Про проект Закону України про внесення змін
до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»
щодо посилення протидії корупції
(реєстр. № 4278 від 16.09.2009 р.)
За дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина Комітет розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 4278 від 16.09.2009 р.) щодо посилення протидії корупції, внесений народним депутатом України Г.Москалем на заміну відповідного законопроекту від 30.03.2009 р. з метою підвищення рівня протидії організованій злочинності та корупції на службі в органах місцевого самоврядування шляхом посилення антикорупційного контролю за фінансовими операціями посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесено до першої-другої категорії посад.
Комітет підтримує закладену у законопроекті мету щодо посилення антикорупційного контролю за доходами та витратами певних категорій працюючих осіб і зазначає, що у ньому враховано окремі зауваження Головного науково-експертного управління та комітетів Верховної Ради України до раніше поданого законопроекту у попередній редакції.
Водночас Комітет, погоджуючись з переважною більшістю зауважень, поданих до даного законопроекту, не може підтримати його, зокрема, з таких підстав:
· законодавче закріплення вимоги про здійснення посадовими особами місцевого самоврядування, посади яких віднесено до першої-другої категорії посад, усіх видатків та платежів, що перевищують розмір мінімальної заробітної плати, з єдиного банківського рахунку, з одного боку, призведе до невиправданих обмежень можливості розпоряджатися заробленими коштами, з іншого - не містить механізму здійснення контролю за доходами та видатками зазначених осіб;
· доповнення статті 12 не є предметом правового регулювання даної статті та має суто декларативний характер, позбавлений будь-якої юридичної визначеності, отже може тлумачитись довільно;
· чинне законодавство не передбачає декларування витрат посадових осіб місцевого самоврядування, зважаючи на що норма, яка міститься у запропонованій новій частині третій статті 13, не узгоджується з приписом частини першої цієї ж статті та не є коректною підстава, передбачена у новому пункті третьому статті 20 Закону;
· нова частина статті 20 виписана юридично некоректно, а запропонована у ній санкція є неадекватною характеру правопорушення та стосується дострокового припинення повноважень виборних посадових осіб, що регламентується законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про статус депутатів місцевих рад», у яких така підстава не передбачена.
Крім цього, порушені у даному законопроекті питання регулюються тим чи іншим чином в базових у сфері боротьби з корупцією законах, прийнятих парламентом 11 червня 2009 р., які набирають чинності 1 січня 2011 р. На сьогодні головний з цих питань Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією опрацьовує внесення змін до цих законів з метою їх удосконалення. При цьому зазначений Комітет рекомендує Верховній Раді України відхилити запропонований законопроект.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає за доцільне відхилити даний законопроект за результатами розгляду його у першому читанні.
Комітет з питань правової політики вважає, що запропонований законопроект (доповнення статті 13 Закону) не узгоджується з нормами частини третьої статті 22 Конституції України.
На підставі викладеного Комітет ухвалив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженому Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, відхилити проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 4278 від 16.09.2009 р.), внесений народним депутатом України Г.Москалем.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука.