Про призначення позачергових виборів Малинського міського голови Житомирської області

 

Заслухавши інформацію голови Робочої групи з вивчення ситуації в Малинській міській раді Житомирської області Омельченка О.О., беручи до уваги пропозиції зазначеної Робочої групи Комітету (додаються), керуючись пунктом 30 частини першої статті 85 Конституції України, частинами другою та п'ятою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною третьою статті 14, частинами другою та шостою статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, та з метою захисту виборчих прав територіальної громади міста Малин Комітет дійшов висновку:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Малинського міського голови Житомирської області на неділю 2 серпня 2009 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

 

Інформація

про вивчення ситуації, яка склалася в Малинській міській раді Житомирської області

 

   Рішенням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування від 1 жовтня 2008 року (протокол засідання № 33/7) для перевірки викладених у зверненні Малинського міського голови Долі С.О. до народного депутата України Матвієнка А.С. фактів та вивчення ситуації, яка склалася в Малинській міській раді Житомирської області, у зв’язку із достроковим припиненням повноважень Малинського міського голови    Долі С.О., було утворено Робочу групу Комітету у складі: народного депутата України, Голови Комітету Омельченка О.О., народного депутата України, члена Комітету Матвієнка А.С., головного консультанта секретаріату Комітету Бережницького Я.В., завідуючого сектором Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України Колісніченка В.Є.

На виконання зазначеного Рішення Комітету 28 квітня цього року Робочою групою Комітету під час виїзду до Малинської міської ради Житомирської області було проведено зустріч із колишнім Малинським міським головою Долею С.О., Малинським районним прокурором Федоренком О.П., депутатами Малинської міської ради.

Під час роботи Комісія опрацювала наступні документи:

- протокол пленарного засідання 32-ої сесії п’ятого скликання Малинської міської ради від 09.09.2008 року;

- рішення Малинської міської ради від 14.02.2008 року “Про дострокове припинення повноважень міського голови”;

- рішення Малинської міської ради від 24 вересня 2008 року “Про дострокове припинення повноважень голови Малинської міської ради С.О. Долі”;

- розпорядження Малинського міського голови від 11.09.2008 р. №207-к. “Про поновлення на роботі міського голови Долі С.О.”;

- розпорядження Малинського міського голови від від 11.09.2008 р. №191-в.“Про відрядження Долі С.О.”;

- розпорядження Малинського міського голови від від 15.09.08 №193-в.“Про відрядження міського голови Долі С.О.”;

- розпорядження Малинського міського голови від від 12.09.08 №233“Про скликання позачергової 33-ої сесії Малинської міської ради.”;

- Постанова Малинського районного суду Житомирської області від 10 червня 2008 року про відмову у задоволенні адміністративного позову Долі Сергію Олексійовичу;

- Постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 05.09.2008 року (справа №22-а-26710/08) про скасування рішення позачергової сесії Малинської міської ради від 14.02.2008 року та поновлення Долі Сергія Олексійовича на посаді Малинського міського голови.

- Ухвала Малинського районного суду Житомирської області від 15.09.06р. про затвердження мирової угоди щодо поновлення незаконно звільненого 29.06.06 року працівника служби у справах неповнолітніх Л.В. Комарчук, та виплати їй компенсації за час вимушеного прогулу;

- Постанова Малинського районного суду Житомирської області від 30.10.06р. про визнання розпорядження міського голови №111-к від 29.06.2006р. незаконним та поновлення працівника відділу організаційно-кадрової роботи та по зв'язках з громадськістю Науменко Р.М. і працівника відділу бухгалтерського обліку та контролю управління житлово комунального господарства Кордун Н.Е. з виплатою їм компенсації за час вимушеного прогулу (за позовом прокурора Малинського району);

- Постанова Малинського районного суду Житомирської області від 18.01.07р. про поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та відшкодування моральної шкоди, визнання незаконними розпоряджень міського голови про накладення адміністративних стягнень на заступника міського голови Марценюка В.В. з виплатою йому середнього заробітку за час вимушеного прогулу, відшкодування моральної шкоди в сумі 3000 грн., визнання незаконними розпорядження Малинського міського голови № 117-к від 31.08.06р., 201-к від 02.10.06р., 206-к від 06.10.06р., 213-к від 23.10.06р.;

- Рішення Малинського районного суду Житомирської області від 17.07.2007 р. про скасування розпоряджень Малинського міського голови стосовно директора КП «Благоустрій» Стурчака М.П.
№ 52-к від 19.03.2007 р., № 53-к від 19.03.2007 р., №66-к від 30.03.2007 р., №76-к від 10.04.2007 р.;

- Рішення Малинського районного суду Житомирської області від 03.08.07р. про стягнення на користь директора КП «Благоустрій» Стурчака М.П. середнього заробітку за час затримки видачі трудової книжки;

- Постанова про відмову в порушенні кримінальної справи від 17 жовтня 2008 року;

- Постанова про накладення штрафу.

За наслідками вивчення матеріалів Робочою групою Комітету було з’ясовано наступне.

Рішенням Малинської міської ради від 14.02.2008 року на підставі висновків постійної комісії міської ради з питань законності, правопорядку, прав людини, регламенту, забезпечення депутатської діяльності та етики, достроково припинено повноваження Малинського міського голови Долі Сергія Олексійовича, як такого, що порушує Конституцію, закони України, права і свободи громадян.

Колишній міський голова Доля С.О. оскаржив це рішення до Малинського районного суду Житомирської області.

10 червня 2008 року Малинський районний суд відмовив у задоволенні адміністративного позову Долі Сергію Олексійовичу, його представнику Сьомці Олегу Володимировичу до Малинської міської ради Житомирської області про визнання рішення 26-ї сесії 5-го скликання Малинської міської ради Житомирської області від 14.02.2008 року як такого, що суперечить вимогам закону, за безпідставністю.

Проте, рішенням Київського апеляційного адміністративного суду від 05.09.2008 року (справа №22-а-26710/08) Постанову Малинського районного суду Житомирської області від 10.06.2008 р. скасовано та ухвалено нову постанову, якою позов Долі Сергія Олексійовича задоволено і було скасовано рішення позачергової сесії Малинської міської ради від 14.02.2008 року про дострокове припинення повноважень міського голови та поновлено Долю Сергія Олексійовича на посаді Малинського міського голови, у зв'язку з тим, що Доля С.О. на час проведення сесії перебував на стаціонарному лікуванні, тому з поважних причин не міг взяти участь у прийнятті рішення про дострокове припинення його повноважень як міського голови (суд першої інстанції ухвалив рішення з порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи). Рішення було проголошено 05.09.2008 року та набрало чинності з моменту його проголошення.

Виконуючи рішення суду, Долю С.О., повноваження якого поновлено внаслідок скасування судом рішення міської ради від 14.02.2008 року про їх дострокове припинення, було допущено до здійснення своїх повноважень, про що зроблено відповідний запис до трудової книжки.

Приступивши 11.09.2008 року до здійснення своїх повноважень міського голови, Доля С.О. видав відповідне розпорядження №207-к про поновлення на посаді голови Малинської міської ради відповідно до Постанови Київського апеляційного адміністративного суду. Крім того, він змінив картку зі зразками підписів з правом першого підпису Долі С.О. у відділі Державного казначейства, зайняв своє робоче місце, головував на засіданні виконкому 17.09.2008 року, рішення якого підписував власноруч, видавав поточні розпорядження, приймав участь у нараді з питань роботи закладів освіти у 2008-2009 навчальному році, яка проходила 12.09.2008 року у Житомирській обласній державній адміністрації, отримував заробітну плату, користувався службовим автомобілем та телефоном, тобто в повній мірі реалізовував надані йому Законом повноваження без жодних перешкод, як з боку ради так і з боку виконавчого комітету та його апарату.

Фінансові та платіжні документи, подані до Малинського управління Державного казначейства в період з 11.09.2008 року по 24.09.2008 року підписані Малинським міським головою Долею С.О.

Згідно довідки бухгалтерії виконкому Малинської міської ради за 10 відпрацьованих днів у вересні місяці 2008 року міському голові Долі С .О. нарахована та виплачена заробітна плата у сумі 1951, 13 грн..

25 вересня 2008 року, на вимогу однієї третини депутатів, міським головою Долею С.О. було скликано позачергову 33 сесію Малинської міської ради, яка проходила під його головуванням, що додатково підтверджує факт відсутності перешкод у реалізації його повноважень. На порядок денний розпорядженням міського голови Долі С.О. було винесено одне питання щодо дострокового припинення повноважень міського голови.

На цій сесії таємним голосуванням було достроково припинено повноваження Малинського міського голови Долі С.О. рішенням 33-ї сесії Малинської міської ради від 25.09.2008 року (загальний склад ради - 30 депутатів, 24 підтримали припинення повноважень міського голови, 2 не підтримали, 3 не підтримали жодної пропозиції).

Вказане рішення не оскаржувалося до суду та діє на даний час.

Клопотання до народного депутата України Матвієнка А.С. про призначенням позачергових виборів Малинської міської ради від 29.09.2008 року № 895 за підписом Малинського міського голови Долі С.О. зареєстроване у журналі вихідної документації Малинської міської ради після прийняття рішення Малинською міською радою про дострокове припинення повноважень Малинського міського голови.

В той же час до Комітету надійшли звернення Малинської міської ради з клопотанням розглянути питання про призначення позачергових виборів Малинського міського голови у визначений Законом стотридцятиденний термін.

Слід зауважити, що відповідно до частини сьомої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених у частині другій цієї статті (порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень) - з дня  прийняття місцевим референдумом або відповідною радою рішення про дострокове припинення повноважень;

Отже, на думку Робочої групи Комітету, оскільки Малинський міський голова не оскаржив рішення міської ради про дострокове припинення його повноважень як Малинського міського голови, то з 25.09.2008 року виникли підстави для призначення позачергових виборів Малинського міського голови Житомирської області.

Також слід зазначити, що на адресу Малинської міської ради 13.03.2009 року надійшла постанова підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби головного управління юстиції у Житомирській області щодо відкриття виконавчого провадження від 12.03.2009 року по виконавчому листу №22-а-26710/08 виданому Київським апеляційним адміністративним судом 05.03.2009 року, про скасування рішення позачергової сесії Малинської міської ради від 14.02.2008 року про дострокове припинення повноважень міського голови, з вимогою «поновити Долю Сергія Олексійовича на посаді міського голови Малинської міської ради».

   17.03.2009 року представники Малинської міської ради за участю секретаря ради О.В.Кудрицької надали письмові пояснення (що підтверджується відміткою ДВС у посвідченні про відрядженні секретаря міської ради) з документальним підтвердженням про виконання рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 05.03.2009 року сторонами в добровільному порядку,.

   24.03.2009 року Долею С.О. було подано вимогу державного виконавця №3001/14 від 23.03.2009 року, якою вимагається скасувати рішення позачергової сесії Малинської міської ради від 14.02.2008 року про дострокове припинення повноважень міського голови, з вимогою «поновити. Долю Сергія Олексійовича на посаді міського голови Малинської міської ради до 05.04.2009 року.

   На 28.03.2009 року, в зв’язку з відкриттям вказаного виконавчого провадження, секретарем Малинської міської ради було скликано позачергову сесію ради, на якій вимоги державної виконавчої служби було розглянуто.

   Рішенням Малинської міської ради, яка вважає рішення суду виконаним про що зазначено в мотивувальній частині рішення, було створено тимчасову депутатську комісію в складі депутатів Шостака О.Г., Сліпка О.М. та Матер’яна М.Я., яким надано повноваження діяти від імені ради у всіх питаннях пов’язаних із відкритим виконавчим провадженням, зокрема якій доручити повно та всебічно роз’яснити виконавчій службі обставини виконання рішення суду.

   Діючи на підставі рішення Малинської міської ради від 28.03.2009 року, вказані обставини стали предметом обговорення тимчасовою депутатською комісією, яка, дослідивши всі обставини, документальні аргументи, прийшла до наступних висновків, які повідомилися, згідно вимог Закону «Про виконавче провадження», виконавчій службі головного управління юстиції в Житомирській області:

   1. З постанови «про відкриття виконавчого провадження» від 12.03.2009 року не зрозуміло які дії та в якому порядку необхідно виконати, або утриматися від яких має Малинська міська рада по виконанню рішення суду в зв’язку з наступним:

   - вимогу державного виконавця №3001/14 від 23.03.2009 року про скасування рішення позачергової сесії Малинської міської ради від 14.02.2008 року про дострокове припинення повноважень міського голови, неможливо виконати з огляду на те, що вказане рішення вже скасовано постановою Київського апеляційного суду від 05.09.2008 року.

-  судовим рішенням жодного обов’язку щодо вчинення або утримання від вчинення певних дій, на міську раду не покладається,

-  рішення Київського апеляційного суду від 05.09.2008 року, в частині поновлення на посаді, виконано міською радою не виходячи за межи її повноважень визначених ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», в добровільному порядку та в повному обсязі негайно після його проголошення, тобто у вересні 2008 року.

Робоча група Комітету погоджується з такими висновками.

Щодо призначення позачергових виборів Малинської міської ради, то слід зазначити, що протягом 2008 року Малинська міська рада провела 14 пленарних засідань. У 2009 році станом на 13.04.2009 року відбулося 3 пленарних засідання.

13.01. 2009 року був прийнятий міський бюджет на 2009 рік.

27.02.2009 року був затверджений звіт про виконання бюджету.

Робоча група Комітету при розгляді цього питання вважає за необхідне рекомендувати Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, а також Верховній Раді України керуватися наступним.

Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування віднесено до повноважень Верховної Ради України. Тому позачергові вибори міської ради та міського голови можуть проводитись виключно за рішенням Верховної Ради України.

Верховна Рада України може прийняти рішення про призначення позачергових виборів міської ради та міського голови за наявності юридичних підстав.

При цьому підстави та порядок дострокового припинення повноважень міської ради та міського голови визначені статтями 78 та 79 цього ж Закону.

Так, відповідно до частини першої статті 78 цього Закону повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках:

1) якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, цього та інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;

2) якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Отже, рішення місцевих рад повинні відповідати Конституції та законам України. Порушення цієї вимоги, яка полягає в прийнятті місцевими радами рішення з перевищенням їх повноважень, з порушенням встановленої процедури,
є підставою дострокового припинення їх повноважень.

Слід зазначити, що прийняття місцевою радою рішення з порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та інших законів, прав і свобод громадян є підставою дострокового припинення повноважень ради за умови, якщо рада не привела таке рішення у відповідність із законом на вимогу компетентних органів.

Верховна Рада України згідно з частиною четвертою статті 78 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" може призначити позачергові вибори сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради за наявності однієї з підстав:   прийняття радою рішення з порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;   не проведення радою сесій без поважних причин у строки, встановлені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", або не вирішення радою питань, віднесених до її відання;   рішення суду про визнання актів ради незаконними.

Частина п'ята статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільського, селищного, міського голови за наявності рішень суду про визнання розпоряджень чи дій міського голови незаконними, висновків відповідного парламентського комітету.

Також, слід зазначити, що Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільського, селищного, міського голови за власною ініціативою, а також за ініціативою відповідної сільської, селищної, міської ради, голови обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.

В той же час, приймаючи рішення про призначення позачергових виборів до відповідної ради чи сільського, селищного, міського голови, Верховна Рада України не виходить за межі своїх повноважень, передбачених пунктом 30 статті 85 Конституції України. Цим рішенням Верховна Рада України не припиняє достроково повноваження зазначених органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, оскільки відповідно до частини шостої статті 78, частини сьомої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні " вони продовжують діяти до обрання нового складу відповідної ради та нового сільського, селищного, міського голови. Тільки через волевиявлення виборців, а не за рішенням Верховної Ради України припиняються повноваження відповідної ради чи сільського, селищного, міського голови.

Що ж до юридичних підстав, за наявності яких Верховна Рада України може прийняти рішення про призначення позачергових виборів до відповідної ради, сільського, селищного, міського голови (якщо рада не вирішує питань, віднесених до її відання або вона прийняла рішення з порушенням Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом; коли голова не забезпечує здійснення наданих йому повноважень або ж порушує Конституцію і закони України, права і свободи громадян), то вони не суперечать Конституції України, оскільки вона передбачає, що статус сільських, селищних, міських голів, інші питання формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом (частина третя статті 141, стаття 146 Конституції України).

Це ж підтверджується Рішенням Конституційного Суду України від 9 лютого 2000 року № 1-рп/2000 у справі про місцеве самоврядування, яким визнано такими, що відповідають Конституції України (є конституційними), положення частин четвертої, п'ятої, шостої статті 78, частин п'ятої, сьомої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Враховуючи викладене, та те, що рішенням 33-ї сесії Малинської міської ради від 25.09.2008 року таємним голосуванням було достроково припинено повноваження Малинського міського голови Долі С.О. а вказане рішення не оскаржувалося до суду та діє на даний час, керуючись пунктом 30 частини першої статті 85 Конституції України, частинами другою та п'ятою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною третьою статті 14, частинами другою та шостою статті 15 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, та з метою захисту виборчих прав територіальної громади міста Малина Робоча група Комітету вважає за доцільне запропонувати народним депутатам України - членам Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування ухвалити рішення, яким:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Малинського міського голови Житомирської області на неділю 2 серпня 2009 року.

2. Запропонувати членам Комітету виступити як суб’єкти законодавчої ініціативи проекту Постанови Верховної Ради України «Про призначення позачергових виборів Малинського міського голови Житомирської області».

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 58/32*”

30 травня 2011 11:40
30 травня 2011 11:40
30 травня 2011 11:39
30 травня 2011 11:39
30 травня 2011 11:38
30 травня 2011 11:38
30 травня 2011 11:38
30 травня 2011 11:38
30 травня 2011 11:38
30 травня 2011 11:38