Про затвердження рекомендацій  комітетських слухань на тему:

«Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою»

 

Заслухавши інформацію М.Трайдука - голови підкомітету з питань місцевого самоврядування щодо  зауважень та пропозицій, які надійшли під час проведення слухань Комітету на тему: «Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою», у відповідності до статті 13 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та Плану роботи Комітету на період четвертої сесії Верховної Ради України шостого скликання, Комітет вирішив:

 1. Затвердити рекомендації комітетських слухань на тему: «Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою» (додаються).

2. Рекомендувати головам підкомітетів Комітету  взяти до відома зауваження та пропозиції, які надійшли під час проведення слухань та використовувати їх  при розгляді і підготовці законопроектів з яких Комітет визначено головним.

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на тему:

“Концептуальні  засади  реформи  місцевого  самоврядування  та адміністративно-територіального  устрою”

 

Учасники слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на тему “Концептуальні засади реформи місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою”, які проведено 12 березня 2009 року,  відзначають наступне.

Незважаючи на неодноразово проголошені на рівні вищих органів державної влади декларації щодо підтримки і розвитку місцевого самоврядування в Україні, реформування системи здійснення влади в Україні на засадах її децентралізації, реальний стан справ свідчить про таке:

- не встановлено належного балансу між загальнодержавними та регіональними і місцевими інтересами;

- система адміністративно-територіального устрою, механізм управління розвитком регіонів не відповідає соціально-економічним викликам і потребам часу;

- децентралізація владних повноважень на користь органів місцевого самоврядування не стала основоположним принципом територіальної організації влади;

- процес формування складу органів місцевого самоврядування не забезпечує належне і дієве представництво жителів міських громад, районів і областей.

Основними причинами такого стану залишаються:

- недостатнє законодавче регулювання комплексу питань сфери місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, адміністративно-територіального устрою;

- відсутність чіткого розмежування повноважень між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування

- значний і постійно зростаючий обсяг повноважень, делегованих органам місцевого самоврядування, нестача фінансових ресурсів для їх виконання;

- недосконалість статусу органів місцевого самоврядування на рівні районів і областей, позбавлених власних виконавчих органів;

- тривала невизначеність і неврегульованість фінансово-економічних основ розвитку місцевого самоврядування, зокрема, щодо статусу об’єктів комунальної власності;

- вкрай обмежена база надходжень коштів для виконання власних самоврядних повноважень;

- відсутність політичної волі щодо здійснення змін на місцевому та регіональному рівнях на засадах децентралізації, деконцентрації владних повноважень, субсидіарності, консолідації ресурсного забезпечення і стратегічного  планування розвитку територіальних громад.

Всебічно обговоривши  та проаналізувавши проблемні питання, що постають перед державними та самоврядними інституціями у сфері розвитку і реформування місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою,  учасники слухань   р е к о м е н д у ю т ь:

 

1. Верховній Раді України:

 

- в першочерговому порядку розглянути проекти законів про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, чіткого визначення територіальної основи здійснення місцевого самоврядування, забезпечення його повсюдності на рівні територіальних громад, можливості створення районними та обласними радами власних виконавчих органів;

- внести зміни до Конституції України щодо виборів сільських, селищних, міських голів на п’ятирічний термін та до виборчого законодавства, згідно з яким виборча система, що застосовуватиметься на місцевих виборах, була б наближена до мажоритарної;

- законодавчо врегулювати взаємовідносини асоціацій органів місцевого самоврядування з органами державної влади, прийнявши Закон України “Про асоціації органів місцевого самоврядування”;

- зміцнити матеріально-фінансову основу місцевого самоврядування шляхом прийняття законів України “Про місцеві податки і збори”, “Про податок на нерухоме майно (нерухомість) відмінне від земельної ділянки” та “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України”;

- прискорити прийняття Закону України “Про державний земельний кадастр” та вдосконалити законодавство про плату за землю та оренду землі.

 

2. Комітетам Верховної Ради України:

 

- при підготовці проектів законодавчих актів до розгляду на пленарних засіданнях  Верховної Ради України керуватися пріоритетністю забезпечення беззаперечних державних гарантій щодо здійснення місцевого самоврядування, не допускати обмеження  прав та законних інтересів територіальних громад та сформованих ними органів місцевого самоврядування;

 

3. Кабінету Міністрів України:

 

- розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти Законів України “Про адміністративно-територіальний устрій України”, “Про місцеве самоврядування в Україні” (нова редакція), “Про місцеві державні адміністрації” (нова редакція), “Про основні засади державної регіональної політики”;

- прискорити розробку пакету законодавчих актів, яким запровадити прозорий ринок земель на основі конкурсів та аукціонів;

- прискорити процес подання та внесення на розгляд Верховної Ради України пакету законопроектів, розробленого Міністерством регіонального розвитку та будівництва України спільно з експертами Асоціації міст України та громад з питань формування самодостатніх територіальних громад, повсюдності юрисдикції місцевого самоврядування та ліквідації районних державних адміністрацій;

- у сфері житлово-комунального господарства:

а) запровадити автоматичне коригування тарифів у разі зімни цін на енергоносії;

б) запровадити дієвий механізм відповідальності за несплату комунальних послуг;

в) запровадити спеціальний порядок сплати ПДВ підприємствами житлово-комунального сектору з подальшим направленням його на енергозбереження;

г) не допускати зміни цін на енергоресурси протягом бюджетного року.

 

4. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним та Севастопольській міський державній адміністраціям:

 

- активізувати роботу з моделювання майбутніх громад, залучивши до цієї роботи органи місцевого самоврядування та їх асоціації, науковців, представників громадських організацій;

- продовжити інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення щодо необхідності проведення адміністративно-територіальної реформи та реформи місцевого самоврядування в Україні із залученням до цього процесу представників Мінрегіонбуду, інших зацікавлених міністерств і відомств, асоціацій органів місцевого самоврядування, неурядових  організацій, засобів масової інформації.

 

5.  Підтримати ініціативу Фонду сприяння місцевому самоврядуванню України та Асоціації міст України та громад щодо проведення у березні 2009 року позачергових Всеукраїнських муніципальних слухань на тему: «Фінансово-економічна криза як каталізатор здійснення реформи місцевого самоврядування та децентралізації державної влади в Україні».

 

6. Фонду сприяння місцевому самоврядуванню України та Асоціації міст України та громад забезпечити проведення на Всеукраїнських муніципальних слуханнях громадської експертизи законопроектів та концептуальних документів з питань місцевого самоврядування, які будуть представлені на комітетських слуханнях.

 

Учасники слухань висловлюють сподівання, що їх рекомендації будуть розглянуті державними органами та органами місцевого самоврядування і використані в діяльності з утвердження в Україні верховенства права, забезпечення гідних умов життя людини і дотримання її прав, закріплення демократичних начал в управлінні на засадах децентралізації і деконцентрації владних повноважень.

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 60/34*”

26 травня 2011 12:04
26 травня 2011 10:42
25 травня 2011 17:26
25 травня 2011 17:24
25 травня 2011 17:19
25 травня 2011 16:56
25 травня 2011 16:56
25 травня 2011 16:56
25 травня 2011 16:56
25 травня 2011 16:56