Про проект Закону України про внесення змін до

Закону України  “Про місцеве самоврядування в Україні”

(реєстр. № 4570 від 29.05.2009)

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за дорученням Голови Верховної Ради України розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”  (реєстр. № 4570), внесений Кабінетом Міністрів України.

Проектом Закону пропонується внесення змін до статей 6, 26 та 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” з метою врегулювання окремих питань організації системи місцевого самоврядування та визначення повноважень органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

Комітет вважає за необхідне наголосити, що зазначений законопроект пропонує внести суттєві зміни:

- до статті 6 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, згідно з якими територіальні громади сусідніх сіл, селищ, міст можуть об’єднуватись в одну територіальну громаду, створювати єдиний орган місцевого самоврядування  та обирати єдиного сільського, селищного, міського голову за рішеннями не територіальної громади, прийнятих на їх референдумах, як це передбачено чинним Законом, а за рішенням відповідних рад, тобто органів місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та за їх дорученням функції і повноваження місцевого самоврядування;

- до пункту 34 частини першої статті 26, згідно з якою вказані ради наділяються правом приймати рішення щодо надання згоди на відведення відповідним органам виконавчої влади земельних ділянок, розташованих на території ради але за межами населеного пункту;

  - доповнення статті 42 Закону положенням, згідно з яким сільський, селищний, міський голова набуває право погоджувати призначення на посаду та звільнення з посади керівників комунальних дошкільних, загальноосвітніх та позашкільких навчальних закладів;

  - доповнення статті 42 Закону положенням, згідно з яким сільський, селищний, міський голова має право звертатися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з обов’язковим для розгляду запитом щодо надання відомостей про власника нерухомого майна, яке розташоване на відповідній території, а також про набуття, зміну або передачу прав власності особи на зазначене майно (пункт 21 частини четвертої статті 42).

    Проте, Комітет відзначає, що запропоновані зміни спрощують процедуру не тільки  об’єднання територіальних громад сусідніх сіл, а вже передбачають, що “Територіальні громади сусідніх сіл, селища, міста можуть об’єднуватися в одну територіальну громаду, створювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати єдиного сільського, селищного, міського голову”. З однієї сторони, це розширення прав територіальних громад. Але з іншої сторони, стаття 140 Конституції України передбачила, що: “Місцеве самоврядування  є  правом  територіальної громади - жителів  села чи  добровільного  об'єднання  у  сільську громаду  жителів  кількох  сіл,  селища та міста - самостійно вирішувати  питання  місцевого  значення  в  межах  Конституції і законів України”. Тому, виникає питання наскільки запропоновані зміни відповідають Конституції та законам України і чи є обмеження прав, зокрема територіальних громад жителів  селища та міста - самостійно вирішувати  питання  місцевого  значення. Змінами передбачено спрощення процедури об’єднання територіальних громад, але збережені без змін процедури виходу із складу сільської громади (частина 4 статті 6 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та частини 7 Прикінцевих та Перехідних положень цього Закону), які практично унеможливлюють такий вихід. Зовсім не передбачені можливості виходу із складу відповідної громади для жителів  селища та міста.

Крім того, об’єднання територіальних громад сусідніх сіл, селища та міста це не тільки права територіальних громад, це також адміністративно-територіальний устрій України, який будувався протягом досить тривалого часу і може бути змінений тільки на підставі Конституції України та Закону України про адміністративно-територіальний устрій України. У відповідності до чинного законодавства при вирішенні питань адміністративно-територіального устрою України рішення територіальних громад та сільських, селищних і міських рад враховуються, але ці рішення не можуть визначати внутрішню територіальну організацію держави, що включає також утворення, ліквідацію, зміну меж адміністративно-територіальних одиниць та інші питання, які є здебільшого питаннями загальнодержавного значення, що стосуються не тільки населення відповідних адміністративно-територіальних одиниць, але й суспільства в цілому. Тому, вирішення цих питань передбачає безпосередню участь держави в особі відповідних органів державної влади, що знайшло, зокрема відтворення в пункті 29 частини першої статті  85 Конституції України.

На думку Комітету, розв’язання вирішення зазначених питань можливо тільки через внесення змін до Конституції України та з прийняттям Закону України про адміністративно-територіальний устрій України, а не через внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.   

 Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України має низку зауважень до оформлення проекту Постанови Верховної Ради України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 15.06.2009 № 16/3-706/4570 висловлює зауваження до законопроекту та пропонує повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Заслухавши інформацію з цього питання народного депутата України - голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука,  з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету та обговоривши питання, Комітет ухвалив:

1. Рекомендувати Верховій Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (реєстр. № 4570) при розгляді у першому читанні прийняти за основу.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України – голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 62/36*”

26 травня 2011 11:53
26 травня 2011 11:52
26 травня 2011 11:51
26 травня 2011 11:50
26 травня 2011 11:36
26 травня 2011 11:00
26 травня 2011 10:59
26 травня 2011 10:51
26 травня 2011 10:47
25 травня 2011 17:58