       Також члени делегації відвідали Міністерство фінансів Швеції з метою ознайомлення із системою врядування Швеції, процедурами у сфері місцевого самоврядування, шведською фінансовою системою та механізмами бюджетного вирівнювання, формами контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування тощо. Експерти міністерства ознайомили учасників делегації з положеннями Закону про місцеве самоврядування Королівства Швеція 1991 року, який встановлює загальні повноваження місцевих влад, а також засади організації та діяльності асамблей, їх виконавчих органів, комітетів асамблей тощо. Також фахівці відповідного міністерства наголосили, що зараз у Швеції триває дискусія щодо прийняття нової редакції Закону про місцеве самоврядування, якою пропонується більш детально врегулювати питання прийняття рішень асамблеями, порядок їх оскарження, створення комітетів асамблей, розширити повноваження їх виконавчих комітетів. Під час зустрічі зауважувалось, що органи місцевого самоврядування можуть займатися будь-якими справами, що становлять загальний інтерес і стосуються їх території або мешканців, які не віднесені до виключної компетенції держави або інших органів місцевого самоврядування. Вони також можуть здійснювати господарську діяльність, яка є неприбутковою і стосується надання комунальних послуг, а також передавати управління деякими питаннями місцевого самоврядування муніципальним підприємствам чи асоціаціям місцевих влад. Низка інших законів і регуляторних актів, таких як Закон про соціальні послуги, Закон про планування і будівництво, Закон про освіту і Закон про охорону здоров’я та медичні послуги, визначають спеціальні функції та детальні положення, яких органи місцевого самоврядування мають дотримуватися при виконанні своїх повноважень.

         Також представники міністерства відназначили, що контроль і нагляд за діяльністю місцевих влад в Швеції має різні форми. В окремих сферах відповідальності місцевого самоврядування держава здійснює нагляд за органами місцевої влади через такі агентства, як Національна рада з питань охорони здоров’я і соціального добробуту або Національне агентство з питань освіти. Ці агентства активно працюють з органами місцевої влади в контексті досягнення національних цілей, забезпечуючи спрямування, підтримку та оцінку їх діяльності. У випадках, коли місцева влада не виконує своїх обов’язків, можуть застосовуватися різні санкції, такі як публічна критика, штрафи або, в разі серйозних порушень, тимчасова заборона діяльності. Органи місцевого самоврядування також підлягають нагляду з боку окружних адміністрацій (lansstyrelser), які є органами державної влади на рівні округів. Адміністрації надають рекомендації, здійснюють моніторинг дотримання законодавства органами місцевого самоврядування у таких сферах, як захист навколишнього середовища, захист та умови утримання тварин, ліцензування алкогольної продукції, а також можуть розглядати скарги осіб стосовно виконання муніципалітетами повноважень відповідно до Закону про планування та будівництво. Однією з особливостей шведської системи є те, що місцеві асамблеї призначають аудиторів серед своїх членів. Ревізійна комісія у складі обраних представників за допомоги технічних експертів відповідає не лише за нагляд і супровід зовнішніх аудиторів, але й за проведення власних перевірок того, чи здійснюється діяльність у належний і фінансово раціональний спосіб.

         Працівники Міністерства наголосили, що рівень видатків місцевого самоврядування у Швеції є другим найвищим у ЄС і становить 25,4% ВВП або 49% загальних державних видатків. Як показують цифри, соціальні послуги і соціальний добробут, включаючи охорону здоров’я, освіту та догляд за літніми людьми й інвалідами, складають левову частину видатків. Загальні державні субвенції становлять близько 12 % місцевих доходів, а цільові субвенції – близько 7%. Держава використовує систему фінансового вирівнювання з тим, щоб компенсувати різницю між органами місцевої влади як в плані податкових надходжень, так і в плані витрат на надання послуг. Це, здебільшого, фінансується центральним урядом, але також частково за рахунок внесків муніципалітетів і округів, чия податкова спроможність складає більше 115% середнього рівня по країні, або які мають сприятливу структуру витрат. «Принцип фінансування», затверджений парламентом у 1993 році, визначає, що зміни до законів і регулювання, які безпосередньо впливають на органи місцевого самоврядування (наприклад, передбачаючи нові або розширені обов’язки) повинні супроводжуватися змінами у фінансуванні, яке надається державою, що дозволяє місцевій владі уникати необхідності підвищувати податки або скорочувати видатки в інших сферах.

         Українська сторона зазначила, що високо цінує послідовну та тверду підтримку України з боку Швеції на шляху реалізацї її євроінтеграційних прагнень та процесів. Сторони наголосили на важливості продовження двосторонніх відносин та відзначили важливість співпраці на рівні парламентів країн та груп дружби.