Про проект Закону України «Про адміністративні послуги»

(реєстр. № 9435 від 09.11.2011 р.)

 

На виконання доручення Голови Верховної Ради України В.Литвина щодо проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435 від 09.11.2011 р.), внесеного Президентом України В.Януковичем та визначеного ним як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України, Комітет розглянув дане питання на своєму засіданні.

За визначенням суб’єкта законодавчої ініціативи зазначений законопроект розроблений з метою створення доступних умов для реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб щодо отримання адміністративних послуг, запобігання проявам корупції під час їх отримання.

 Законопроектом пропонується визначити в окремому законі загальні засади надання адміністративних послуг, врегулювати суспільні відносини, що виникають у процесі надання юридичним та фізичним особам адміністративних послуг адміністративними органами, державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, бюджетними установами, іншими суб’єктами, які згідно із законом уповноважені здійснювати відповідні функції.

Під час обговорення було наголошено, що у Верховній Раді України протягом 2008 – 2011 років було зареєстровано кілька законопроектів, в основу яких було закладено ідею щодо врегулювання питання надання адміністративних послуг в окремому законодавчому акті, проте жодний з них не було розглянуто парламентом і більшість з них згодом було відкликано суб’єктами права законодавчої ініціативи. Окремі положення цих законопроектів відтворені в даному проекті Закону, що містить порівняно з попередніми законопроектами також певні позитивні новели, а саме: в окремій статті наведені визначення термінів, які вживаються у даному проекті, введена стаття щодо стандартів надання адміністративних послуг, передбачено визначення виключно законом вичерпного переліку адміністративних послуг, введено заборону щодо надання супутніх послуг адміністративним органом або центром надання адміністративних послуг, визначаються загальні критерії встановлення розміру плати за надання цих послуг, передбачено  створення єдиного державного порталу адміністративних послуг та передбачено внесення змін до інших законів, пов’язаних з набранням чинності Закону в разі його прийняття.

Під час обговорення даного законопроекту переважна більшість народних депутатів України – членів Комітету підтримали ідею нагальності правового врегулювання даної сфери правовідносин та відзначили, що окремі зауваження, висловлені до відповідних попередніх законопроектів, враховані у даному проекті Закону. Проте, погоджуючись із зауваженнями, зазначеними у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на даний законопроект, на засіданні Комітету були висловлені принципові зауваження до його положень, зокрема:

- прийняття проекту у запропонованому вигляді призведе до виникнення численних правових колізій з нормами значної кількості нормативно-правових актів, якими на сьогодні внормовуються суспільні відносини у сфері надання адміністративних послуг;

- законопроект не забезпечує вирішення всіх найголовніших проблем, що існують у відповідній сфері правовідносин, а саме: недостатньо розкрито принципи платності чи безоплатності надання адміністративних послуг, впорядкування розмірів плати за їх надання, питання якості надання адміністративних послуг тощо;

- не можна погодитись з положенням щодо покладення на адміністративний орган, який надає адміністративні послуги, функції із затвердження стандарту надання цих послуг;

- викликає сумнів доцільність залучення до процесу надання адміністративних послуг суб'єктів господарювання;

- даним законопроектом органи місцевого самоврядування позбавляються права делегувати в установленому Кабінетом Міністрів України порядку повноваження з надання адміністративних послуг бюджетним установам, що належать до сфери їх управління. Пропонується зняти таку диференціацію та у зв’язку з цим у Прикінцевих положеннях передбачити необхідність внесення змін до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації» щодо делегування в установленому Кабінетом Міністрів України порядку повноважень з надання адміністративних послуг бюджетним установам, що належать до сфери їх управління;

- нечітко визначено критерії розмежування повноважень між адміністративним органом і центром надання адміністративних послуг, а також принципи їх взаємодії;

- нечітко визначені статус, права, обов’язки, відповідальність, принципи взаємодії адміністратора та уповноважених працівників центру надання адміністративних послуг;

- викликає сумнів передбачення у законопроекті викладення переліку адміністративних послуг в окремому законі, який до того ж має бути введений в дію значно пізніше, ніж основний закон про адміністративні послуги;

- передбачені у Прикінцевих положеннях зміни до Бюджетного кодексу України на практиці не будуть застосовані без визначення вичерпного переліку адміністративних послуг, норм щодо платності таких послуг та порядку зарахування до того чи іншого бюджету. На сьогодні зарахування плати за надання адміністративних послуг до загального фонду державного бюджету  врегульоване пунктом 45 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України, яка справляється згідно із нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України;

- у пояснювальній записці до законопроекту стверджується, що прийняття даного законопроекту не потребуватиме додаткових фінансових витрат і набрання чинності відповідним Законом передбачається з 1 січня 2012 року. Проте, вважаємо, що його прийняття потребуватиме коштів з державного та місцевих бюджетів (на забезпечення формування та ведення Реєстру адміністративних послуг, на забезпечення безкоштовного доступу користувачів до вказаного Реєстру, на інформування щодо надання адміністративних послуг тощо), у зв’язку з чим до законопроекту має додаватися фінансово-економічне обґрунтування. Законопроект містить суттєві недоліки техніко-юридичного характеру.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зауважує, що даний законопроект потребує доопрацювання.

         Комітет розглянув і суттєві зауваження до даного законопроекту Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України».

         За підсумками обговорення питання, з’ясувавши позицію народних депутатів України – членів Комітету та врахувавши висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, на засіданні було поставлено на голосування пропозицію про направлення на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи проекту Закону України «Про адміністративні послуги» (з реєстр. № 9435 від 09.11.2011), яка не знайшла підтримки у народних депутатів України. Також було поставлено на голосування пропозицію про прийняття даного законопроекту за основу, яка також не отримала необхідної кількості голосів.

З огляду на викладене, Комітет ухвалив висновок:

1. Проект Закону України «Про адміністративні послуги» (реєстр. № 9435 від 09.11.2011 р.), поданий Президентом України, відповідно до частини четвертої статті 111 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, винести на розгляд Верховної Ради України для прийняття нею остаточного рішення.

2. Визначити співдоповідачем від Комітету з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади Петренка В.М.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протокол 134/08*”

16 грудня 2011 16:19
16 грудня 2011 16:15
16 грудня 2011 16:13