Про проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць»

(реєстр. № 9408 від 03.11.2011 р.)

 

За дорученням Голови Верховної Ради України В.Литвина Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць» (реєстр. № 9408 від 03.11.2011 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, С.Терещуком, Є.Сігалом.

Зазначеним законопроектом пропонується внести зміни до низки законодавчих актів, зокрема, Земельного кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про державну експертизу землевпорядної документації» та визначити процедуру встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. При цьому пропонується змінити повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних та районних рад з питань встановлення та зміни меж сіл, селищ, порядок погодження відповідних проектів землеустрою між відповідними органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, а також встановити порядок вирішення спірних питань, пов’язаних із погодженням проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць шляхом утворення погоджувальних комісій відповідного рівня.

В цілому підтримуючи прагнення суб’єктів законодавчої ініціативи вирішити нагальні проблеми територіального устрою України, зокрема, щодо визначення порядку встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, Комітет, разом з тим, наполягає на тому, що внесення до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів, що регулюють земельні відносини в Україні, положень, які стосуються сфери адміністративно-територіального устрою є недоцільним.

На думку Комітету, порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України відповідно до пункту 13 статті 92 Конституції України має визначатися спеціальним законом, який повинен передбачати порядок встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць, найменування та перейменування населених пунктів, віднесення їх до певних категорій тощо.

Окрім того, необхідно зазначити, що назва законопроекту, в якій йдеться лише про проведення робіт із землеустрою, насправді є вужчою і не охоплює усього спектру предмету регулювання відображеного в тексті, котрий містить кардинальний перерозподіл повноважень між обласними і районними радами, в частині вирішення питання про встановлення і зміну меж найбільш численної категорії адміністративно-територіальних одиниць – близько 30 тисяч сіл і селищ.

Такі зміни безпідставно звужують повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад, які при вирішенні цих питань використовують ресурсний та висококваліфікованій кадровий, науковий потенціал обласних центрів і здатні ефективно вирішувати питання в масштабі області і Автономної Республіки Крим. В той же час такий порядок закладає конфлікт інтересів між міськими міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення радами та сільськими, селищними, міськими міст районного значення радами, не враховує всі аспекти адміністративно-територіального устрою України.

У такий спосіб фактично відбувається узаконення прийнятих з порушеннями законодавства районними радами і районними державними адміністраціями рішень щодо встановлення і зміни меж сіл і селищ, які, очевидно, в силу цього не були подані на розгляд обласних рад та Верховної Ради Автономної Республіки Крим, а також вилучення цих питань з під контролю Верховної Ради Автономної Республіки Крим і обласних рад та республіканських в Автономній Республіці Крим, обласних органів виконавчої влади.

Законопроектом пропонується дозволити здійснювати встановлення меж населених пунктів відповідно до їх площ, визначених проектами формування територій сільських, селищних рад, без розроблення генеральних планів населених пунктів, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень.

Це положення законопроекту не узгоджується з нормами Закону України «Про планування і забудову територій»: таке спрощення призведе до порушень правил і норм забудови територій, нераціонального використання земель і можливих зловживань.

 Відповідно до статті 133 Конституції у системі адміністративно-територіального устрою зліквідований базовий рівень сільради, які були територіальною основою для організації і діяльності місцевих рад, замість цього у складі районів є окремі «краплинні» території - населені пункти в статусі адміністративно-територіальних одиниць (стаття 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). На сьогодні в Україні відсутні будь-які адміністративно-територіальні утворення, які зазначені в проекті закону (Законом України «Про земельний кадастр» цей термін вилучений), а самі проекти формувань територій сільських, селищних рад не можуть розглядатися як проекти встановлення і зміни меж населених пунктів, оскільки це різні елементи адміністративно-територіального устрою, які мають різний правовий статус.

Положення законопроекту про те, що рішення про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць не відповідає Конституції України в частині повноважень Верховної Ради України щодо затвердження проектів землеустрою.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 05.12.2011 № 16/3-1291/9408 висловлює ряд суттєвих зауважень та вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи. 

Заслухавши інформацію Заступника Голови Комітету, беручи до уваги висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету, запрошених на засідання осіб та обговоривши питання,  Комітет ухвалив:

1. Вважати за доцільне запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж адміністративно-територіальних одиниць» (реєстр. № 9408 від 03.11.2011 р.), внесений народними депутатами України В.Бевзенком, С.Терещуком, Є.Сігалом, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, який визначено головним з підготовки даного законопроекту.

3. Доручити Голові Комітету О.Омельченку та Заступнику Голови Комітету В.Сінченку, у разі необхідності, представити позицію Комітету під час розгляду законопроекту в Комітеті Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 136/10*”

16 грудня 2011 16:49
16 грудня 2011 16:40
16 грудня 2011 16:38
16 грудня 2011 16:36
16 грудня 2011 16:36
16 грудня 2011 16:34
16 грудня 2011 16:33
16 грудня 2011 16:31